Synpunkter på speldator, budget ca35.000.

Permalänk
Medlem

Synpunkter på speldator, budget ca35.000.

Har satt ihop ett paket på min kommande datorn. Har plockat de komponenter jag vill ha och tycker verkar bra. Nu tänkte jag höra lite synpunkter här på forumet ang detta bygge. Något jag har missat, något som är glömt?

-Det skall vara två hårddiskar. Måste ha mycket lagringsutrymme.
-i7 5820k 3,3Ghz och x99. Bra kombination?
-Vill ha en NH-D15 processorkylare samt tysta fläktar.

Det skall vara en dator som skall klara tunga spel, och även framtidssäker. Har satt ihop en varukorg här:

Visa signatur

lol

Permalänk
Skrivet av rezziq:

Har satt ihop ett paket på min kommande datorn. Har plockat de komponenter jag vill ha och tycker verkar bra. Nu tänkte jag höra lite synpunkter här på forumet ang detta bygge. Något jag har missat, något som är glömt?

-Det skall vara två hårddiskar. Måste ha mycket lagringsutrymme.
-i7 5820k 3,3Ghz och x99. Bra kombination?
-Vill ha en NH-D15 processorkylare samt tysta fläktar.

Det skall vara en dator som skall klara tunga spel, och även framtidssäker. Har satt ihop en varukorg här:
http://imageshack.com/a/img673/6130/8mtXUX.png

Jag förstår inte riktigt varför det behövs en speldator för 35 000kr. År 2011 hade du ju en budget på 10 000kr räckte inte det? Plocka ihop en bra dator för 10 000kr och sen lägg till hårddiskar och bluraybrännare så är du uppe i 16 000 ändå helt okej? Pengar över till bärs o kaffe.

Om du inte ändrar budget är här är de två saker jag tycker behöver bytas ut annars ser det väl okej ut.

http://www.inet.se/produkt/5414670/msi-geforce-gtx-titan-x-12...
http://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-75...

Hoppas du har en svinbra skärm på 1ms svarstid, 144 Hz med minst 1440p upplösning eller nåt för annars kastar du verkligen pengarna i sjön.

språkfel, slarvfel
Permalänk
Medlem

Tycker du har lagt onödigt mkt pengar på ganska onödiga saker istället för att köra på 2 980 Ti och få mycket bättre prestanda? Kommer du någonsin använda 10TB i HDD? Vad ska du med 32GB ram till i en gamingburk? Onödigt dyrt moderkort....

Permalänk
Medlem

@rezziq
Ska du inte ha ett bättre ljudkort när du ändå är igång?
Vad ska du göra med datorn med tanke på så mycket lagring utrymme och ram minne?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Tycker du har lagt onödigt mkt pengar på ganska onödiga saker istället för att köra på 2 980 Ti och få mycket bättre prestanda? Kommer du någonsin använda 10TB i HDD? Vad ska du med 32GB ram till i en gamingburk? Onödigt dyrt moderkort....

Precis allting är överkurs... men han verkar vilja förbruka de där 35 000 kronorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Jag förstår inte riktigt varför det behövs en speldator för 35 000kr. År 2011 hade du ju en budget på 10 000kr räckte inte det? Plocka ihop en bra dator för 10 000kr och sen lägg till hårddiskar och bluraybrännare så är du uppe i 16 000 ändå helt okej? Pengar över till bärs o kaffe.

Om du inte ändrar budget är här är de två saker jag tycker behöver bytas ut annars ser det väl okej ut.

http://www.inet.se/produkt/5414670/msi-geforce-gtx-titan-x-12...
http://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-75...

Hoppas du har en svinbra skärm på 1ms svarstid, 144 Hz med minst 1440p upplösning eller nåt för annars kastar du verkligen pengarna i sjön.

Varför byta ut ett relativt prisvärt grafikkort mot ett av de minst prisvärda? 980 Ti klockar oftast bäätre och presterar där med bättre. 12GB Vram behöver man inte med ett singelkort.

Skrivet av RealPower:

Tycker du har lagt onödigt mkt pengar på ganska onödiga saker istället för att köra på 2 980 Ti och få mycket bättre prestanda? Kommer du någonsin använda 10TB i HDD? Vad ska du med 32GB ram till i en gamingburk? Onödigt dyrt moderkort....

Onödigt dyrt nätagg också.
Borde gå att bygga en dator med 1x 980 Ti + 5820k för ca 20-22k så en dator med dubbla 980 Ti går för kanske 28-30k (utan 10TB lagring dock).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@ArcticFire:

För att MSI-kortet har en bra recension på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

@ArcticFire:

För att MSI-kortet har en bra recension på Inet.

En skämtrecension, vad snällt att försöka vilseleda en som frågar om råd.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@ArcticFire:

Jag försöker inte vilseleda honom. Trodde det var ett bra kort men du verkar ju veta annat.

Permalänk
Skrivet av Sarkissati:

@ArcticFire:

Jag försöker inte vilseleda honom. Trodde det var ett bra kort men du verkar ju veta annat.

Titan X är otroligt ovärt pengarna om man bara ska spela. 980Ti ger snarlik prestanda men sparar dig flera tusen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

@Slaktardej:

OK, tack för upplysningen. Hoppas TS hörsammar rådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Jag förstår inte riktigt varför det behövs en speldator för 35 000kr. År 2011 hade du ju en budget på 10 000kr räckte inte det?

Det är inte jag som skall ha den.

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

@Sarkissati:
Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold, Modulär.
Okay. Räcker 750W för framtiden, tänker främst på om det blir en kommande uppgradering med 2GPU:er

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Kommer du någonsin använda 10TB i HDD?

Ja, datorn kommer synca mot min dropbox på jobbet, så jag. Det kommer fyllas på

Skrivet av RealPower:

Vad ska du med 32GB ram till i en gamingburk?

Arbetar med 3D animation och kommer även använda datorn till att rendera/modellera.

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

En skämtrecension, vad snällt att försöka vilseleda en som frågar om råd.

Jag har inte stenkoll på komponenterna som finns ute just nu, så tänkte främst höra vad som tycks om detta moderkort. Så går ganska mycket efter Inet-recensionerna.

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Titan X är otroligt ovärt pengarna om man bara ska spela. 980Ti ger snarlik prestanda men sparar dig flera tusen.

Okay!

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Som jag förstått så är ASUS X99-A och Asus X99-Deluxe i stortsett identiska förutom småsaker som att deluxe har trådlös internet och någon heatpipe. Men annars har dom i stort sett samma saker som ljudkort etc. Här förklarar dom hur lika moderkorten är. Killen som pratar om moderkortet i videon jobbar för asus också. https://youtu.be/QhRD82CHr-Q?t=2m25s

Förstår dock inte vart du ska få plats med alla fläktar men jag la till dom ändå. Och jag la till av samma modell som du får med chassit. Tror du kan lägga till max 4 extra fläktar. Då den i botten av chassit inte kommer få plats på grund av nätagget. Dock kan du få plats med 1st 120mm i botten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8282051/2015-08-08

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD