Ip-Only , Kopplar in fiber i byn jag bor i. Någon som har efarenhet av dem ? Verkar vara väldigt dåliga. Säg vad ni tycker om dem ! (Kritik)

Permalänk
Medlem

@Ralle_81:

ang. Jämtkraft, där hade jag fel. Jag googlade tidigare.
Jämtkrafts nät var ett av många uppköp.
Först på senare tid har de växt av egen kraft.

Det behövs inga länkar, för så kommer det bli. Logiken säger detta.
Om de fått sina pengar för installationen, vad skall de sedan tjäna sina slantar?
WallEnberg vill tjäna pengar punkt, således också alla andra privata aktörer.
När 90%-målet är uppnått, så kommer cirkusen starta.
Då kommer det inte bli så mysigt och sitta med en fiberanslutning som är kontrollerad av ett privat monopol.
Då är det bara att betala för att det skall fungera. Inte bara det, de bestämmer också vilket tjänsteutbud som erbjuds.
Om du tror att privata aktörer bedriver en "Röda-kors" verksamhet.
Tja, då har hamnat snett tror jag iaf.

Om jag endast besitter en åsikt, således gör du det med.
Klanka inte ner på folk för detta.

Jobbar du på IP-only?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Våran fiberförening i Halland har också skrivit kontrakt med ip-only.
Det ska enligt avtalet landa på ca 13k för grävning plus installation.

Får hoppas att det kommer igång snart, allt har blivit försenat pga förseningar med EU-bidraget. Om det nu kommer igång alls då det inte är så många som anmält sig för fiber som det iaf i början krävdes. Men kanske att dom delar upp det nu så att dom som anmält sig nu får vara med i första omgången och sen gör dom en andra omgång när/om resten vill ha fiber.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

@Ralle_81:

ang. Jämtkraft, där hade jag fel. Jag googlade tidigare.
Jämtkrafts nät var ett av många uppköp.
Först på senare tid har de växt av egen kraft.

Det behövs inga länkar, för så kommer det bli. Logiken säger detta.
Om de fått sina pengar för installationen, vad skall de sedan tjäna sina slantar?
WallEnberg vill tjäna pengar punkt, således också alla andra privata aktörer.
När 90%-målet är uppnått, så kommer cirkusen starta.
Då kommer det inte bli så mysigt och sitta med en fiberanslutning som är kontrollerad av ett privat monopol.
Då är det bara att betala för att det skall fungera. Inte bara det, de bestämmer också vilket tjänsteutbud som erbjuds.
Om du tror att privata aktörer bedriver en "Röda-kors" verksamhet.
Tja, då har hamnat snett tror jag iaf.

Om jag endast besitter en åsikt, således gör du det med.
Klanka inte ner på folk för detta.

Jobbar du på IP-only?

Affärsmodellen är ju ganska enkel. De får en liten slant vid installationen, sen får de betalt av alla tjänsteleverantörer varje månad för att de utnyttjar IP Onlys nät. Kunderna får sedan betala det på sin interneträkning, det vill säga inbakat i det som ditt bredband kostar. Så Wallenberg vill nog behålla nätet, ger ju intäkter varje månad så länge folk vill ha internet via deras fiber. En utmärkt affärsmodell.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

@Ralle_81:

ang. Jämtkraft, där hade jag fel. Jag googlade tidigare.
Jämtkrafts nät var ett av många uppköp.
Först på senare tid har de växt av egen kraft.

Det behövs inga länkar, för så kommer det bli. Logiken säger detta.
Om de fått sina pengar för installationen, vad skall de sedan tjäna sina slantar?
WallEnberg vill tjäna pengar punkt, således också alla andra privata aktörer.
När 90%-målet är uppnått, så kommer cirkusen starta.
Då kommer det inte bli så mysigt och sitta med en fiberanslutning som är kontrollerad av ett privat monopol.
Då är det bara att betala för att det skall fungera. Inte bara det, de bestämmer också vilket tjänsteutbud som erbjuds.
Om du tror att privata aktörer bedriver en "Röda-kors" verksamhet.
Tja, då har hamnat snett tror jag iaf.

Om jag endast besitter en åsikt, således gör du det med.
Klanka inte ner på folk för detta.

Jobbar du på IP-only?

Nä jag jobbar inte där men har kompisar och en ur släkten som gör...

Du bör nog läsa på lite mer dock, för IP-Only får sina pengar ifrån sina tjänsteleverantörer, precis som en hyresvärd får hyra från sina hyresgäster. Självfallet finns det möjlighet att höja den s.k. "relationsavgiften" som tas ut från tjänsteleverantörerna men samtidigt finns det regler från PTS att följa så privata aktörer kan inte chockhöja bara för de vill.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

@Ralle_81:

Så var alltså fallet. Dina inlägg i detta ämne är en partsinlaga.
Därmed är du diskvalificerad för vidare diskussion i för ämnet.

