Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Till följd av användares "extrema backuplösningar" slutar Microsoft med obegränsat utrymme i Onedrive. Samtidigt tar bolaget osthyveln mot gratiskörare, vars utrymme reduceras kraftigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte Onedrive...Slött och random känns det som...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som inte riktigt använder molntjänster i dagsläget? Jag synkroniserar mina bilder till Dropbox men utöver det så har jag nog aldrig funnit behovet av dem. Av samma anledning har jag inte heller förstått vitsen med surfplatta.
Ibland kan jag tänka mig att det vore smidigt att ha en surfplatta för att kunna visa upp något istället för att göra det på datorn i arbetsrummet men å andra sidan är det den enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig ha en surfplatta. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vad gäller för oss som var tidiga och fick 25GB gratis då? Går vi ner till 5GB med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Jag gillar inte Onedrive...Slött och random känns det som...

För att inte tala om alla synkfel som uppstår titt som tätt, i alla fall i företagsversionen. Kvittar om du kör Win 7, 8, 8.1 eller 10, 9/10 gånger börjar det strula inom 2 veckor. "Ta bort sync, rensa detta och synka om" är fortfarande Microsofts mirakellösning...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Ingen förlust. Gillade aldrig onedrive. Inte enns när jag fick 100gb gratis i ett år började jag använda.
Enda jag använder molntjänster till är att synka bilder från mobilen till dropbox (onedrive var allt för random och kändes inte tillförlitlig).

För allt annat så slänger jag hellre upp en ftp eller liknande på min nas :\
Då vet jag att ingen annan äger mina bilder eller vad där nu ligger.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Snusfri

Använder knappt clouds, har onedrive för att dela lite dokument och viktiga semesterfilmer jag inte vill förlora mellan mina burkar och W10M telefon så behöver inte direkt flera TB med space där.

All annan media lagras lokalt på servrar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Suck dags att utvärdera ännu fler backup tjänster då ><, aja har ett år på mig att hitta något nytt då förändringen inte kräver i kraft fören om ett år för oss som faktiskt överskridit 1TB.

Men men, inte som att jag använder 70TB, mina backuper tar runt 2.5TB och innehåller så got som bara backuper av min egna hemsida.

OneDrive har tyvärr varit den bästa hittills som tillåtit mer en 1TB, så got som alla andra som gör det har så OTROLIGT dåliga hastigheter att de inte går att använda.

Så någon som känner till någon annan tjänst som inte har galna priser och klarar ett par TB?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag som använder onedrive för företag verkar ha kvar 1 TB som jag alltid haft i alla fall.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 Svart/röd CPU: i5 4690K @ 4,6GHZ GPU: Asus R9 270X RAM: HyperX Blu 8GB 1600MHZ Moderkort: ASUS Z97-A Annat: Samsung EVO 840 120GB, random SSD 128GB, 2x250GB Hitachi 7200RPM Kringutrustning: Steelseries Sensei, CM Storm Quickfire red, Logitech G35, Acer GN246HL, 24" random ful jävla skärm, tre fula katter Battlelog: http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/tjenseen/ Steam: http://steamcommunity.com/id/sotftw/

Permalänk
Medlem

Självklart så finns det alltid några missbrukare som förstör för alla andra.

Använder själv bara molntjänsterna för mellanlagring av bilderna från mobilen. Tar ett kort, skickar upp till dropbox, synkroniseras till datorn. Sedan har jag säkerhetskopior på NAS och andra externa hårddiskar.

Molntjänsterna är så långsamma i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Jag har 1tb på min OneDrive och betalar 70 kr. Kommer det bli dyrare för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Använder bara Google Drive, Onedrive var de första jag blockerade när jag uppgraderade från 7 till 10

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Plus 1 TB var för upp till 5 användare under Office 365 Home varianten inte att förglömma

Permalänk
Medlem

Om man inte menar obegränsat utrymme så ska man inte säga obegränsat utrymme. Självklart utnyttjar en del det lite mer än andra men om genomsnittet är 75/14000 TB vilket alltså endast blir ungefär 5GB per användare så har de klarat sig lindrigt undan ändå med sitt "obegränsade" utrymme.

Använder själv inte Onedrive men har skaffat mig tillgång till obegränsat utrymme för backup i molnet på CrashPlan för $60/år. Har själv av praktiska anledningar begränsat det till ca 4 TB backup där, mest för att det tar så lång tid att synka om man har större datamängder via internet. Trots allt betalar jag för internetuppkopplingen också och man kanske inte vill ständigt belasta denna med backupöverföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som inte riktigt använder molntjänster i dagsläget? Jag synkroniserar mina bilder till Dropbox men utöver det så har jag nog aldrig funnit behovet av dem. Av samma anledning har jag inte heller förstått vitsen med surfplatta.
Ibland kan jag tänka mig att det vore smidigt att ha en surfplatta för att kunna visa upp något istället för att göra det på datorn i arbetsrummet men å andra sidan är det den enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig ha en surfplatta. =/

Hur är det att inte använda molntjänster "på riktigt" när du faktiskt använder dropbox?

Mitt huvudsakliga användningsområde för dropbox är delning av foton, och för studier. Jag synkar alla föreläsningsanteckningar och uppgifter via en dropbox-mapp, grupparbetes-mapparna delar man i dropbox likaså.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de ökar igen om några år. Jag använder förvisso bara 210GB idag, men det ökar ju hela tiden då jag använder onedrive för att ha backup på mina bilder, och ha tillgång till dem på båda mina datorer hela tiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att alla drabbas för att några missbrukar tjänsten, sen tycker jag att de borde ha förutsett detta redan innan de lanserade tjänsten.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

För att inte tala om alla synkfel som uppstår titt som tätt, i alla fall i företagsversionen. Kvittar om du kör Win 7, 8, 8.1 eller 10, 9/10 gånger börjar det strula inom 2 veckor. "Ta bort sync, rensa detta och synka om" är fortfarande Microsofts mirakellösning...

