Analytiker: "AMD:s framtid hänger på Zen"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "AMD:s framtid hänger på Zen"

I slutet av 2016 är det dags för arkitekturen Zen att göra entré och enligt två av hårdvaruindustrins mest framstående analytiker hänger AMD:s framtid på dess framgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var söker man jobb som Analytiker? känns som de mest flummiga yrket någonsin som bara spottar ur sig uppenbara saker

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Var söker man jobb som Analytiker? känns som de mest flummiga yrket någonsin som bara spottar ur sig uppenbara saker

Bara och läsa Swecs recensioner och sen kritisera förloraren, "Analys".

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hoppas att 90% sweclockers forum är på lönelistan för är det inte det typ alla säger?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Återstår att se

Om inte Zen spökar Sk!ten ur I7 som finns på marknaden idag så ser jag det som ännu en Bulldozer flopp framför mig.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Om inte Zen spökar Sk!ten ur I7 som finns på marknaden idag så ser jag det som ännu en Bulldozer flopp framför mig.

Den behöver absolut inte spöa skiten ur något alls. Det som spelar roll är som vanligt prestanda per krona. Lyckas man bra på den punkten kommer det säkert att gå ganska bra. Prestanda per krona lyckades man ju bara delvis med gällande sina FX-serier då detta enbart gällde andra saker än spel samt så är dessa processorer alldeles för energislukande i jämförelse med Intels varianter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den behöver absolut inte spöa skiten ur något alls. Det som spelar roll är som vanligt prestanda per krona. Lyckas man bra på den punkten kommer det säkert att gå ganska bra. Prestanda per krona lyckades man ju bara delvis med gällande sina FX-serier då detta enbart gällde andra saker än spel samt så är dessa processorer alldeles för energislukande i jämförelse med Intels varianter.

Det är väl sant till en viss del, men att ha de snabbaste tillgängliga processorerna är ett stort plus för marknadsföring vilket Intel helt kalrt har kunnat utnyttja de senaste åren sedan Bulldozer.
Så även om de skulle släppa en 8-kärnig best med prestandan hos Skylake för under 2000kr så skulle då Intel kunna skylta med att de minnsann är bäst och det självklara valet även om det inte kan motiveras sett till priset.

Men om nu Zen till och med skulle vara generellt snabbare än kommande "Kaby Lake" och samtidigt lägga sig lite under i pris, ja då snackar vi

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tror dom flesta hoppas på att Zen blir bra och kommer upp i ungefär samma prestandanivå som Intel, kommer gagna alla sänka priserna något och även sätta lite press på att ta fram nya CPU med mer prestanda, idag står det nästan still...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Om inte Zen spökar Sk!ten ur I7 som finns på marknaden idag så ser jag det som ännu en Bulldozer flopp framför mig.

Som referens kan vi ju nämna att 2013 lade Intel 10,6 miljarder dollar på utveckling. I år _omsätter_ AMD ungefär 4 miljarder dollar totalt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Den behöver inte spöa skiten ur intel, men den behöver komma nära nog både i prestanda, effektivitet och pris.

Med tanke på hur långsamt Intels prestanda har utvecklats de senaste generationerna, så borde det inte vara omöjligt att komma hyfsat nära och kanske till och med spöa dem i vissa benchar...

*edit*
Flera hann emellan, och med bra poänger, tex Uzanar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hoppas Zen blir bra eller i alla fall i klass med Intel. Annars är det nog sant att AMD kommer gå i graven eller bli uppköpt. Deras framtida procs kommer att bygga på denna arkitekturen och är den inte bra så har de inget att komma med.

Jag köper som vanligt de som gör det bästa. Skiter fullständigt i vilket företags namn det är på hårdvaran.
Just nu är det Intel och Nvidia för min del. Kommer amd ut med bättre så kommer jag ändra lika snabbt

Permalänk
Medlem

Sweclockers analys-sektion har vetat detta i ett år, vart lämnar jag mina bankuppgifter för löneöverföring?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är väl sant till en viss del, men att ha de snabbaste tillgängliga processorerna är ett stort plus för marknadsföring vilket Intel helt kalrt har kunnat utnyttja de senaste åren sedan Bulldozer.
Så även om de skulle släppa en 8-kärnig best med prestandan hos Skylake för under 2000kr så skulle då Intel kunna skylta med att de minnsann är bäst och det självklara valet även om det inte kan motiveras sett till priset.

