Uråldrig Pioneer-förstärkare, rengöring?

Permalänk
Lego Master

Uråldrig Pioneer-förstärkare, rengöring?

Jag har i min ägo en Pioneer SA-9500 II, se bild i spoilern.

Dold text

Den är vansinnigt episk i både känsla, vikt, form, och det faktum att den har försökt mörda mig när jag var några månader gammal genom att trilla från en hylla i början på 80-talet. Trots detta fungerar den (och jag) faktiskt hyggligt väl.

Men. Hyggligt är inte perfekt. Det är vissa problem med några av flip-switcharna (omkopplarna?) på högersidan. Det blir något slags glapp så ljudet till högtalarna blir lågt, eller bara kommer ur ena högtalaren. Lite pill och kärlek så funkar det nån timme, men sen blir det kasst igen. Antar att det var där värsta smällen tog. Jag vill minnas att när farsan hade den i stereohyllan på nittiotalet så fungerade den utan större problem, så det har blivit värre med åren.

Jag har införskaffat lite elektronikrengöringsspray från CRC i hopp om att det bara är oxid och skit, men utöver det vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Är det bara att öppna skalet och gå lös med sprayen på delarna som verkar orsaka problem?

Har någon några vettiga förslag på hur man bör gå tillväga? Jag vill inte börja skruva loss saker av rädsla för att inte reda ut att få ihop det igen, den fungerar ju trots allt, typ. Det vore väldigt sorgligt att reducera den till en astung släktklenod utan funktion.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: ja skulle nog använt Isopropanol/elektronikrengörning och en tandborste & använd ett ESD-armband och sätt klämman i chassit.
låna tryckluft på macken eller nån däckfirma, blås ut det mesta av dammet med tryckluften, sen kan du skrubba bort resten med tandborsten & rengörningen, det borde bli stora klumpar av smuts vänta tills all alkohol har avdunstat och blås ut allt skit

tryckluft på burk tycker ja är lite dyrt, dessutom kan det lämna rester.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan behöva demontera omkopplarna/pottarna för att komma åt bra om de är väldigt skitiga/oxiderade så ska du rengöra seriöst måste du nog bli modigare men annars är det bara att prova att spraya och manövrera reglaget och torka bort det som ev rinner ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grönahunden:

@Shudnawz: ja skulle nog använt Isopropanol/elektronikrengörning och en tandborste & använd ett ESD-armband och sätt klämman i chassit.
låna tryckluft på macken eller nån däckfirma, blås ut det mesta av dammet med tryckluften, sen kan du skrubba bort resten med tandborsten & rengörningen, det borde bli stora klumpar av smuts vänta tills all alkohol har avdunstat och blås ut allt skit

tryckluft på burk tycker ja är lite dyrt, dessutom kan det lämna rester.

Tryckluft på burk har jag redan hemma sen jag bytte grafikkort senast, så det blir inget extra inköp om den inte tar slut. Kompressor tänker jag inte använda med tanke på dålig avfuktning osv.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan behöva demontera omkopplarna/pottarna för att komma åt bra om de är väldigt skitiga/oxiderade så ska du rengöra seriöst måste du nog bli modigare men annars är det bara att prova att spraya och manövrera reglaget och torka bort det som ev rinner ut.

Ja, det är det jag misstänker...får se hur bra jag kan få det utan att behöva demontera något, men jag vill verkligen få den i bra skick så jag kan ha den till datorn, och då möjligen köpa till en DAC.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Tryckluft på burk har jag redan hemma sen jag bytte grafikkort senast, så det blir inget extra inköp om den inte tar slut. Kompressor tänker jag inte använda med tanke på dålig avfuktning osv.

tryckluft på burk drivs med komprimerad gas denna brukar vara nånstans mellan -20-40C om ja inte har fel när du använder på burk får du alltså flera gånger mer vatten på moderkortet än med en kompressor. (fryser du ner luft så får du ju kondens)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grönahunden:

tryckluft på burk drivs med komprimerad gas denna brukar vara nånstans mellan -20-40C om ja inte har fel när du använder på burk får du alltså flera gånger mer vatten på moderkortet än med en kompressor. (fryser du ner luft så får du ju kondens)

Absolut. Alla former av komprimerad luft kommer kondensera när den hamnar i rumstryck. Men kondensen från en kompressor blir ofta större droppar, åtminstone de gånger jag har använt kompressor för att blåsa rent saker. Större droppar tar längre tid att avdunsta än den finare film som bildas när jag använder luft på burk.

