Microsoft inför samma övervakning i Windows 7/8.x som i 10

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Domännamn borde ju funka, om det nu gäller utgående trafik. Alltså att routern förbjuder att din dator ansluter mot vissa domännamn, fast det känns ju mer robust att klura ut den där grejen med IP-adresser.

Alternativet är väl att sätta en burk "i mitten" med någon routerdist på så lär man få lättanvända gränssnitt som inte är bundna till windows.

Ja. Det får duga tills vidare. Håller med dig om att det känns mer robust att klura ut det där med IP-adresser. Får se hur det går med det. Hittills har det inte lyckats i routern, men dock lyckats i AV programmets brandvägg.

Alternativet du nämner låter intressant! Har inte en aning i nuläget om hur man går tillväga med det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Förmodar att ni med foliehattar ej använder smartphones eller internet överhuvudtaget lool

Så din inställning är att när ett företag går över gränsen så är det ok för att någon annan redan gjort det? Låter rätt mycket som den gamla och dåliga ursäkten "det var inte bara jag".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ja. Det får duga tills vidare. Håller med dig om att det känns mer robust att klura ut det där med IP-adresser. Får se hur det går med det. Hittills har det inte lyckats i routern, men dock lyckats i AV programmets brandvägg.

Alternativet du nämner låter intressant! Har inte en aning i nuläget om hur man går tillväga med det.

Det handlar om att man ersätter sin router med en "vanlig" pc med en linuxdist specialgjord för routing på. Fördelen är att man då får mer robust hårdvara och mer kontroll än vad som typiskt erbjuds i "hemmaroutrar". Nackdelen är väl att en hemmarouter oftast innehåller både brandvägg/switch/trådlös accesspunkt osv osv och då måste man ju hitta andra lösningar för det. Det är lite overkill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det handlar om att man ersätter sin router med en "vanlig" pc med en linuxdist specialgjord för routing på. Fördelen är att man då får mer robust hårdvara och mer kontroll än vad som typiskt erbjuds i "hemmaroutrar". Nackdelen är väl att en hemmarouter oftast innehåller både brandvägg/switch/trådlös accesspunkt osv osv och då måste man ju hitta andra lösningar för det. Det är lite overkill.

Aha! Okej. Tack för svar. Ja, det låter lite overkill men iofs en rätt kul syssla Men det får vänta.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

En annan "kul" iakttagelse är att när man ändrar och blockerar vissa dns adresser och IP-adresser i routerinställningar och AV programmets brandvägg så verkar windows få tuppjuck och erbjuder en att installera en massa uppdateringar via windows update på nytt. I mina ögon så tyder ju det på någonting. T ex poppade precis dessa erbjudande upp igen:

kb 2962409

kb 2976978

kb 3079777

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag uppskattar all research alla gör i den här tråden och länkar till information För oavsett vad en person eller annan väljer att göra sen, viktigast är att vetskapen om vad som pågår under huven finns hos folk! Och det gäller för den delen inte bara Windows/Microsoft utan alla mjukvarugiganter egentligen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ni kan ju testa hur kul det blir att surfa på internet utan att tillåta cookies. Blir ju till exempel omöjligt att logga in på webbsidor, också sweclockers.com.

..om det bara fanns ett system som gjorde att företagen faktiskt fick betala för att samla in min information. I reda cash vill säga. För jag gillar inte tanken på att de tjänar pengar på att jag är aktiv, på sätt och vis så arbetar man gratis åt dem.

Det finns ett fint tillägg som heter Cookies self destruct(vet inte om det finns till chrome) men då har du lite inställningsmöjligheter:
*Cookies funkar på sidan tills du stänger (fliken).
*Alla Cookies tillåts tills du stänger webbläsaren.
*Cookies rensas periodiskt.

Det finns även en whitelist som kan vara skönt för sidor man behöver cookies på varje dag, t ex Sweclockers.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Tyvärr går det inte, skulle tro att 99% av dom som sitter på Windows här har en anledning, nämligen spel eller programvara som inte existerar på Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet ligger väl snarast vid att kundkretsen är några tiondels procent, som bäst. Oavsett API så kommer fortfarande tillgången att styras av att det finns en version som exekverar i Linux-miljö. Jag ser personligen ingen som helst nytta med att köra något annat operativ bara för att man "inte är övervakad" (vilket är en falsk trygghet om man använder Internet), i synnerhet inte som Windows är så mycket bättre och snabbare på alla vis för spel och vanliga kontorsysslor.

