Bygga nytt hus. Nytt nätverk. Router/Accespunkter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe999:

Tänkte bygga upp det så här:

<Fiber in> -> <Modem> -> <Router> -> <switch> -> <Klienter>

Frågor;

-Är det rätt tänkt? Eller skall jag göra på något annat sätt?

-Kan jag ha alla typer av klienter efter switchen? Alltså allt från webkameror till trådlösa accesspunkter?

Det är nästan rätt, du använder inget modem om du har fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag menade att jag kopplar in routern i fibermodemet eller vad kallar vi det som sitter på väggen där fibern kommer in?

Vi har en TP-Link Archer C7 AC1750 router som jag tänker är fräsch nog att sätta in.
Men jag har förstått att det är bäst attstänga av routerns wifi!?

Jag hade tänkt att dra Cat 6 från switchen till klienterna; nätverksuttag, APs, webkameror etc.
Är det några problem med det upplägget? Jag tänker funkar det att allt går in i switchen utan något emellan?

Jag hade tänkt typ Ubiquiti Unifi AP-AC Lite som accessspunkter som drivs via PoE (dom har väl stöd för det!?).
Hur långa Cat 6 kan man ha via PoE? Begränsningar på PoE?

Kommentarer på allt tack!

Permalänk
Vila i frid

Fiberomvandlare/converter. Maxlängd för ethernetkabel är 100 meter, för längre - repetera med en switch då det är ett fysiskt hinder (ljusets hastighet) som bestämmer kabellängden pga av handskakningen på hårdvarulagret. Du kan ha 100 meter PoE om du vill.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju tänkt Ubiquiti Unifi AP-AC Lite som AP:s men jag läser att dom är passiva, dvs dom behöver en injektor?
Eller beror det på switchen? Alltså min önskan är ju att bara ha en ethernet från switchen till AP:n och inget annat.
Finns det sådana?

Skrivet av hasenfrasen:

Fiberomvandlare/converter. Maxlängd för ethernetkabel är 100 meter, för längre - repetera med en switch då det är ett fysiskt hinder (ljusets hastighet) som bestämmer kabellängden pga av handskakningen på hårdvarulagret. Du kan ha 100 meter PoE om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Jag hade ju tänkt Ubiquiti Unifi AP-AC Lite som AP:s men jag läser att dom är passiva, dvs dom behöver en injektor?
Eller beror det på switchen? Alltså min önskan är ju att bara ha en ethernet från switchen till AP:n och inget annat.
Finns det sådana?

Strömställ dina Unifi AP:s vid routern bara, problem solved...

Permalänk
Medlem

Vid routern!? Jag hänger inte med trodde att man gjorde det vid switchen? Typ sådan här;

https://www.dustinhome.se/product/5010649361/toughswitch-5-po...

Skrivet av cbtcp:

Strömställ dina Unifi AP:s vid routern bara, problem solved...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är rätt tänkt. Vid behov av fler switchar kopplar du antingen in dem på router eller switch. Se bara till att du inte köper någon begagnad HUB bara för att det är billigt.

http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Hardware_Software/router_...

Nästan svårt att hitta hubbar nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Vid routern!? Jag hänger inte med trodde att man gjorde det vid switchen? Typ sådan här;

https://www.dustinhome.se/product/5010649361/toughswitch-5-po...

De kan strömställas antingen från ett eluttag i någorlunda närhet till nätverksuttaget (i vardagsrummet t.ex.), eller så strömställer man efter router/switch. En EdgeRouter är alltså inget tvång...
Bild på injektorerna (som följer med) finns här (om än liten): http://www.hackrva.org/wiki/images/3/35/Ubiquiti_UniFi-AP.jpg
Större bild på endast injektorn: http://www.4gon.co.uk/images/uap-power.jpg

Permalänk
Medlem

Ja många av ubiquitis grejor kräver deras egen poe. Så antingen den medföljande injektorn eller en switch från ubiquti. En liten nackdel tycker jag. Kör därför på en linksys accesspunkt lapac1750, tror jag den heter.

Men om du tittar på kameror har nog inte de billigaste poe heller, eller kräver passiv adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja många av ubiquitis grejor kräver deras egen poe. Så antingen den medföljande injektorn eller en switch från ubiquti. En liten nackdel tycker jag. Kör därför på en linksys accesspunkt lapac1750, tror jag den heter.

Men om du tittar på kameror har nog inte de billigaste poe heller, eller kräver passiv adapter

Nej det stämmer, de billiga Ubiquiti-AP kräver passiv PoE som fås genom att använda Ubiquiti Toughswitch, Ubiquitis PoE-adapter eller en PoE-switch i kombination med Ubiquitis PoE-omvandlare.

Permalänk
Medlem

Det är OK med en Toughswitch för att få riktig PoE utan injektor. Men jag hörde på ett Youtube klipp att Ubiquiti Unifi AP-AC Lite INTE hade funktionen sömlösa övergångar mellan AP:s (zero hands off), det gällde tydligen alla AC modeller. Det är ju den funktionen jag vill åt med AP:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Det är OK med en Toughswitch för att få riktig PoE utan injektor. Men jag hörde på ett Youtube klipp att Ubiquiti Unifi AP-AC Lite INTE hade funktionen sömlösa övergångar mellan AP:s (zero hands off), det gällde tydligen alla AC modeller. Det är ju den funktionen jag vill åt med AP:s.

Om det stämmer är den ju inte så prisvärd längre. Har du möjligtvis en länk till klippet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Instämmer med majoriteten, det ska vara trådat, men plus trådlöst för surfplattor och liknande. Att förlita sig på enbart trådlöst är dumt, man blir bara besviken. Försök att kopiera några hundra gig mellan två trådlösa enheter och ni vet vad jag menar... Och som någon skrev, det spelar ingen roll vad det står på kartongen, det går segt ändå.

Alltså, trådat med två uttag i varje rum samt lite extra i datorrummet, samt trådlöst som komplement.

/ B

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver hursomhelst ett trådlan för att ansluta sina accesspunkter om man vill ha ett bra wlan, man behöver fibernät för att kunna bygga mobilnät med 4-5g, trådlöst är bara vettigt för att slippa kabeln de sista metrarna om det är absolut nödvändigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Zw0TKDuv_g4

5.55 in i klippet.

Har kontaktakt Ubiquiti för att kolla om det stämmer.

Skrivet av ghoti:

Om det stämmer är den ju inte så prisvärd längre. Har du möjligtvis en länk till klippet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Det är OK med en Toughswitch för att få riktig PoE utan injektor. Men jag hörde på ett Youtube klipp att Ubiquiti Unifi AP-AC Lite INTE hade funktionen sömlösa övergångar mellan AP:s (zero hands off), det gällde tydligen alla AC modeller. Det är ju den funktionen jag vill åt med AP:s.

Det räcker med med vanlig roaming. Ubiquits sömnlösa lägger alla på samma kanal och det försämrar prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

https://www.youtube.com/watch?v=Zw0TKDuv_g4

5.55 in i klippet.

Har kontaktakt Ubiquiti för att kolla om det stämmer.

Jag är rätt säker att de har fört in ZHO nu. Däremot är det många på Ubiquitis supportforum som rekommenderar att man inte slår på det...
Men det kan ju vara pga buggar som är åtgärdade nu.

Permalänk
Medlem

Från Ubiquiti;

Thank you for contacting us. The UniFi AC models doesn't support Zero Handoff, the engineers are working incorporating this feature. However, Zero Handoff is support in the UAP-Pro models such as, UAP, UAP-LR, UAP-Pro, UAP-Outdoor+ https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AP_DS.pdf.

For more information regarding system design I'd recommend that you contact our distribution partners near your locations, http://www.ubnt.com/distributors/ -Sort by region as they are handle sales and design questions, they also can provide you recommendation which product that fit your needs.

Regards,
Cintha

Skrivet av teejee:

Jag är rätt säker att de har fört in ZHO nu. Däremot är det många på Ubiquitis supportforum som rekommenderar att man inte slår på det...
Men det kan ju vara pga buggar som är åtgärdade nu.

Permalänk
Medlem

Kan du förklara skillnaden på Roaming och Zero Hands Off på ett bra sätt?

Skrivet av jocke92:

Det räcker med med vanlig roaming. Ubiquits sömnlösa lägger alla på samma kanal och det försämrar prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Från Ubiquiti;

Thank you for contacting us. The UniFi AC models doesn't support Zero Handoff, the engineers are working incorporating this feature. However, Zero Handoff is support in the UAP-Pro models such as, UAP, UAP-LR, UAP-Pro, UAP-Outdoor+ https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AP_DS.pdf.

For more information regarding system design I'd recommend that you contact our distribution partners near your locations, http://www.ubnt.com/distributors/ -Sort by region as they are handle sales and design questions, they also can provide you recommendation which product that fit your needs.

Regards,
Cintha

Fel av mig alltså. Men oavsett så hör kritiska röster mot ZHO på deras forum (för de modeller som supportar det). Så man ska inte hoppas för mkt på det när det väl kommer.

Permalänk

Jag och min fru har nyligen byggt ett nytt hus. det vara ett Myresjöhus och där ingick cat6e nät två uttag till varje rum. Dock var mediecentralen ett skämt... Så jag köpte ett 22u rackskåp som jag helt sonika satte utanför medieskåpet.

Vi har planerat det lite dumt kanske då medieskåpet finns i tvättstugan viket inte är så bra med avseende på värme. Dock står värmepannan med tillhörande fläkt där så brus från server etc försvinner.

Mitt upplägg är att jag får in fiber och kör in det i en pfsense-router. därefter till switchar. jag har även en poe-switch som jag låter strömförsörja accesspunkten. Den är placerad mitt i huset på bottenvåningen och täcker in hela huset utan problem. Huset är förövrigt en tvåplansvilla på 220kvm.

Vad gäller nät till sidobyggnader så blev jag rekommenderad av en kollega att ta fiber för att galvaniskt skilja utrustningen åt. Så det inte blir skumma fel. Huruvida detta stämmer vet jag inte eller om det spelar så stor roll då dessa byggnader får el från huvudbyggnaden.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Kan du förklara skillnaden på Roaming och Zero Hands Off på ett bra sätt?

Med ubiqutis zero handoff syns alla accesspunkterna som en enda stor. Samma radio-mac och kanal. Det gör att klieten inte behöver kunna roama bra själv,det jobbet sköter accesspunkterna. De avgör vilken av dem som ska prata och ta emot för respektive klient. Bra om man behöver bra roaming och kienten är dålig på att roama själv. Den stora nackdelen är att det sker på samma kanal och bara en accesspunkt kan prata åt gången på samma kanal.

Med vanlig roaming så håller accesspunkterna koll på att du är inloggad när du flyttar, så att du inte behöver göra en full inloggning, vilket tar längre tid. När du lämnar och förflyttar dig ser den till att dina paket skickas till både nya och gamla ap:n tills du är associerad till den nya för att undvika paketförluster. Sedan finns det 802.11k,r och v som är standarder där klienterna och accesspunkterna utbyter roaminginformation på ett bättre sätt

Permalänk
Avstängd

Man kan ju även "vända på steken" eftersom de flesta har en eller flera routrar.

Eftersom jag har min mediaomvandlare i källaren så var mitt behov en snabb router utan WiFi och då blev det en Ubiquiti Edgemax Lite, sen kan man då oftast enkelt konfa routern/routrarna man redan äger till en AP. (med en ASUS är det bara ett klick)

Mycket nöjd med min lösning och "böket" för mig vara att dra fram nätverkskablarna (mest pga ont om tid samt lathet ).

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Fuskade lite och inte läst alla inläggen.
Men ska man bygga nytt så är det kabel som gäller enligt min mening, In med allt i väggarna och sen en central patchpanel. Sen kan man köra trådlöst för mobiler osv. Då ska det vara APs med POE.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Fuskade lite och inte läst alla inläggen.
Men ska man bygga nytt så är det kabel som gäller enligt min mening, In med allt i väggarna och sen en central patchpanel. Sen kan man köra trådlöst för mobiler osv. Då ska det vara APs med POE.

