Trasig telefon, återförsäljaren hävdar användarfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002

Trasig telefon, återförsäljaren hävdar användarfel.

Jag köpte en ny telefon till ganska bra kampanj pris på blackfriday rean.

Mot slutet på december så slutade telefonensdisplay att fungera från den ena dagen till den andra helt utan någon olycka eller annan synlig skada. Jag skapade ett returärende hos återförsäljaren och skickade in en "hel och fin" telefon.

Nu fick jag tillbaka följande:

Tack för ditt mail.
Verkstaden har återkommit med följande besked:
"Det är inte garanti på enheten på grund av Telefonen har blivit utsatt för yttre åverkan - display sprucken, tillverkaren godkänner inte detta som garanti ärende. Detta är inget fabrikation eller tillverknings fel, skadan liknar det som uppstår genom tryck/tapp/kläm. Kostnadsförslaget avser byte av displayenhet. Vi förbehåller oss rätten att ändra kostnaden om vi upptäcker dolda fel och skador på enheten. Om vi inte får svar inom 12 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad

Reparation 2144 kr inkl frakt och moms

Retur utan åtgärd 300 kr exkl frakt och moms

------------------

Vad kan jag göra nu!? Telefonen hade INTE en spruken display när jag skickade iväg den och den var väl förpackade. Om det är relevant på något sätt så var det en Samsung S6.

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Har du bild på hur den såg ut?

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av drotz2000:

Har du bild på hur den såg ut?

Tänkte inte att det skulle behövas, så nej

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

skickade du in själv? eller lämnade i butik?
kontakta butiken ifråga och prata med dem, eller snarare den du lämnade in telefonen till, har du tur så minns vederbörande (hen) dig.

det är sjukt, men att filma/spela in är alltid bra :/

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Ring till företaget i fråga och säg som det är, och att du vet om att det enbart vore slöseri med tid och pengar för dig att skicka in en telefon med skadad skärm.

Kan ju faktiskt vara så att glaset är helt, men själva LCD displayen bakom glaset har gått sönder på grund av tryck eller liknande. Så fråga vad de EXAKT menar med yttre åverkan.

Är där inga synliga defekter på telefonen, och de inte kan bevisa att det är yttre åverkan på LCD displayen som orsakat felet, så ska garanti och/eller den treåriga allmänna reklamationsrätten gälla.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002

Fick bilden från verkstaden
http://imgur.com/aVDj9Ga

Den har uppenbarligen en spricka, den hade verkligen inte det när jag skickade in den.
Jag packade den väl i extra vadderat kuvert men visst har någon sen på posten slängt något på den så kan den ha tagit skada den vägen.

Det här ser sämre och sämre ut för min del.

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Outlaw84:

Fick bilden från verkstaden
http://imgur.com/aVDj9Ga

Den har uppenbarligen en spricka, den hade verkligen inte det när jag skickade in den.
Jag packade den väl i extra vadderat kuvert men visst har någon sen på posten slängt något på den så kan den ha tagit skada den vägen.

Det här ser sämre och sämre ut för min del.

Säg att du skojar, att du skickade en telefon för runt 5 tusen i ett vadderat kuvert?

Trodde alla lärt sig sen barnsben att skicka ömtåliga saker med skärmar, det skickar man inte i endast ett vadderat kuvert, det är att verkligen be om trubbel

Ringt ditt försäkringsbolag, det här kommer du inte få igenom, det brukar vara väldigt tydligt informerat om hur du ska packa din defekta produkt på väg till verkstad

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av godspeed:

Säg att du skojar, att du skickade en telefon för runt 5 tusen i ett vadderat kuvert?

Trodde alla lärt sig sen barnsben att skicka ömtåliga saker med skärmar, det skickar man inte i endast ett vadderat kuvert, det är att verkligen be om trubbel

Ringt ditt försäkringsbolag, det här kommer du inte få igenom, det brukar vara väldigt tydligt informerat om hur du ska packa din defekta produkt på väg till verkstad

Den var inte inpackad i endast vadderat kuvert, i det vaderade låg den i en wellpapp låda, i wellpapp lådan så var den väl insvept i gråskumplast, jag återanvände en förpackning från en ssd.

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Outlaw84:

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Ja, om det är så att problemet beror på att LCD'n är trasig så är det väl självklart att en spricka i skärmen kan vara länkad till problemet.

Men du kan åtminstone prata med dem och höra om de gjort något felsökning och kunnat konstatera att skadorna hör ihop. Att där är en annan skada på skärmen gör inte att de kan låta bli att felsöka en annan skada.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Outlaw84:

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Absolut, du anmäler att skärmen inte fungerar och sen skickar in en telefon där skärmen vid uppackande är smashed, då är det klart att de kopplar ihop felen.

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Outlaw84:

Jag köpte en ny telefon till ganska bra kampanj pris på blackfriday rean.

Mot slutet på december så slutade telefonensdisplay att fungera från den ena dagen till den andra helt utan någon olycka eller annan synlig skada. Jag skapade ett returärende hos återförsäljaren och skickade in en "hel och fin" telefon.

Nu fick jag tillbaka följande:

Tack för ditt mail.
Verkstaden har återkommit med följande besked:
"Det är inte garanti på enheten på grund av Telefonen har blivit utsatt för yttre åverkan - display sprucken, tillverkaren godkänner inte detta som garanti ärende. Detta är inget fabrikation eller tillverknings fel, skadan liknar det som uppstår genom tryck/tapp/kläm. Kostnadsförslaget avser byte av displayenhet. Vi förbehåller oss rätten att ändra kostnaden om vi upptäcker dolda fel och skador på enheten. Om vi inte får svar inom 12 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad

Reparation 2144 kr inkl frakt och moms

Retur utan åtgärd 300 kr exkl frakt och moms

------------------

Vad kan jag göra nu!? Telefonen hade INTE en spruken display när jag skickade iväg den och den var väl förpackade. Om det är relevant på något sätt så var det en Samsung S6.

När du lämnar in telefonen till återförsäljaren och återförsäljaren skapar ett rep. ärende på produkten i fråga så skriver de ner massa info. Det är även ett inlämningspapper av produkten du ska ha fått när du lämnade in pappret. På det pappret så brukar det finnas en kolumn för synliga skador vid inlämnandet. Har du fått nå sånt papper? Om ja, vad står det under synliga skador på pappret? Om du inte fick något papper när du lämna in telefonen så är det väldigt konstigt gjort. Det får man alltid när man lämnar in en produkt för rep.

Edit: Kanske fattade dig fel. Eller är det kanske så att du skickade telefonen från ditt postombud direkt till återförsäljaren som vidare skickade in den på verkstad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Naga:

Absolut, du anmäler att skärmen inte fungerar och sen skickar in en telefon där skärmen vid uppackande är smashed, då är det klart att de kopplar ihop felen.

Om du tittar på den länkande bilden så är den ganska långt ifrån "smashed" även om jag är med på principen

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av JLidback:

När du lämnar in telefonen till återförsäljaren och återförsäljaren skapar ett rep. ärende på produkten i fråga så skriver de ner massa info. Det är även ett inlämningspapper av produkten du ska ha fått när du lämnade in pappret. På det pappret så brukar det finnas en kolumn för synliga skador vid inlämnandet. Har du fått nå sånt papper? Om ja, vad står det under synliga skador på pappret? Om du inte fick något papper när du lämna in telefonen så är det väldigt konstigt gjort. Det får man alltid när man lämnar in en produkt för rep.

Edit: Kanske fattade dig fel. Eller är det kanske så att du skickade telefonen från ditt postombud direkt till återförsäljaren som vidare skickade in den på verkstad?

Fanns ingen sån utförliga rapport, jag fick fraktsedlar mm via mail/pdf.
Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Outlaw84:

Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Då får företaget i fråga kontakta Posten och anmäla en fraktskada på telefonen.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Outlaw84:

Fanns ingen sån utförliga rapport, jag fick fraktsedlar mm via mail/pdf.
Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Ah, då fattade jag din text fel i första hand, innan jag gjorde en edit. Men då är det förståeligt att du inte fick något sådant papper.
Det får man (enligt min personliga erfarenhet) när man lämnar in telefonen till sin återförsäljare, fysiskt i deras butik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av PointMan:

Då får företaget i fråga kontakta Posten och anmäla en fraktskada på telefonen.

Om det inte finns några dokumenterade skador på emballaget så faller det tillbaka på avsändaren, dvs. för dåligt packat.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av ErikMoose:

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Displayn slutade fungera innan den sprickan var där

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av ErikMoose:

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Håller med, jobbar själv med mobiltelefoner. Samsung har AMOLED skärm inte LCD om man får påpeka. Vet att det är vanesak att säga LCD

Skrivet av Outlaw84:

Displayn slutade fungera innan den sprickan var där

AMOLED sprickan är svårt att se så du kan ha missat. Man behöver lampa framför telefon och hitta sprickan på rätt vinkel. Sånt ser man inte direkt. Som ErikMoose sa solklart yttre påverkan, tyvärr.

CPU: Intel i7 4790K@4,4GHz| Moderkort: Asus Z97-A| Minne: 16 GB DDR3@1600 MHz| GPU: ASUS R9 290X Matrix Platinum| Chassi: Fractal Design Core 3000| SSD: Sandisk Ultra Pro II| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair 750TX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av LilleGosse:

Håller med, jobbar själv med mobiltelefoner. Samsung har AMOLED skärm inte LCD om man får påpeka. Vet att det är vanesak att säga LCD

Korrekt att det är AMOLED, dock brukar folk se ut som frågetecken när man säger det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002

Efter de senaste uttalande så har gett med och godkänt deras förslag.

Tack för alla tipsen!

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@Outlaw84: Finns nog inte så mycket annat tyvärr.
Ett tips till nästa gång är att gå med telefonen till oss på en Samsung Service Point om du har problem så kan vi göra en enklare bedömning innan du skickar den ifall du inte har en fysiskt butik att lämna telefonen i.
http://www.samsung.com/se/support/servicelocation/

Mvh
Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av ErikMoose:

@Outlaw84: Finns nog inte så mycket annat tyvärr.
Ett tips till nästa gång är att gå med telefonen till oss på en Samsung Service Point om du har problem så kan vi göra en enklare bedömning innan du skickar den ifall du inte har en fysiskt butik att lämna telefonen i.
http://www.samsung.com/se/support/servicelocation/

Mvh
Erik

Finns ju inget sånt för mobiler i hela skåne!?
Vi var förbi en samsung/el-giganten butik där den blev undersökt av en tekniker som konstanterade att den måste skickas in.

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian