Musical Fidelity M1 DAC, från xlr eller rca till 6,3 mm hörlursuttag?

Permalänk

Musical Fidelity M1 DAC, från xlr eller rca till 6,3 mm hörlursuttag?

Hej, vill få ut ljud ur min nya DAC till mina HD 650 hörlurar , men jag vill helst undvika att få ut det till en 3,5mm utan direkt till en 6,3 utan adapter om det går. Jag har varit till flera olika ljudaffärer utan att hitta något, och har googlat febrilt utan resultat.

Tackar så gott i förhand.

Permalänk
Medlem

Köp en hörlursförstärkare? Tror det blir svårt att koppla dina lurar till DAC:en direkt

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Köp en hörlursförstärkare? Tror det blir svårt att koppla dina lurar till DAC:en direkt

Har du några förslag? Menar du att man skulle köra en sådan kombinerad med min nuvarande DAC på något sätt? Vad är det som är svårt med att koppla in hörlurarna till DAC'n? (förutom att hitta en adapter det vill säga)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Braxfanskap:

Har du några förslag? Menar du att man skulle köra en sådan kombinerad med min nuvarande DAC på något sätt? Vad är det som är svårt med att koppla in hörlurarna till DAC'n? (förutom att hitta en adapter det vill säga)

O2 är en mycket bra hörlursförstärkare.
"Problemet" med en dac är att den inte är designad för att driva hörlurar utan något med mycket högre impedans, (den har linjeutgångar) ljudet blir helt enkelt förvrängt pga att den har dålig drivförmåga, det krävs även betydligt mer effekt än en dac normalt set kan lämna för att uppnå normala ljudtryck i en hörlur.

Output
Output impedance
47 ohms
Output, digital 0dB level
RCA output - 2.2V r.m.s. nominal (RCA) 4.4V (XLR)

http://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/m1dac/4...
Det blir inte så roligt med lurar inkopplade direkt i den inte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

O2 är en mycket bra hörlursförstärkare.
"Problemet" med en dac är att den inte är designad för att driva hörlurar utan något med mycket högre impedans, (den har linjeutgångar) ljudet blir helt enkelt förvrängt pga att den har dålig drivförmåga, det krävs även betydligt mer effekt än en dac normalt set kan lämna för att uppnå normala ljudtryck i en hörlur.

Output
Output impedance
47 ohms
Output, digital 0dB level
RCA output - 2.2V r.m.s. nominal (RCA) 4.4V (XLR)

http://www.musicalfidelity.com/uploads/catalogerfiles/m1dac/4...
Det blir inte så roligt med lurar inkopplade direkt i den inte

Alright tack för svaret, då ger jag upp med att försöka hitta en adapter i vilket fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Braxfanskap:

Alright tack för svaret, då ger jag upp med att försöka hitta en adapter i vilket fall.

Ja du bör skaffa nån typ av hörlursförstärkare om det ska bli bra, det finns många på marknaden men O2 är som sagt billig och framförallt extremt prisvärd, du kan även köpa den som byggsats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja du bör skaffa nån typ av hörlursförstärkare om det ska bli bra, det finns många på marknaden men O2 är som sagt billig och framförallt extremt prisvärd, du kan även köpa den som byggsats.

Jag har hört mycket bra om den, får nog bli en sån ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite märkligt att man skaffar en dyr Musical Fidelity M1 DAC och inte vet vad det är man har köpt.....
Det är just en DAC, inte en hörlursförstärkare..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tycker det är lite märkligt att man skaffar en dyr Musical Fidelity M1 DAC och inte vet vad det är man har köpt.....
Det är just en DAC, inte en hörlursförstärkare..

Just precis, men jag som inte vet särskilt mycket om ljud över huvud taget. Trodde att en vanlig adapter var allt som krävdes. Så var dock inte fallet. I värsta fall säljer jag den bara vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Braxfanskap:

Just precis, men jag som inte vet särskilt mycket om ljud över huvud taget. Trodde att en vanlig adapter var allt som krävdes. Så var dock inte fallet. I värsta fall säljer jag den bara vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan som sagt skaffa tex en O2 , den är extremt prisvärd och inte heller särskilt dyr och som byggsats är den tom snuskigt billig för det du får.
http://www.headnhifi.com/objective2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.