Håller med, skall självklart vara PoE till alla AP, så lägg pengar på en switch som har det!

Blir väl lite repetion, men 2 Cat6 till varje rum.
De pratades om ett eget nätverk till hyresgäst.
Det borde gå att lösa, men då behöver du nog en router med VLAN stöd.

Permalänk
Medlem

Är det här rätt?

<Fiberomvandlare>--<Router>--<Switch med PoE>--<Uttag i rum/tak>-- [AP eller stationära prylar]

Förmodar att man kan köra med två switchar kopplade till routern istället, en för stationära prylar (uttagen i rummen) och en som har stöd för PoE som man bara kopplar ett knippe AP's till? Är väl kanske mest en kostnadsfråga, har inte börjat kolla vad som är mest kostnadseffektivt.
Hur många enheter kan en enda AP klara av förresten?
Om man har ett litet sidohus, kan man dra en kabel dit från switchen och sen sätta en till switch som sköter uttagen där? Eller får man inte sätta switchar efter varandra?

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Är det här rätt?

<Fiberomvandlare>--<Router>--<Switch med PoE>--<Uttag i rum/tak>-- [AP eller stationära prylar]

Förmodar att man kan köra med två switchar kopplade till routern istället, en för stationära prylar (uttagen i rummen) och en som har stöd för PoE som man bara kopplar ett knippe AP's till? Är väl kanske mest en kostnadsfråga, har inte börjat kolla vad som är mest kostnadseffektivt.
Hur många enheter kan en enda AP klara av förresten?
Om man har ett litet sidohus, kan man dra en kabel dit från switchen och sen sätta en till switch som sköter uttagen där? Eller får man inte sätta switchar efter varandra?

Jo man kan koppla switch på switch, men då skall man ha en korsad kabel.
Ja, PoE Switch brukar vara dyrare så har man många AP kan det vara ett bra alt kostnads mässigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FL3JM:

Hur många enheter kan en enda AP klara av förresten?

Det beror på modell så du får läsa manualen för att se hur mycket effekt du kan lasta den med, det finns ju stora switchar som är tänkta att kunna driva iptelenät och flertalet AP så läs specen.

Det går bra att ha switchar i serie men tänk på att det kan bli praktiska problem tex delas bandbredden av alla enheter och kopplar man fel så blir det loopar som dödar nätet så man bör ha spanning tree skydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på modell så du får läsa manualen för att se hur mycket effekt du kan lasta den med, det finns ju stora switchar som är tänkta att kunna driva iptelenät och flertalet AP så läs specen.

Jag tror du läste min fråga lite fel nu, men bra å veta ändå.
Jag frågade om hur många enheter som kan vara anslutna trådlöst till en viss AP, finns det begränsningar där? Eller är det switchen som då begränsar hur många IP/MAC-adresser det får finnas per port?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FL3JM:

Jag tror du läste min fråga lite fel nu, men bra å veta ändå.
Jag frågade om hur många enheter som kan vara anslutna trådlöst till en viss AP, finns det begränsningar där? Eller är det switchen som då begränsar hur många IP/MAC-adresser det får finnas per port?

Det finns begränsningar i hur många klienter switchar kan hantera, minne och kapacitet måste räcka till men en kontorsswitch är rätt kapabel, jag har Ciscoswiutchar och de anger 6800 klienter innan problemen börjar, jag tror att man har fått andra problem långt innan switchen blir "full" tex att vara 6800 och dela på 1 Gbit/s är nog inte så roligt. och det blir ju kedjor av seriekopplade switchar och risker för felkopplingar och glappande kablage.
Det finns även gränser för hur mycket en AP klarar av och en konsument AP brukar man säga att man inte bör ha mer än 10-15 klienter på men allt hänger ju på hur man använder prylarna och hur kapabla de är, Xirrus anger max 3210 användare på sin största AP https://www.xirrus.com/wp-content/uploads/2015/02/tech-brief-... Den har 16st 3x3 802.11ac radiodelar osv....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.