Köpa EVGA eller ASUS GTX 980 TI

Permalänk
Medlem

Köpa EVGA eller ASUS GTX 980 TI

Hej!

Skall bygga en dator åt brorsan och då tänkte jag trycka i ett GTX 980 ti. Men jag står och velar mellan ett EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ eller ett Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC, eftersom Misco har Strix för runt samma pris som EVGA kortet hos inet. Sen vet jag att brorsan inte kommer överklocka något eftersom han inte har kunskapen och jag kommer inte göra det om det inte behövs, så kanske Strixen är onödig, jag vet inte. Så vad tycker ni?

Sen undrar jag vilken av dem som skulle vara det bästa alternativet för SLI om det skulle vara så att han vill trycka i ett till vid ett senare tillfälle? Känns som det är EVGA:t men vill höra lite vad andra tycker.

EVGA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169823

ASUS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203292

Övriga delar
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8383261/brorsans-dator

Permalänk

Roligt!
Har akkurat bestilt nesten samme pakke som ovan men fra NetonNet. Kun små forskjeller: 32GB RAM og M2 SSD. Gikk for EVGA kortet etter en del sammenligningar, ble vel mest priset og tilgjengeligeten som avgjorde. Samme netaggregat men 750W.
Hvarfor 850W? Jag konkluderte etter at lesa massa tråder her at 750W holder masse selv i et 980TI SLI oppsett

Permalänk

När jag själv skulle välja 980 Ti kom jag, efter att ha läst massor med recensioner och kommentarer, fram till att tillverkaren inte spelade någon större roll.
Men om ni inte tänker överklocka borde ni ju välja kortet med högst stock-frekvenser:
1190 MHz vs. 1317 MHz
7010 MHz vs. 7200 MHz
Just därför skulle jag valt Strix.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

@Phantomcave: Det är väl sak samma då boost klocken kommer gå så högt som kortet klarar.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är att ASUS kör med custom-PCB medan EVGA kör med reference-PCB.

Personligen tycker jag det är värt en slant att ha ett mer påkostat kort, och kostar de samma så känns ASUS som ett enkelt val.

Permalänk

Och jag gick på vilket som har överlägset bästa garanti på sina grejor därför blev det Evga 980 Ti

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Och jag gick på vilket som har överlägset bästa garanti på sina grejor därför blev det Evga.

Tre års garanti på båda?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tre års garanti på båda?

Om du registrerar kortet på Evgas hemsida så får du två år till asså 5års garanti.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

@Phantomcave: Det är väl sak samma då boost klocken kommer gå så högt som kortet klarar.

Superclocked+ ACX 2.0+

Strix

Skrivet av Gunner357:

Om du registrerar kortet på Evgas hemsida så får du två år till asså 5års garanti.

ASUS har något liknande där man får längre garanti om man registrerar produkten på deras hemsida.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

@Phantomcave: Olika drivers kan det ha med saken och göra?

Permalänk

@Mimematis: Nej, olika tillverkare överklockar ju sina kort olika. Därför menade jag att om TS inte skulle överklocka kortet själv skulle han välja det kort med högst frekvens direkt ur lådan.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

EVGA:s Kingpin kommer väl också snart, eller ja, jag fick i alla fall ett nyhetsbrev från dom i morse om kortet...

Permalänk

@Tommy: Jo fast...

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

EVGA:s Kingpin kommer väl också snart, eller ja, jag fick i alla fall ett nyhetsbrev från dom i morse om kortet...

Då är det lika bra att slå till på ett Titan X. Priset på Kingpin kommer inte landa söder om 10k.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@AkUs: Precis. Classified kostar $699.99/8595 kr så då kan man ju räkna ut vad Kingpin kommer kosta i Sverige(moms FTW!).

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Skrivet av Phantomcave:

ASUS har något liknande där man får längre garanti om man registrerar produkten på deras hemsida.

Ok det visste jag inte men jag tror inte att de har samma som Evga har med att man kan montera vattenblock på och ändå ha kvar garantin på kortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Efter ASUS dåliga hantering av mitt ärende med mitt första GTX Titan så har jag valt att gå över till EVGA.

Bara själv saken att direkt få återkopplingen när man lägger ett ärende eller ringer gör all skillnad i världen, när jag la ett ärende till ASUS så tog det jättelång tid innan något hände.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Jag lämnade bara en notis om att Kingpin kommer, ni behöver inte bli så upprörda
Kollade inte upp vad det skulle kosta, ni har såklart rätt att det är lite saftig prislapp på kortet.

Permalänk
Medlem

Äger själv ASUS kortet och kan varmt rekommendera det kortet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcave:

Superclocked+ ACX 2.0+http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/06/gpuz1.pngStrixhttp://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/07/gpuz5.png
ASUS har något liknande där man får längre garanti om man registrerar produkten på deras hemsida.

Du kan byta kylare och montera vattenkylningsblock utan att förlora garantin hos EVGA.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Efter att ha läst båda recensionerna om just precis de två korten du väljer mellan, tycker jag helt klart att kortet från EVGA är mest intressant. Detta då det har en ljudnivå på 39 dBA under belastning, jämfört med 41 dBA på ASUS variant. Temperaturerna är då samma (dock 1 grad lägre på EVGA).

