Permalänk
Medlem

Vad är det för finesser/funktioner som finns i qmk som ni faktiskt använder?
(Bara nyfiken då jag själv inte har någon qmk brända, ännu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Vad är det för finesser/funktioner som finns i qmk som ni faktiskt använder?
(Bara nyfiken då jag själv inte har någon qmk brända, ännu.)

Eftersom jag har fastnat för WKL TKL så gillar jag att dela höger shift så jag har min funktionstangent där och har lagt windowstangenten under ALT.
Mycket mer än så har jag inte. På ett mindre tangentbord är ju behovet större att lägga tangenter på lager.
Sen så är det väl rätt skönt att ha open-source under huven.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Vad är det för finesser/funktioner som finns i qmk som ni faktiskt använder?
(Bara nyfiken då jag själv inte har någon qmk brända, ännu.)

Jag använder primärt 60%, så många funktioner ligger på ett annat lager (tex pilar, pgup/pgdn, insert, etc) och min funktionsknapp är space om man håller in den, om man trycker snabbt blir det space. Jag tycker även om att ha caps look till ctrl om man håller in, men esc om man duttar till. Sånt funkar väldigt bra i qmk.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@StuntmanMike: Nepp, det blir det inte. Väntar fortfarande på leverans av två tangentbord, sedan får det vara nog. Jag är ganska nöjd med det jag har. Om nu inte yuktsi får för sig att släppa ett tgr i 60%. Med HHKB-blockers.

Men innebär det att du slutar köpa keycaps också?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Yes! Jag har ett ganska välfyllt plastförråd och det känns som att det mer och mer bara blir samma gamla set som kommer igen och igen. Med det sagt, om GMK Scitex blir verklighet någon dag, då lär jag köpa det. Har velat ha det några år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så jag tänkte kika runt lite vad som är populärast, vilka brytare osv ni använder er av

1. Vilket märke på tangentbord använder du?, är du nöjd?, och om du har bytt från något annat, vad var det förra och varför?
2. Vilken storlek på tangentbord har du?
3. Vilka sorts brytare använder du, och varför tycker du att dom är bäst/skönast?
4. Använder du dämpningsringar till tangenterna/brytarna, hur tycker du att det fungerar i så fall?
5. Vad tittar du efter vid val av nytt tangentbord?

1. Använder Sol numera.
Körde enbart Ducky innan jag provade på att bygga eget med ett DZ60. Efter DZ:t testade jag ergo och fastnade fullständigt
2. 60%? Svårt att applicera på ergo tycker jag. (har totalt 70 tangenter så är lite större än 60% egentligen)
3. Holy Panda på huvudbrädan. Har massa andra brytare också men inte riktigt fastnat för någon än även om Holy Panda är riktigt nice. Gillar även Kailh Box Royals.
4. Nej, tangentbord ska klicketi-klacka.
5. Ergo, måste vara programmerbart (helst qmk), aldrig mer TRRS koppling.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@StuntmanMike: Yes! Jag har ett ganska välfyllt plastförråd och det känns som att det mer och mer bara blir samma gamla set som kommer igen och igen. Med det sagt, om GMK Scitex blir verklighet någon dag, då lär jag köpa det. Har velat ha det några år nu.

Känns som att en kedjerökande alkis slutar cold turkey. 😂
Men jag kan förstå att ändå. Jag hoppas jag blir nöjd med det jag skaffar/skaffat mig i år och att suget lugnar sig. 😋

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Lite så kanske. Planen har varit att jag skulle trappa ner efter att jag fått mitt Ellipsesaver F62. Det fick jag i januari, nedtrappningen har väl gått sådär, men är ändå på god väg. Efter sju års tangentbordssamlande och ~50 tangentbord känner jag att jag har så det räcker och att ingen i min närhet någonsin kommer sakna ett tangentbord. :DD

Permalänk

Fråga!
Vad gör ni med alla tangentbord?
Jag gick med en group buy där hot-swap inte var ett alternativ så köpte 3 tangentbord för att öva på att löda. Nu har jag totalt 5 tangentbord hemma och börjar få lätt ångest över det, då jag bara använder ett av de xD.
Låter ni de bara stå och samla damm eller säljer ni av de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

5. Ergo, måste vara programmerbart (helst qmk), aldrig mer TRRS koppling.

Funderat lite på hur TRRS fungerar och varför du inte vill ha det?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Funderat lite på hur TRRS fungerar och varför du inte vill ha det?

Jag hade kanske bara otur med mitt första TRRS-bygge men kontakterna strulade som tusan och det var svårt att få de två halvorna att kommunicera och leka snällt med varandra.
Sen tycker jag över lag att TRRS känns instabilt konstruktionsmässigt och föredrar USB-C alla dagar i veckan.
Men ovanstående är väldigt åsiktsbaserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Vad är det för finesser/funktioner som finns i qmk som ni faktiskt använder?
(Bara nyfiken då jag själv inte har någon qmk brända, ännu.)

Jag kör 60% nu så jag har bundit F-tangenterna till ett annat lager, samt piltangenterna, home/end/pgup/pgdown. Och print screen. Det är skönt att kunna välja precis hur du vill att det ska fungera. Jag har t.ex. min layerknapp på caps lock eftersom jag aldrig använder caps lock ändå.

Permalänk
Medlem

Ok, jag håller på så smått och snickrar på en egen bräda som kommer köra qmk men eftersom det är en fullsize behöver jag inte använda just de tricken med layers för normala funktioner.

Permalänk
Medlem

Köpte en bunt med Thick Clicks Jade för någon vecka sedan i väntan på en PCB att lägga dem i, men PCB'n dyker fasen aldrig upp så fick för mig igår att löda loss alla bruna brytare jag hade på en gammal Leopold FC660M och sätta dem dit istället.

Det här tangentbordet har ju något slags dämpande material där inne (typ en filt) så det låter och känns riktigt mysigt med thick clicks i den

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kollar på nytt tangentbord och kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köpa Ducky one 2 mini, eller ducky one 2 mini SF.

Tycker vanliga mini är mycket snyggare, men kommer jag sakna piltangenterna och delete knappen? Det är det jag är mest orolig för.
Delete används ju relativt ofta, och piltangenterna ibland. Ni som inte har dessa knappar hur klarar ni er?

Just nu har jag ett quickfire rapid-i

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Det vanliga är att man sätter dom i ett lager. Har ett litet korståg där jag försöker motarbeta missförståndet att man blir av med tangenter bara för att man kör med ett mindre tangentbord. Tvärtom är poängen att man får dom närmare sina fingrar och kan ha dem där man vill.

Jag håller ned mellanslag (fn) och så är IJKL piltangenter. Faktiskt mycket enklare än att behöva (...) flytta högerhanden nedåt och till höger. FN + Backspace är delete för mig.

Värt dock att tänka på att många tangentbordstillverkare också missat poängen med 60%-layouten och skickar dem utan möjlighet att "programmera" om dom som man vill. Helst bör man ha ett tangentbord som stöder QMK (som dom snackar om här ovan), TMK eller via.

Den här videon var en ögonöppnare för mig (snubben jobbar för Unicomp fick jag reda på nyligen):

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

@CusmaR: Det vanliga är att man sätter dom i ett lager. Har ett litet korståg där jag försöker motarbeta missförståndet att man blir av med tangenter bara för att man kör med ett mindre tangentbord. Tvärtom är poängen att man får dom närmare sina fingrar och kan ha dem där man vill.

Jag håller ned mellanslag (fn) och så är IJKL piltangenter. Faktiskt mycket enklare än att behöva (...) flytta högerhanden nedåt och till höger. FN + Backspace är delete för mig.

Värt dock att tänka på att många tangentbordstillverkare också missat poängen med 60%-layouten och skickar dem utan möjlighet att "programmera" om dom som man vill. Helst bör man ha ett tangentbord som stöder QMK (som dom snackar om här ovan), TMK eller via.

Den här videon var en ögonöppnare för mig (snubben jobbar för Unicomp fick jag reda på nyligen):
https://www.youtube.com/watch?v=AKGXZ1ReU54

kanske var dumt formulerat av mig inser jag nu, jag förstår ju att knapparna finns kvar men det krävs ju att man håller in en extra knapp för att få tillgång till dem, men man kanske vänjer sig? Det kanske rentutav blir smidigare?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

kanske var dumt formulerat av mig inser jag nu, jag förstår ju att knapparna finns kvar men det krävs ju att man håller in en extra knapp för att få tillgång till dem, men man kanske vänjer sig? Det kanske rentutav blir smidigare?

Tror att det är väldigt individuellt. Jag och många tycker ju att det blir mycket smidigare. Men det är nog inte för alla och jag tror också det beror lite på vad det faktiskt är man gör vid datorn. Sitter man och intensivt skriver/programmerar går det definitivt snabbare om man lär sig att jobba så. Är man mera laidback, inte ens har händerna på tangentbordet och bara behöver trycka "höger" lite då och då.. då är det nog bra med riktiga fysiska piltangenter.

Jag har en laptop med piltangenter och hela köret och stör mig nåt fruktansvärt på att behöva flytta handen bara för att "pila". Instinktivt trycker jag bara ned mellanslag med vänstra tummen och i/j/k/l med högra handens fingrar.

