Köpråd - NAS för plex streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Spegling är väl en slags backup, fast det sker direkt?

NEJ!

Använd aldrig RAID som ett alternativ till en riktig backuplösning. RAID skyddar ju bara mot fysiska fel på disken, det finns massor av andra sätt att förlora sin data. Snälla hjälp honom få en ordentlig backuplösning. Det behöver inte vara krångligare än en extern hårddisk han kopplar in en gång i veckan för att köra en schemalagd backup.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

NEJ!

Använd aldrig RAID som ett alternativ till en riktig backuplösning. RAID skyddar ju bara mot fysiska fel på disken, det finns massor av andra sätt att förlora sin data. Snälla hjälp honom få en ordentlig backuplösning. Det behöver inte vara krångligare än en extern hårddisk han kopplar in en gång i veckan för att köra en schemalagd backup.

Lugn grabben! Om du hade läst några fler av mina inlägg så ser du att jag aldrig tänkt använda raid över huvudtaget.
Ska ha backup av tex fotoarkivet från disk 1 till disk 2 och även till en annan NAS hos en kompis Vill inte köra raid och förlora en massa diskyta. Bätte att köra backup på de mappar man behöver skydda.

Är som sagt nästan helt inne på QNAP TS-251+ nu. Samtidigt är jag nyfiken på HS-251+ för är det verkligen bara formen som är skillnaden mot TS-251+ ? De verkar ju ha samma spec annars. Priset droppade igår ner lite på HS varianten, så den kostar nu 3600kr mot 3059kr för TS.
HS-formen gör att jag får plats med den under TVn i Tv-bänken. Det öppnar ju upp lite andra möjligheter i och med HDMI porten på NASen jämfört med att bara gömma undan den i nån garderob.. Tex surfa på nätet smidigare än samma sak med TV´s smartTV osv.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har också varit inne på TS-251+, men HS-varianten var ju verkligen trevlig. Kanon att kunna ha i TV-bänken.

Finns det några nämnvärda nackdelar med HS-251+ gentemot TS-251+?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Har också varit inne på TS-251+, men HS-varianten var ju verkligen trevlig. Kanon att kunna ha i TV-bänken.

Finns det några nämnvärda nackdelar med HS-251+ gentemot TS-251+?

Jag har försökt rota en stund i just den frågan och jag har kommit fram till är att de är väldigt lika på nästan allt förutom en eventuellt viktig grej, och det är att HS-modellen inte kan uppgradera sitt RAM-minne, det kan man på TS-modellen. Så ska man köra virtualisering eller annat minneskrävande så är det TS-251+ som gäller. QNAP skrev någonstans att de rekommenderar 4Gb+ för köra deras Virtualization Station, så då blir ju HS-modellen med sina 2Gb utesluten.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har försökt rota en stund i just den frågan och jag har kommit fram till är att de är väldigt lika på nästan allt förutom en eventuellt viktig grej, och det är att HS-modellen inte kan uppgradera sitt RAM-minne, det kan man på TS-modellen. Så ska man köra virtualisering eller annat minneskrävande så är det TS-251+ som gäller. QNAP skrev någonstans att de rekommenderar 4Gb+ för köra deras Virtualization Station, så då blir ju HS-modellen med sina 2Gb utesluten.

Låter bra eftersom jag inte kan någonting om virtualisering. För mig är det egentligen bara "backup" och mediauppspelning som gäller.

Får hoppas på en trevlig julrea nu då

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det kommer en ny modell från QNAP nu! TS-253A heter den.
Den har samma 14nm 4-kärniga Celeron cpu som DS716+ och har därmed möjlighet till 4K transcoding eller visning av 4K material genom någon av de två HDMI portarna

https://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=211

* 2x HDMI
* 4x USB 3.0
* 2x LAN
* 4Gb uppgraderbar RAM
* Fjärrkontroll
* 2x OS (Ubuntu och QTS)

Låter som det var tur att jag väntade lite innan köp, så man får den senaste modellen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

TS-253A finns nu sen några dagar med på prisjakt för 3999kr. Så den kostar ju lite mer än TS-251+ modellen, men ska man köra 4K ut via HDMIn så behöver man köpa TS-253A istället för TS-251+.
Eller någon av de andra av deras billigare TAS-168/268 med 4K ut men med slöare ARM-cpu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430270

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Fick bli en Synology DS16 för mig för 2149 på rea hos Dustin. Jag har funderingar på att köpa en iPhone och blev lite nojjig om man kan köra chromecast via iPhone med deras video app DS Video. Någon som har en aning?

