Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är beräknat ett snitt som gör att extremfallen åt båda hållen "försvinner", så inte riktigt jämförbart här då ingen påven finlandsbåt orkar äta 14000 gånger mer än snittet.
klarar de >3ggr så mycket som snittet blir jag imponerad:-)

Fast om snittet ändå bara är 5GB per person (75 TB / 14000) trots "missbruk" så anser jag att det är ett påhittat problem. 5 GB per person måste de väl ändå ha räknat med i sin budget? Det är väl snarare så att det är förvånansvärt liten användning i genomsnitt som gör att det blir "hela 14000 gånger mer än normalt" för vissa användare. Om alla hade haft 500 GB i snitt men inga "extrema användare" över 1 TB så hade de haft det mycket värre. Om de erbjuder 1 TB utrymme i framtiden bör de väl räkna med att dessa användare med 1TB-kontot hamnar på 500 GB i medeltal? Sätter de ett tak på 1 TB så ger de ju en vink om vad som räknas som "normal användning". Jag tror de räknar kallt med att de som har 1 TB ändå snittar under 5GB i utnyttjande...

Permalänk

Det är en sak jag funderar över efter man läst detta, använder iofs inte Onedrive men jag använder dropbox(2.8GB lagring)

Där skall finnas moln tjänster man sätter upp på en egen server och undrar vad heter?

I vilket fall, tjänsten är gratis så man kan ju inte förvänta sig hur mycket som helst^^

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ena tanken är att det var onödigt av MS att utlova obegränsat utrymme, då det bara var en tidsfråga innan det roliga skulle ta slut. Att ta tillbaka är dålig PR jämfört med att successivt lägga till.

Den andre tanken är att jag hoppas att MS istället lägger resurserna på att få sina molntjänster att fungera bättre. Efter att ha administrerat detta åt några företag en längre tid är jag ytterst tveksam till driftsäkerheten. Om det inte vore för att MS paradoxalt nog kan locka med att vara bäst på sina egna format ligger MS enligt mig långt efter t ex Google. Antalet driftstörningar är märkligt många och de märks! Kanske har Google lika många incidenter, men effekterna verkar inte vara i närheten av hur MS molntjänster degraderas. Klienten för OneDrive för företag verkar också vara lite av "fungerar, fungerar icke".

Instämmer. Driftsäkerheten är under all kritik. Har tappat flera timmars arbete eftersom filer som sparats inte alls sparats. Tack för det MS. Ominstallera min dator UTAN OneDrive och kör DirectAccess i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast om snittet ändå bara är 5GB per person (75 TB / 14000) trots "missbruk" så anser jag att det är ett påhittat problem. 5 GB per person måste de väl ändå ha räknat med i sin budget? Det är väl snarare så att det är förvånansvärt liten användning i genomsnitt som gör att det blir "hela 14000 gånger mer än normalt" för vissa användare. Om alla hade haft 500 GB i snitt men inga "extrema användare" över 1 TB så hade de haft det mycket värre. Om de erbjuder 1 TB utrymme i framtiden bör de väl räkna med att dessa användare med 1TB-kontot hamnar på 500 GB i medeltal? Sätter de ett tak på 1 TB så ger de ju en vink om vad som räknas som "normal användning". Jag tror de räknar kallt med att de som har 1 TB ändå snittar under 5GB i utnyttjande...

Självklart räknar de med ett lågt utnyttjande, det är jättesmidigt att kunna marknadsföra med tex "1TB gratis utrymmet till alla!!!"
För att sedan budgetera att folk faktiskt inte använder ens en bråkdel av det de har tillgång till!

Slagkraftig marknadsföring till ett lågt pris är väl alla företags våta dröm.

Jag tror vi tycker likadant i frågan hur som så vi behöver nog inte diskutera detta mer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Suck dags att utvärdera ännu fler backup tjänster då ><, aja har ett år på mig att hitta något nytt då förändringen inte kräver i kraft fören om ett år för oss som faktiskt överskridit 1TB.

Men men, inte som att jag använder 70TB, mina backuper tar runt 2.5TB och innehåller så got som bara backuper av min egna hemsida.

OneDrive har tyvärr varit den bästa hittills som tillåtit mer en 1TB, så got som alla andra som gör det har så OTROLIGT dåliga hastigheter att de inte går att använda.

Så någon som känner till någon annan tjänst som inte har galna priser och klarar ett par TB?

sync eller molnlagring?

hubic är rätt bra annars.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Använder Onedrive eftersom det fanns på skoldatorn och fungerade väldigt smidigt. Egentligen väldigt lite behov av molntjänster förutom att se till att jag kan nå några dokument från vilken enhet som helst så att man inte får så stort uttrymme längre bekymrar inte mig men är nog en ganska idiotisk idé i alla fall om detta gäller för användare som redan har ett konto

Permalänk
Medlem

Riktigt, riktigt dåligt. Utlovar man "obegränsat" så kan man ju inte gnälla att någon "utnyttjar" tjänsten? vill dom inte ha konton med uppåt 75TB så skulle dom väl marknadsföra tjänsten med typ 5TB utrymme då?
Tycker absolut inte man kan säga att någon användare "förstör för alla andra" i det här fallet, det är ju Microsoft som lovat något dom inte kan hålla.
Kan också hålla med om att tjänsten är rätt ostabil, men det blir ju ändå smidigt när det är inbyggt i allas (nästan...) burkar nuförtiden. Synd.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo det är väl så företag brukar jobba. Flugpapper. Sälj något som är för bra för att vara sant, och hitta sedan på något bullshit så att du har en ursäkt att ändra.

Om folk nu lagrat 75TB film känns det för min del som ett mer logiskt grepp att förbjuda folk från att lagra just film, eller sätta en maxstorlek per fil eller vad som helst. Men att göra tjänsten sämre än precis varenda konkurrent är ju att skjuta sig i foten med fältHaubits.

Kan ju också vara så att de vill göra alla en tjänst genom att få folk att hoppa av då det uppdagats att NSA snokar omkring, men det känns inte så troligt.

Jag hoppas på shitstorm av internetiska proportioner och hämtar en hink popcorn

Trodde företag brukade konkurerra med varandra och därför erbjuda bättre och bättre tjänster/produkter... MS verkar bara börja i fel ände, toppa alla sina konkurrenter med erbjudet utrymme och sen gimpa skiten tills man erbjuder minst. Jag har inte ens något emot att dom "nedgraderar" 365-prenumerationen till 1TB. Det är mer rimligt än "obegränsat". Men smyg inte in den skiten med all annan jävlig nedgradering och skyll på nåt helt orelaterat. Bloggposten har legat nere sen jag hörde nyheten så förhoppningsvis betyder det att MS bombas av trafik från arga kunder. Ödets ironi om deras servrar inte klarar trycket

Permalänk
Medlem

Foliehatt på! Okej, som nån på Engadget påpekade lär det ju gå åt sjukt mycket utrymme för att lagra alla Win 10 användares tangenttryckningar, privata filer och lösenord. MS behöver alltså lagringsutrymmet själva.

Permalänk
Medlem

Jag slutade faktiskt använda onedrive för ett bra tag sedan. Har kört det mesta inom molnlagring och använder mig idag enbart av tresorit, känns som dom är dom som tar min säkerhet och integritet mest på allvar i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

hubic är rätt bra annars.

Hubic låt intresant samt har vettiga priser för det jag har behov för, tackar ska testa det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som inte riktigt använder molntjänster i dagsläget?...

Närmar sig nog det! Sjukt skönt när man formaterar att få tillbaks allt "småplock"

Skrivet av MugiMugi:

Suck dags att utvärdera ännu fler backup tjänster då >< ...

Jag vill gå över till någonting som jag kan köra på en NAS hemma, frågan är bara om det fungerar med mobilen och surfplattan...

Visa signatur
Permalänk

Så drygt när folk ska roffa åt sig och dra nytta av något till max. Sabbar en annars bra tjänst för oss andra.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Så drygt när folk ska roffa åt sig och dra nytta av något till max. Sabbar en annars bra tjänst för oss andra.

Mmm för jävligt när folk använder tjänsten man betalat för till fullo... Snarare MS som är idioter som kallar sin tjänst för "obegränsad" när den tydligen inte är det och sen använder det som en rökridå för att gimpa hela tjänsten.

Permalänk
Medlem

Har på något sätt känt på mig att detta skulle hända förr eller senare så jag har försökt att använda OneDrive sparsamt. Har mest mobilbilder och lite oviktiga dokument där. Men trist för alla som använder tjänsten mer seriöst.
Visserligen gillar jag Microsofts grejer men de senaste åren har de gett ett intryck av att de inte har den blekaste aning om vad de vill. De ändrar sig stup i kvarten och dumpar mängder av användare bakom sig varje gång.

Vem vet, snart får dom för sig att det här med operativsystem är ute, windows är som bortblåst...

Permalänk

Det vore intressant att hur antalet nerladdningar av Google Drive påverkas.
Samt hur mycket data som tas ner och laddas upp på OneDrive / Google Drive påverkas efter uttalandet.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Suck dags att utvärdera ännu fler backup tjänster då ><, aja har ett år på mig att hitta något nytt då förändringen inte kräver i kraft fören om ett år för oss som faktiskt överskridit 1TB.

Men men, inte som att jag använder 70TB, mina backuper tar runt 2.5TB och innehåller så got som bara backuper av min egna hemsida.

OneDrive har tyvärr varit den bästa hittills som tillåtit mer en 1TB, så got som alla andra som gör det har så OTROLIGT dåliga hastigheter att de inte går att använda.

Så någon som känner till någon annan tjänst som inte har galna priser och klarar ett par TB?

Finns några i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1394256-rekommendera-en...

Permalänk
Avstängd

Slutade ändå använda One Drive när jag uppdaterade från Windows 8.1 till Windows 10. Anledningen var att de tog bort placeholders som gjorde att man lätt kom åt sina filer även från datorer med lite utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo det är väl så företag brukar jobba. Flugpapper. Sälj något som är för bra för att vara sant, och hitta sedan på något bullshit så att du har en ursäkt att ändra.

Om folk nu lagrat 75TB film känns det för min del som ett mer logiskt grepp att förbjuda folk från att lagra just film, eller sätta en maxstorlek per fil eller vad som helst. Men att göra tjänsten sämre än precis varenda konkurrent är ju att skjuta sig i foten med fältHaubits.

Kan ju också vara så att de vill göra alla en tjänst genom att få folk att hoppa av då det uppdagats att NSA snokar omkring, men det känns inte så troligt.

Jag hoppas på shitstorm av internetiska proportioner och hämtar en hink popcorn

Förr vet jag att filer inte fick vara större än 1GB styck (om jag inte har fel) på MS onedrive långt tillbaks när det hette hotmail.

Sen tror jag detta bara var ett försök att locka folk till tjänsten, sen på sikt smyga in en spärr.

Skrivet av MugiMugi:

OwnCload funkar ju bara för vissa scenarion, och inte andra. T.ex. anledning varför jag ens bryr mig om Moln tjänster som dessa är just för att faktiskt ha en offsite backup, T.ex. vad händer om ditt hus brinner ner, stöld? o.s.v. att ha allt på fysiskt samma plats är en riktigt dålig ide när det gäller säkerhet för din data.

Ironisk historia dock. Det brann ner just ett backup server för bra länge sen, visade sig ligga på samma gata som företaget som hade lagt ut backup där (så allt försvann).

Lite ironi, på tal om säkerhet Brann alltså både på företaget och sen servern försvann i lågorna (bara för båda låg på samma gata).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad gäller för oss som var tidiga och fick 25GB gratis då? Går vi ner till 5GB med?

Om man ska tro artikeln blir det så.

Ser ut som om vi får behålla våra 15 GB. Bra till photon från sin Windows-mobil. När jag läste artikeln var det nästan så jag fick planer i huvudet på att byta till Android och synka till Owncloud direkt.

1 TB One Drive Office har jag fått gratis 1 år men kommer inte fortsätta pga försämringen i Windows 10 (från W8.1). Finns utmärkta gratisalternativ som LibreOffice

Permalänk
Medlem

Har testat "snikvarianterna" av dropbox, gdrive, onedrive och hubic. Måste säga att de 25 GB gratis man får från hubic (servrar i Europa) funkat bra. Betalversionerna är inte dyra jämfört med flera andra. Synkar på PC:n med SynchBack o då tankar hubic automatiskt över till molnet. Testade finska Younited (Fsecure) innan som var superb, tills de körde ner tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

"Folk missbrukar tjänsten och lagrar upp till 75TB"
"Vi sänker de med 100GB tak till 50GB"

Uhm? Det lär väl ändå inte vara 100GB-prenumeranterna som lagrar 75TB? Det är uppenbart inte hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

...Ser ut som om vi får behålla våra 15 GB. Bra till photon från sin Windows-mobil. När jag läste artikeln var det nästan så jag fick planer i huvudet på att byta till Android och synka till Owncloud direkt...

