Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Permalänk
Medlem

Förstår att de måste ha en gräns för de som lagrar flera TB men att gå från 15 till 5GB var snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

haha det är klart att det var någon som skulle tänja lite på gränserna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

årskostnaden för premium cloudtjänster borde väl täcka en rätt stor mekanisk? Obegränsat lagringsutrymme blir det ju inte men det är väl ovanligt att tjänsterna har? Du måste ha en nas eller en extra dator (förslagsvis på annan plats). Sen kör man Bittorrent sync eller owncloud, förstnämnda är extremt enkelt att konfigurera. OneDrive är den i särklass mest opålitliga molntjänst jag använt, däremot är integrationen med groove music jävligt bra, smidigare än play music för oss som fortfarande kör eget musikbibliotek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så... nu har man en bra anledning att ta bort och lägga ner tjänsten helt.

Säger man obegränsat så får man också leva efter vad man säger. Hade de sagt säg 5TB, 1TB eller något sånt, då är det en annan sak. Men one drive är ju standard i Windows 10, och tingar på sig att synka och skit där med. Men vem f sitter på ynka 5GB eller tom 100GB "dokument och bilder" idag??

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu får nog många en chock. Dåligt Microsoft!

Nu skojar du väl med oss?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

synd att "några ska förstöra för andra" men ärligt talat så borde man förutsätt att så kommer ske och redan vara taget i beräkningarna.

Har själv 1TB via Office 365 prenumerationen, och har för närvarande 4,41GB använt så för mig gör det ingen skillnad. Tråkigt för dem som drabbas.

Permalänk
Medlem

Använder 0GB. Den dagen när operatörer tillåter obegränsad mobildata så blir molnet av intresse för mig. Tills dess sparar jag mina viktiga saker per FTP på server med raid backup. Blir ju i princip samma sak.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hur är det att inte använda molntjänster "på riktigt" när du faktiskt använder dropbox?

Mitt huvudsakliga användningsområde för dropbox är delning av foton, och för studier. Jag synkar alla föreläsningsanteckningar och uppgifter via en dropbox-mapp, grupparbetes-mapparna delar man i dropbox likaså.

Använder och använder. Jag har på synkroniseringen men jag har nog aldrig nyttjat det faktum att mina foton finns där, då jag även kopierar över alla foton till datorn och därefter rensar i telefonen. Så jag skulle nog kunna påstå att jag inte använder det på riktigt. Framförallt med tanke på det begränsade utrymmet, mina 4K-videor får inte plats där för fem öre exempelvis.
Det är mycket snack om molntjänster på diverse olika forum men för min del så känns det lite som att alla är mer eller mindre densamma. Jag antar väl att när man inte har intresse så har man inte heller koll på skillnaderna, därav min fråga om jag verkligen är ensam om att i princip inte vara intresserad utav molntjänster.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Använder Onedrive för mitt slask inget annat

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Använder och använder. Jag har på synkroniseringen men jag har nog aldrig nyttjat det faktum att mina foton finns där, då jag även kopierar över alla foton till datorn och därefter rensar i telefonen. Så jag skulle nog kunna påstå att jag inte använder det på riktigt. Framförallt med tanke på det begränsade utrymmet, mina 4K-videor får inte plats där för fem öre exempelvis.
Det är mycket snack om molntjänster på diverse olika forum men för min del så känns det lite som att alla är mer eller mindre densamma. Jag antar väl att när man inte har intresse så har man inte heller koll på skillnaderna, därav min fråga om jag verkligen är ensam om att i princip inte vara intresserad utav molntjänster.

Den enda användningen jag ser är att moltjänsterna tar backups på mobilfoton vilket har visat sig vara väldigt användbart i jakten på mobiltjuvar (i kombination med FB). Jag har dessutom alla mina lösenord/användarnamn där i textdukument så jag kommer åt dom när jag vill, när som helst. Samma med CV och betyg.
Jag tömmer Dropboxfotona med jämna mellanrum och bränner in på BD skivor, men ett år ca får de ligga på Dropbox. Tycker det är hur bra som helst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Klassiskt. Bait and switch.. Köpte en extern HD för ett par veckor sedan där jag fick 200GB i två år som bonus. Undrar hur det blir med det nu..? Kanske ska ta och bråka lite, var ett tag sedan jag tog en fajt..

Permalänk
Skrivet av frillan125:

För att inte tala om alla synkfel som uppstår titt som tätt, i alla fall i företagsversionen. Kvittar om du kör Win 7, 8, 8.1 eller 10, 9/10 gånger börjar det strula inom 2 veckor. "Ta bort sync, rensa detta och synka om" är fortfarande Microsofts mirakellösning...

OneDrive for Business är en helt annan produkt. Det enda som är likt är namnet. Den är baserad på Sharepoint
Kommer även ut en helt ny "for business-mjukvara" som förhoppningsvis inte är helt värdelös.
Dom tar även bort begränsningen med max 20.000 filer som finns idag.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Den enda användningen jag ser är att moltjänsterna tar backups på mobilfoton vilket har visat sig vara väldigt användbart i jakten på mobiltjuvar (i kombination med FB). Jag har dessutom alla mina lösenord/användarnamn där i textdukument så jag kommer åt dom när jag vill, när som helst. Samma med CV och betyg.
Jag tömmer Dropboxfotona med jämna mellanrum och bränner in på BD skivor, men ett år ca får de ligga på Dropbox. Tycker det är hur bra som helst.

Har du dina lösenord okrypterade i ett textdokument i en molntjänst?...........

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag kan rekommendera ownCloud. Det är mycket trevligare här.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud-...

OwnCload funkar ju bara för vissa scenarion, och inte andra. T.ex. anledning varför jag ens bryr mig om Moln tjänster som dessa är just för att faktiskt ha en offsite backup, T.ex. vad händer om ditt hus brinner ner, stöld? o.s.v. att ha allt på fysiskt samma plats är en riktigt dålig ide när det gäller säkerhet för din data.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Använder 0GB. Den dagen när operatörer tillåter obegränsad mobildata så blir molnet av intresse för mig. Tills dess sparar jag mina viktiga saker per FTP på server med raid backup. Blir ju i princip samma sak.

RAID är inte backup. Det är till för att öka tillgängligheten.

Om du inte menar att du har en backuptjänst som dessutom är RAIDad.

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på Microsofts "löften". De lovar en sak för att locka dit dig och sedan ändrar de sig. Vi ser det om och om igen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag kör på diino.com 100GB lagring för filer man kan göra vad man vill med och sen obegränsad backup via en smidig automatiserad klient. Kostnad 490:-/år

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

OneDrive for Business är en helt annan produkt. Det enda som är likt är namnet. Den är baserad på Sharepoint
Kommer även ut en helt ny "for business-mjukvara" som förhoppningsvis inte är helt värdelös.
Dom tar även bort begränsningen med max 20.000 filer som finns idag.

Det ser bra ut med den nya klienten. Jag testar just nu en preview-version som jag installerade i förmiddags och den fungerar mycket bättre än den gamla skiten. Det verkar konsumentklienten fast man kan ansluta till sitt företagskonto i O365.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Lita aldrig på Microsofts "löften". De lovar en sak för att locka dit dig och sedan ändrar de sig. Vi ser det om och om igen.

Lite aldrig på människor omdöme. De missbrukar det lilla förtroende de får och förstör sedan för den stora massan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kanske har NSA & co varit tvungna till budgetåtstramningar nu när så mycket lagts ut på windows 10? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

OwnCload funkar ju bara för vissa scenarion, och inte andra. T.ex. anledning varför jag ens bryr mig om Moln tjänster som dessa är just för att faktiskt ha en offsite backup, T.ex. vad händer om ditt hus brinner ner, stöld? o.s.v. att ha allt på fysiskt samma plats är en riktigt dålig ide när det gäller säkerhet för din data.

Det beror helt på dig själv hur du lägger upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Ena tanken är att det var onödigt av MS att utlova obegränsat utrymme, då det bara var en tidsfråga innan det roliga skulle ta slut. Att ta tillbaka är dålig PR jämfört med att successivt lägga till.

Den andre tanken är att jag hoppas att MS istället lägger resurserna på att få sina molntjänster att fungera bättre. Efter att ha administrerat detta åt några företag en längre tid är jag ytterst tveksam till driftsäkerheten. Om det inte vore för att MS paradoxalt nog kan locka med att vara bäst på sina egna format ligger MS enligt mig långt efter t ex Google. Antalet driftstörningar är märkligt många och de märks! Kanske har Google lika många incidenter, men effekterna verkar inte vara i närheten av hur MS molntjänster degraderas. Klienten för OneDrive för företag verkar också vara lite av "fungerar, fungerar icke".

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Använder det inte själv (än; kanske när jag byter till Windows 10), men brukar fixa det åt släktingar. Integrerar fint med Windows (kanske lite för fint... hoppas det går att få bort det om det nu inte längre blir aktuellt), men 5 GB kommer inte räcka så långt. Sedan när går lagringsutrymmetrenden bakåt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Det ser bra ut med den nya klienten. Jag testar just nu en preview-version som jag installerade i förmiddags och den fungerar mycket bättre än den gamla skiten. Det verkar konsumentklienten fast man kan ansluta till sitt företagskonto i O365.

Jag håller med om att den nya preview-versionen är oändligt mycket bättre än den gamla (groove.exe) men den saknar fortfarande många funktioner. Försöker du t.ex synka något som en annan användare har delat med dig så används fortfarande den gamla versionen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

haha det är klart att det var någon som skulle tänja lite på gränserna

Hur kan man tänja på gränser som inte finns. Obegränsat var det ju.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur kan man tänja på gränser som inte finns. Obegränsat var det ju.

Det är som vanlig buffé på en Finlandsbåt. Ät så mycket du vill.

Det är ju ändå beräknat en viss mängd mat per person

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

RAID är inte backup. Det är till för att öka tillgängligheten.

Om du inte menar att du har en backuptjänst som dessutom är RAIDad.

Om jag speglar med raid (inte 0) så har jag väl ändå en kopia utifall originalet skulle bli korrupt. Finns ju mer alternativ och tanke bakom raid än endast raid0 som du kanske vet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu får nog många en chock. Dåligt Microsoft!

Nu måste nog helvetet ha frysit till is

Jag har 40GB gratis utrymme på Onedrive. Vet någon vadsomkommer hända med detta? Kommer det gå ner till 5GB med?
Nu använder jag Onedrive ytters begränsat, men jag använder det ändå - just pga mängden utrymme och det är gratis - men efter dessa ändringar träder i kraft blir det nog hejdå Onedrive.
Sen har jag redan en server hemma som det fungerar bra med så det blir ingen större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är som vanlig buffé på en Finlandsbåt. Ät så mycket du vill.

Det är ju ändå beräknat en viss mängd mat per person

Det är beräknat ett snitt som gör att extremfallen åt båda hållen "försvinner", så inte riktigt jämförbart här då ingen påven finlandsbåt orkar äta 14000 gånger mer än snittet.
klarar de >3ggr så mycket som snittet blir jag imponerad:-)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Om jag speglar med raid (inte 0) så har jag väl ändå en kopia utifall originalet skulle bli korrupt. Finns ju mer alternativ och tanke bakom raid än endast raid0 som du kanske vet.

Och vad händer om datat tas bort eller korrupt på disk 1? jo datat på disk 2 försvinner också. Raid är skyddar bara mot att en disk går sönder.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.