Detta med att plocka ut pengar från tjänsteleverantörerna. Fungerar än så länge.
Det finns nämligen två exempel, där en tjänsteleverantör (TV) försökt få ner avgiften vid två tillfällen.
Dock utan att lyckas. Det ena med Telia, det senaste med Bredbandsbolaget.
Där Discovery, med bla. 5:an och 9:an i sitt utbud.

Detta vilket i förlängningen ger slutanvändaren/fastighetsägaren och det kommer, problem längre fram.
När "Fiberbolaget AB" inte tycker detta är lönsamt längre.
Tja, vad händer då? Troligtvis läggs din anslutning ner. Då sitter man med en anslutning som inte är till någon nytta.
Glöm inte att privata bolag är endast inne i detta för att tjäna pengar, d.v.s pengar ner i den egna börsen.
Vilket är helt naturligt.

Ex. Discovery har vid två tillfällen försökt betala mindre till Telia (1:sta gången) och Bredbandsbolaget (andra gången)
D.v.s till nätägare. Man har alltså försökt skydda sina egna kunder. Detta har fallit i Telias, vilket jag vet eftersom jag sitter i ett s.k stängt fibernät. Vi kan endast använda Telias tjänster. Vi fick det bättre efter att tjänsteleverantören fick ända tillbaka och lite till.
Men jag, liksom det allra flesta med någon historik i bakgrunden. fFörstår ju att detta är bara början. Vänta bara tills det börjar bli skralt i kassan frö TV4/Cmore och Visasat.

Så nu för att kommentera ev. chockhöjning. Detta är redan ett faktum på en annan marknad idag, än den som regleras av PTS.
Nämligen energimarknaden. På denna marknad finns det, idag i huvudsak, 3 aktörer (Vattenfall/Eon/Fortums nya kinesiska ägare) som äger stamlinjenätet 130kV/400kV. När dessa babblar om nätavgifter eller dylikt och om att detta pris måste höjas. Tja, då blir det så oavsett vad det statliga organet, motsvarande PTS på energimarknaden, säger.

Sedan har vi detta med support.
Ett rejält skräckexempel är ComHem. Har varit ComHem kund innan Telia blev tvingade att sälja det på öppna marknanden. Så även efteråt. Deras support toppar inga listor med anledning av sin förträfflighet när det gäller support.
Sedan det såldes av Telia till det första riskkapitalbolaget efter det andra har det brandskattats på pengar.
Efter ett par försäljningar försökte dess nuvarande ägare dumpa det på börsen.
D.v.s till småsparare, dett är riskkapitalistens sista exit s.a.s.
Men se det gick inte, t.o.m DI tog upp det i en kortfattad artikel.
Se gärna annat ex i John Bauer-gymnasierna.

Summering:
Min poäng är, välj vilken leverantör ni vill men välj med omsorg. Gärna någon som ni kan påverka flera år senare efter det är i drift.
Vad får jag för pengarna? Kommer fiberägaren finns kvar inom överskådlig tid? Vilken status har fiberägarens support? Uptime? Vad ingår osv... Var inte så kåta på låga ping-tider för det senaste spelet. Fibern kommer att användas till annat än bara internetaccess i framtiden. Som det delvis gör idag.

Ralle_81
Det hade varit uppskattat om du slutade försöka skriva mig på näsan. Det klär dig inte.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

@matte56: En Netgear R7000 router gjorde ingen nämvärd sklillnad att koppla dator direkt (i74790K 24GB ram Dubbla SSD trådat Gigabit Ethernet win10pro) . Har inte testat Telias medskickade thomson men tvivlar på att den skulle vara bättre än netgearburken som är en av de snabbaste konsumentroutrarna o en av få som faktiskt klarar 1Gbit throughput. Har för mig jag läst någonstans att öppen fibers intenoswitch inte riktigt klarar full throughput men att det är så få som väljer hastigheten så de struntar i det då man ändå hamnar över mingränsen på 500Mbit, vet dock ej hur sant det är.

Permalänk
Medlem

Vill inte lägga mig i direkt. Men IP-Only / Svenska Fibernät är i mina ögon efter att dem gjort som dem gjort hos oss i Hässleholm ett gäng rövhål. Dem låser in hushåll i 24 månader för att sen söka tillstånd att gräva, får dem inte det så anmäler dem kommunen till KKV.

Även om det är IT & Telekombranschen som anmält, så har dem ett finger i spelet. Jag beställde i maj förra året, vips så fick SF 40 % hushåll och sen börjar cirkusen. Kommunen har beslutat att bygga ett eget nät till ALLA till SAMMA pris. 19990 + 995 ska det kosta till som sagt ALLA. IP-Only hade möte med kommunen i våras och dem kunde inte tydligen inte göra detsamma.

De skulle investera 180 miljoner och senare kom det fram igen simulering utav kommunen att det skulle kosta runt 500+ miljoner när allt är klart för alla i kommunen.

När kommunen väl satte skopan i marken blev många oroliga och började dubbelboka kommunens nät. Jag bor på det sk pilotprojektet och har fått mitt inkopplat och klart, trots att jag sitter i IP-Only's klor ännu.