Detta retar gallfeber på mig. Särskillt när någon ansisktslös MVP kommer med denna lösningen efterföljt av "Thanks for your understanding"

Nej, jag förstår inte alls Microsoft. Jag förstår inte hur det kan uppstå synkroniseringsfel när jag inte har rört några av filerna... "for business" my ass.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Det var ju mindre bra. Så gränserna blir 5GB gratis, 50GB 16kr, 1TB 90kr?
Hade ju inte vart orimligt med ett steg mellan 50GB och 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Detta retar gallfeber på mig. Särskillt när någon ansisktslös MVP kommer med denna lösningen efterföljt av "Thanks for your understanding"

Nej, jag förstår inte alls Microsoft. Jag förstår inte hur det kan uppstå synkroniseringsfel när jag inte har rört några av filerna... "for business" my ass.

De där problemet har gått så långt att vissa av kunderna jag arbetar för har valt en helt annan lösning eller egen filserver.

Permalänk
Skrivet av Slap:

Det är tråkigt att alla drabbas för att några missbrukar tjänsten, sen tycker jag att de borde ha förutsett detta redan innan de lanserade tjänsten.

Ingen har ju missbrukat tjänsten. Om de lovar obegränsad backup så borde de ju faktiskt erbjuda obegränsad backup.

Permalänk
Avstängd

Nu får nog många en chock. Dåligt Microsoft!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att "obegränsat utrymme" var #Framtiden.

LOL! Nej.. Nu har de tagit bort anledningen till varför man alls skulle vilja ha just Onedrive. Lägg ner skiten, snåljåpar!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som inte riktigt använder molntjänster i dagsläget? Jag synkroniserar mina bilder till Dropbox men utöver det så har jag nog aldrig funnit behovet av dem. Av samma anledning har jag inte heller förstått vitsen med surfplatta.
Ibland kan jag tänka mig att det vore smidigt att ha en surfplatta för att kunna visa upp något istället för att göra det på datorn i arbetsrummet men å andra sidan är det den enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig ha en surfplatta. =/

Jag som student använder dropbox flitigt, gör en egen mapp för varje kurs jag läser där jag lägger in exempeltentor, föreläsningar, laborationer och liknande. Sjukt smidigt att kunna nå från telefonen, surfplattan eller någon random dator i skolan. Även riktigt trevligt när man jobbar på något i grupp så slänger jag ofta upp en mapp där folk lägger upp alla bitar så att alla har tillgång till allt.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när MS konkurrerade med mest utrymme (25GB) och nu sänker man det till futtiga 5GB?! Inte ens Google Drive har väl så lite längre? Alla konkurrerande tjänster tenderar väl utöka utrymmet? Hoppas jag får behålla mitt 10GB lojalitetsutrymme iaf. Trevligt att dom använder "missbruket" av obegränsad data som en rökridå också. För det första så är det inte missbruk om MS själva är så dumma att annonsera "obegränsat utrymme". För det andra förklarar det inte alla övriga utrymmesnedgraderingar. Skulle inte förvåna mig om obegränsat utrymme bara var en långsiktig plan för att få en ursäkt att försämra tjänsten för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kommer ihåg när MS konkurrerade med mest utrymme (25GB) och nu sänker man det till futtiga 5GB?! Inte ens Google Drive har väl så lite längre? Alla konkurrerande tjänster tenderar väl utöka utrymmet? Hoppas jag får behålla mitt 10GB lojalitetsutrymme iaf. Trevligt att dom använder "missbruket" av obegränsad data som en rökridå också. För det första så är det inte missbruk om MS själva är så dumma att annonsera "obegränsat utrymme". För det andra förklarar det inte alla övriga utrymmesnedgraderingar. Skulle inte förvåna mig om obegränsat utrymme bara var en långsiktig plan för att få en ursäkt att försämra tjänsten för alla.

Jo det är väl så företag brukar jobba. Flugpapper. Sälj något som är för bra för att vara sant, och hitta sedan på något bullshit så att du har en ursäkt att ändra.

Om folk nu lagrat 75TB film känns det för min del som ett mer logiskt grepp att förbjuda folk från att lagra just film, eller sätta en maxstorlek per fil eller vad som helst. Men att göra tjänsten sämre än precis varenda konkurrent är ju att skjuta sig i foten med fältHaubits.

Kan ju också vara så att de vill göra alla en tjänst genom att få folk att hoppa av då det uppdagats att NSA snokar omkring, men det känns inte så troligt.

Jag hoppas på shitstorm av internetiska proportioner och hämtar en hink popcorn

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som inte riktigt använder molntjänster i dagsläget?

Nej, jag använder inte heller molntjänster, jag vet inte vad jag skulle använda det till. Mina 2MB saves och configs som jag lika gärna kan ha på min externa HDD/USB minne?

Hade jag fotat mycket med mobilen så hade jag nog använt Google photos dock.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ownCloud. Det är mycket trevligare här.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har min quake .cfg på min onecloud och liknande saker jag alltid vill kunna komma emot. Kan hålla med om att syncen är lite B.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Det är tråkigt att alla drabbas för att några missbrukar tjänsten, sen tycker jag att de borde ha förutsett detta redan innan de lanserade tjänsten.

Tyvärr är det ju alltid så. Nån tänker "va bra, då kan jag skippa min backupplösning för flera tusen per år" och förstör för oss andra.

Sen kan jag känna att det här också var ett sätt för dem att sälja in Office 365. Som råkade bli lite dyrare än beräknat.