Radeon-användare drabbas av fläktproblem med drivrutinen Crimson

Permalänk
Melding Plague

Radeon-användare drabbas av fläktproblem med drivrutinen Crimson

Färska drivrutinen Radeon Software Crimson ställer till problem för vissa användare. Av allt att döma varvar inte fläkten upp som den ska, vilket leder till rejält höga temperaturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kändes rätt klokt att avvakta med dessa drivrutiner då. Är förvisso relativt nyfiken på nya drivrutiner, men denna gången kände jag att det kunde vänta tills eventuella barnsjukdomar va över och pjjuh, det va tydligen rätt beslut nu med.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag klarade mig undan detta problemet.
Var tvungen att testa igår, och fläkten satt som vanligt runt 20% idle, startade upp Fallout 4/Witcher 3 och lite andra spel och lirade en stund, snurrade på upp till 40-50% vid load.
Temps såg fina ut.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Tredjepartsprogram fortfarande då. Detta är en funktion man kan stänga av, visst?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig, trist om det är så för andra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Inaktiv

Mitt Sapphire Radeon R9 290 Tri-X drabbas tydligen. Jag har själv inte märkt av problemet även om jag reagerade på att datorn var så pass tyst när jag spelade Fallout 4 natten mot söndagen. Var för trött för att faktiskt titta närmare på vad Afterburner faktiskt visade men förstår nu varför spelet varit så ryckigt, kortet har uppenbarligen throttlats när jag spelat. Jag antog bara att Fallout 4 hade något drygt problem bara.

Fläkten ligger vid uppstart av mitt system helt låst på 11% oavsett belastning, klickar jag på På så får jag auto-läget och det fungerar som det ska. Tills nästa omstart:

Fixa snarast AMD! Det här är ett sånt fel som faktiskt inte får uppstå trots allt.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inget dom inte kan ordna till men såklart tråkigt att det ska bli såna här saker för dom till sitt stora premiärsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Kändes rätt klokt att avvakta med dessa drivrutiner då. Är förvisso relativt nyfiken på nya drivrutiner, men denna gången kände jag att det kunde vänta tills eventuella barnsjukdomar va över och pjjuh, det va tydligen rätt beslut nu med.

Tänkte som dig, avvaktar någon månad då jag inte har några problem utan crimson. "Don't fix what's not broken".

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Detta var ju mindre kul. hur gäller garantier osv om detta skulle grilla ens kort (Hoppas på att det inte blir som för nvidia så att korten dog)? men skulle ju vara rätt så tråkigt om mitt 7870 som min lillebror lånar får för sig att DÖ för att deras drivare inte slå igång fläkten ordentligt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

AMD twittrade att en hotfix kommer under måndagen.

https://mobile.twitter.com/AMDRadeon/status/67105819654770688...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hur tusan kan något sånt här ens passera QA?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inga problem här verkar det som. Sitter med afterburner för min fläktkurva.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Väldigt ovanligt att AMD drivers krånglar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Väldigt ovanligt att AMD drivers krånglar.

Ja faktiskt, har inte haft problem med deras drivers sedan 2011, väldigt läskigt faktiskt, förhoppningsvis fixar dom det fort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garderoben:

Väldigt ovanligt att AMD drivers krånglar.

Som det stod i texten är det ju främst Nvidia som haft problem med detta innan, så ja.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag kan inte ens gå in och ändra det där. Har inget sådant alternativ?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Väldigt ovanligt att AMD drivers krånglar.

Har du någon grund för att säga detta eller är du bara en såndär som hakat på "AMD:s drivers är skit-tåget" för att det är coolt?
Visserligen suttit på Nvidia de senaste åren men bytte tillbaka till AMD nu och allt har fungerat klockrent.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur tusan kan något sånt här ens passera QA?

Fråga nvidia de är proffs på att elda kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Borde vara Extremt få kort som blir "Grillade" eftersom kortet throttlar och klockar ner sig vid höga temps.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Fråga nvidia de är proffs på att elda kort.

Så bara för att Nvidia gjort i stort sett samma sak så är det okej även för AMD? Hur fan tänker du nu? En sådan sak ska inte passera QA oavsett om det är grönt, rött eller rosa lag som står bakom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Synd att varken AMD eller nVidia har bra nödfalls-kontroller som kan rädda hela kortet.
Det de har nu med throttling gäller ju endast processorn i sig, medans övriga komponenter kan grillas hej vilt.

Kanske ser bättre ut på proffs-korten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur tusan kan något sånt här ens passera QA?

om ett par miljoner användare kör programmet och det händer 5 personer, så kommer det komma ut i pressen iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Till skilnad mot Nvidia så åtgärdar nu alltså AMD felet blixtsnabbt. Bra jobbat!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så bara för att Nvidia gjort i stort sett samma sak så är det okej även för AMD? Hur fan tänker du nu? En sådan sak ska inte passera QA oavsett om det är grönt, rött eller rosa lag som står bakom.

Grejen är väll det att alla inte får detta fel, vi kan ju inte begära att dom ska testa en drivare på 50.000 datorer och i flera månader innan den släpps, är som allt annat buggar och skit kommer alltid att komma igenom QA då allta buggar inte syns på alla system, så bara hoppas dom fixar detta och att om något kort dör pga detta så får man ett nytt på garanti.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Grejen är väll det att alla inte får detta fel, vi kan ju inte begära att dom ska testa en drivare på 50.000 datorer och i flera månader innan den släpps, är som allt annat buggar och skit kommer alltid att komma igenom QA då allta buggar inte syns på alla system, så bara hoppas dom fixar detta och att om något kort dör pga detta så får man ett nytt på garanti.

Självklart kommer buggar igenom men som jag förstått är det rätt många som fått detta och i så fall kan man tycka att det borde gått att köra fler maskiner under testningen för att se och att någon larmat.
Nu verkar dom ju hittat problemet och en fix kommer ut idag, så snabbt jobbat utav AMD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Fan asså, jag brukar aldrig skaffa drivers som är i beta men vad gör man inte för att köra rainbow six sige. Och så låter AMD en ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Hände en kompis med hans 7970, fläkten låg på 35% eller vad det vara tills kortet kom i nån max temp och varvade då upp till 100%. Men så fort temperaturen gått ner en grad så var den tillbaka på 35%.

Påminner mig om mitt gamla GTX295, när den började throttla vid 105 grader i crysis. Lät för djävligt gjorde den också.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Haft förvånandsvärt få issues sedan jag gick till röda laget igen (brukar pendla med ett par års mellanrum). Dock undrar jag hur mycket som egentlgien är "nytt" under skalet och hur mycket som är en omskinnad version av den gamla mjukvaran

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrade inte alls på kortet i min HTPC! Sedan kom jag på att det är passivt haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Inga problem här verkar det som. Sitter med afterburner för min fläktkurva.

Dubbelkolla så kurvan är kvar och allt är som du ställt in det. Jag är rätt säker på att jag hade en egen inställd kurva i Afterburner med men var borta när jag kollade igår.

Skrivet av Aldric T:

Härligt!

Skrivet av magma86:

Lustigt, jag kan inte ens gå in och ändra det där. Har inget sådant alternativ?

Fläktreglaget borde vara synlig även med någon form av custom-kort. Din panel ser inte ut som min ovan alltså?

Skrivet av Defender:

Borde vara Extremt få kort som blir "Grillade" eftersom kortet throttlar och klockar ner sig vid höga temps.

Sant, dagens kort verkar ha lite fler säkerhetsfunktioner. GCN-korten ska klara rätt höga temperaturer med. Samtidigt finns det nog risker om man kör så en längre tid utan att glra något åt det. GPU klarar sig säkert men frågan är hur andra känsliga delar klarar sig, tänker exempelvis på exempelvis VRM här.

Själv körde jag med problemet från samma dag som drivaren lanserades i onsdags. Har blivit en hel del timmar Fallout 4 under den tiden. Men kortet verkar okej dock, jag hade varit rejält irriterad om kortet skadats.

Skickades från m.sweclockers.com