Hade samma tanke, enda anledningen för mig att köra onedrive!
Blev av med en mobil där jag inte sparat över alla bilder på datorn, riktigt surt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sälj en tjänst som är för bra för att vara sant, lås sen in folk som använder den i hopp om att dom börjar betala. Ett sätt som t.ex Crashplan gör är ju att erbjuda sån värdelös hastighet så det blir svårt att ladda upp massor av data. Kanske något?

Seriöst, 5GB? Det är inget men man måste väl ha något för att få folk att betala

Permalänk
Medlem

Inga större konstigheter med en darwin-passus i det finstilta så att känslan av obehindrad användning av tjänsten inte tas bokstavligt av vissa segment. Således bra att Microsoft agerar innan det spårar ur och eventuellt hotar driftsäkerhet, accesstider et al. för den absoluta majoriteten vilka använder tjänsten vettigt. Sannolikt har en trend noterats där vidare förändringar syftar till att göra avgiftsfritt användningssätt av tjänsten olämplig för ett visst segment.

OneDrive fungerar bra och har aldrig krånglat. Har tidigare använt Drive & Dropbox med lika erfarenhet. OneDrive är fint ankrat med Windows10/Office/Windows Phone/Outlook mail osv. Drive har någonting liknande med Gmail. Vad Dropbox har som säljpunkt vet jag ej.

För övrigt är det slående hur ”entitlement”-generationen helt ogenerat gör gällande att det i princip är kränkande att få 5GB avgiftsfritt i molnet av någon annan, att det är dåligt att inte kunna avgiftsfritt säkerhetskopiera fler TB i molnet än vad man har lokalt på datamaskinen. Skräckblandad förtjusning varje gång man skådar fenomenet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

När detta med "obegränsat lagring" först presenterades i en nyhet på sweclockers så var jag skeptisk att detta verkligen skulle gälla i praktiken och visst var det så.
Och nej det är ingen som missbrukat tjänsten. Gör man reklam för obegränsad lagring så skall den vara obegränsad. Dåligt skött av Microsoft.

Permalänk
Medlem

Jag hade obegränsat men som tur hade jag under 1TB.

Ni som klagar på Onedrives prestanda så har den faktiskt blivit bättre det senaste året. Dock kan det bli konflikter då och då i dokumentversioner om flera maskiner jobbar mot samma fil osv.

Jag hålls kvar i Office pga av hur sömnlöst att funkar mellan programmen samt Onenote/Visio inte finns i motsvarande LibreOffice osv och tredjeparts addins I Word osv. Men saker som det här får mig att fundera på att byta i framtiden någon gång.

Kanske att jag lägger ner Office när min University licens går ut. Är lite småsugen på att börja med Linux också men hittills är jag för uppbunden i Windows pga av annan programvara som inte finns till Linux.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att betala för mig (Office 365, woo), men det är lite väl sniket att behålla priset på lägsta prenumerationsavtalet och halvera utrymmet man får. Det är att gå åt helt fel håll.

Men men, nu har Microsoft fått bra fart på Onedrive, så det är klart att de ska börja kapitalisera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Om man ska tro artikeln blir det så.

Ser ut som om vi får behålla våra 15 GB. Bra till photon från sin Windows-mobil. När jag läste artikeln var det nästan så jag fick planer i huvudet på att byta till Android och synka till Owncloud direkt.

1 TB One Drive Office har jag fått gratis 1 år men kommer inte fortsätta pga försämringen i Windows 10 (från W8.1). Finns utmärkta gratisalternativ som LibreOffice
http://s26.postimg.org/4jsm6mkzp/image.jpg

https://blog.onedrive.com/onedrive_changes/ så står det:

Free OneDrive storage will decrease from 15 GB to 5 GB for all users, current and new.
The 15 GB camera roll storage bonus will also be discontinued.
These changes will start rolling out in early 2016.

/Håkan

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Om jag speglar med raid (inte 0) så har jag väl ändå en kopia utifall originalet skulle bli korrupt. Finns ju mer alternativ och tanke bakom raid än endast raid0 som du kanske vet.

Det är RAID 1, 10, 5, 6 etc jag pratar om. Det är inte till för backup, det är för att öka tillgängligheten.
Det enda det skyddar mot är disk failure.