Jag och många andra har mailat och ringt och sagt att vi vill bli av med beställningen, men det går inte trots att vi hänvisar till distansköpslagen och att vi har blivit lurade, då ingen har fått informationen om att dem söker tillstånd efter en viss %.
Jag mailade i mitten utav november -15 och fick svar i februari -16 om att jag ville ha kontakt med dem, troligtvis automatsvar.

Så mitt tips är att följa Hässleholm kommun och deras lilla krigen mot IP-Only. Jag har inget emot dem, då dem har som sagt ett sjuhelvetes bra nät. Men så dem gör mot oss här i Hässleholm är fruktansvärt dåligt.

Förövrigt är det ViaEuropa som är KO och jag valde Bahnhof som leverantör utav 1/1 Gbit för 579:- /mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

@Ralle_81:

Så var alltså fallet. Dina inlägg i detta ämne är en partsinlaga.
Därmed är du diskvalificerad för vidare diskussion i för ämnet.

Detta med att plocka ut pengar från tjänsteleverantörerna. Fungerar än så länge.
Det finns nämligen två exempel, där en tjänsteleverantör (TV) försökt få ner avgiften vid två tillfällen.
Dock utan att lyckas. Det ena med Telia, det senaste med Bredbandsbolaget.
Där Discovery, med bla. 5:an och 9:an i sitt utbud.

Detta vilket i förlängningen ger slutanvändaren/fastighetsägaren och det kommer, problem längre fram.
När "Fiberbolaget AB" inte tycker detta är lönsamt längre.
Tja, vad händer då? Troligtvis läggs din anslutning ner. Då sitter man med en anslutning som inte är till någon nytta.
Glöm inte att privata bolag är endast inne i detta för att tjäna pengar, d.v.s pengar ner i den egna börsen.
Vilket är helt naturligt.

Ex. Discovery har vid två tillfällen försökt betala mindre till Telia (1:sta gången) och Bredbandsbolaget (andra gången)
D.v.s till nätägare. Man har alltså försökt skydda sina egna kunder. Detta har fallit i Telias, vilket jag vet eftersom jag sitter i ett s.k stängt fibernät. Vi kan endast använda Telias tjänster. Vi fick det bättre efter att tjänsteleverantören fick ända tillbaka och lite till.
Men jag, liksom det allra flesta med någon historik i bakgrunden. fFörstår ju att detta är bara början. Vänta bara tills det börjar bli skralt i kassan frö TV4/Cmore och Visasat.

Så nu för att kommentera ev. chockhöjning. Detta är redan ett faktum på en annan marknad idag, än den som regleras av PTS.
Nämligen energimarknaden. På denna marknad finns det, idag i huvudsak, 3 aktörer (Vattenfall/Eon/Fortums nya kinesiska ägare) som äger stamlinjenätet 130kV/400kV. När dessa babblar om nätavgifter eller dylikt och om att detta pris måste höjas. Tja, då blir det så oavsett vad det statliga organet, motsvarande PTS på energimarknaden, säger.

Sedan har vi detta med support.
Ett rejält skräckexempel är ComHem. Har varit ComHem kund innan Telia blev tvingade att sälja det på öppna marknanden. Så även efteråt. Deras support toppar inga listor med anledning av sin förträfflighet när det gäller support.
Sedan det såldes av Telia till det första riskkapitalbolaget efter det andra har det brandskattats på pengar.
Efter ett par försäljningar försökte dess nuvarande ägare dumpa det på börsen.
D.v.s till småsparare, dett är riskkapitalistens sista exit s.a.s.
Men se det gick inte, t.o.m DI tog upp det i en kortfattad artikel.
Se gärna annat ex i John Bauer-gymnasierna.

Summering:
Min poäng är, välj vilken leverantör ni vill men välj med omsorg. Gärna någon som ni kan påverka flera år senare efter det är i drift.
Vad får jag för pengarna? Kommer fiberägaren finns kvar inom överskådlig tid? Vilken status har fiberägarens support? Uptime? Vad ingår osv... Var inte så kåta på låga ping-tider för det senaste spelet. Fibern kommer att användas till annat än bara internetaccess i framtiden. Som det delvis gör idag.

Ralle_81
Det hade varit uppskattat om du slutade försöka skriva mig på näsan. Det klär dig inte.

Ja har aldrig skrivit "dig på näsan", det är en felaktig tolkning som du gör. Jag skrev bara mina egna åsikter plus fakta som man själv lätt kan kolla upp. Att du inte har koll på saker du skriver är inte mitt fel...

Diskvalificerad att diskutera? Skulle inte tro det, oavsett vad så är det knappast ditt beslut att ta...Jag kan definitivt diskutera sakligt utifrån fakta och respektera andra personers åsikter, utgår från att du också kan det?!

Din erfarenhet med Com Hem kan jag inte säga speglar min, har varit kund i 14 år hos Com Hem, skall dock byta leverantör nu när jag tvingas till Telias fiber i kommande villa vi flyttar till - Jag har aldrig haft problem med deras support. Har dock alltid krävt att tala med level 2 supporten direkt då jag har hyfsat koll på felsökning som IT tekniker.