Edit: Google is your friend: http://blog.synology.com/?p=2377

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Gott, men vilken köpte du? Antar DS216play, men du skrev DS16
Måste du inte köra transcoding om du har en iphone? Tänker på att de brukar vilja att man konverterar allt till deras eget format, men det kanske inte gäller i det här fallet. Kul med ett köp i alla fall Nej du skulle ju köra via Chromecast så det är kanske inget problem då

Jag har nu efter flera års körande utan behov för transcoding faktiskt fått använda transcoding på två filmer. Den ena vet jag inte varför den behövde transcodas och den andra var i nya H265 formatet vilket min TV inte har stöd för.
När min stationära dator (se sign) transcodade den där H265 1080p filmen fungerade det helt utan lagg eller hack. Men när jag kikade på cpu-aktiviteten så jobbade den hela 95-97% för att klara jobbet. Får hoppas att den 4-kärniga Celeron n3150 cpun i QNAP TS-253A klarar det minst lika bra som min stationära dators processor Xeon Quadcore X5470 på 3,3Ghz

Har övervakning av TS-253a på prisjakt, tänkte om den går ner nått efter ju så slår jag till. Men som det är nu så har den tyvärr gått upp istället. Priset var 3999kr när jag först såg den på prisjakt, nu ligger den på 4137kr.....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Har övervakning av TS-253a på prisjakt, tänkte om den går ner nått efter ju så slår jag till. Men som det är nu så har den tyvärr gått upp istället. Priset var 3999kr när jag först såg den på prisjakt, nu ligger den på 4137kr.....

Vill du köpa från utlandet typ Mindfactory.de kan du få TS-253a för ca 3750 SEK inkl frakt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Absolut, har handlat mycket saker från USA, Kina, Tyskland mm. Tackar för tipset!

Men vissa saker är gött att köpa hemma så man får en smidig garantifunktion, speciellt om det skiljer så lite i pris. Har nån enstaka dålig erfarenhet där jag skulle ha åkt på att betala frakt + eventuellt tull mm för att skicka tillbaka och sen åter till mig, så vinsten med att köpa utomlands försvann. Annat är det med tex en Kärcher högtryckstvätt jag tänkte köpa. Kostar 10100kr i Sverige, 5800kr inkl frakt från Tyskland haha!

Får se hur jag gör

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Någon som köpt en QNAP 253A och kan ge ett litet kort omdöme? Är själv inne på att slå till på en sån efter att ha läst igenom tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macrus:

Någon som köpt en QNAP 253A och kan ge ett litet kort omdöme? Är själv inne på att slå till på en sån efter att ha läst igenom tråden.

Har inte köpt den än. Vill se om de sänker priset något inom den närmaste tiden. Men gör dom inte det inom närmaste månaden så blir det köp ändå. Så länge ingen annan släpper nått bättre för ca samma pengar så blir det absolut en TS-253a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag tittar lite på QNAP TS-453A. Den finns ju i två modeller med 4GB respektive 8GB. verkar skilja 1300:- ungefär på de olika modellerna. Klarar man sig med 4GB?

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Det är utbytbart/uppgraderbart minne, så du köper givetvis den med 4gb och köper sen mer vid sidan om. Det står att de har stöd för 8gb med har läst på forum att folk har stoppat i 16gig utan problem.

Kostar typ 400kr för 2x4gb sodimm DDR3L, eller 760kr för 2x8gb hehe

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Aha tänkte nästan att det bara var att byta :).