Det är nog nåt man måste prova först. För några år sen tyckte jag det lät helt vansinnigt och mitt idealtangentbord var typ det här

Permalänk
Medlem

@phedd: Ja det lutar nog mer åt one 2 mini då jag tycker det är väldigt mycket snyggare, det känns som jag redan gjort det svåra jobbet när jag skalade bort num-pad hehe.
Har försökt hålla koll på mig när jag använder piltangenterna och det är inte speciellt ofta, känns som att jag kan leva med att de flyttar på sig lite samt att man får hålla ned FN. Tack för hjälpen!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Kollar på nytt tangentbord och kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köpa Ducky one 2 mini, eller ducky one 2 mini SF.

https://i.redd.it/dkw96nwtobr31.png
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71gmO2H5bgL._AC_SX425_.jpg

Tycker vanliga mini är mycket snyggare, men kommer jag sakna piltangenterna och delete knappen? Det är det jag är mest orolig för.
Delete används ju relativt ofta, och piltangenterna ibland. Ni som inte har dessa knappar hur klarar ni er?

Just nu har jag ett quickfire rapid-i

https://inetimg.se/img/688x386/6901843_5.jpg

Kolla upp Anne Pro 2, större moddcommunity och du har tap på piltagenterna . Här behöver du inte hålla ned FN

Sen lägger du i gammal musmatta och köper bitumen och fyller den. Tips från coachen

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag håller ned mellanslag (fn) och så är IJKL piltangenter. Faktiskt mycket enklare än att behöva (...) flytta högerhanden nedåt och till höger. FN + Backspace är delete för mig.

Hur fungerar det med lite mer sammansatta commandon, som ex. Ctrl+Win+pilhöger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Hur fungerar det med lite mer sammansatta commandon, som ex. Ctrl+Win+pilhöger?

Antagligen samma sak + WINknappen

Jag kör också snarlikt dock ligger den på plöä och så har jag min FN på högra metakey så den ligger väldigt nice till. FN+o = home och å=end samd i=printscreen

Fast din setup är bättre tycker jag då fingrarna redan är homerow.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Hur fungerar det med lite mer sammansatta commandon, som ex. Ctrl+Win+pilhöger?

Fungerar bra. Alt-F4 blir alt-capslock-4 istället.

Man kan också använda space så blir det lättare att ha tummen redo men jag skriver för slarvigt för det och släpper ofta inte space innan jag går på nästa tangent så mitt i ett ord kan det råka bli pil bakåt istället för ett S så jag fick skippa det.

Permalänk
Skrivet av phedd:

@CusmaR: Det vanliga är att man sätter dom i ett lager. Har ett litet korståg där jag försöker motarbeta missförståndet att man blir av med tangenter bara för att man kör med ett mindre tangentbord. Tvärtom är poängen att man får dom närmare sina fingrar och kan ha dem där man vill.

Jag håller ned mellanslag (fn) och så är IJKL piltangenter. Faktiskt mycket enklare än att behöva (...) flytta högerhanden nedåt och till höger. FN + Backspace är delete för mig.

Värt dock att tänka på att många tangentbordstillverkare också missat poängen med 60%-layouten och skickar dem utan möjlighet att "programmera" om dom som man vill. Helst bör man ha ett tangentbord som stöder QMK (som dom snackar om här ovan), TMK eller via.

Den här videon var en ögonöppnare för mig (snubben jobbar för Unicomp fick jag reda på nyligen):
https://www.youtube.com/watch?v=AKGXZ1ReU54

Denna videon gjorde mig riktigt taggad på att få hem min plank från Drop.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett Varmilo 88m charcoal igår. Har aldrig haft ett mekaniskt keyboard och senast jag använt är ett 8 år gammalt slitet Logitech. Sen har jah använt ett lenovo trådlöst ibland också. Intryck hittills:

+Känns som riktigt kvalite i plast och ram. Stor skillnad mot allt jag haft innan. Tungt och ligger bra.
+valde rätt med MX brown. Hade jag valt röd tror jag jag hade irriterat mig på hur lätta keys är att klicka ner eller hamna på 'mellanläge'.
- spacebar låter hemskt mycket varje gång man slår ner. Alla andra keys är ok med just spacebar slår i botten som en trumma.

Kommer ta ett tag att vänja sig då keysen är högre än på tidigare tangentbord. Har inte helt hittat rätt med vissa knappar som shift etc. Men överlag är jag nöjd. Kanske var lite dyrt men kvaliten kommer hålla länge så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Fick hem ett Varmilo 88m charcoal igår. Har aldrig haft ett mekaniskt keyboard och senast jag använt är ett 8 år gammalt slitet Logitech. Sen har jah använt ett lenovo trådlöst ibland också. Intryck hittills:

+Känns som riktigt kvalite i plast och ram. Stor skillnad mot allt jag haft innan. Tungt och ligger bra.
+valde rätt med MX brown. Hade jag valt röd tror jag jag hade irriterat mig på hur lätta keys är att klicka ner eller hamna på 'mellanläge'.
- spacebar låter hemskt mycket varje gång man slår ner. Alla andra keys är ok med just spacebar slår i botten som en trumma.