Angående kommunalt eller privat ägande - STOKABs lösning i Stockholm är förmodligen den bästa lösningen, att hyra ut svart fiber till de bolag som önskar leverera tjänster i nätet, men ägandet förblir kommunalt, dock passar denna modellen kanske inte lika bra för mindre kommuner, som varken har kunskapen eller ekonomin i att äga/bygga/driva/underhålla ett fibernät. Se bara på Jämtkraft (Sålde till IP-Only) och Markaryds stadsnät (Tvingades ingå samarbetsavtal med Telia för de redde inte ut ekonomin).

Förmodligen inte det sista stadsnätet att säljas ut....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

@IceKey: Ja, kommunen v.s IP-only är en märklig historia.
Jag bor på Stattena och här är 80-90% fast i avtal med IP-only.
Endast 12% anslutningsvilja till kommunen.
Hade IP-Only varit seriösa hade de haft tillstånd innan de började sälja in avtal.

Och efter de tagit mot beställningen har man inte fått tag på dem.
Ringer inte tillbaks, mailsvar, om man får det, efter 3 månader.
Jag har anmält dem till ARN.
Hade de bara varit tydliga med grävtillståndet i början hade fibersatsningen varit mer lyckad, nu ser det ut att ta flertalet år till att få fiber i ett område med 80% som vill ha det..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har fått fiber ingrävt frånt ip-only. Fick det nu i december 15. Till saken hör att jag och min granne har servitut på vår garage uppfart som vi delar. När säljaren från ip-only var här första gången frågade jag hur de gör med servituten och min granne som inte vill ha fiber. Svaret var att de inte visste hur man gör med sådant och skulle återkomma. Tre säljare senare, alla lika ovetande, hade ip-only inte svarat på frågan. Jag tackar nej. Tänker välja vår lokala elleverantör som svarade direkt på frågan om servitut. Två månader går och då ringer ip-onlys säljchef upp och undrar varför jag inte vill ha deras fiber. Svaret blir ovan nämda. Han säger då att de kan gräva från andra hållet. Jag tvekar och då sänker han plötsligt priset med 2000kr! Det luktar som om det saknas tillräckligt med påskrifter, så jag säger 5000kr i rabatt. Vi enas om 3500kr.

Nu händer allt på en vecka. Utsättning och gräving av duct. Grävingen är ett helt eget kapitel av inkompetens. Den lettiska firman grävde först under min mur ca 10 cm djupt. Sedan ca 20cm i gräsmattan. Jag påpekade detta och de kom tillbaka samma dag och grävde djupare ca 35cm. Det ser ut som ett vildsvin varit framme i trägården med jord, stenar och buskar slängda överallt. Det skulle ochså sparas 10m fiberdukt vid husväggen. Det var bara 3m sparat. Ringer och klagar och då dyker en farbror i 70års åldern upp med fibersvarv och ska förlänga fibern??? Nästa dag kommer två killar som ska montera in i huset. Jag vill ha det på min loftvind. Det går inte säger de. Det var för besvärligt att dra upp det dit. Jag bad dem dra åt helvete. Och det gjorde de. Nästa dag kommer en annan kille. Han fixar fibern precis dit jag ville?

Ska nämna att allt detta gjorts utan att jag skrivit på något.
Nu funkar det iallafall. Jag valde T3. Anledningen var att de svarade på två signaler. Bra pris och när jag ställde några tekniska frågor, blev kopplad till support direkt, och fick ett lätt och trevligt svar.

Permalänk
Medlem

Vi tackade nej till IPOnly:s erbjudande, känns tryggare att sitta kvar på VDSL med Telia. Kommer neka kommunens fibernät också eftersom vi inte vill ha små leverantörer på inhyrda nät.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

@bf24ever: Jag har min kopplingspunkt snett över gatan. Telarco som gräver hos oss gjorde allt klockrent. Det ligger fjärrvärmerör under vägen med rör för fiber.

Dem öppnade en liten fyrkant i vägen och sen rakt in på min trottoar, borrade snett från gräsmattan och under våran L-mur som är cirka 1m hög. Sen handgrävde dem gräsmattan och la det snyggt tillbaka. Lämnade cirka 10m slang kvar.

Veckan efter kom dem och blåste in fibern till huset och ett par dagar senare kom fibermontören och gjorde det sista. Nöjd med allt och fick det gjort som jag ville.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@bf24ever: Jag har min kopplingspunkt snett över gatan. Telarco som gräver hos oss gjorde allt klockrent. Det ligger fjärrvärmerör under vägen med rör för fiber.

Dem öppnade en liten fyrkant i vägen och sen rakt in på min trottoar, borrade snett från gräsmattan och under våran L-mur som är cirka 1m hög. Sen handgrävde dem gräsmattan och la det snyggt tillbaka. Lämnade cirka 10m slang kvar.

Veckan efter kom dem och blåste in fibern till huset och ett par dagar senare kom fibermontören och gjorde det sista. Nöjd med allt och fick det gjort som jag ville.