Men om nu Zen till och med skulle vara generellt snabbare än kommande "Kaby Lake" och samtidigt lägga sig lite under i pris, ja då snackar vi

Det är en väldigt liten del av konsumenterna som är entusiaster så jag tror personligen inte att det spelar någon jätteroll vem som har den snabbaste konsumentbaserade processorn. Däremot tror jag att energieffektivitet samt som tidigare nämnt prestanda per krona blir de riktigt viktiga delarna för att få de större datorföretagen att nyttja AMD's processorer igen. Både gällande laptops och desktops. Där finns de stora pengarna att tjäna.

Sen är det klart, jag gråter inte blod direkt om AMD klarar av att matcha Intel i prestandasegmentet som på den gamla goda tiden

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter ju bra "I guarantee that it will deliver a huge improvement in performance and (low) power consumption over the previous generation."
Fram med giljotinen då om det inte stämmer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Som referens kan vi ju nämna att 2013 lade Intel 10,6 miljarder dollar på utveckling. I år _omsätter_ AMD ungefär 4 miljarder dollar totalt.

Men intel håller ju på med lite mer saker också, de gör ju nätverkskretsar SSDer osv. Så allt går ju inte till processor och gpu.
Sen lägger ju intel massa pengar på att göra totalt jävla värdelösa tv program som det där Intel kitchen eller vad det kallades som visades förra året

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är en väldigt liten del av konsumenterna som är entusiaster så jag tror personligen inte att det spelar någon jätteroll vem som har den snabbaste konsumentbaserade processorn.

Ptja, nu kan vi ju inte direkt veta vilken av våra teorier som är korrekt men jag skulle vilja påstå att gemene man tycker det är ganska viktigt om man köper den absolut snabbaste och "bästa" processorn eller inte medan de totalt struntar i en 500-lapp hit och dit just för att få den när det gäller ett köp av en ny dator.

Jag tror däremot att det är just vi upplysta entusiaster här på Sweclockers som i så fall skulle köpa Zen om den vore lite långsammare än Intels motsvarighet till ett mycket lägre pris.
Att man är entusiast betyder ju inte nödvändigtvis att man helt blint köper det bästa, det betyder ju också att man vet vad man betalar för

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka?

Permalänk
Medlem

No shit Sherlock... Jag skulle tydligen också kunna göra karriär som analytiker :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt kul att ha ett AMD-system igen. Körde AMD från Socket7, Slot A, Socket A och 939, men sen dess har det inte känts särskilt bra.

Skulle gärna se att vi aldrig skriver vad analytiker tycker igen. Fullständigt intetsägande titel. Är mer intressant vad en viss person med bra insikt i branschen tycker i så fall.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Prestanda per krona är dessvärre inte så enkelt som att bara till på priset på CPU:n. Om du ska skaffa en ny rigg (eller ny serverhall) så är CPU-priset bara en bråkdel av totalpriset och på grund av detta så väljer man (generellt) den som är bäst, inte bäst per krona.

Ergo: Zen _måste_ kunna matcha Kaby Lake i prestanda när den släpps. Måste inte vara bättre, men åtminstone samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Var söker man jobb som Analytiker? känns som de mest flummiga yrket någonsin som bara spottar ur sig uppenbara saker

Ååå nej. Den titeln har meteorologer haft de senaste 10+ åren...

Roliga är att de ändå inte lyckas få rätta på vad de tror mer än analytiker.

Permalänk

"No shit, Sherlock"

Tror AMD går i konken, eller nån variant på konk, närmaste tiden. (Chapter 11, sen uppköpta av nån som plockar "guldäggen" och likviderar resten)

Kan vara bra lyfta ett varningens finger på att köpa grafik-kort från dem, även om man köper via MSI, ASUS eller liknande. Om helt plötsligt drivrutinstillverkningen läggs ned och inte nya patchar släpps till nya spel, så sitter man där med skägget i brevlådan typ.