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Jag har också följt denna tråd eftersom jag vill byta ut min gamla Netgear Ultra 4. Valet för mig föll på en Synology Ds1515+. Den har plats för 5 diskar och efter tester streamar den plex utan problem. Jag har även köpt till 16gb ram för ca 500:- från amazon.com.
Jag kommer fylla den med WD Red 3 tb då dessa är dom billigaste red-diskarna sett till kostnad per GB. Jag vill dessutom köra raid pga säkerheten. Sen gillar jag Synology gränssnitt.
Dock kostar den ju en del mer än qnap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har också följt denna tråd eftersom jag vill byta ut min gamla Netgear Ultra 4. Valet för mig föll på en Synology Ds1515+. Den har plats för 5 diskar och efter tester streamar den plex utan problem. Jag har även köpt till 16gb ram för ca 500:- från amazon.com.
Jag kommer fylla den med WD Red 3 tb då dessa är dom billigaste red-diskarna sett till kostnad per GB. Jag vill dessutom köra raid pga säkerheten. Sen gillar jag Synology gränssnitt.
Dock kostar den ju en del mer än qnap.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det nån motsvarande till den som bara tar 2-3diskar och rimligtvis blir billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macrus:

Finns det nån motsvarande till den som bara tar 2-3diskar och rimligtvis blir billigare?

2 diskar: ds716+ (4555:- på prisjakt)
4 diskar: ds415+ (5390:- på prisjakt)

Mycket pengar, men jag hppas jag kan ha min i många år framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

2 diskar: ds716+ (4555:- på prisjakt)
4 diskar: ds415+ (5390:- på prisjakt)

Mycket pengar, men jag hppas jag kan ha min i många år framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm men som vi diskuterat tidigare så får man mer om man köper QNAP TS-253a (4gb ram) (2-diskar) då den har samma 4-kärniga cpu som DS716+ men är expanderbar till 10 diskar tillsammans med Qnaps 8-disk expander, sen har den HDMI ut osv som gör att den kan användas som en HTPC till och med på en 4K TV, den har mer RAM som dessutom är expanderbar (det har inte DS716+) och till slut den är billigare, "bara" 3880kr

Är ingen fanboy av något märke, jag har bara läst på under några månader och kommit fram till att QNAP TS-253a passar mig bäst då jag helt enkelt får mest för pengarna.
Har bara kikat på 2-disk lösningar, då jag inte planerar att ha nått mer än 2 diskar.
Men QNAP har så klart en 4-disk variant av TS-253a, som heter TS-453a, den kostar 5399:- så det är ju i princip samma pris som DS415+ fast då har man fördelen med HDMI osv om man nu vill ha det.

Allt är upp till köparen och dess personliga behov Men har fått tipset av de flesta att välja mellan Synology och QNAP eftersom de har de bästa operativsystemen. Synology upplevs generellt något snyggare/renare och QNAPs upplevs något rappare (med samma hårdvara) Det är vad jag kommit fram till efter att ha läst otaligt många tester.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ingen som har tittar på Asustor i jämförelse? Som tex Asustor AS-5102T, den verkar väldigt kompetent till ett bra pris. Läste någonstans att det är personer från Synology som har dragit igång Asustor. Jag är också på jakt efter en ny NAS men har lite svårt att välja. Jag vet inte hur mycket nytta jag har av möjligheten till transcoding, idag kör jag igång stordatorn med PMS för att sedan köra Plexklienten på SamsungTVn. Har aldrig brytt mig om detaljerna då det för det mesta fungerar. Men har mest varit inne på Synology men som sagt tvekan är jobbig

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma behov som dig Kör idag Plex servern på min stationära dator och kikar på filmerna via plexappen på min Samsung TV. Har tänkt lägga allt på en NAS istället. Sen även mitt bildarkiv mm dokument.

Jag har kollat på flera olika märken innan jag kom fram till vad jag ville ha (QNAP TS-253a), men det kan ju hända att man missat något märke så klart. Har dock främst kikat på QNAP och Synology då flertalet folk rekommenderar dessa framför andra märken pga deras fina mjukvara osv.

Läser specen för Asustor AS-5102T och känner att den är rätt lik QNAP TS-251+ både till pris och prestanda. De använder samma cpu, utbyggbar RAM osv. Men jag tycker det låter lite konstigt att Asustor påstår sig ha världens snabbaste NASen vad gäller läsa/skriva till hårddiskarna (112mb/s), för TS-251+ ligger på samma prestanda med en nätverksport ansluten (112mb/s), ansluter man båda får man typ möjligheten till dubbla prestandan (224mb/s).

Jag väljer dock hellre TS-253a då den har en nyare (14nm) cpu som har stöd för 4K via HDMIn och även 4K avkodning. Skulle dock inte tro att Plex har hårdvarustöd för det, då får man nog köra deras egen programvara. Hade tänkt köpa TS-251+ förut, men nu får det blir den nyare TS-253a istället

Smaken är som baken, delad! Tror nog du blir nöjd oavsett om du köper en Asustor eller Synology eller QNAP.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

@Nisse977: Du har säkert redan kollat kompatibilitetslistan, men bara FYI - planerar du transcoda 1080p filmer med hög bitrate kan det vara värt att hoppa upp ett steg.

Har själv gått i tankarna att gå över till en NAS med Plex på men problemet är att det snabbt blir rätt dyrt om man vill kunna slänga vad för media som helst på den. Bekvämlighet kostar
Så det får bli min stationära PC ett tag framöver i alla fall...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Nisse977: Du har säkert redan kollat kompatibilitetslistan, men bara FYI - planerar du transcoda 1080p filmer med hög bitrate kan det vara värt att hoppa upp ett steg.

Har själv gått i tankarna att gå över till en NAS med Plex på men problemet är att det snabbt blir rätt dyrt om man vill kunna slänga vad för media som helst på den. Bekvämlighet kostar
Så det får bli min stationära PC ett tag framöver i alla fall...

Ja jag har läst Plex-kompatibilitetslistan, men den gäller alltså för Plex, inte för NAS´ens egna programvara (som de säger klarar att koda om 4K material med, då den har hårdvarustöd) Jag använder dock inte någon transcoding alls i dagsläget, så för mig hade Plexserver fungerat bra på en lägre presterande NAS än TS-253a, men jag tycker det är gött att ha lite fart på grejerna i alla fall

Har testat några 4K och H265 (1080p) material nu på min Plexserver i min stationära dator och kommit fram till att den faktiskt inte klarar att transcoda varken H265 eller 4K material till H264-1080p.. Visst funkar en H265-kodad film att köra, men det kan komma nått hack då och då. I och med det tycker jag inte att man kan säga att det funkar till 100%, då ska det inte vara något hack alls. Så säkrast är väl att fortsätta med 1080p H264-material så länge man har en Tv som "bara" klarar det. Blir väl till att skaffa en 4K TV senare, men tills dess håller jag mig från 4K och H265
Har testat att komprimera en gammal Pippilångstrump DVD-film till H265 och sen lägga in den i Plexen och köra transcoding till TVn, det funkade bra då det är frågan om en lägre upplösning i och med DVD-kvalitén. Min CPU jobbar då en del, men inte 100%.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

varför köpa en färdigbyggd NAS istället för att bygga en själv enligt dina specifikationer?

jag menar det inte som ett drygt svar utan jag är verkligen nyfiken, varför bygger ni inte egna istället? dom färdigbyggda är inte vidare billiga med tanke på hårdvaran som finns innuti.

för o svara trådstartaren: bygg en egen för lika mycket som du tänkt köpa en färdigbyggd för.

Permalänk

@Nisse977: Själv har jag bara kört H265 i samband med små filer, 1080p förvisso men fåtal MB och låg bitrate (vilket väl typ är x265's selling point, likvärdig kvalitet till lägre diskutrymme än x264). De transcodas utan problem från min överklockade i5 4670K men som sagt, det skulle kunna se annorlunda ut om jag någon dag kör en H265 i hög bitrate.

Sen vet jag inte ens var du får tag i 4K material in this day and age

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

varför köpa en färdigbyggd NAS istället för att bygga en själv enligt dina specifikationer?

jag menar det inte som ett drygt svar utan jag är verkligen nyfiken, varför bygger ni inte egna istället? dom färdigbyggda är inte vidare billiga med tanke på hårdvaran som finns innuti.

för o svara trådstartaren: bygg en egen för lika mycket som du tänkt köpa en färdigbyggd för.

Tar inte illa upp, det är en bra fråga
Mina svar på det är följande:
* Det är en färdig produkt vilket jag gillar i det här fallet, inget mek å pillande med program för att det ska funka
* Jag vill ha en sån liten låda som de ovannämnda har
* Jag vill ha en energisnål produkt då den kommer att vara aktiv 24/7 (eller gå ner i vila och vakna när något behövs)
* Jag vill ta del av de trevliga operativsystem som tex QNAP och Synology har, enkelt att ladda ner användbara appar som funkar direkt utan jox
* Gillar att man får med fjärrkontroll till QNAP´en

Men jag har inte köpt nått än, så du får mer än gärna speca upp något vassare för samma pengar som man bygger själv och som uppfyller ovanstående önskemål, tex få plats med två 3,5" diskar i en liten låda

En jobbarkompis byggde precis en liten smidig dator, men även om den bara innehöll en 500gigs hd och 4 gig ram så kostade den ändå runt 7000kr. Då var det med nån 2-kärnig i5 22nm på 2,9ghz och 35w.

Ska själv strax bygga ny stationär dator i mATX format. Blir 5820k, 32gb ram och lite annat godis. Men först vill jag köpa NASen och flytta över alla dokument till den från gamla datorn.

Skrivet av magkliarn:

@Nisse977: Själv har jag bara kört H265 i samband med små filer, 1080p förvisso men fåtal MB och låg bitrate (vilket väl typ är x265's selling point, likvärdig kvalitet till lägre diskutrymme än x264). De transcodas utan problem från min överklockade i5 4670K men som sagt, det skulle kunna se annorlunda ut om jag någon dag kör en H265 i hög bitrate.

Sen vet jag inte ens var du får tag i 4K material in this day and age

Det är ju bara att ladda hem. Filmtrailer var det i detta fallet, att ha som testmedia för transcoding.
Har lekt lite med programmet Handbrake och gjort om 1080p H264 material som jag spelat in med mobilen. Gjorde då om till H265 med bibehållen upplösning, kunde komprimera till en tiondel av originalfilens storlek utan att tappa nån synbar kvalité. Då skall det dock tilläggas att originalfilen låg på typ 16000kbit/s, så den hade ju gått att komprimera en bit utan nån större förlust också. Men kul att filen gick från 360mb till 35mb utan att tappa nått synbart, det är coolt!!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

@Nisse977: Subsampling är guds gåva till mänskligheten

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@magkliarn:
Haha ja det kan man verkligen säga
Har tänkt att komprimera rätt mycket av det material jag har. (Har barn så det blir ju några filmer..) Men ska inte ta tag i det för än jag har byggt ny stationär dator med i7 5820K cpun, så tar det lite kortare tid. Känns mer framtidssäkert att välja H265-standarden men i dagsläget skulle jag i så fall få transcoda alla sådana filmer när jag visar den median på tex TVn som inte har stöd för H265.

För att gå tillbaka till topic så ska jag säga att jag inväntar bättre pris på TS-253a, tänkte mig att slå till när den kommit ner till 3000kr, (kostar idag 3900kr) men jag inser att den verkar hålla sig på den nivån ett tag framöver, så det är kanske bara att slå till.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag och min polare kopplat in min Synology DS216play och nu kommer nästa grej man behöver. Någon enhet som stödjer DTS ljud, är det någon som har något tips?

Helst något som är billigare än Nvidia shield

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360