Värstingdator för 40k+, åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

@GTXfarsan:

Jag är ingen expert men för 42k skulle jag hellre haft en 34'' Ultra Wide skärm.
Använder vi brännare/läsare i dagens värld?

Och är det inte billigare att raida 2st 500gb ssd? Detta har jag med 2st SSD
http://i64.tinypic.com/2iw1xep.png

Använder du Raid-0? Annars tyckte jag det där var väldigt låga siffor, här är vad jag får med en 850 EVO

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

@GTXfarsan: Eftersom du verkar gilla designen på NZXT Phantom 820 kan jag tipsa om den mindre och billigare Noctis 450 som har liknande design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Använder du Raid-0? Annars tyckte jag det där var väldigt låga siffor, här är vad jag får med en 850 EVO http://i.imgur.com/de3DLv4.png

Oj, nybörjare på det. Tack för tipset Nu vet jag vad jag gör ikväll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GTXfarsan:

Men snälla, ta bort 5960X. Du betalar typ det dubbla priset för några få FPS. Du kan överklocka en 5930K istället. Oerhört ovärt att köpa 5960X.

Hade hellre lagt pengar på ett dyrt chassi, typ Caselabs eller liknande. Finns flera på forumet som kan mer om såna chassin och det är riktigt trevliga grejer om man har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Men snälla, ta bort 5960X. Du betalar typ det dubbla priset för några få FPS. Du kan överklocka en 5930K istället. Oerhört ovärt att köpa 5960X.

Hade hellre lagt pengar på ett dyrt chassi, typ Caselabs eller liknande. Finns flera på forumet som kan mer om såna chassin och det är riktigt trevliga grejer om man har råd.

Det är väl ändå bättre att lägga pengar på prestanda än något som bara ser bra ut? Han ska dessutom köra video- och bildredigering så de två kärnorna kommer utan tvekan ge kortare laddningstider och bättre prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, inte på SSD IMO. Ska man lägga så mycket så är det säkert fint med högpresterande SSDer med 1GB/s+.

Skrivet av Alpha77:

Utan att orka läsa allt, så vill man satsa på kvalitet istället för att snåla in på komponenter så är väl det ett bra val om budget finnes.
Exempelvis nätagg är det alltid bättre att köpa kvalitet istället för att snåla. Pajjar det så är det mindre roligt.

Samma med SSD satsar hellre på en bra med 10års garanti..
ser ju bara på hur det blev med Samsung 840 EVO mot 840 Pro exempelvis.

Extra grafikkort är lätt att trycka i senare om det behövs.

Jag menar ju inte att han ska köpa skit och det billigaste. Det kändes däremot som att han kunde spara 1000kr+ på chassi, lika mycket på nätaggregatet och mer på SSD:n.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Men snälla, ta bort 5960X. Du betalar typ det dubbla priset för några få FPS. Du kan överklocka en 5930K istället. Oerhört ovärt att köpa 5960X.

Hade hellre lagt pengar på ett dyrt chassi, typ Caselabs eller liknande. Finns flera på forumet som kan mer om såna chassin och det är riktigt trevliga grejer om man har råd.

Tycker jag är ett dumt förslag. Kör själv en 5960x och det är en fantastisk cpu, det absolut bästa från haswell devils canyon. Kör alla kärnor enkelt i 4,625GHz på 1,27 Volt och den har mycket bra temperaturer tror helt ärligt man hade kunnat köra med en 212 evo och inte toppa över 70 grader. Bästa processorn jag någonsin haft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag menar ju inte att han ska köpa skit och det billigaste. Det kändes däremot som att han kunde spara 1000kr+ på chassi, lika mycket på nätaggregatet och mer på SSD:n.

SSDn kostar ju mycket eftersom det är just så hög prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

SSDn kostar ju mycket eftersom det är just så hög prestanda

Men har du koll på hur mycket vinst man får av det i en vanlig dator? Jag tycker inte det är värt pengarna med tanke på den lilla skillnad det kommer bidra med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men har du koll på hur mycket vinst man får av det i en vanlig dator? Jag tycker inte det är värt pengarna med tanke på den lilla skillnad det kommer bidra med.

Tråden handlar om någon som ska lägga 40k på en dator, och du tänker på att snåla in för att det "inte är värt pengarna". Tycker f.ö inte att dubbla eller t.o.m upp till 3-4 gånger snabbare SSD skulle vara en liten skillnad, snarare något som man kanske inte behöver för normalt användande, därav inte värt, men oavsett vad för användande det blir så var ju pengarna inte några problem och det var en ganska fet budget som tänktes. Då är det definitivt värt att köra på en sådan SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Det enda jag känner på rak arm, som jag skulle bytt ut direkt, är RAM-minnena.
Vengeance är Corsairs billigare minnen och dessa har inte så värst hög kvalité.
Har själv haft Vengeance minnen och kan ju säga att jag inte tänker köpa dem igen..

Tittar man på datorbygget i övrigt, så är det mesta kvalitéts grejer, så dessa sticker ut en del.

Sen är det väl om du behöver ett operativsystem också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tråden handlar om någon som ska lägga 40k på en dator, och du tänker på att snåla in för att det "inte är värt pengarna". Tycker f.ö inte att dubbla eller t.o.m upp till 3-4 gånger snabbare SSD skulle vara en liten skillnad, snarare något som man kanske inte behöver för normalt användande, därav inte värt, men oavsett vad för användande det blir så var ju pengarna inte några problem och det var en ganska fet budget som tänktes. Då är det definitivt värt att köra på en sådan SSD

Effekten av en mycket snabbare SSD kommer inte märkas av mer än i sekventiella skrivningar/läsningar. OS/Spel kommer t.ex. inte gynnas till en grad där jag anser att det är värt det. Eftersom han bara valde ett 980 Ti för 40k tyckte jag det var bättre att välja ett till. Det är förvisso min personliga åsikt, men det är i alla fall något han hade märkt av om han använder 1440p eller högre.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Effekten av en mycket snabbare SSD kommer inte märkas av mer än i sekventiella skrivningar/läsningar. OS/Spel kommer t.ex. inte gynnas till en grad där jag anser att det är värt det. Eftersom han bara valde ett 980 Ti för 40k tyckte jag det var bättre att välja ett till. Det är förvisso min personliga åsikt, men det är i alla fall något han hade märkt av om han använder 1440p eller högre.

Vad jag kan se, så ligger det 2st 980Ti i kundkorgen...

Märker själv en "boost" från det att jag gick från vanlig SSD till M.2 varianten..
Nu kör jag med min senast inköpta Intel PCI-E SSD som boot-disk och den är hur seg som helst när man ska starta datorn.
Tror till och med att den är slöare än en mekanisk disk i uppstart, men sen är den riktigt snabb..

Lägger mina projekt på den och sedan när jag är klar för jag över dem till M.2 disken för tillfällig lagring, om jag skulle behöva någon fil igen.
Att föra över 3,5GB tar bara 3-4 sekunder..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Effekten av en mycket snabbare SSD kommer inte märkas av mer än i sekventiella skrivningar/läsningar. OS/Spel kommer t.ex. inte gynnas till en grad där jag anser att det är värt det. Eftersom han bara valde ett 980 Ti för 40k tyckte jag det var bättre att välja ett till. Det är förvisso min personliga åsikt, men det är i alla fall något han hade märkt av om han använder 1440p eller högre.

Fast du kan fortfarande få in 2st 980Ti, sen var inte bara spel som skulle spelas. Och som ovan skrev flyttas flera gigabyte stora filer på ett par sekunder, inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast du kan fortfarande få in 2st 980Ti, sen var inte bara spel som skulle spelas. Och som ovan skrev flyttas flera gigabyte stora filer på ett par sekunder, inte dåligt.

Alltså mitt svar syftar till trådskaparens första inlägg där SSD för 6k nämns. Inte några av de senare alternativen som är betydligt bättre balanserade. För att få in 2 980 ti i hans alternativ hade han varit tvungen att skära ner på något.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC