Varför används diskutrymme på en nypartitionerad disk?

Permalänk

Varför används diskutrymme på en nypartitionerad disk?

Jag har partitionerat en disk med Gparted i dessa partitioner innan jag installerar Ubuntu

En ESP boot partition med FAT32
En partition med ext4 som ska bli Ubuntus rotpartition
En partition med ext4 som ska bli home partition
En swap partition

Efter att ha valt Apply all operation och partitionerna skapats så står det att använt utrymme på den ena ext 4 partitionen är drygt 500 MB och på den andra knappt 7 GB. Vad är det för utrymme som tas upp, disken är ju helt tom? även när Ubuntu är installerat används 7 GB på home partitionen trots att det totala mängden filer där inte ens är 1 GB.

Vad beror detta på?

Permalänk
Skrivet av Mysterium:

Jag har partitionerat en disk med Gparted i dessa partitioner innan jag installerar Ubuntu

En ESP boot partition med FAT32
En partition med ext4 som ska bli Ubuntus rotpartition
En partition med ext4 som ska bli home partition
En swap partition

Efter att ha valt Apply all operation och partitionerna skapats så står det att använt utrymme på den ena ext 4 partitionen är drygt 500 MB och på den andra knappt 7 GB. Vad är det för utrymme som tas upp, disken är ju helt tom? även när Ubuntu är installerat används 7 GB på home partitionen trots att det totala mängden filer där inte ens är 1 GB.

Vad beror detta på?

varför dela upp disken med Gparted sköter inte Ubuntu själv uppdelningen av partitionerna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.