Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Hur tänkte du programmera det för svenska? Blev också lill-sugen på att testa ett 40% ortho efter det där men jag orkar inte lägga några direkta pengar på det. Kör man på ett JJ40 landar man ju på en tusenlapp med kailhbrytare och billiga keycaps och redan där känns det lite väl.

Jag har funderat på att sätta åäö där de brukar vara och använda backspace och enter på något lager eller bottenraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har funderat på att sätta åäö där de brukar vara och använda backspace och enter på något lager eller bottenraden.

Det finns väl som standard två knappar för lager på varsin sida av space? Vänster+space för delete och höger+space för backspace hade jag nog kört. Och siffror som en numpad nånstans med tanke på att raderna är raka. Men att sen få in alla specialtecken känns som ett meckigt projekt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icetec:

Det finns väl som standard två knappar för lager på varsin sida av space? Vänster+space för delete och höger+space för backspace hade jag nog kört. Och siffror som en numpad nånstans med tanke på att raderna är raka. Men att sen få in alla specialtecken känns som ett meckigt projekt

Det där är anledningen till att jag inte har 40%, skulle nog bli smått galen på hur jag ska lösa det hela med alla specialtecken vid kodning.

Sen är ju öäå ytterligare ett problem för oss svennebananer.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det där är anledningen till att jag inte har 40%, skulle nog bli smått galen på hur jag ska lösa det hela med alla specialtecken vid kodning.

Sen är ju öäå ytterligare ett problem för oss svennebananer.

Jo vi får se hur det går. Man kan ju ha en lathund som bakgrundsbild.

Främsta anledningen till att jag skaffar den är att jag vill ha en liten hotswap bräda man kan testa lite olika frankenswitches i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det där är anledningen till att jag inte har 40%, skulle nog bli smått galen på hur jag ska lösa det hela med alla specialtecken vid kodning.

Sen är ju öäå ytterligare ett problem för oss svennebananer.

Tror egentligen att det är ett mindre problem än man tror. Hur många tecken använder du egentligen vid programmering? {[]} kan man ju sätta rätt nära varandra, sen $%&/="@ etc som man använder ofta får man nog in någonstans utan att det blir allt för meckigt. Finns ju tecken man knappt använder alls, iaf för mig, typ ~^¨¤£ etc. De behöver man ju knappt ens lägga in i keymappen, eller åtminstone kan de vara tämligen svåråtkomliga. .: ,; -_ |<> kan man ju låta ligga på samma ställe som de gör nu i princip.

För att byta ämne är jag så jävla kluven på vad jag ska köpa. Det kliar så otroligt att få bygga ihop min bräda med U4 men jag har varken PCB, chassi eller hattar. PCB, chassi och plåt kan man ju beställa redan nu från kbdfans men jag vet ju inte vilka hattar jag tror att jag vill ha förrän det dyker upp en trolig group buy eller liknande så det är så svårt att bara köpa något. Tittade lite på DSA Vilebloom men jag tror inte att jag i längden vill ha en sån färgrann uppsättning knappar även om det lockar att det är en så snabb process och i helt rätt profil för mig. Usch. SA Royal Navy finns ju att köpa och är i lager dessutom men jag tror fasen inte att jag kommer gilla att skriva på SA så det är ju inte så kul att lägga mer än en tusenlapp på något man redan innan har magkänslan att det inte kommer bli något bra. Däremot är de rätt snygga faktiskt eftersom man kan göra en layout med bara vitt och blått, men köper jag ett blått chassi så blir det ju svårare att matcha om jag hittar hattar i någon annan färg. Nä, folk snackar om "end game" hela tiden men om det är något game den här hobbyn handlar om så är det fanimej "the waiting game".

EDIT: Noterade även precis att min 5-switch är trasig och skickar tecken så fort man nuddar den. Så nu får man plocka fram lödstationen igen och byta ut den också. Kuken.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

Jo vi får se hur det går. Man kan ju ha en lathund som bakgrundsbild.

Främsta anledningen till att jag skaffar den är att jag vill ha en liten hotswap bräda man kan testa lite olika frankenswitches i.