Möjligt att det är placebo, men det känns bättre med LPB än en vanlig (oavfuktad) kompressor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Alla former av komprimerad luft kommer kondensera när den hamnar i rumstryck. Men kondensen från en kompressor blir ofta större droppar, åtminstone de gånger jag har använt kompressor för att blåsa rent saker. Större droppar tar längre tid att avdunsta än den finare film som bildas när jag använder luft på burk.

Möjligt att det är placebo, men det känns bättre med LPB än en vanlig (oavfuktad) kompressor.

det finns avfuktare till tryckluft kostar 100-200kr det har du inte på burk

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Alla former av komprimerad luft kommer kondensera när den hamnar i rumstryck. Men kondensen från en kompressor blir ofta större droppar, åtminstone de gånger jag har använt kompressor för att blåsa rent saker. Större droppar tar längre tid att avdunsta än den finare film som bildas när jag använder luft på burk.

Möjligt att det är placebo, men det känns bättre med LPB än en vanlig (oavfuktad) kompressor.

Beroende på vad det är för kompressor och om det är en egen eller en kompis så går det alltid att tömma kompressorn på vatten innan brukar finnas en tömningsskruv på undersidan.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grönahunden:

det finns avfuktare till tryckluft kostar 100-200kr det har du inte på burk

Skrivet av PeNMaX:

Beroende på vad det är för kompressor och om det är en egen eller en kompis så går det alltid att tömma kompressorn på vatten innan brukar finnas en tömningsskruv på undersidan.

Fukt och luft på burk/kompressor-frågan åsido, har vi några andra tankar om rengöringen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har eller har haft ett par liknande pjäser jag också. Stabila saker som förmodligen fungerar i all evighet, dessutom levererar dem ett ett ljud få moderna apparater bara kan drömma om.

Börja med att öppna upp chassit och avlägsna damm, sedan kan du börja jobba med elektronikrengöringen (oxidlösare), att spruta sådant överallt tjänar inte så mycket till, men allting rörligt med exponerad metall (omkopplare, potentiometrar, anslutningar) bör du ge en liten dusch. Jobba sedan med reglaget, spruta på mer och jobba mer vid behov.

Se sedan över elektrolytkondensatorerna, dessa har en förmåga att börja läcka och kan behöva att ersättas.

Permalänk
Medlem

Jag har fått hjälp av HiFi Kit med högtalare och förstärkare. Trevliga och kunniga, prova att ringa dem och se om ni kan komma fram till en lösning på ditt förstärkarproblem.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Fukt och luft på burk/kompressor-frågan åsido, har vi några andra tankar om rengöringen?

tandborste + lösningsmedel

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grönahunden:

tandborste + lösningsmedel

Check. Har en flaska isopropylalkohol jag har använt för att rengöra CPU/GPU från kylpasta mellan kylarbyten, kan det vara något tro? Eller blir det för aggressivt för vad nu delar av förstärkaren är byggt av?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Check. Har en flaska isopropylalkohol jag har använt för att rengöra CPU/GPU från kylpasta mellan kylarbyten, kan det vara något tro? Eller blir det för aggressivt för vad nu delar av förstärkaren är byggt av?

'Det funkar nog men du måste torka bort den skit som ev "rinner ut"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

Uppdatering på detta. Hade en 8500 II, visade det sig. Nåväl.

Rev av skalet och blickade in i dess innersta gömmor. Damm utan bara helvete. Gjorde rent så väl jag kunde, sprayade elektronikrengöring på de delar jag misstänkte orsaka problem, men ack. Höger kanal är nu helt död. Jag ska ge mig på balans-pottan i eftermiddag efter jobbet, som en sista utväg (rörde inte den sist). Men om det inte hjälper är jag nog utlämnad till extern hjälp. Det verkar som att det bara är högtalarna som påverkas, hörlursuttaget fungerar normalt. Oklart var problemet ligger, jag kan för lite om förstärkare för att kunna pinpointa problemet korrekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Uppdatering på detta. Hade en 8500 II, visade det sig. Nåväl.

Rev av skalet och blickade in i dess innersta gömmor. Damm utan bara helvete. Gjorde rent så väl jag kunde, sprayade elektronikrengöring på de delar jag misstänkte orsaka problem, men ack. Höger kanal är nu helt död. Jag ska ge mig på balans-pottan i eftermiddag efter jobbet, som en sista utväg (rörde inte den sist). Men om det inte hjälper är jag nog utlämnad till extern hjälp. Det verkar som att det bara är högtalarna som påverkas, hörlursuttaget fungerar normalt. Oklart var problemet ligger, jag kan för lite om förstärkare för att kunna pinpointa problemet korrekt.

Då är det kanske nått fel i slutstegsdelen, försteget driver både det och hörlursförstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då är det kanske nått fel i slutstegsdelen, försteget driver både det och hörlursförstärkaren.

Baserat på servicemanualen verkar det som om högtalare och hörlurar drivs av samma utgångstransistorer, med en primitiv dämpsats framför hörlursutgången. Att det kommer ljud överhuvudtaget är således ett väldigt bra tecken. Den enda delen av signalvägen som är specifik för högtalarutgången är brytarna S2 och S3 som kopplar om mellan hörlurs- eller högtalarutgång.

Mycket fräsig förstärkare!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Då är det kanske nått fel i slutstegsdelen, försteget driver både det och hörlursförstärkaren.

Låter sådär. Det blir väl att lämna in den till någon som förstår sig på det lite bättre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: hur länge väntade du efter rengöringen och att du satte igång förstärkaren ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grönahunden:

@Shudnawz: hur länge väntade du efter rengöringen och att du satte igång förstärkaren ?

En halvtimme, minst. Hade lilleman springande runt benen samtidigt så det var inget snabbjobb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Baserat på servicemanualen verkar det som om högtalare och hörlurar drivs av samma utgångstransistorer, med en primitiv dämpsats framför hörlursutgången. Att det kommer ljud överhuvudtaget är således ett väldigt bra tecken. Den enda delen av signalvägen som är specifik för högtalarutgången är brytarna S2 och S3 som kopplar om mellan hörlurs- eller högtalarutgång.

Mycket fräsig förstärkare!

Tack för länken förresten, sitter och ögnar igenom den nu för att se om jag kan göra något mer själv innan jag ger upp. Blir nog att montera av fronten åtminstone, och se om något är uppenbart skadat. Den har trots allt åkt i backen -84...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Well, jag hade fel om hörlursutgången. Det är knas där med. Men det är samma spak som påverkar om det blir kaos eller "nästan okej", dvs Monitor-flippen längst ner till höger.

Eftersom jag aldrig kommer använda nån bandmaskin till den, så funderar jag på att helt sonika rycka spaken (eller iaf koppla bort den) och löda ihop kontaktpunkterna permanent. Det förutsätter ju så klart att problemet ligger i själva spaken, men det känns verkligen så eftersom lite lätt pet på den ändrar hur ljudet blir.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Eftersom jag aldrig kommer använda nån bandmaskin till den, så funderar jag på att helt sonika rycka spaken (eller iaf koppla bort den) och löda ihop kontaktpunkterna permanent. Det förutsätter ju så klart att problemet ligger i själva spaken, men det känns verkligen så eftersom lite lätt pet på den ändrar hur ljudet blir.

Aha! Beter den sig annorlunda om du helt sonika kopplar ihop play/rec-anslutningarna för bandare 1 eller 2 med en kort RCA-sladd och sedan sätter monitor-spaken i motsvarande läge? Med lite tur glappar inte de lägena lika mycket.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Aha! Beter den sig annorlunda om du helt sonika kopplar ihop play/rec-anslutningarna för bandare 1 eller 2 med en kort RCA-sladd och sedan sätter monitor-spaken i motsvarande läge? Med lite tur glappar inte de lägena lika mycket.

Ingen aning, inget som har slagit mig att prova. Men kräver inte det att jag har ljud in på någon av de ingångarna? Jag kör ju AUX från datorn i det här läget...inte helt klar över hur den där Monitor-funktionen är tänkt att lira.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Ingen aning, inget som har slagit mig. Men kräver inte det att jag har ljud in på någon av de ingångarna? Jag kör ju AUX från datorn i det här läget...inte helt klar över hur den där Monitor-funktionen är tänkt att lira.

Med monitorspaken i läge "source" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till tonkontroller, volymkontroll och därefter vidare till slutsteg och högtalare och lyssnarens öron.
Med monitorspaken i läge "1" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till REC-utgången för bandare 1. PLAY-ingången för bandare 1 kommer att skicka vidare en ev. insignal till tonkontroller, volymkontroll, osv.

Genom att låta en kort kabel mellan REC och PLAY låtsas vara en bandare så kan du använda monitorspaken i ett annat läge än det normala. Förhoppningsvis fungerar detta läge bättre än "source"-läget. Kanske mindre oxid, kanske inte lika trött kontaktfjäder.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Med monitorspaken i läge "source" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till tonkontroller, volymkontroll och därefter vidare till slutsteg och högtalare och lyssnarens öron.
Med monitorspaken i läge "1" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till REC-utgången för bandare 1. PLAY-ingången för bandare 1 kommer att skicka vidare en ev. insignal till tonkontroller, volymkontroll, osv.

Genom att låta en kort kabel mellan REC och PLAY låtsas vara en bandare så kan du använda monitorspaken i ett annat läge än det normala. Förhoppningsvis fungerar detta läge bättre än "source"-läget. Kanske mindre oxid, kanske inte lika trött kontaktfjäder.

Åhå! Teh trialz shall commence!
Definitivt ett test som ska utföras omgående-bums när jag kommer hem. Måste bara hitta en RCA->RCA-kabel, har dåligt med sådana framme...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Med monitorspaken i läge "source" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till tonkontroller, volymkontroll och därefter vidare till slutsteg och högtalare och lyssnarens öron.
Med monitorspaken i läge "1" kommer insignal från vald ingång att skickas vidare till REC-utgången för bandare 1. PLAY-ingången för bandare 1 kommer att skicka vidare en ev. insignal till tonkontroller, volymkontroll, osv.

Genom att låta en kort kabel mellan REC och PLAY låtsas vara en bandare så kan du använda monitorspaken i ett annat läge än det normala. Förhoppningsvis fungerar detta läge bättre än "source"-läget. Kanske mindre oxid, kanske inte lika trött kontaktfjäder.

Så, äntligen har jag testat din teori. Tyvärr blir det samma, det sprakar, ljudet försvinner, och det verkar vara lite slumpmässigt vad jag ska peta på för att det ska bli bättre. När jag hade ett par hörlurar kopplade så vred jag lite på 6.5mm-kontakten i hörlursuttaget och det levde om rejält, från perfekt ljud till i stort sett inget alls. Är det krypströmmar? Glapp i hela skiten? Eller är den bara att glömma som fungerande enhet, och bara ha som prydnad?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Så, äntligen har jag testat din teori. Tyvärr blir det samma, det sprakar, ljudet försvinner, och det verkar vara lite slumpmässigt vad jag ska peta på för att det ska bli bättre. När jag hade ett par hörlurar kopplade så vred jag lite på 6.5mm-kontakten i hörlursuttaget och det levde om rejält, från perfekt ljud till i stort sett inget alls. Är det krypströmmar? Glapp i hela skiten? Eller är den bara att glömma som fungerande enhet, och bara ha som prydnad?

Alltså den där förstärkaren är ruggigt bra. Har lillebror till den. Om jag var du så hade jag letat rätt på någon som är kompetent nog att laga den. Jag tror det är värt det, det hade varit värt det för mig i alla fall då jag tycker dessa Pioneer modeller är riktigt fina.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av zorfex8400:

Alltså den där förstärkaren är ruggigt bra. Har lillebror till den. Om jag var du så hade jag letat rätt på någon som är kompetent nog att laga den. Jag tror det är värt det, det hade varit värt det för mig i alla fall då jag tycker dessa Pioneer modeller är riktigt fina.

Ja, det är det jag lutar åt nu. Men det ska helst vara inom köravstånd, jag vill inte skicka den med posten för 1. det lär inte vara billigt, och 2. risken finns att den försvinner eller går mer sönder.

Är det nån som har några tips om hifi-verkstäder i Skåne, Halland eller sydvästra Småland, så kom igen bara.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det nån som har några tips om hifi-verkstäder i Skåne, Halland eller sydvästra Småland, så kom igen bara.

Varför inte kontakta Rehifi när det gäller en åldring http://www.rehifi.se/
Men det finns väl många normala verkstäder även i södra Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.