Microsoft inför samma övervakning i Windows 7/8.x som i 10

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har testat att blockera i brandväggen i routern nu och får request timed out om jag pingar så det verkar funka. Allt är tillsynes normalt men vi får väl se hur det blir med uppdateringar och sådant.

Gott. Hur gick du tillväga?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Gott. Hur gick du tillväga?

Finns en grej i routern som heter "Virtual server". Gick in där och ställde in IP-adresserna, valde "both" under protocol och se'n "deny all". Klumpig lösning men tror inte det blir bättre på en hemmarouter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Så paranoida skall inte bli paranoida att ladda ner random torrents från sidor som säger att de "fixar" något.
....Right....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander:

Du behöver inte dra ner programmet det ända du behöver är att gå in i hosts filen och copy/pasta DNS adress som de har lagt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Kan iaf försöka göra det jobbigt för dem.

Den enda du gör det jobbigt för är dig själv.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Så paranoida skall inte bli paranoida att ladda ner random torrents från sidor som säger att de "fixar" något.
....Right....

Klart du kan blocka allt manuellt, men lättare att låta programmet göra jobbet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ni kan ju testa hur kul det blir att surfa på internet utan att tillåta cookies. Blir ju till exempel omöjligt att logga in på webbsidor, också sweclockers.com.

..om det bara fanns ett system som gjorde att företagen faktiskt fick betala för att samla in min information. I reda cash vill säga. För jag gillar inte tanken på att de tjänar pengar på att jag är aktiv, på sätt och vis så arbetar man gratis åt dem.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ni kan ju testa hur kul det blir att surfa på internet utan att tillåta cookies. Blir ju till exempel omöjligt att logga in på webbsidor, också sweclockers.com.

..om det bara fanns ett system som gjorde att företagen faktiskt fick betala för att samla in min information. I reda cash vill säga. För jag gillar inte tanken på att de tjänar pengar på att jag är aktiv, på sätt och vis så arbetar man gratis åt dem.

Jag har cookies self destruct för firefox. Ett tillägg som sparar cookies, men raderar dem så fort man stänger fliken. Har inga problem med att logga in på sidor, dock kan jag inte använda "kom ihåg mig", "fortsätt vara inloggad" med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Synd att Linux inte kan spela spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Min webbläsare har en liknande funktion - den rensar bort alla cookies efter avslutad session. Men vad är meningen? Företagen som använder en för att spåra har ju så att säga redan fått sitt och det gör väl ingen skillnad för dem om de måste lägga en ny cookie i ens dator när man surfar nästa gång?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Synd att Linux inte kan spela spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nåja, http://store.steampowered.com/search/?term=&sort_by=_ASC&os=l...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Är det inte enklast att bara stänga av Customer Experience Improvement Program?
Eller missar man något då som övervakas ändå?
Det står ju i telemetry inställningen att om man inte är med i "programmet" så är telemetry avstängt oavsett inställning där.

Jag hade nog som vanligt valt bort allt sånt trams vid installation, för mitt Win 8.1 hade redan "Improvement Program" avslaget

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Ha! Visste att någon skulle nappa!

Tittar man igenom listan så förbluffas man över hur många (nåja) kända titlar som finns till Linux, men faktum kvarstår att de flesta AAA-titlar aldrig kommer till Linux t.ex. GTA/Fallout/Mass Effect/Battlefield/CoD, bara för nämna några stora spelserier.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Är det inte enklast att bara stänga av Customer Experience Improvement Program?
Eller missar man något då som övervakas ändå?
Det står ju i telemetry inställningen att om man inte är med i "programmet" så är telemetry avstängt oavsett inställning där.

Jag hade nog som vanligt valt bort allt sånt trams vid installation, för mitt Win 8.1 hade redan "Improvement Program" avslaget

Det har visat sig att det skickas telemetridata till MS oberoende av om man är med i CEIP eller inte, dvs beskrivningetexten är inte sanningsenlig (men jag hänger på för många säkerhetsrelaterade forum för att komma ihåg vilken och var - jag har alltså tyvärr ingen källa).