I vårt kvarter har flera hus förberett med slang. Dock använde inte ip-onlys folk slangarna utan grävde det det passade dem:) En granne fick sin två månader gamla garageuppfart med plattor och fiberduk uppgrävd och förstörd. Ingen återställning på plattor var svaret hos ip-only.

Här satte de ut nya gruppskåp till alla abonnenter långt ifrån annan fiber och fjärrvärme.

Permalänk
Medlem

@bf24ever: Haha fyfan. Det ser mörkare och mörkare ut för IP-Only när personer skriver som du och många andra gör efter era upplevelse. Det kan vara från entreprenör till entreprenör osv hur dem gör. Det är kanon att säga hur dem går tillväga, då det finns personer från IP-Only som säger mer eller mindre tvärtom. Tex att dem återställer till 100 %, asfalterar efter kommunens krav och övervakar det hela.

Telarco borrade förvisso under mina plattor istället. Det var smidigare enligt dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av bf24ever:

Jag har fått fiber ingrävt frånt ip-only. Fick det nu i december 15. Till saken hör att jag och min granne har servitut på vår garage uppfart som vi delar. När säljaren från ip-only var här första gången frågade jag hur de gör med servituten och min granne som inte vill ha fiber. Svaret var att de inte visste hur man gör med sådant och skulle återkomma. Tre säljare senare, alla lika ovetande, hade ip-only inte svarat på frågan. Jag tackar nej. Tänker välja vår lokala elleverantör som svarade direkt på frågan om servitut. Två månader går och då ringer ip-onlys säljchef upp och undrar varför jag inte vill ha deras fiber. Svaret blir ovan nämda. Han säger då att de kan gräva från andra hållet. Jag tvekar och då sänker han plötsligt priset med 2000kr! Det luktar som om det saknas tillräckligt med påskrifter, så jag säger 5000kr i rabatt. Vi enas om 3500kr.

Nu händer allt på en vecka. Utsättning och gräving av duct. Grävingen är ett helt eget kapitel av inkompetens. Den lettiska firman grävde först under min mur ca 10 cm djupt. Sedan ca 20cm i gräsmattan. Jag påpekade detta och de kom tillbaka samma dag och grävde djupare ca 35cm. Det ser ut som ett vildsvin varit framme i trägården med jord, stenar och buskar slängda överallt. Det skulle ochså sparas 10m fiberdukt vid husväggen. Det var bara 3m sparat. Ringer och klagar och då dyker en farbror i 70års åldern upp med fibersvarv och ska förlänga fibern??? Nästa dag kommer två killar som ska montera in i huset. Jag vill ha det på min loftvind. Det går inte säger de. Det var för besvärligt att dra upp det dit. Jag bad dem dra åt helvete. Och det gjorde de. Nästa dag kommer en annan kille. Han fixar fibern precis dit jag ville?

Ska nämna att allt detta gjorts utan att jag skrivit på något.
Nu funkar det iallafall. Jag valde T3. Anledningen var att de svarade på två signaler. Bra pris och när jag ställde några tekniska frågor, blev kopplad till support direkt, och fick ett lätt och trevligt svar.

Det låter som om när det är dags för dom att grava här skall jag hålla mig hemma och titta på dom... Vill inte att det blir fel, eller att dom förstör trädgården/trall.

Jag måste ändå lossna på endel trall så dom kommer åt husvägg etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet men har sedan länge misstänkt att de inte är några jag vill hålla i handen. Mina samlade intryck:

1. Då vi i min by (OBS! ej bilden) på ca. 1000 personer fixade Bredband i samarbete med Kraftringen krävdes att 50% av hushållen skulle ansluta sig och i så fall kosta ca. 20.000:-. Allt blev perfekt förutom viss försening (förstås). Ett halvår senare än vad som utlovades vid de allra första mötena. Det ger ju en uppfattning om en normal kostnad DÅ leverantören får garanti på anslutningsgraden för bebyggelse med en större by i närhet till storstadsområden.

2. Så snart vi hade träffat avtal med Kraftringen ringde representanterna från IP Only för att "värva över" mig. För mig ett tecken på en rätt ful marknadsföring. Kraftringen hade varit seriösa i att de behövde garantier om teckningsgraden innan de kunde börja jobbet - och som kunder betalade vi först då allt var inkopplat. IP fick tydligen vetskap om Kraftringens engagemang och "la sig då i" genom att ringa och erbjuda sig som alternativ leverantör. Det var ju helt huvudlöst att tro att vi skulle byta då vi efter lång process äntligen kommit fram till vår lösning, men jag kan tänka mig att mindre datorvana i bygden bara blev förvirrade av deras "erbjudande"

3. På utflykter runt om märkte jag att det satt skyltar (Fibernät för framtiden / IP Only) på var och varannat småhus i avlägsna sommarstugeområden - i flera fall närmast obebodda. De hade t.o.m. satt en skylt till varje vindkraftverk i närheten. Min gissning är att de skickar ut underbetalda ungdomar att sätta skylt på varje "adress" i ett område. Det ser för förbipasserande ut som att IP Only har "något på gång" men tvivlar starkt på att innehavarna av alla dessa adresser verkligen teckat något som helst avtal. Jag har sedan roat mig med att "spana" och ser samma tendens över hela landsbygden (i alla fall i södra Sverige). Bifogar en komisk bild från Ölands steniga norra västkust. Där ligger lite utspridda sommarhus och ruckel längs en väg utanför allmänna nätet och på mark som är närmast bergrund. Som synes ska IP Only gräva miltal på denna kust för att förse ett (som jag uppfattade) ett närmast obebott ruckel med bredband.

