Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Jag är själv nybörjare på Linux, bara använt det i någon månad eller så. Men kan vara värt att dubbelkolla så att du har hela sökvägen, samt rätt sökväg. Ställ dig i rätt mapp och skriv "pwd" för hela sökvägen

Skrivet av Pirri:

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Du är troligtvis i /home/pirri och försöker öppna /steam som inte finns. Däremot finns en /home/pirri/Steam. Prova

cd Steam

istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001