Permalänk

Och ja, jag är medveten om att ASUS-kortet är högre klockat och presterar 4,6% bättre än EVGA i snitt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NorrBagga:

Roligt!
Har akkurat bestilt nesten samme pakke som ovan men fra NetonNet. Kun små forskjeller: 32GB RAM og M2 SSD. Gikk for EVGA kortet etter en del sammenligningar, ble vel mest priset og tilgjengeligeten som avgjorde. Samme netaggregat men 750W.
Hvarfor 850W? Jag konkluderte etter at lesa massa tråder her at 750W holder masse selv i et 980TI SLI oppsett

Jo för ett kort räcker det, men vill han kunna uppgradera till sli 850w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBergqvist:

Och ja, jag är medveten om att ASUS-kortet är högre klockat och presterar 4,6% bättre än EVGA i snitt.

Kommer troligen att köpa något av dessa kort med, så följer denna tråd med stort intresse.
Dock tittar jag även på Fury/X, men överväger helt klart till 980ti fördel.
Man kan enkelt klocka upp Evga kortet till Strix nivå om man vill , samma gäller för Gigabyte g1.
Som någon skrev så är Evgas kort faktiskt både billigare, tystare än Strix samt har bra garanti och erkänt bättre kundservice än Asus, som har lite dåligt rykte just på den fronten. Väljer nog bort Asus just pga av det. Tycker inte man ska komma undan med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Äger själv ASUS kortet och kan varmt rekommendera det kortet

själv har jag EVGA kortet (SC+ ACS2.0+) och det är tyst, svalt och kraftigt. rek!
EDIT: 4790k etc, allt drivs med 660W (seasonic platinum)

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorrBagga:

Roligt!
Har akkurat bestilt nesten samme pakke som ovan men fra NetonNet. Kun små forskjeller: 32GB RAM og M2 SSD. Gikk for EVGA kortet etter en del sammenligningar, ble vel mest priset og tilgjengeligeten som avgjorde. Samme netaggregat men 750W.
Hvarfor 850W? Jag konkluderte etter at lesa massa tråder her at 750W holder masse selv i et 980TI SLI oppsett

Det är som Clawfinger6 skrev, jag vill ha lite marginal utifall han vill sköra SLI konfiguration senare. Därför vill jag helst köra 850W.

Skrivet av Sveklockarn:

Största skillnaden är att ASUS kör med custom-PCB medan EVGA kör med reference-PCB.

Personligen tycker jag det är värt en slant att ha ett mer påkostat kort, och kostar de samma så känns ASUS som ett enkelt val.

Mjo, känner det, men Strix är ju inga små kort heller och frågan är hur varm den blir i Fractal design R5 i både singel och SLI?

Skrivet av anon179202:

Kommer troligen att köpa något av dessa kort med, så följer denna tråd med stort intresse.
Dock tittar jag även på Fury/X, men överväger helt klart till 980ti fördel.
Man kan enkelt klocka upp Evga kortet till Strix nivå om man vill , samma gäller för Gigabyte g1.
Som någon skrev så är Evgas kort faktiskt både billigare, tystare än Strix samt har bra garanti och erkänt bättre kundservice än Asus, som har lite dåligt rykte just på den fronten. Väljer nog bort Asus just pga av det. Tycker inte man ska komma undan med sånt.

Fast jag har googlat och bland annat sett att folk här på swec har nämnt att EVGA:s kort inte klockar så bra vid en viss punkt på grund av att den har en del av sin strömförsörjning via 8+6 pin jämfört med ASUS som har 8+8 pin, så frågan är hur EVGA kortet mår vid samma nivå.

Sen när det gäller priset så spelar det ingen roll jag får det för samma pris ändå, men ja det är ju det EVGA har ju sina fördelar.

Tack för dem svar jag fått, men den fråga som kvarstår just nu, som jag kan komma på är vilken av dem kommer passa bäst att köra i SLI i en framtid om min bror skulle vilja köra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Om du registrerar kortet på Evgas hemsida så får du två år till asså 5års garanti.

Ja det är absolut aldrig fel, även om ett 980 Ti sannolikt kommer vara ett rätt värdelöst kort redan om tre år.

Skrivet av Phantomcave:

ASUS har något liknande där man får längre garanti om man registrerar produkten på deras hemsida.

Inte på den svenska marknaden åtminstone, vad jag kunde se när jag var inne och reggade mitt 980 Ti idag, och det går bara köpa förlängd garanti på bärbara datorer och netbooks.

Skrivet av Phantomcave:

Hmm, kanske hade tur då som fick ett 980 Ti med 77% ASIC quality?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hmm, kanske hade tur då som fick ett 980 Ti med 77% ASIC quality?

Japp, det tycker jag att du har Vanligast är väl runt 68-73% ASIC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommenderas ASUS. Sitter själv på ett sådant kort nu. Har på senare år alltid köpt ASUS och varit väldigt nöjd med deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Japp, det tycker jag att du har Vanligast är väl runt 68-73% ASIC.

Hoppsan... fick 81.8% på mitt EVGA 980Ti SC+ ACX2.0+

Någon som vet om fläktarna på Asus kortet är kullagrade eller glidlagrade?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.