Tyvärr är det väldigt många Linux-entusiaster som lever i förnekelse om att det krävs en hel del tålamod, intresse och hackande för att skapa en upplevelse motsvarande Windows. Det är problematiskt eftersom många som testat avfärdar Linux som "skit" bara för att de inte förstår eller har tålamod att lära sig hur det fungerar.

Problemet med OpenGL är shaders då du skrev för Direct3D (HLSL) och sedan krävde exempelvis OpenGL en egen (GLSL), inte nog med det så krävs det att den kompilerar dessa under startup (Därav långa loading tider första gången man startade ett spel i Linux) Sedan finns det problem med att Intel/Nvidia/AMD inte hade samma resultat på samma shaders samt att AMDs drivrutiner inte fungerar. Vulkan och SPIR-V löser detta samt kommer med debugging verktyg som inte fanns för OpenGL.

Att byta miljö kräver som sagt tålamod. Samma operationer utförs inte på samma sätt, lite som bli irriterad på att vissa bilar har handbromsen på annat ställe. Men mycket beror på användarscenarion. Instalerade nyligen Ubuntu 15.04 på tjejens Zenbook UX32VD. Gick snabbt, fick plats på interna SSDn 24GB så den flöt på mycket snabbare än Windows 8 som var på mekaniska disken (duh). Stor del av spelen hon kör funkar på Linux och andra så streamas de från headless Windows burk i garderoben. Ur användarperspektiv ser man ingen skillnad förutom att OSet känns bra mycket snabbare och något annorlunda, sedan Firefox som firefox.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Vilka är de här man du nämner? Menar du att alla som använder en dator automatiskt förstår programkod och kan installera och använda random Linux dist?

Hur många kan installera och använda en Windowsinstallation? Vad tror du forumet finns för?

pron.
folk, de; någon, en, en annan, en ann, jag, vi

subst.
1. karl, herre, mansperson, manfolk, maskulinum, tjomme, lirare, snubbe, pajsare, kille, gubbe
2. make, äkta make, gemål, äkta hälft, livsledsagare, livskamrat
3. person, människa, individ
4. manskap, mannar, arbetare, styrka

[ma:n]
subst.
hår, ragg, borst; lejonman, hästman

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så din inställning är att när ett företag går över gränsen så är det ok för att någon annan redan gjort det? Låter rätt mycket som den gamla och dåliga ursäkten "det var inte bara jag".

Nejdå men varför har det blivit en sån het diskussion efter att windows 10 kom ut..

Inte så att det är en direkt nyhet att det spioneras hit och dit idag..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tyvärr går det inte, skulle tro att 99% av dom som sitter på Windows här har en anledning, nämligen spel eller programvara som inte existerar på Linux

Tack och lov så fungerar de spelen jag spelar på Linux samt de programmen jag använder med eller så finns det andra alternativ.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@fufuheo: Min webbläsare har en liknande funktion - den rensar bort alla cookies efter avslutad session. Men vad är meningen? Företagen som använder en för att spåra har ju så att säga redan fått sitt och det gör väl ingen skillnad för dem om de måste lägga en ny cookie i ens dator när man surfar nästa gång?

Förstår inte frågan. Hur menar du att det skulle vara sämre att spara cookies och sen radera dem än att blockera cookies direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Vilka är de här man du nämner? Menar du att alla som använder en dator automatiskt förstår programkod och kan installera och använda random Linux dist?

Man behöver verkligen inte förstå programkod för att kunna använda linux.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man inte bara kan radera dessa som nämns i "Task Scheduler Library"?

https://np.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3g7hr0/removing...

Permalänk
Medlem

tänk på att ms uppdaterar sina servrars adresser ibland, så det är bättre om det finns domännamn bakom så ni kan blockera dem istället. ett par adresser med /32 maskar kommer bara ge grymt mycket merarbete i längden.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att ni går genom den här. Turn off Steps Recorder är nå slags Key Logger.

https://www.vanstechelman.eu/windows-group-policy-encyclopedi...

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Ursäkta det sena svaret. Och ursäkta att vi lånar tråden till diskussion om cookies.

Jag ska försöka förtydliga mig något. Jo, funktioner med självförstörande cookies efter avslutad session är i praktiken verkningslösa. Också andra variationer på samma funktion bör vara utan effekt. Anledningen till att jag tycker så är att det gör ju ingen skillnad i praktiken om man rensar ur cookies mellan varje surf-session för att så fort man surfar in på hemsidor är de tillbaka och samlar information.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så paranoida skall inte bli paranoida att ladda ner random torrents från sidor som säger att de "fixar" något.
....Right....