Det är ju alltid skoj att testa nytt! Jag har dock dömt ut det före jag testat.
Om det inte är så att jag får tar på en bräda billigt. Då kan man testa bara för att!

Skrivet av Icetec:

Tror egentligen att det är ett mindre problem än man tror. Hur många tecken använder du egentligen vid programmering? {[]} kan man ju sätta rätt nära varandra, sen $%&/="@ etc som man använder ofta får man nog in någonstans utan att det blir allt för meckigt. Finns ju tecken man knappt använder alls, iaf för mig, typ ~^¨¤£ etc. De behöver man ju knappt ens lägga in i keymappen, eller åtminstone kan de vara tämligen svåråtkomliga. .: ,; -_ |<> kan man ju låta ligga på samma ställe som de gör nu i princip.

Ja, det går säkert att styra upp det där bra!
Men man ska vänja sig med det också. Sen måste alla andra brädor kodas om med samma lagerstruktur, annars lär man ju bli helt vilsen
Jag ska försöka få tummen ur o bygga upp mitt dactyl först och främst, har 3d-printat ut allt som behövs och fått alla delar till den nu, men "semestern" gick åt till att bygga massa grejer till huset istället för tangentbordlekande!

Permalänk

@Icetec
Men vad har du nu och vad vill du ha? Eller vill du bara ha något skoj att bygga?
Keycaps kan dock va bökigare.

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på https://www.amazon.de/gp/product/B07KFM9VQ3/ref=ox_sc_act_tit...

Någon som använt sig utav topre förut? hur är dom för gaming osv

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Skrivet av carr3:

Var lite sugen på https://www.amazon.de/gp/product/B07KFM9VQ3/ref=ox_sc_act_tit...

Någon som använt sig utav topre förut? hur är dom för gaming osv

När man läser mycket i forumen för mekaniska tangentbord så finns det ju de som prisar topre till skyarna. Framför allt att skriva på men har aldrig hört något om att det ska va sämre för för gaming.
En nackdel kan väl vara att det inte finns så mycket om man vill ta steget längre med andra keycaps eller chassin.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Dom ska tydligen vara lite trögare att trycka in så som jag uppfattar det ^^ alltså om man typ spammar, röra sig åt höger och vänster i cs

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av carr3:

@StuntmanMike: Dom ska tydligen vara lite trögare att trycka in så som jag uppfattar det ^^ alltså om man typ spammar, röra sig åt höger och vänster i cs

Topre funkar utmärkt för gaming, man kan "hovra" wasd nästan lika bra som med Cherry MX Red, och betydligt bättre än med clicky switchar ala razer.

Själva grejen med topre är ju att de har en fjäder inne i bubblan som gör att switchen aktiveras ungefär halvvägs ner, vilket resulterar i att du kan lägga dig i detta "mellanläge" och spamma på precis hur mycket du vill.

Men ärligt talat så känner man sig inte hindrad av varken MX Blue eller andra switchar jämfört med reds/silver mm. I stridens hetta eller vad man ska kalla det använder man bara tangentbordet och det viktiga är att man inte blir trött av motståndet och att switcharna registrerar när du trycker ner dem (vilket brukade bli ett problem med gamla hederliga logitech ultrax tangentborden som nästan alla hade back in the day).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Icetec
Men vad har du nu och vad vill du ha? Eller vill du bara ha något skoj att bygga?
Keycaps kan dock va bökigare.

Vill bara ha något skoj att bygga, haha. Men hattar är det svåraste att få tag på och vilka hattar man väljer är ju det som påverkar vilket chassi som kommer vara snyggt. Det vore så skönt om hattar var enklare att få tag på. Men det blir en 60% på dessa med, det är det enda jag vet. Så jag hade ju kunnat köpa ett DZ60 och plate redan nu men oddsen är ju att jag vill ha case från kbdfans med så det känns avigt att inte köpa allt ihop.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Vill bara ha något skoj att bygga, haha. Men hattar är det svåraste att få tag på och vilka hattar man väljer är ju det som påverkar vilket chassi som kommer vara snyggt. Det vore så skönt om hattar var enklare att få tag på. Men det blir en 60% på dessa med, det är det enda jag vet. Så jag hade ju kunnat köpa ett DZ60 och plate redan nu men oddsen är ju att jag vill ha case från kbdfans med så det känns avigt att inte köpa allt ihop.

Keygem.store har dz60 + alu case, candykeys.com har quefrency, P3D.com har liminal om du vill köpa något direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Keygem.store har dz60 + alu case, candykeys.com har quefrency, P3D.com har liminal om du vill köpa något direkt.

Snyggt! Kanske köper ett DZ60 plus en platta iaf då, men det är svårt att köpa case utan att veta vilka hattar man vill ha. Om man inte köper typ ett svart då som går att matcha till mycket, men det känns trist att köpa ett till Tofu (eftersom mitt nuvarande är byggt i ett sånt)

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Snyggt! Kanske köper ett DZ60 plus en platta iaf då, men det är svårt att köpa case utan att veta vilka hattar man vill ha. Om man inte köper typ ett svart då som går att matcha till mycket, men det känns trist att köpa ett till Tofu (eftersom mitt nuvarande är byggt i ett sånt)

Byt bara ur PCBn i din nuvarande och se hur det känns, byt tillbaka när du tröttnat.
Håll ögonen öppna för Fjell och Klippe när de kommer ut extra av dem. (inom en snar framtid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Byt bara ur PCBn i din nuvarande och se hur det känns, byt tillbaka när du tröttnat.
Håll ögonen öppna för Fjell och Klippe när de kommer ut extra av dem. (inom en snar framtid)

Kommer ha ett av dem på jobbet så jag kommer bygga ett helt nytt. Jag var förbi för ett tag sen och skrev lite på mitt fullstora varmilo. Kändes som att sitta framför en kontrollpanel i kontrollrummet på en kärnreaktor. Men överväger ett case i valnöt. Snyggt, ganska billigt och matchar väldigt många färger.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för vettiga mekaniska lågprofils tangentbord? Har typ bara sett att Cooler Master och Corsair har det, finns det något annat? Undrar eftersom lägre profil är bättre för mina handleder.

Permalänk
Permalänk

@Baxtex: Logitech har ju några nya. Bra är ju en smaksak.
Tror dock att dina handleder skulle gilla handledsstöd och/eller någon form av ergo layout bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Baxtex: Logitech har ju några nya. Bra är ju en smaksak.
Tror dock att dina handleder skulle gilla handledsstöd och/eller någon form av ergo layout bättre.

Jag har ett Leopold FCM som jag verkligen gillar i dagsläget. Ja, har dock haft problem att hitta något bra handledsstöd. Har ett gammalt gel men det glider bara bort hela tiden. Jag har liksom ingen fästmekanism på tangentbordet så kan inte sätta fast det. Just nu har jag vikit ihop en handduk några gånger som jag lagt framför. Tycker det funkar rätt bra men ser förjävligt ut.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag har ett Leopold FCM som jag verkligen gillar i dagsläget. Ja, har dock haft problem att hitta något bra handledsstöd. Har ett gammalt gel men det glider bara bort hela tiden. Jag har liksom ingen fästmekanism på tangentbordet så kan inte sätta fast det. Just nu har jag vikit ihop en handduk några gånger som jag lagt framför. Tycker det funkar rätt bra men ser förjävligt ut.

Wooting.store har nog de bästa stöden förtillfället.

Permalänk
Medlem

Står false på allt utom PCB dock men en pcb för 70 euro är ju svindyr medan pcb och case för 70 är rätt billigt. Blev hur som helst ett DZ60 med mässingsplatta och valnötslåda med handledsstöd. Risk att stödet blir rätt grisigt dock men det går ju slipa i värsta fall. Visualiserar mig att det kommer bli snyggt till många hattar. DSA vilebloom tror jag tex. hade varit snyggt till det. Får se vad det blir sen för 60 euro så känner jag att jag kan vaska de slantarna om jag hittar något annat i 60% som jag verkligen är sugen på vad gäller case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Wooting.store har nog de bästa stöden förtillfället.

Den här tänker du på?

https://wooting.store/products/wooting-wrist-rest

Har du testat den? Ser inte riktigt att gå ner i bordet men det är kanske inget problem? Förstår det som att den är lite flexibel? Skickas det inom eu eller kommer det tull? Frakt på 200kr är lite häftigt.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Står false på allt utom PCB dock men en pcb för 70 euro är ju svindyr medan pcb och case för 70 är rätt billigt. Blev hur som helst ett DZ60 med mässingsplatta och valnötslåda med handledsstöd. Risk att stödet blir rätt grisigt dock men det går ju slipa i värsta fall. Visualiserar mig att det kommer bli snyggt till många hattar. DSA vilebloom tror jag tex. hade varit snyggt till det. Får se vad det blir sen för 60 euro så känner jag att jag kan vaska de slantarna om jag hittar något annat i 60% som jag verkligen är sugen på vad gäller case.

Den där listan på mykeyboard.eu stämmer väldigt sällan har jag märkt.

Låter ju kul. Är det handledsstödet som även är ett lock? Sedan så kallas det patina, inte grisigt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Den här tänker du på?

https://wooting.store/products/wooting-wrist-rest

Har du testat den? Ser inte riktigt att gå ner i bordet men det är kanske inget problem? Förstår det som att den är lite flexibel? Skickas det inom eu eller kommer det tull? Frakt på 200kr är lite häftigt.

Den skeppas från Nederländerna så inga extra avgifter.

Men nej jag har inte testat den, men de jag sett testa den har gillat den. Jag lovar inga underverk men jag har svårt att tro den skulle va sämre än alla andra som säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den där listan på mykeyboard.eu stämmer väldigt sällan har jag märkt.

Låter ju kul. Är det handledsstödet som även är ett lock? Sedan så kallas det patina, inte grisigt.

Patina får man på mässingen. Grisigt blir det på trä

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Baxtex: Själv körde jag med detta handledsstöd före jag gick över till att 3d-printa mitt case med tillhörande 3d-printat stöd.

Det funkar hur bra som helst, och kostar inte många kronor!
Däremot har jag alltid kört det med en deskpad musmatta, alltså har tangentbordet och stödet legat mot en musmatta och därmed inte glidit iväg någonstans. Vet inte hur det funkar direkt på ett bord.

PS. Jag har 2st som jag använde, ett på jobbet och ett hemma. Båda är i gott skick fortfarande och då har de på jobbet används i 40h/vecka i över ett år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Baxtex: Själv körde jag med detta handledsstöd före jag gick över till att 3d-printa mitt case med tillhörande 3d-printat stöd.

Det funkar hur bra som helst, och kostar inte många kronor!
Däremot har jag alltid kört det med en deskpad musmatta, alltså har tangentbordet och stödet legat mot en musmatta och därmed inte glidit iväg någonstans. Vet inte hur det funkar direkt på ett bord.

PS. Jag har 2st som jag använde, ett på jobbet och ett hemma. Båda är i gott skick fortfarande och då har de på jobbet används i 40h/vecka i över ett år nu.

Hmm kanske värt att spana in! Jag har också en deskpad och upplever att det stödet jag hade innan (med gummi på undersidan) fick bra glid på mattan.

Permalänk
Medlem

Köpte Deltacon idag, kunde lika gärna testa. Gillar inte riktigt att den är rak, dvs jag vill egentligen ha det som en "ramp" upp till tangentbordet, så man kan vila handflatorna.

Funderar om man kan ta en kniv och skära ner det, svårt att få det rakt bara.

Tog en timme men resultatet blev bra!

https://imgur.com/a/XMDO09Q

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Köpte Deltacon idag, kunde lika gärna testa. Gillar inte riktigt att den är rak, dvs jag vill egentligen ha det som en "ramp" upp till tangentbordet, så man kan vila handflatorna.

Funderar om man kan ta en kniv och skära ner det, svårt att få det rakt bara.

Tog en timme men resultatet blev bra!

https://imgur.com/a/XMDO09Q

😬 Är det sådant material som smular sig?