Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Jag är själv nybörjare på Linux, bara använt det i någon månad eller så. Men kan vara värt att dubbelkolla så att du har hela sökvägen, samt rätt sökväg. Ställ dig i rätt mapp och skriv "pwd" för hela sökvägen

Skrivet av Pirri:

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Du är troligtvis i /home/pirri och försöker öppna /steam som inte finns. Däremot finns en /home/pirri/Steam. Prova

cd Steam

istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

1) Du står i ~, det vill säga (troligen) /home/<username>. cd /steam kommer försöka gå in i just /steam, inte /home/<username>/steam. Skippa /.
2) Till skillnad mot i Windows är sökvägar och filnamn skiftlägeskänsliga. Mapparna "steam" och "Steam" är således två helt olika mappar.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Löst!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag är lite för van med Win7, stor bokstav och inget ''/'' gjorde susen!

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd Steam
pirri@pirri-Z170X-UD3:~/Steam$ pwd
/home/pirri/Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Pirri:

Löst!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag är lite för van med Win7, stor bokstav och inget ''/'' gjorde susen!

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd Steam
pirri@pirri-Z170X-UD3:~/Steam$ pwd
/home/pirri/Steam

Glöm inte att du kan oftast trycka tab och den kommer fylla i texten åt dig.
Så du hade typ kunna skriva s sen trycka tab och den fyller i Steam åt dig.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av BergHa:

Glöm inte att du kan oftast trycka tab och den kommer fylla i texten åt dig.
Så du hade typ kunna skriva s sen trycka tab och den fyller i Steam åt dig.

Du menar att man ska skriva cd S och sedan trycka på tab 😉 Han har ingen mapp som börjar på litet s.

Skickades från m.sweclockers.com

Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Lembritt:

Du menar att man ska skriva cd S och sedan trycka på tab 😉 Han har ingen mapp som börjar på litet s.

Behövs inte alltid, går att göra så den inte är case sensitive.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006

Allt som inleds med / ligger under root

Vet du att det ligger i din /home/användare/Steam kan du skriva cd ~/Steam

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

/ är root och steammappen är read-write så den ligger i en mapp som är ägd av användaren. I de flesta distar hamnar steammappen i /home/*username*/steam, /home/*username*/.steam (om de valt att dölja mappen) eller i /opt/steam om du kör det i vissa obskyra distros som inte följar FHS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av kemuffkamelen:

/ är root och steammappen är read-write så den ligger i en mapp som är ägd av användaren. I de flesta distar hamnar steammappen i /home/*username*/steam, /home/*username*/.steam (om de valt att dölja mappen) eller i /opt/steam om du kör det i vissa obskyra distros som inte följar FHS.

Innehållet i steam är optional applications så förrutom faran med användarfiler utanför home så ser jag inte hur /opt/steam bryter mot fhs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av aluser:

Innehållet i steam är optional applications så förrutom faran med användarfiler utanför home så ser jag inte hur /opt/steam bryter mot fhs

Det var inte vad jag menade, ursäkta. (Skyller på att svenska inte är mitt förstaspråk)
Vad jag menade är att jag endast sett att ha steam mappen i /opt/steam i obskyra distros. Alla dessa distros där jag sett detta har brutit med FHS standarden i andra avseenden. (gobolinux är ett bra exempel)

Jag menade inte att lägga steam i /opt i sig bryter mot FHS.

Felstavat