Var inte så himla söt, ladda ner programmet och kör det, sen är allt fixat. Återställningspunkt skapas även av det programmet.
Har själv kört det och det slår ihjäl allt vad spioneri och telemetri heter.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad är det för problem som Linux är så kända för? Jag har inga problem i Linux, dom småsaker som dyker upp fixar man genom att underhålla systemet. Skillnaden är att i Windows så är du bakbunden till att Microsoft eller någon annat företag kommer med en uppdatering som fungerar medans man i Linux kan uppdatera själv och rätta programkod som inte fungerar.

Så du menar att folk som har köpt program och spel till Windows automagiskt kommer att fungera med Linux ?
Säg att man har program till Windows för 10-20.000 kr lite tråkigt om det inte fungerar att använda.

Permalänk
Medlem

Installerar bara dom viktigaste uppdateringarna till windows.
Majoriteten låter jag vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är det väldigt många Linux-entusiaster som lever i förnekelse om att det krävs en hel del tålamod, intresse och hackande för att skapa en upplevelse motsvarande Windows. Det är problematiskt eftersom många som testat avfärdar Linux som "skit" bara för att de inte förstår eller har tålamod att lära sig hur det fungerar.

Snarare många Windowsanvändare som inte fattat hur enkelt Linux faktiskt är idag, det har helt enkelt att göra med vad man är van vid, har de faktiskt testat och avfärdat det för att de inte förstår så har de nog ingen djupare kunskap i hur Windows fungerar heller.
Du behöver inte har särskilt mycket tålamod, intresse eller "hacka" någonting för att få en upplevelse motsvarande Windows, bara att installera valfri dist med Gnome eller KDE (går dessutom bra mycket snabbare än att installera Windows)

Sist jag installerade Ubuntu på en virtuell maskin (var några år sedan jag gjorde det innan, och den gången gjordes det utan något GUI, dvs endast terminal) så blev jag lite förvånad över att det faktiskt såg mer användarvänligt ut än vad Windows gör vid första uppstart.
Vad gäller program så beror det ju på vad man använder för program, för ordbehandlig, kalkyl osv (dvs Office) funkar i mina ögon OpenOffice alldeles utmärkt och är precis vad jag använder även i Windowsmiljö.
Sitter man som avancerad användare i Photoshop finns kanske inte så många Linuxalternativ dock, är man mer av en hobbyanvändare så lär Gimp duga alldeles utmärkt.
Att stödet för spel osv är sämre i Linux stämmer ju dock bra och är den absolut enda anledningen till att jag inte använder det idag, ja det går att köra de flesta spelen som inte har Linux native-stöd vid Wine men resultatet blir inte alltid lika bra som det blir genom att köra Windows, annars tycker jag Linux är snabbare och smidigare än Windows.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Snarare många Windowsanvändare som inte fattat hur enkelt Linux faktiskt är idag, det har helt enkelt att göra med vad man är van vid, har de faktiskt testat och avfärdat det för att de inte förstår så har de nog ingen djupare kunskap i hur Windows fungerar heller.
Du behöver inte har särskilt mycket tålamod, intresse eller "hacka" någonting för att få en upplevelse motsvarande Windows, bara att installera valfri dist med Gnome eller KDE (går dessutom bra mycket snabbare än att installera Windows)

Installera vilken Windows-version och från vilket medium? Sist jag installerade Ubuntu/KDE var jag tvungen att konfigurera en hel bunt saker i en terminal, t.ex. filrättigheter, men jag kanske gjorde fel. KDE gick definitivt betydligt segare än Windows XP (som ersattes).

Skrivet av TiasE:

Vad gäller program så beror det ju på vad man använder för program, för ordbehandlig, kalkyl osv (dvs Office) funkar i mina ögon OpenOffice alldeles utmärkt och är precis vad jag använder även i Windowsmiljö.

OpenOffice är tyvärr inget fullgott alternativ för mig, framförallt inte när man redan har material producerat i MS Office att jobba med. Däremot har jag installerat det på mina föräldrars datorer, eftersom de bara har behov av att kunna skapa enkla textdokument/kalkylblad.

Skrivet av TiasE:

Sitter man som avancerad användare i Photoshop finns kanske inte så många Linuxalternativ dock, är man mer av en hobbyanvändare så lär Gimp duga alldeles utmärkt.