Grundläggande princip för mig är att om det låter för bra så är det inte sant. Tror inte ett dyft på att IP Only kommer förse alla dessa adresser med bredband. De kommer inte i närheten att att få kostnader täckta såvida kunderna inte betalar orimliga kostnader. De sitter och väntar tills de har ett litet område där tillräckligt många har anmält sitt intresse i tron att IP Only kommer stå för vad de lovar. Möjligen har de på så sätt knutit till sig kunder här och var. För mig känns de av egna slutsatser grundade skäl inte trovärdiga och skulle aldrig vilja befinna mig i en kundrelation med dem. Personligen uppfattar jag dem som ett av alla AB BluffOchBåg :).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Min far bor i en by och fick erbjudande från ip-only.
Dom band honom på ett avtal och fick endast bryta det om ip only inte kom till skott och gräva.
Intresset verkade inte vara stort och han frågat flera ggr när dom ska börja men inget klart svar.
Sen dök bredbandsbolaget upp och verkligen visade i byn hir det skulle gå till och fick på så vis med sig fler och det tog fart i byn.
Det som var extra snällt av bbb var att dom erbjöd alla som satt i klistret med ip only att betala ut dom om det visade sig att ip only skulle börja gräva men det har inte hänt och jag tror deras "bindningstid" nu är ute.
Som sagt dom verkar gå fram som en ångvält men sen inte leverera nått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Min far bor i en by och fick erbjudande från ip-only.
Dom band honom på ett avtal och fick endast bryta det om ip only inte kom till skott och gräva.
Intresset verkade inte vara stort och han frågat flera ggr när dom ska börja men inget klart svar.
Sen dök bredbandsbolaget upp och verkligen visade i byn hir det skulle gå till och fick på så vis med sig fler och det tog fart i byn.
Det som var extra snällt av bbb var att dom erbjöd alla som satt i klistret med ip only att betala ut dom om det visade sig att ip only skulle börja gräva men det har inte hänt och jag tror deras "bindningstid" nu är ute.
Som sagt dom verkar gå fram som en ångvält men sen inte leverera nått

Skickades från m.sweclockers.com

Det löftet tror jag Bredbandsbolaget vågade ge utan riskera en krona!

Borde inte IP sedan länge varit fall hos KO?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

IP-Only på norra Öland

Det tog många år, hur många vet jag inte. De som skötte grävningen jobbade långa dagar även lördag-söndag. Det var synd om dem. De har nog aldrig grävt i den stenrika nordöländska marken. Till slut fick jag signal på fiberdosan den 1 november.

Efter anslutning till dator ska man komma till en serviceportal varifrån man ska välja tjänsteleverantör. Pratade med flera stycken och så gick det till hos dem. Men inte hos mig. Jag skickade ett mejl samma dag där jag visade vilka signaler som jag fick till mig, och att kommunikation fungerade men att jag inte kom åt serviceportalen. Första svaret var:

"Jag kan inte hitta några tjänster på din adress. För att ni ska kunna surfa behöver ni välja en tjänsteleverantör.
Önskar dig en bra dag!
Donia"

Jag svarade "Nej. Jag kommer inte alls ut på internet. Det är problemet. Dvs steget innan jag väljer tjänsteleverantör.
Övriga, som jag pratat med, kommer till er startsida när anslutningen är klar. Men det gör inte jag."

Och så där har det hållit på med mejlen. Flera gånger har jag bett att de vidarebefordrar till någon tekniker, men det gör de aldrig. Två gånger har jag suttit länge i telefon och till slut kommit fram och pratat med en tekniker. De har varit trevliga och tittat på saken och sagt att allt fungerar som det ska.

I lördags 25 november var sonen på besök i sin sommarstuga. På min begäran kopplade han sin dator till fiberdosan och han kom till serviceportalen.
Därefter hem till mig och samma sak. Han kom fram, men när det gällde val av tjänsteleverantör fanns inga möjliga internetval för privatpersoner (0 st). För företag fanns det flera (10). Så något val kunde vi inte göra.

Under dagarna från 1 nov till nu 25 nov har jag lagt ner massor av timmar utan att lyckas. Jag har skickat mängder av mejl och är uppe i minst 6 ärendetrådar.

"Hej,

Tack för ditt mejl!