När det händer så kommer det låta som "nej nej, inga problem, business as usual" men nä, det blir som typ SAAB. Visst KAN man köpa sista SAABen från bandet, men det är väl iaf man är "entusiast".

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men intel håller ju på med lite mer saker också, de gör ju nätverkskretsar SSDer osv. Så allt går ju inte till processor och gpu.
Sen lägger ju intel massa pengar på att göra totalt jävla värdelösa tv program som det där Intel kitchen eller vad det kallades som visades förra året

Gör ju AMD också, de har iof rebrands på SSDs och minnen men de gör GPUer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men intel håller ju på med lite mer saker också, de gör ju nätverkskretsar SSDer osv. Så allt går ju inte till processor och gpu.
Sen lägger ju intel massa pengar på att göra totalt jävla värdelösa tv program som det där Intel kitchen eller vad det kallades som visades förra året

Så testa nya saker ska man inte göra?
Wow va man kan vara tråkig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer stödköpa en Zen bara för att. Vilka är med mig?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Gör ju AMD också, de har iof rebrands på SSDs och minnen men de gör GPUer.

Och tex Freesync, Mantle API och X86-64 och div nya instruktioner och förbättringar. AMD gör faktiskt mer för utvecklingen av PCn än många andra företag inom PC världen.

Ser ingen anledning till varför de måste göra minnen eller SSD dock. Bättre att de gör en bra produkt som är deras egen, än en massa om-märkta produkter från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Gör ju AMD också, de har iof rebrands på SSDs och minnen men de gör GPUer.

Ja de kör reprands av SSD det kostar inte i närheten av det intel behöver göra för att få fram sina SSDer.
AMD gör mer än bara GPU och CPU men intel gör mycket mer ändå.

Skrivet av tvelander:

Så testa nya saker ska man inte göra?
Wow va man kan vara tråkig.

Syftar du på tv programmet? Skulle jag vara intel hade jag sett till att anlita någon som kan något om datorer, programledarna uttalade ju inte ens Intel på ett normalt sett, om jag mins rätt.
Hade nog varit okej om det inte var ett flamsprogram men de riktade sig antagligen till 15 åringar så jag är nog inte målgruppen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förstår så klart att de flesta skämtar när man säger att Sweclockers forum redan gjort samma analys hur länge som helst. Skillnaden är ju dock att om man är analytiker på ett välrenommerat företag så måste du oftast kunna backa dina påståenden med stenhård fakta. Inte bara att "de flesta säger att det är så".

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja de kör reprands av SSD det kostar inte i närheten av det intel behöver göra för att få fram sina SSDer.
AMD gör mer än bara GPU och CPU men intel gör mycket mer ändå.
Syftar du på tv programmet? Skulle jag vara intel hade jag sett till att anlita någon som kan något om datorer, programledarna uttalade ju inte ens Intel på ett normalt sett, om jag mins rätt.
Hade nog varit okej om det inte var ett flamsprogram men de riktade sig antagligen till 15 åringar så jag är nog inte målgruppen

Programledarna kan inte vara extremt kunniga då blir det inte TV.
Sen va det dåliga att dom inte hade staff bakom sig som kunde massa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Programledarna kan inte vara extremt kunniga då blir det inte TV.
Sen va det dåliga att dom inte hade staff bakom sig som kunde massa.

Varför kan de inte vara kunniga? Kan man ämnet är det ju lättare att ställa vettiga frågor, ifrågasätta tävlandes val osv det är ju då man vet om den som tävlar vet vad den sysslar med eller bara tog någon produkt för den såg fräck ut.
Men jag ska inte säga något jag stängde av efter halva programmet så kanske blev bättre mot slutet

Men kikar man på Hells kitchen eller något liknande program då är det ju en kunnig kille som springer runt och jagar de tävlande det blir ju TV.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb