Anmäl dig till Roborock Challenge!

Windows 10 Bas problem

Permalänk

Windows 10 Bas problem

Jag uppgraderade till windows 10 för ca 1 vecka sedan. Hittills har allt fungerat bra.

Jag har ett hemmabio system (5.1) kopplad till datorn via dom analoga utgångarna (förstärkaren saknar digitala ingångar).
Problemet jag har är att jag enbart får ljud ifrån basen när jag t.ex spelar upp en film som har 5.1 ljud eller spelar något spel som stödjer 5.1 ljud.

I både Windows 7 och Windows 8 så gick det utmärkt om man aktiverade Bass Boost
(Kontrollpanelen -> Maskinvara och Ljud -> Ljud -> Högtalare -> Egenskaper -> Enhancements -> Bass Boost).

Men i Windows 10 så finns inte fliken "Enhancements".

Jag har letat ganska länge nu men inte hittat något så jag får hoppas att det finns nån där ute som har någon lösning på problemet!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag uppgraderade till windows 10 för ca 1 vecka sedan. Hittills har allt fungerat bra.

Jag har ett hemmabio system (5.1) kopplad till datorn via dom analoga utgångarna (förstärkaren saknar digitala ingångar).
Problemet jag har är att jag enbart får ljud ifrån basen när jag t.ex spelar upp en film som har 5.1 ljud eller spelar något spel som stödjer 5.1 ljud.

I både Windows 7 och Windows 8 så gick det utmärkt om man aktiverade Bass Boost
(Kontrollpanelen -> Maskinvara och Ljud -> Ljud -> Högtalare -> Egenskaper -> Enhancements -> Bass Boost).

Men i Windows 10 så finns inte fliken "Enhancements".

Jag har letat ganska länge nu men inte hittat något så jag får hoppas att det finns nån där ute som har någon lösning på problemet!

Den fliken finns hos mig iaf, på Win10 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog vänta på att det kommer en driver som gör att du kan konfigurera ljudutgångarna rätt, du ska ju ange att du har en basmodul inte öka basnivån, men win har ju fått en simpel eq nu i stället för bassboost och den kanske duger tills det komemr en driver, annars kan du prova med eq apo
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam i detta problem, jag har ett Asus Xonar Essence STX II och har precis samma grej. Testat med alla möjliga drivrutiner från både asus själva och C-media. Ingenting fungerar. Ytterst få spel eller streamade tjänster som fungerar. Letar fortfarande efter en lösning...

Permalänk
Medlem

@CheeZie

Jag hade problem med mitt Xonar Essence ST när jag uppgraderade till Windows 10.
Jag löste det genom att slänga Asus drivisar och köra på: http://maxedtech.com/

Permalänk
Medlem

@KaZZoA:

Hej!

Tack för svaret! Jag har testat det, finns bara en drivrutin för STX II att välja och den fungerar ändå inte 100% korrekt. Jag har riktigt udda problem. När jag gör högtalartest så fungerar 5.1 galant, men allt ljud från windows och spel/film kommer bara ut ur L + C + R dessutom med sjukt dålig kvalitet..

Permalänk
Medlem

@CheeZie:

Har du provat att avinstallera alla andra ljud-drivisar?

Permalänk
Medlem

Japp Jag följde även UNi Xonar Drivers avinstallations guide. Det vill bara inte fungera... Men jag har sätt att det är många som har problem med detta. Ser ut som problemet sitter i Windows 10 tyvärr...