Har bifogat en broschyr hur du går tillväga för att komma till våran portal. Det går även bra om du går direkt till vår hemsida och fyller i din adress så kan du se alla leverantörer du kan välja på.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
Lina "

I mina försök har jag använt två olika Laptops och en PC. Windows 7 och 8.1 är operativssytem. Jag har uppdaterat och scannat maskinerna åtskilliga gånger utan resultat. Något är fel hos mina maskiner. Men vad? Aha, på alla är Kaspersky installerat. Jag mejlade Kaspersky om mitt problem och fick direkt svar med en rejäl texthandledning vad jag kunde göra. Till att börja med uppdatera deras program till 2018. Så började jag följa anvisningar steg för steg med prov vartefter. Nej, det fungerade ändå inte. En väldigt bra handledning var det i all fall. Den kan man ha nytta av.

Då bestämde jag mig för att helt enkelt avinstallera Kaspersky på den äldsta datorn. Och då, äntligen, kom jag till serviceportalen.
Nu gäller det bara att byta till privatkund och fick idag svar att från midnatt till den 29:e ska det vara klart med det.

Sådant helvete jag haft i nästan en full månad bara för att supporten inte läser ordentligt vad jag skriver utan bara kör sina standardsvar. Inga mejl skickades heller vidare till tekniker som jag bad dem göra. För 15 år sedan skötte jag två lokala nätverk. Det ena med fem datorer, det andra med 92 st. Båda Novelservrarna hade hårdiskar på 50 MB. Det var tider det! Jag har sålt egna datorprogram sedan januari 1984 och fortsatt in i Windowseranfram till dess att Windows7 fick genomslag. Då fungerade inte windowsversionen som hade hängt med sedan Windows 3.0 1991 längre. 20 år med samma program måste nog vara det Windowsprogram med längst livslängd.
Det ovanstående skriver jag för ni ska förstå att jag är kunnig på datorer och nätverk. Just därför har jag mått extra dåligt av att det inte fungerat hos mig. Någon borde ha frågat mig om virusskydd. Då hade mitt problem varit löst samma dag.

Nej, IP-Only kan jag verkligen inte rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Det tog många år, hur många vet jag inte. De som skötte grävningen jobbade långa dagar även lördag-söndag. Det var synd om dem. De har nog aldrig grävt i den stenrika nordöländska marken. Till slut fick jag signal på fiberdosan den 1 november.

Efter anslutning till dator ska man komma till en serviceportal varifrån man ska välja tjänsteleverantör. Pratade med flera stycken och så gick det till hos dem. Men inte hos mig. Jag skickade ett mejl samma dag där jag visade vilka signaler som jag fick till mig, och att kommunikation fungerade men att jag inte kom åt serviceportalen. Första svaret var:

"Jag kan inte hitta några tjänster på din adress. För att ni ska kunna surfa behöver ni välja en tjänsteleverantör.
Önskar dig en bra dag!
Donia"

Jag svarade "Nej. Jag kommer inte alls ut på internet. Det är problemet. Dvs steget innan jag väljer tjänsteleverantör.
Övriga, som jag pratat med, kommer till er startsida när anslutningen är klar. Men det gör inte jag."

Och så där har det hållit på med mejlen. Flera gånger har jag bett att de vidarebefordrar till någon tekniker, men det gör de aldrig. Två gånger har jag suttit länge i telefon och till slut kommit fram och pratat med en tekniker. De har varit trevliga och tittat på saken och sagt att allt fungerar som det ska.

I lördags 25 november var sonen på besök i sin sommarstuga. På min begäran kopplade han sin dator till fiberdosan och han kom till serviceportalen.
Därefter hem till mig och samma sak. Han kom fram, men när det gällde val av tjänsteleverantör fanns inga möjliga internetval för privatpersoner (0 st). För företag fanns det flera (10). Så något val kunde vi inte göra.

Under dagarna från 1 nov till nu 25 nov har jag lagt ner massor av timmar utan att lyckas. Jag har skickat mängder av mejl och är uppe i minst 6 ärendetrådar.

"Hej,

Tack för ditt mejl!

Har bifogat en broschyr hur du går tillväga för att komma till våran portal. Det går även bra om du går direkt till vår hemsida och fyller i din adress så kan du se alla leverantörer du kan välja på.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
Lina "

I mina försök har jag använt två olika Laptops och en PC. Windows 7 och 8.1 är operativssytem. Jag har uppdaterat och scannat maskinerna åtskilliga gånger utan resultat. Något är fel hos mina maskiner. Men vad? Aha, på alla är Kaspersky installerat. Jag mejlade Kaspersky om mitt problem och fick direkt svar med en rejäl texthandledning vad jag kunde göra. Till att börja med uppdatera deras program till 2018. Så började jag följa anvisningar steg för steg med prov vartefter. Nej, det fungerade ändå inte. En väldigt bra handledning var det i all fall. Den kan man ha nytta av.

Då bestämde jag mig för att helt enkelt avinstallera Kaspersky på den äldsta datorn. Och då, äntligen, kom jag till serviceportalen.
Nu gäller det bara att byta till privatkund och fick idag svar att från midnatt till den 29:e ska det vara klart med det.