Det är lättare att välja GIMP eftersom det skiljer över tiotusen kronor mot en fristående version av Photoshop, sådant är inte riktigt förhållandet mellan Linux och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@fufuheo: Ursäkta det sena svaret. Och ursäkta att vi lånar tråden till diskussion om cookies.

Jag ska försöka förtydliga mig något. Jo, funktioner med självförstörande cookies efter avslutad session är i praktiken verkningslösa. Också andra variationer på samma funktion bör vara utan effekt. Anledningen till att jag tycker så är att det gör ju ingen skillnad i praktiken om man rensar ur cookies mellan varje surf-session för att så fort man surfar in på hemsidor är de tillbaka och samlar information.

Jag förstår fortfarande inte varför det blir värre om man först laddar ned cookies och sen raderar dem istället för att blockera dem. Hur kan de samla mer information då? En cookie i sig tar inte reda på någon information om datorn eller liknande, cookies ger bara information om vad man tidigare har gjort på olika sidor.

Permalänk
Medlem

Ni som skrivit in MS DNS adresser i routern eller brandväggen för blockering. Vilken port ska användas? Om man lämnar porten ofylld, betyder det att alla portar blockeras?

Permalänk

@DPG: Bra fråga. Jag har inget svar. Har endast listat MS DNS adresser i både router och brandvägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vad vi skulle kunna göra på Sweclockers är att samla dessa kunskaper och ge tips till folk vad för OS och program som respekterar samt skyddar din integritet och kanske lära sig sunt förnuft och beteenden. Beteenden som att inte lägga upp allt privat på nätet samt myter om ex. snapchat att "allt försvinner sen".

Ett bra ställe att hitta program och tjänster som befrämjar integriteten och motverkar övervakningen är på https://prism-break.org/sv/

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Ja, om du kör en VM med Windows OS så kan ALLA program installeras och köras sömnlöst utan att Windows eller program ser det. Det bästa är att köra en VM som grund och installera Linux och Windows parallellt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Självklart ska man inte acceptera att bli övervakad, oavsett om man har något att dölja eller ej.
Jag är också en av dem som hoppas och tror på Vulkan,
det kan äntligen sätta spiken i kistan för Windows som enda "gaming-OS".
Med Valve och Steam machines så har den utvecklingen åtminstone medvind.

Det har faktiskt hänt riktigt mycket på Linux-fronten de senaste åren.
Det finns distros som är minst lika lätta som Windows att installera, och hårdvarustödet är enormt.
Visst strular det ibland men inte alls så mycket som vissa verkar tro eller vilja ge sken av.
Dessutom så finns det nästan alltid en lösning av något slag.
Man ska inte heller glömma alla otaliga problem folk har även med Windows, där avändaren är beroende av Microsoft eller hårdvarutillverkaren för en lösning med uppdateringar eller drivrutinsuppdateringar.

För att bidra till tråden så kan jag rekommendera Spybot Anti-Beacon för att blockera Windows 10's telemetri.
Det är skapat av utvecklarna bakom "Spybot search and destroy".
Visserligen inte open-source men jag törs nog lita på att det gör vad som utlovas.

Kan även slå ett slag för min temporära lösning av problemet med att inte kunna lira på Linux.
Arbeta och gör alla personliga ärenden med Linux, allt som kan vara privat.
När du vill spela så starta upp en VM med t.ex. Xen eller KVM.
Har fått bägge att funka men rekommenderar KVM, det var helt enkelt lättare och verkar ligga före i utvecklingen.
Med rätt hårdvara är det fullt möjligt att köra en virtuell maskin med snarlik prestanda som Windows bare metal.
Det som krävs är en CPU (i7 4790K tex, man vill gärna ha några cores samt Hyperthreading),
och moderkort med stöd för Vt-d (Asrock och Gigabyte brukar vara bra på detta),
tillräckligt med RAM för att räcka till LInux + VM samt lite tid för trial and error.
Har utan att hinna experimentera nämnvärt med variabler som kan påverka prestanda under 100 poängs skillnad i 3dmark.
I spel, t.ex. Witcher 3, märker jag ingen skillnad alls.

Några länkar inom ämnet:
PCI passthrough via OVMF (Arch Linux)
KVM VGA-Passthrough using the new vfio-vga support in kernel =>3.9 (Arch Linux)
Windows Gaming VM - KVM / UEFI Version - HowTo (Ubuntu)