Hur gör jag nu (Köpare missnöjd med varan)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Hur gör jag nu (Köpare missnöjd med varan)

Jag svarade för ett par veckor sedan på en annons här på SweC, en användare ville ha en viss produkt (A).
Jag hade (A) plus en del tillbehör (B) och gav ett (i mitt tycke) sjysst priskrav.
Pengarna swischas till mig och jag skickar varan. Tyvärr har det blivit en trist historia och jag skulle vilja ha lite råd om vad som är rimligt egentligen.

Köparen hör sedan av sig, helt missnöjd. (A) funkar inte alls, (B) är i skick som att det genomgått sju svåra år etc.. Han vill ha åtminstone 500:- kompensation.

Saken är den att grejjerna funkade bra när jag skickade dem, priset var bra och jag vill inte bli lurad.
Borde jag:
1) Betala bör att bli av med problemet, kanske har (A) gått sönder under frakten.
2) Vara sjysst och ta tillbaka varorna och betala tillbaka pengarna (förutsatt att de inte är sabbade på ngt sätt).
3) Stå på mig och behålla pengarna, jag har ju faktiskt inte gjort något fel

Någon som har några åsikter ?
Jag brukar normalt sett försöka vara rätt sjysst så jag lutar lite åt 2). Å andra sidan gillar jag inte om nån vill blåsa mig. Å tredje sidan så kanske köparen har rätt, och produkten har gått sönder efter att jag lämnade den ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Oldskool: Utifrån de fakta du presenterar finns det egentligen ingen anledning att betala tillbaka något, dvs alt. 3.

Tips till mig själv och andra i framtiden är kanske att dokumentera funktion och skicka av en vara innan man skickar iväg den, då har man i alla fall lite argument att luta sig tillbaka på.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Är varorna överklockningsbara? Det kan ju isf vara möjligt att köparen letar efter en fin överklockare och att det i detta fall inte var fallet?

I vilket skick tyckte du varorna var när du skickade iväg dom, om du var köparen, skulle du ha reagerat?

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Otroligt svårt läge, då är ju frågan hur bra du packade varan alltså finns de en möjlighet att den skulle kunna gått sönder under frakten?

Be även köpare skicka bild på de skadade sakerna för få en bättre bild över situationen.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Tack för tipsen!
Jag skall börja med att be köparen att skicka ett foto på grejjorna, för att se om det är han som överdriver eller om det kan ha hänt nåt på vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Och är det så att det hänt något på vägen, då skall detta reklameras till speditören. Och inte att du skall betala tillbaka några pengar.

Detta då, om du skickat på något sätt spårbart så att försändelsen har blivit försäkrad.

Är det skickat som vanligt "brevporto" så får du bita i det sura äpplet som inte emballerat ordentligt.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av oobum:

Och är det så att det hänt något på vägen, då skall detta reklameras till speditören. Och inte att du skall betala tillbaka några pengar.

Detta då, om du skickat på något sätt spårbart så att försändelsen har blivit försäkrad.

Är det skickat som vanligt "brevporto" så får du bita i det sura äpplet som inte emballerat ordentligt.

Är det inte ordentligt emballerat spelar det antagligen ingen roll om det är skickat som brev eller paket. Försäkringar på försändelser täcker normalt skador på saker som är väl förpackade.

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Detta är väl egentligen den centrala problematiken med att köpa/sälja privat. Problemet är att det alltid finns en risk, och ingen har några egentliga rättigheter.

Om du vet att de varor du skickat var fullt fungerande och välemballerade så har du ingen anledning att betala ut några pengar alls, som jag ser det. Visst, saker och hända, men så länge du inte lurat någon är detta en risk som köparen tar.

Tar du tillbaka grejerna kommer det inte ta slut där, för köparen lär räkna med hela beloppet tillbaka, och då sitter du där med prylar som inte fungerar utan att du förstört dem.