Jag valde att inte chansa, och har därför tagit bort allt CEIP-relaterat manuellt på alla maskiner.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det har visat sig att det skickas telemetridata till MS oberoende av om man är med i CEIP eller inte, dvs beskrivningetexten är inte sanningsenlig (men jag hänger på för många säkerhetsrelaterade forum för att komma ihåg vilken och var - jag har alltså tyvärr ingen källa).

Jag valde att inte chansa, och har därför tagit bort allt CEIP-relaterat manuellt på alla maskiner.

Japp. Stämmer fint detta. Gjorde en sökning på CEIP i registret och fick upp en massa. Gissar att det bara är att ta bort?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad är det för problem som Linux är så kända för? Jag har inga problem i Linux, dom småsaker som dyker upp fixar man genom att underhålla systemet. Skillnaden är att i Windows så är du bakbunden till att Microsoft eller någon annat företag kommer med en uppdatering som fungerar medans man i Linux kan uppdatera själv och rätta programkod som inte fungerar.

Vilka är de här man du nämner? Menar du att alla som använder en dator automatiskt förstår programkod och kan installera och använda random Linux dist?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Finns en grej i routern som heter "Virtual server". Gick in där och ställde in IP-adresserna, valde "both" under protocol och se'n "deny all". Klumpig lösning men tror inte det blir bättre på en hemmarouter.

Ok. Låter bra. Den funktionen finns inte i denna routern. Här finns bara "Block Sites" där man kan lägga in nyckelord och domännamn. Alltså blockera vissa sidor. Sedan finns det "Block Services", där man ska kunna lägga in IP adresser och portar att blockera - men har inte blivit riktigt klok på det ännu.

Visa signatur

Permalänk

Visst att ISP åxå loggar vad du gör, men skillnaden är att dom gör allt vad dom kan för att slippa lämna ut infon, eftersom ingen vill ha en isp som ger ut den, kolla bahnhof mfl som krigar för att inte behöva ge pontén sin info.

Givetvis vad gäller privatpersoner så är ju riktad reklam huvudsyftet,men loggar man allt i operativet kan ju nån ev dekryptera infon o använda på fel sätt.

Är ju som spotify, varför i helvete ska dom ha tillgång till dina bilder o ja i princip hela din telefon/dator ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag kan absolut förstå att en kan till början vara emot "spioneriet" men på sikt blir trött på allt då det verkar vara svårt att göra något åt det samt se det repeteras och sedan till slut ger upp när man märker att detta har funnits länge och är inrotat "överallt".
Det är ok om du ger upp eller kanske aldrig har brytt dig.... men för att vara ärlig är jag mer trött på nedlåtande kommentarer som "foliehatt!", "suck inte detta tjat igen", "jag har rent mjöl" etc.
Du är mer än välkommen samt önskvärd om att dela med dig konstruktivt men vill du vara spydig så håll dig för dig själv (refererar till förra inlägget inte denna jag citerar nu).

Vill en ha ett privatliv så går det att ordna, kanske inte "100% bullet proof" gällande dator, mobil, OS, program och internet men det går att göra det mycket säkert samt privat. Vi kan gå fram ett steg i taget, byta webläsare, byta OS, köra ex. Win10 i stängd virtuell mijlö för det som kräver windows och DX10, krypterade mailtjänster som protonmail och meddelandeprogram till mobilen som signal/text secure/redphone, betala kontant eller med bitcoin när det går etc. Det går med steg för steg att ha ett bättre privatliv och samtidigt kunna använda tekniken.
Sen har privatlivet innan internet aldrig varit 100% privat, då det har alltid funnits skvallerkärringar och skvallergubbar.

Vad vi skulle kunna göra på Sweclockers är att samla dessa kunskaper och ge tips till folk vad för OS och program som respekterar samt skyddar din integritet och kanske lära sig sunt förnuft och beteenden. Beteenden som att inte lägga upp allt privat på nätet samt myter om ex. snapchat att "allt försvinner sen".
Detta är något jag skulle se fram emot, finns så många duktiga här på swec som tillsammans skulle kunna göra tekniken som datorn, mobilen och internet säkrare för oss vuxna, våra barn och företag små som stora.
Men som sagt i små steg ett i taget

Oj vilket bra förslag, hoppas att de som kan känner sig manade att starta en sådan tråd. "wink" "wink"

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Japp. Stämmer fint detta. Gjorde en sökning på CEIP i registret och fick upp en massa. Gissar att det bara är att ta bort?

Jag nöjde mig med att dräpa de tasks som Redditlänken tar upp och har inte grävt djupare än så, så tyvärr har jag inget svar på den frågan.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tittar man igenom listan så förbluffas man över hur många (nåja) kända titlar som finns till Linux, men faktum kvarstår att de flesta AAA-titlar aldrig kommer till Linux t.ex. GTA/Fallout/Mass Effect/Battlefield/CoD, bara för nämna några stora spelserier.

Ja, jag rekomenderar inte linux till gamers, men spel finns det Men nu håller jag på att driva iväg lite väl mycket från ämnet så stannar här.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förhoppningsvis ändrar Vulkan på det då EA med frostbite var med och presenterade senast.

Skrivet av Commander:

....Right....

Du missar lite av poängen. Om man är paranoid som du skrev då lär man inte heller tanka ett program som man inte känner för att utföra olika tasks.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Kolla det här, funkar nog på de flesta spel ; https://www.youtube.com/watch?v=Lekrt2_Rnyw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förhoppningsvis ändrar Vulkan på det då EA med frostbite var med och presenterade senast.

Problemet ligger väl snarast vid att kundkretsen är några tiondels procent, som bäst. Oavsett API så kommer fortfarande tillgången att styras av att det finns en version som exekverar i Linux-miljö. Jag ser personligen ingen som helst nytta med att köra något annat operativ bara för att man "inte är övervakad" (vilket är en falsk trygghet om man använder Internet), i synnerhet inte som Windows är så mycket bättre och snabbare på alla vis för spel och vanliga kontorsysslor.

Tyvärr är det väldigt många Linux-entusiaster som lever i förnekelse om att det krävs en hel del tålamod, intresse och hackande för att skapa en upplevelse motsvarande Windows. Det är problematiskt eftersom många som testat avfärdar Linux som "skit" bara för att de inte förstår eller har tålamod att lära sig hur det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Det blir nog så när Steam & dess titlar (framförallt csgo osv) blir lite mer optimerat på linux.

Testade själv att använda linux i ca 2 veckor innan jag plågades till att installera windows, flytet som man hittar i windows finns helt enkelt inte i linux ännu, produktiviteten sjönk som en sten under dom två veckorna, och då räknar jag inte med timmarna jag fick sitta och lösa diverse väldigt simpla problem.

Men jag håller hoppet högt, och hoppas att när väl Steam OS blivit lite mer etablerat så har de optimerat spelen och klienten lite mer, kanske så mycket att man orkar pilla med alla andra problem som kvarstår när man hoppar från MS till Linus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Låter bra. Den funktionen finns inte i denna routern. Här finns bara "Block Sites" där man kan lägga in nyckelord och domännamn. Alltså blockera vissa sidor. Sedan finns det "Block Services", där man ska kunna lägga in IP adresser och portar att blockera - men har inte blivit riktigt klok på det ännu.

Domännamn borde ju funka, om det nu gäller utgående trafik. Alltså att routern förbjuder att din dator ansluter mot vissa domännamn, fast det känns ju mer robust att klura ut den där grejen med IP-adresser.

Alternativet är väl att sätta en burk "i mitten" med någon routerdist på så lär man få lättanvända gränssnitt som inte är bundna till windows.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag nöjde mig med att dräpa de tasks som Redditlänken tar upp och har inte grävt djupare än så, så tyvärr har jag inget svar på den frågan.

Aha. Okej. Ja, jag har gjort detsamma i Schemaläggaren, inaktiverat allt sådant. Lite kul faktiskt för att efter att ha gjort detta så dök nämligen kb 2976978 upp i windows update igen..

"Den här uppdateringen utför diagnostik på Windows-datorer som ingår i Windows Customer Experience Improvement Program. Dessa diagnostik för att ta reda på om kompatibilitetsproblem kan uppstå när det senaste Windows-operativsystemet installeras. Den här uppdateringen gör att Microsoft och dess partners säkerställa kompatibilitet för kunder som vill installera det senaste versionen av operativsystemet Windows."

Bara att klicka ur, dölja och köra vidare

Visa signatur