Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2008

Garantipolicy Inet

Hej!

Hur hanterar Inet garantiärenden på exempelvis RAM-minnen. Enligt webbsida verkar Inet tillämpa 1års garanti på i princip samtliga produkter.

Konsumentköpslagen ger dig som köpare 3års rätt att reklamera varor som kan antagas varit defekt från början. När det gäller datorkomponenter såsom RAM eller SSD är det inte helt ovanligt att dessa fel visar sig efter ett tag. På SSD-diskar har vi kunna se detta med diskar som förlorat all läshastighet efter ett tag på grund av konstruktionsfel.

Intresserad av att veta Inets hållning till detta. Är det köpa nytt på allt som går sönder efter 12 månader eller finns det någon annan policy för hur reklamationer på defekta komponenter hanteras efter 12 månader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Om du tror det är defekt så ska du bevisa det om det har gått så lång tid efter köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Nu lämnar ju många tillverkare mer än 1 års garanti på sina saker så då är det ju inte mer än att man tar eventuella problem med dem. Speciellt vad gäller RAM så lämnar flera stycken livstidsgaranti. Sen frågar du om garantipolicy medan du citerar reklamationsrätt, vad är det du är ute efter?

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av liinden:

Hej!

Hur hanterar Inet garantiärenden på exempelvis RAM-minnen. Enligt webbsida verkar Inet tillämpa 1års garanti på i princip samtliga produkter.

Konsumentköpslagen ger dig som köpare 3års rätt att reklamera varor som kan antagas varit defekt från början. När det gäller datorkomponenter såsom RAM eller SSD är det inte helt ovanligt att dessa fel visar sig efter ett tag. På SSD-diskar har vi kunna se detta med diskar som förlorat all läshastighet efter ett tag på grund av konstruktionsfel.

Intresserad av att veta Inets hållning till detta. Är det köpa nytt på allt som går sönder efter 12 månader eller finns det någon annan policy för hur reklamationer på defekta komponenter hanteras efter 12 månader?

Är tyvärr inte helt med på vad det är du vill ha svar på riktigt. Det korta svaret är att vi självklart följer konsumentköpslagen och även de garantier som tillverkare ger, men utöver det finns det ingen riktigt generell "policy" för det kan skilja väldigt mycket från fall till fall. Och som @Naga skriver är det ofta längre garanti än 1 år från tillverkare.

Det viktiga är att man förstår att reklamation inte är lika med garanti.

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2008

Jag vill väl poängtera att jag inte på något vis menar på att Inet agerat felaktigt , jag vet att de är omtyckta här på forumet och jag har ingen ambition av att försöka få någon att tro annat. Av just den anledningen undrade jag hur man hanterar fel efter den frivilliga 12 månaders perioden. Hjälper Inet till att reklamera varor till tillverkare, eller är det endast inom de 12 första månaderna som man engagerar sig i detta? Komplett har genom åren varit otroligt hjälpsamma, så jag blev nyfiken på Inets hållning. Har inte handlat mer än småsaker av dem. Man ska inte underskatta service som en del av helheten när man väljer vem man handlar av.