Röda pixlar på kanten runt om LCD-tv

Permalänk
Medlem

Röda pixlar på kanten runt om LCD-tv

Hej!

Jag har flyttat och när jag satte på LCD-tvn för första gången på länge så märkte jag röda pixlar runt om bilden precis vid kanten, alltså precis innan det övergår till "svart" om ni förstår vad jag menar. Detta är bara en pixel "brett" eller hur man ska säga. Är detta döda pixlar eller något annat fel? Eller något fel med t.ex. vägguttag eller sladden? Det är ingen katastrof kanske men det är ju lite störande när man väl lagt märke till det..

Är det möjligt att "fixa" det själv på något enkelt sätt?

Permalänk
Medlem

Pixel fel är det nog sen om den är låst får du köra en färgtest för att se

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Fel på pixlar/panelfel brukar bli mer godtyckligt med raka streck över hela eller delar av skärmen beroende på paneltypen.

Ifall det är en prefekt, röd fyrkant en pixel bred runt om bilden låter det mer som en mjukvaruinställning. Någon funktion som är aktiv eller något "förbättrings"-filter i TV:n som är igång.

Så sätt igång med uteslutningsmetoden. Inträffar det med andra bildkällor än datorn? Det är det något med TV:n. Är det endast datorn? Då är det något med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Pixel fel är det nog sen om den är låst får du köra en färgtest för att se

Skrivet av Laxpudding:

Fel på pixlar/panelfel brukar bli mer godtyckligt med raka streck över hela eller delar av skärmen beroende på paneltypen.

Ifall det är en prefekt, röd fyrkant en pixel bred runt om bilden låter det mer som en mjukvaruinställning. Någon funktion som är aktiv eller något "förbättrings"-filter i TV:n som är igång.

Så sätt igång med uteslutningsmetoden. Inträffar det med andra bildkällor än datorn? Det är det något med TV:n. Är det endast datorn? Då är det något med datorn.

I början var det bara till höger på skärmen men nu verkar det vara mer runt om. I början när man precis satt på TVn verkar det inte synas utan det dyker upp efter ett litet tag.

Hur gör jag ett färgtest? Bör det finnas i inställningarna på TVn eller liknande?

Hängde inte med riktigt om det där med datorn?