Kommer ta ett tag att vänja sig då keysen är högre än på tidigare tangentbord. Har inte helt hittat rätt med vissa knappar som shift etc. Men överlag är jag nöjd. Kanske var lite dyrt men kvaliten kommer hålla länge så.

Jag gjorde lite samma som dig.. köpte mitt första mekaniska tangentbord och blev ett VA88 moonlight. Och oj vad jag blev förvånad, tungt och stabilt på bordet. Knapparna är sköna, och jag älskar det efter att använt det i ca 2 månader. Visst, jag var lite skeptisk till knapparna som "flyter" och inte är nedsänkta i ramen men ser ändå snyggt ut.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Fick hem ett Varmilo 88m charcoal igår. Har aldrig haft ett mekaniskt keyboard och senast jag använt är ett 8 år gammalt slitet Logitech. Sen har jah använt ett lenovo trådlöst ibland också. Intryck hittills:

+Känns som riktigt kvalite i plast och ram. Stor skillnad mot allt jag haft innan. Tungt och ligger bra.
+valde rätt med MX brown. Hade jag valt röd tror jag jag hade irriterat mig på hur lätta keys är att klicka ner eller hamna på 'mellanläge'.
- spacebar låter hemskt mycket varje gång man slår ner. Alla andra keys är ok med just spacebar slår i botten som en trumma.

Kommer ta ett tag att vänja sig då keysen är högre än på tidigare tangentbord. Har inte helt hittat rätt med vissa knappar som shift etc. Men överlag är jag nöjd. Kanske var lite dyrt men kvaliten kommer hålla länge så.

Trevligt det var ett tangentbord jag också köpte en gång i tiden och det är ett väldigt bra och trevligt tangentbord!

Vad gäller spacebaren kan du dämpa den med orings, finns billiga och finns dyra. Hör du själva pingljudet?

Annars har jag o-rings för ett billigt pris ifall du är intresserad.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Fick hem ett Varmilo 88m charcoal igår. Har aldrig haft ett mekaniskt keyboard och senast jag använt är ett 8 år gammalt slitet Logitech. Sen har jah använt ett lenovo trådlöst ibland också. Intryck hittills:

+Känns som riktigt kvalite i plast och ram. Stor skillnad mot allt jag haft innan. Tungt och ligger bra.
+valde rätt med MX brown. Hade jag valt röd tror jag jag hade irriterat mig på hur lätta keys är att klicka ner eller hamna på 'mellanläge'.
- spacebar låter hemskt mycket varje gång man slår ner. Alla andra keys är ok med just spacebar slår i botten som en trumma.

Kommer ta ett tag att vänja sig då keysen är högre än på tidigare tangentbord. Har inte helt hittat rätt med vissa knappar som shift etc. Men överlag är jag nöjd. Kanske var lite dyrt men kvaliten kommer hålla länge så.

Du kan försöka dämpa space genom att lägga någon form av skum eller dylikt på undersidan av den. O-ringar kommer också dämpa ljudet från själva nedslagen.

Passar på att fråga igen för de som byggt eget, finns det seriöst inget företag i hela Sverige som säljer fyrkantiga 2x3x4 LEDs? Det känns så larvigt att behöva köpa från utlandet för 50kr och sen betala 200kr i frakt för något som kräver ett kuvert och ett frimärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Fick hem ett Varmilo 88m charcoal igår. Har aldrig haft ett mekaniskt keyboard och senast jag använt är ett 8 år gammalt slitet Logitech. Sen har jah använt ett lenovo trådlöst ibland också. Intryck hittills:

+Känns som riktigt kvalite i plast och ram. Stor skillnad mot allt jag haft innan. Tungt och ligger bra.
+valde rätt med MX brown. Hade jag valt röd tror jag jag hade irriterat mig på hur lätta keys är att klicka ner eller hamna på 'mellanläge'.
- spacebar låter hemskt mycket varje gång man slår ner. Alla andra keys är ok med just spacebar slår i botten som en trumma.

Kommer ta ett tag att vänja sig då keysen är högre än på tidigare tangentbord. Har inte helt hittat rätt med vissa knappar som shift etc. Men överlag är jag nöjd. Kanske var lite dyrt men kvaliten kommer hålla länge så.

Min lösning brukar vara att ha en ljuddämpad switch till space (om den är i 6.25u/7u-storlek). Då slipper man "hacka lök"-ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Denna videon gjorde mig riktigt taggad på att få hem min plank från Drop.

Hur tänkte du programmera det för svenska? Blev också lill-sugen på att testa ett 40% ortho efter det där men jag orkar inte lägga några direkta pengar på det. Kör man på ett JJ40 landar man ju på en tusenlapp med kailhbrytare och billiga keycaps och redan där känns det lite väl.