Antivirusprogram, nödvändigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Rättelse: ja, men inga antivirus-program som kostar.

Rättelse på vad? Det fanns inget att rätta till eftersom svaret på frågan han ställde fortfarande är "Nej".

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Rättelse på vad? Det fanns inget att rätta till eftersom svaret på frågan han ställde fortfarande är "Nej".

Ok. Det finns antivirus-program som man måste ha ett konto hos utvecklaren, för att kunna använda programmet resten av sitt liv, som med Bitdefender Antivirus Free. Ens konto är en typ av licens då.

Så jo, ditt svar var felaktigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Ok. Det finns antivirus-program som man måste ha ett konto hos utvecklaren, för att kunna använda programmet resten av sitt liv, som med Bitdefender Antivirus Free. Ens konto är en typ av licens då.

Nu känns det som att du bara drar ut det något extremt för att kunna säga att någon hade fel

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Fast det är en jävla skillnad på Bitdefender Antivirus Free Edition och Bitdefender Antivirus

http://www.bitdefender.com/media/html/freeav-upgrade/?et_cid=...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu känns det som att du bara drar ut det något extremt för att kunna säga att någon hade fel

Man köper en licens för att kunna använda antivirus-programmet under en längre period. Hos många gratisvarianter av antivirus-program, måste man logga in till ett konto, för att kunna använda antivirus-program under en längre period (vilket i sig gäller hela sitt liv, även om man måste återbekräfta varje år).

Därför ser jag den metoden som till exempel Bitdefender använder sig av, som en typ av licens.

Skrivet av Rajat:

Fast det är en jävla skillnad på Bitdefender Antivirus Free Edition och Bitdefender Antivirus

Varför har du den tonen?

När man skaffar ett antivirus-program, så vill man först och främst ha skyddet mot sabotageprogram, eller hur? Bitdefender Antivirus Free ger en exakt det! Deras Antivirus Pro ger en bara mer "godis", så som Wallet, Social Networking Protection, Safepay, Security Report och mer. Varför ska man ha allt det, när man endast är ute efter ett skydd som skyddar en från sabotageprogram?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Njae, så stor skillnad är det inte precis.

Lite extra lull-lull-funktioner i betalversionen... men samma antivirus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Man köper en licens för att kunna använda antivirus-programmet under en längre period. Hos många gratisvarianter av antivirus-program, måste man logga in till ett konto, för att kunna använda antivirus-program under en längre period (vilket i sig gäller hela sitt liv, även om man måste återbekräfta varje år).

Därför ser jag den metoden som till exempel Bitdefender använder sig av, som en typ av licens.

Varför har du den tonen?

När man skaffar ett antivirus-program, så vill man först och främst ha skyddet mot sabotageprogram, eller hur? Bitdefender Antivirus Free ger en exakt det! Deras Antivirus Pro ger en bara mer "godis", så som Wallet, Social Networking Protection, Safepay, Security Report och mer. Varför ska man ha allt det, när man endast är ute efter ett skydd som skyddar en från sabotageprogram?

Skrivet av Kaine_Uro:

Njae, så stor skillnad är det inte precis.

Lite extra lull-lull-funktioner i betalversionen... men samma antivirus.

Avsaknad av USB Immunizer i free bl.a, är en väldigt bra funktion ifall man använder sig utav USB stickor, så i Free så scannar den inte det som du kopplar in via USB porten och kan således få in skit i datorn den vägen, Safepay är också en bra funktion om man sköter sina betalningar över nätet.
Sen är ju Free Edition ett 2 generationer gammalt AV från dem, bygger på Bitdefender 2014 medan betalversionen är 2016.
Som med allt annat så får man vad man betalar för, räkna inte med för mycket när det är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Avsaknad av USB Immunizer i free bl.a, är en väldigt bra funktion ifall man använder sig utav USB stickor, så i Free så scannar den inte det som du kopplar in via USB porten och kan således få in skit i datorn den vägen, Safepay är också en bra funktion om man sköter sina betalningar över nätet.
Sen är ju Free Edition ett 2 generationer gammalt AV från dem, bygger på Bitdefender 2014 medan betalversionen är 2016.
Som med allt annat så får man vad man betalar för, räkna inte med för mycket när det är gratis.

Gratis antivirus + USB Immunizer + Safepay = 100% gratis. Äh! Varför inte slänga in TrafficLight samtidigt också, så att man vet om en länk är farlig eller inte. Bitdefender Antivirus Free skyddar även mot bedrägerier över nätet, tack vare HTML Scanning-teknologin.

Länka gärna till källan som berättar att Bitdefender Antivirus Free använder sig av en föråldrad motor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Länka gärna till källan som berättar att Bitdefender Antivirus Free använder sig av en föråldrad motor.

Står klart och tydligt Bitdefender Antivirus Free Edition (2014) på deras egen nedladdningssida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Står klart och tydligt Bitdefender Antivirus Free Edition (2014) på deras egen nedladdningssida.

Tror som sådan att själva koden för programvaran är gammal medan själva koden för uppdateringar/virussignaturer kommer från det som är nytt för dagen. Det mesta hos Bitdefenter är egentligen gratis, det är mer om man vill ha några extra funktioner som användaren är tvungen att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag visste att du skulle nämna det. Bara för att det står 2014 lite här och där, betyder det inte att själva motorn är från 2014. Själva testen och citatet med 2014 i, är från just det årtalet; 2014. Motorn i Bitdefender är molnbaserad (beskrivning på vad detta innebär), som det även står klart och tydligt på deras webbsida.

Rättade lite stavfel och lade till några missade ord
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Som sagt så är just själva antiviruset det samma oavsett om det är gratis- eller betal-version. Kan se det på skärmdumparna jag tog här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Jag visste att du skulle nämna det. Bara för att det står 2014 lite här och där, betyder det inte att själva motorn är från 2014. Själva testen och citatet med 2014 i, är från just det årtalet; 2014. Motorn i Bitdefender är molnbaserad (beskrivning på vad detta innebär), som det även står klart och tydligt på deras webbsida.

Så de säljer in sig med gamla meriter, det säger mer om hur lättlurade användarna är än om skaparna utav det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Så de säljer in sig med gamla meriter, det säger mer om hur lättlurade användarna är än om skaparna utav det.

Har företagets produkter fått en utmärkelse så brukar det nämnas.

Bitdefender's är dock lite färskare än många andras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Har företagets produkter fått en utmärkelse så brukar det nämnas.

Bitdefender's är dock lite färskare än många andras.

Inte direkt, Bitdefender har varit med länge och har varit i toppen tillsammans med Kaspersky de senaste 10 åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Inte direkt, Bitdefender har varit med länge och har varit i toppen tillsammans med Kaspersky de senaste 10 åren.

Har lite svårt att förstå vad du menar. Jag själv tycker Bitdefender får lite allt för mycket skryt emellanåt, inte för att motorn bakom är dålig utan det finns även en del andra faktorer som måste tas med i beräkningen och en del av dem externa faktorerna tycker jag att bitdefender är sämre ändå får bitdefender alltid bäst i test, när det finns användare som inte riktigt håller med i alla skriverier. För min egen del håller jag mig till ESET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Bitdefender återfinns hos en del andra aktörer så det är ju inte direkt svårt för användaren att missa varumärket. Några som använder bitdefender är till exempel, GData, Spybot S&S, F-Secure och Bullguard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De betygen som de visar på deras webbsida, visar såklart fel. Bitdefender borde ha 5 cirklar än 4, om man ska gå helt på AV-TESTs och AV-Comparatives betygsättningar. Så egentligen ljuger betygsättningen på bitdefender.com/solutions/free.html, men endast mot det sämre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Jag syftade på utmärkelserna man kan se på deras hemsidor.

Bitdefender visar en från 2014 och hos Kaspersky står det 2013. Eset tror jag var 2010.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag syftade på utmärkelserna man kan se på deras hemsidor.

Bitdefender visar en från 2014 och hos Kaspersky står det 2013. Eset tror jag var 2010.

Och det jag sa var att de har varit i toppen de senaste 10 åren tillsammans med Kaspersky, dvs fått utmärkelser tidigare med, så de är långt ifrån nya i gänget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och det jag sa var att de har varit i toppen de senaste 10 åren tillsammans med Kaspersky, dvs fått utmärkelser tidigare med, så de är långt ifrån nya i gänget.

Ja jag har inte påstått att de var några nya aktörer.