Så, detta är vad det är att handla begagnat, kort sagt.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Be om bilder och film som visar defekterna på pryttlarna först, sedan så tar du ställning till vad som är rimligt

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005

Nu vet jag inte det totala värdet som ni kom överens om men annars kanske 500:- i kompensation är bästa mellanvägen?
Samtidigt har köparen gått med på att köpa varan utan att titta på den i förhand och får lite skylla sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jag har råkat ut för nåt liknande en gång med ett par minnen. Jag förklarade då för köparen att minnena fungerade felfritt innan men att han kunde skicka tillbaka dem så kollar jag på dom. Köparen skickade då tillbaka två stycken minnen av samma sort men INTE de minnen som jag skickat. Jag hade av en slump kvar serienumret på minnena på originalförpackningen som jag glömt att skicka tillbaka.
Jag meddelade detta till köparen som givetvis inte kände till nåt om detta. Men han fick tillbaka sina minnen. Nu var det bara minnen så väldigt små fraktkostnader och inget att bråka om men det kan ju vara värre om det är nåt större och man förlorar flera hundra bara på frakten.

Det komiska i historien är att jag testade minnena jag fått tillbaka och det var inget fel på dem.

Summa summarum så får man vara lite försiktig då många är helt värdelösa på det mesta och man vill inte bli drabbad utan egen förskyllning. Kolla exempelvis detta moderkort i nyskick som jag fick skickat till mig för ett halvår sen, köpt här på sweclockers:

Dold text

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Betala inte tillbaks någonting. All handel privat sker på egen risk, det inkluderar postens hantering av paketet.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || GTX 780 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009

Är du 100% säker att du har paketerat varorna bra så att de inte kan bli skadade, så att det inte är klanteri från din sida, så ge då inte några pengar tillbaka. Om han är seriös med sitt missnöje så polisanmäler han saken. Om han är oseriös, så kan en polisanmälan riskera att han åker illa ut istället.

I nuläget så kan du underhålla honom med att be om att få bilder och dokumentera allt som han säger, ifall det går vidare. Är lättare på så sätt att se om han ljuger, då han kanske ändrar sig om vad han tidigare har sagt.

Är det nu så att det är en fraktskada, så borde det vara rätt synligt på paketet, i sådant fall så är det hans ansvar att påpeka detta till posten och inte öppna paketet alls. Posten kommer att genomföra en inspektion av paketet om han reklamerar det, så det är därför man inte bör öppna det. I vilket fall så vill de ha allt innehåll, inklusive emballage.

PS. En bra idé till alla är att fotografera paketet innan du skickar det och också dokumentera hur väl du har packat det. På så sätt kan köpare inte ljuga om att du t.ex. inte hade något emballage eller bristfälligt sådant.

Önskar dig iaf lycka till. Har du några specifika frågor så tveka inte att skicka ett PM, annars kan jag svara här i tråden så alla kan se. Är ingen expert dock, men har lite koll på vad lagen säger.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Just därför använder man t.ex Blocketpaketet när man säljer saker privat. Oerhört enkelt och framför allt en trygghet både för säljare och köpare. Använd det nästa gång oavsett om du är köpare eller säljare.

Nu till din fråga och till svaret som alla andra har gett; kräv att få se vad köparen är besviken över och finner du att varan inte är i det skick som du skickade den i så är det bara bita i det sura äpplet och kom överens om en form av kompensation och tryck gärna på att om att köparen skulle ha haft som krav att det skulle ha skickats som t.ex blocketpaket så hade aldrig situationen uppstått och möts halvvägs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Barren Wuffet:

Just därför använder man t.ex Blocketpaketet när man säljer saker privat. Oerhört enkelt och framför allt en trygghet både för säljare och köpare. Använd det nästa gång oavsett om du är köpare eller säljare.

Blocketpaketet ger tyvärr inte säljaren några fördelar gentemot det gängse "få betalt, sedan skicka varan". Tvärtom öppnar det upp för problem med en oseriös köpare som tycker det verkar vara skojigt att påstå att det låg en slickepinne i paketet istället för det förväntade pärlhalsbandet.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av oobum:

Och är det så att det hänt något på vägen, då skall detta reklameras till speditören. Och inte att du skall betala tillbaka några pengar.

Detta då, om du skickat på något sätt spårbart så att försändelsen har blivit försäkrad.

Är det skickat som vanligt "brevporto" så får du bita i det sura äpplet som inte emballerat ordentligt.

Jag skulle hävda att det är tvärt om, om inte köparen vill betala extra för spårbar frakt är det köparen som får "bita i det sura äpplet". När jag säljer saker via marknaden här frågar jag alltid köparen om de vill ha spårbar frakt, hittills har ingen velat ha det.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av twit:

Blocketpaketet ger tyvärr inte säljaren några fördelar gentemot det gängse "få betalt, sedan skicka varan". Tvärtom öppnar det upp för problem med en oseriös köpare som tycker det verkar vara skojigt att påstå att det låg en slickepinne i paketet istället för det förväntade pärlhalsbandet.

Köparen måste pröjsa för paketet för att överhuvudtaget kunna hämta ut det (fördel för säljaren). Om köparen sedan hävdar att det inte var korrekt vara så måste köparen lämna tillbaka paketet och invänta att säljaren har godkänt returen (fördel för säljaren). Om inte säljaren godkänner returen (pga att köparen bytt ut varan) och de inte kommer överens så innehålls köpesumman till dess att de båda kommit överens. Det blir en tvist som kan prövas i en tingsrätt.

Det kan med andra ord bli en jävligt långdragen process och det är nog knappast vad en oseriös köpare eller säljare vill vara involverad i. Kort sagt; en trygghet för båda parter ifall de är seriösa.

Oseriösa säljare och köpare vill få pengarna/varan så snabbt som möjligt och klippa kontakten därefter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Barren Wuffet:

Köparen måste pröjsa för paketet för att överhuvudtaget kunna hämta ut det (fördel för säljaren). Om köparen sedan hävdar att det inte var korrekt vara så måste köparen lämna tillbaka paketet och invänta att säljaren har godkänt returen (fördel för säljaren).

Du missade uppenbarligen helt att jag skrev "gentemot det gängse 'få betalt, sedan skicka varan'". Inget av det du listar är då en fördel för säljaren, som redan fått betalt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av killawife:

Jag har råkat ut för nåt liknande en gång med ett par minnen. Jag förklarade då för köparen att minnena fungerade felfritt innan men att han kunde skicka tillbaka dem så kollar jag på dom. Köparen skickade då tillbaka två stycken minnen av samma sort men INTE de minnen som jag skickat. Jag hade av en slump kvar serienumret på minnena på originalförpackningen som jag glömt att skicka tillbaka.
Jag meddelade detta till köparen som givetvis inte kände till nåt om detta. Men han fick tillbaka sina minnen. Nu var det bara minnen så väldigt små fraktkostnader och inget att bråka om men det kan ju vara värre om det är nåt större och man förlorar flera hundra bara på frakten.

Det komiska i historien är att jag testade minnena jag fått tillbaka och det var inget fel på dem.

Summa summarum så får man vara lite försiktig då många är helt värdelösa på det mesta och man vill inte bli drabbad utan egen förskyllning. Kolla exempelvis detta moderkort i nyskick som jag fick skickat till mig för ett halvår sen, köpt här på sweclockers:

herregud vilken värdelös paketering. man undrar om det rör sig om okunnighet eller om man helt enkelt inte bryr sig om den andra parten alls.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av versions:

herregud vilken värdelös paketering. man undrar om det rör sig om okunnighet eller om man helt enkelt inte bryr sig om den andra parten alls.

I just detta fallet handlade det nog om okunnighet, då killen som sålde inte visste nånting om skadorna på moderkortet då det tydligen var en kompis som plockat isär datorn. Men varför ens bry sig om att sälja en moderkort med böjda pins, avbrutna minneslåsningar och sen bara slänga bröten ovanpå? Man måste ju fatta att det inte är acceptabelt.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av twit:

Du missade uppenbarligen helt att jag skrev "gentemot det gängse 'få betalt, sedan skicka varan'". Inget av det du listar är då en fördel för säljaren, som redan fått betalt.

Nej, jag missade det inte utan jag ignorerade det eftersom att det inte har något med att göra med det jag först skrev om huruvida det ger en trygghet för både säljare och köpare.

Givetvis ger "få betalt och sedan skicka varan" en större trygghet för säljaren oavsett om säljaren själv eller köparen är oseriös men det var inte min poäng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2008

Betala ingenting, det är köpt privat och detta är risker som finns med att köpa privat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Oldskool
Hur går de?
Har du fått någon bild från köparen på ev skador som kan ha uppstått?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Barren Wuffet:

Just därför använder man t.ex Blocketpaketet när man säljer saker privat. Oerhört enkelt och framför allt en trygghet både för säljare och köpare. Använd det nästa gång oavsett om du är köpare eller säljare.

Nu till din fråga och till svaret som alla andra har gett; kräv att få se vad köparen är besviken över och finner du att varan inte är i det skick som du skickade den i så är det bara bita i det sura äpplet och kom överens om en form av kompensation och tryck gärna på att om att köparen skulle ha haft som krav att det skulle ha skickats som t.ex blocketpaket så hade aldrig situationen uppstått och möts halvvägs.

Hur funkar det med Blocketpaketet om köparen har sönder produkten första timmarna och sedan skickar tillbaka.

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av blue eyed devil:

Hur funkar det med Blocketpaketet om köparen har sönder produkten första timmarna och sedan skickar tillbaka.

Ett tvist uppstår och som kan prövas i ett tingsrätt ifall inte säljaren och köparen kommer överens om vad som är rätt eller fel.

Och det är här vi kommer till själva grejen med Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning och att köpesumman innehålls.

Jag har en bekant (kallar honom för köparen i fortsättningen) som blev lurad av en säljare på tradera för några år sedan och fick inte alls varan som lovades enligt annonsen. Det hela ledde till att det blev en tvist som prövades i tingsrätten och köparen fick rätt. Problemet var att den oseriösa säljaren hade inte kvar pengarna som köparen hade betalt för varan och hade heller inga pengar vid sidan av (tydligen en arbetslös, småkriminell knarkare) vilket gjorde att trots att köparen fick rätt i tingsrätten så fick han aldrig tillbaka några pengar (hävdar han i alla fall).

Hade det skötts via t.ex Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning så hade han fått tillbaka pengarna nästan omgående efter att målet varit avklarat eftersom att säljaren hade aldrig fått några pengar förrän köparen godkänt varan och köpet.

Om vi nu vänder på det och säger att köparen är oseriös och skickar tillbaka varan pga skador som han själv orsakat och en tvist uppstår. Då bör den oseriösa köparen vara jävlig säker på att få rätt i tingsrätten för om han inte får det så förlorar han inte bara summan som han betalt för varan utan riskerar även att åka på att betala delar av rättegångskostnaderna. Det hela kan således bli en väldigt dyr affär för honom.

Vilket då leder till frågan; är det värt att chansa ifall det går till en tingsrätt och få spendera åtskilliga timmar där och mest troligen få fel och kanske också få pröjsa motpartens rättegångskostnader? Eller ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att du klantat dig?

Den normalbegåvade personen väljer nog det senare alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Barren Wuffet:

Ett tvist uppstår och som kan prövas i ett tingsrätt ifall inte säljaren och köparen kommer överens om vad som är rätt eller fel.

Och det är här vi kommer till själva grejen med Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning och att köpesumman innehålls.

Jag har en bekant (kallar honom för köparen i fortsättningen) som blev lurad av en säljare på tradera för några år sedan och fick inte alls varan som lovades enligt annonsen. Det hela ledde till att det blev en tvist som prövades i tingsrätten och köparen fick rätt. Problemet var att den oseriösa säljaren hade inte kvar pengarna som köparen hade betalt för varan och hade heller inga pengar vid sidan av (tydligen en arbetslös, småkriminell knarkare) vilket gjorde att trots att köparen fick rätt i tingsrätten så fick han aldrig tillbaka några pengar (hävdar han i alla fall).

Hade det skötts via t.ex Blocketpaketet eller Blockets direktbetalning så hade han fått tillbaka pengarna nästan omgående efter att målet varit avklarat eftersom att säljaren hade aldrig fått några pengar förrän köparen godkänt varan och köpet.

Om vi nu vänder på det och säger att köparen är oseriös och skickar tillbaka varan pga skador som han själv orsakat och en tvist uppstår. Då bör den oseriösa köparen vara jävlig säker på att få rätt i tingsrätten för om han inte får det så förlorar han inte bara summan som han betalt för varan utan riskerar även att åka på att betala delar av rättegångskostnaderna. Det hela kan således bli en väldigt dyr affär för honom.

Vilket då leder till frågan; är det värt att chansa ifall det går till en tingsrätt och få spendera åtskilliga timmar där och mest troligen få fel och kanske också få pröjsa motpartens rättegångskostnader? Eller ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att du klantat dig?

Den normalbegåvade personen väljer nog det senare alternativet.

okey, ska börja köra med det d när jag säljer saker

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av blue eyed devil:

okey, ska börja köra med det d när jag säljer saker

Klart vettigt alternativ. Däremot är det precis som andra skrivit tidigare att om det finns uppenbara och synliga skador på paketet när köparen ska hämta ut det så bör ju köparen nämna detta till ombudet och ta det den vägen samt meddela säljaren, för då går det på Postens ansvar (såvitt jag vet).

Det kan alltså vara vettigt att nämna det till köparen ifall du säljer något och sedan så klart vara noga med paketeringen själv så att det inte finns några frågetecken på hur du har hanterat paketet väl eller ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Hej!
Köparen har skickat några bilder till mig.
På åtminstone en av bilderna syns en tydlig skada, som jag är HELT säker på inte fanns när jag skickade iväg grejjerna. Det måste alltså ha skett antingen under frakten, eller av köparen.
Jag har svårt att se vad köparen vinner på att paja nåt som han just har köpt. Därför så misstänker jag fraktbolaget. Jag får väl höra av mig till dem.

Det känns surt om jag skall behöva stå för att fraktbolaget (Schenker) sabbat nåt. Inte heller känns det kul att få tillbaka något som är i klart sämre skick. Jag får hoppas Schenker är villiga att ta nåt ansvar i det här läget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Oldskool:

Hej!
Köparen har skickat några bilder till mig.
På åtminstone en av bilderna syns en tydlig skada, som jag är HELT säker på inte fanns när jag skickade iväg grejjerna. Det måste alltså ha skett antingen under frakten, eller av köparen.
Jag har svårt att se vad köparen vinner på att paja nåt som han just har köpt. Därför så misstänker jag fraktbolaget. Jag får väl höra av mig till dem.

Det känns surt om jag skall behöva stå för att fraktbolaget (Schenker) sabbat nåt. Inte heller känns det kul att få tillbaka något som är i klart sämre skick. Jag får hoppas Schenker är villiga att ta nåt ansvar i det här läget.

Om ni inte har avtalat något specifikt så övergår ansvaret på köparen när du lämnat varan till speditören, det är alltså upp till köparen att driva detta med schenker. Det var ett tag sen jag läste om köplagen men om du nu är HELT säker på att du har packat ordentligt så varför ska du då överta ansvaret?

http://lawline.se/answers/risken-for-varan-vid-ett-transportk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag brukar ta kort på varan/paketet innan jag skickar iväg de för att säkerställa att det intakt och väl paketerat, för att då ha ev bevis att de grönt från min sida.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3