Sådant helvete jag haft i nästan en full månad bara för att supporten inte läser ordentligt vad jag skriver utan bara kör sina standardsvar. Inga mejl skickades heller vidare till tekniker som jag bad dem göra. För 15 år sedan skötte jag två lokala nätverk. Det ena med fem datorer, det andra med 92 st. Båda Novelservrarna hade hårdiskar på 50 MB. Det var tider det! Jag har sålt egna datorprogram sedan januari 1984 och fortsatt in i Windowseranfram till dess att Windows7 fick genomslag. Då fungerade inte windowsversionen som hade hängt med sedan Windows 3.0 1991 längre. 20 år med samma program måste nog vara det Windowsprogram med längst livslängd.
Det ovanstående skriver jag för ni ska förstå att jag är kunnig på datorer och nätverk. Just därför har jag mått extra dåligt av att det inte fungerat hos mig. Någon borde ha frågat mig om virusskydd. Då hade mitt problem varit löst samma dag.

Nej, IP-Only kan jag verkligen inte rekommendera.

Vad man kan lära av detta är ju framför allt att det kan bli himla massa krångel med 3-djeparts antivirus och säkerhetslösningar.

Permalänk
Medlem

Rätt så

Ja. Så kan det vara och är. Men jag har använt Kaspersky i många år. 10? Någon tanke om att det var involverat dök aldrig upp hos mig. Legat där och bevakat år ut och år in..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Nej, IP-Only kan jag verkligen inte rekommendera.

Lider verkligen med dig Kroken. Har själv de senaste dagarna varit i kontakt med TVÅ kundtjänster som bara suger. För en som varit med en tid, med Internet sedan tidigt 90-tal, är upplevelsen att många Kundtjänster numera är under all kritik. Många med mail-adresser på hemsidorna svara inte ens på mail. Och det du säger slår mig med stor igenkänningsfaktor: Man anstränger sig för att beskriva (ofta led i en hel procedur) för att supporten ska få ett så bra underlag som möjligt. Vet inte hur många gånger svaret varit goddag yxskaft. Den respekt man kan begära som kund är att man läser de frågor som ställs och besvarar dem.

Jag körde ju sträckan längs norra västra kusten på Öland i somras, där bilden ovan är tagen. Är det där du bor? Inget var grävt då och som du sa, marken är väl snarast kompakt med berg och sten. Jag log då jag såg IP:s folk gräva ett par mil längs med de vägarna.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

internetport

Skrivet av DanMicke:

Lider verkligen med dig Kroken. Har själv de senaste dagarna varit i kontakt med TVÅ kundtjänster som bara suger. För en som varit med en tid, med Internet sedan tidigt 90-tal, är upplevelsen att många Kundtjänster numera är under all kritik. Många med mail-adresser på hemsidorna svara inte ens på mail. Och det du säger slår mig med stor igenkänningsfaktor: Man anstränger sig för att beskriva (ofta led i en hel procedur) för att supporten ska få ett så bra underlag som möjligt. Vet inte hur många gånger svaret varit goddag yxskaft. Den respekt man kan begära som kund är att man läser de frågor som ställs och besvarar dem.

Jag körde ju sträckan längs norra västra kusten på Öland i somras, där bilden ovan är tagen. Är det där du bor? Inget var grävt då och som du sa, marken är väl snarast kompakt med berg och sten. Jag log då jag såg IP:s folk gräva ett par mil längs med de vägarna.

Ja, precis så är det. Man bemödar sig som fan att redovisa ip-adresser on antalet bitar som byts utan att de ens tittar på vad man skriver, trots att man redan i ingressen uppmanar dem att LÄS VAD JAG SKRIVER. Ändå får man skitna standardsvar. Visst kunde jag själv kanske tidigare kommit på att det var Kaspersky som spökade. Men innan min son kom igenom var det, för mig, troligare att det var IP´s server som gav fel signaler. Dessutom om jag pratar voice med två av deras tekniker så borde någon av dem frågat om antivirusprogram. Då hade allt varit löst på en dag eller två.

När jag nu kommit in och fått status som "privat" så tecknade jag mig hos internetport. Fick svar nästan direkt att strax ska du vara igång och det var jag. Tog i princip ingen tid alls. Och Kaspersky är inget hinder alls nu. Det var bara när det gällde åtgång till IP´s serviceportal som det inte fungerade.

Fiber i Byxelkrok har lagts i ett område som begränsas av Backgatan, Kärrslundgatan i söder. Och ut till campingen i norra delen. Vidare tror jag att Enerum och vägen utefter kusten söderut är på väg att anslutas.

Den bild du tog känner jag inte igen platsen för. Har du tagit den när du kört utefter kusten söder om Byxelkrok samhälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Den bild du tog känner jag inte igen platsen för. Har du tagit den när du kört utefter kusten söder om Byxelkrok samhälle?

Kan inte säga exakt men längs med 'Horns kustväg', någonstans i närhet av det som kallas 'Ålakistan', så alltså en bra bit söderut från Byxelkrok.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail