Trasig telefon, återförsäljaren hävdar användarfel.

Permalänk
Medlem

Trasig telefon, återförsäljaren hävdar användarfel.

Jag köpte en ny telefon till ganska bra kampanj pris på blackfriday rean.

Mot slutet på december så slutade telefonensdisplay att fungera från den ena dagen till den andra helt utan någon olycka eller annan synlig skada. Jag skapade ett returärende hos återförsäljaren och skickade in en "hel och fin" telefon.

Nu fick jag tillbaka följande:

Tack för ditt mail.
Verkstaden har återkommit med följande besked:
"Det är inte garanti på enheten på grund av Telefonen har blivit utsatt för yttre åverkan - display sprucken, tillverkaren godkänner inte detta som garanti ärende. Detta är inget fabrikation eller tillverknings fel, skadan liknar det som uppstår genom tryck/tapp/kläm. Kostnadsförslaget avser byte av displayenhet. Vi förbehåller oss rätten att ändra kostnaden om vi upptäcker dolda fel och skador på enheten. Om vi inte får svar inom 12 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad

Reparation 2144 kr inkl frakt och moms

Retur utan åtgärd 300 kr exkl frakt och moms

------------------

Vad kan jag göra nu!? Telefonen hade INTE en spruken display när jag skickade iväg den och den var väl förpackade. Om det är relevant på något sätt så var det en Samsung S6.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Har du bild på hur den såg ut?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har du bild på hur den såg ut?

Tänkte inte att det skulle behövas, så nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

skickade du in själv? eller lämnade i butik?
kontakta butiken ifråga och prata med dem, eller snarare den du lämnade in telefonen till, har du tur så minns vederbörande (hen) dig.

det är sjukt, men att filma/spela in är alltid bra :/

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ring till företaget i fråga och säg som det är, och att du vet om att det enbart vore slöseri med tid och pengar för dig att skicka in en telefon med skadad skärm.

Kan ju faktiskt vara så att glaset är helt, men själva LCD displayen bakom glaset har gått sönder på grund av tryck eller liknande. Så fråga vad de EXAKT menar med yttre åverkan.

Är där inga synliga defekter på telefonen, och de inte kan bevisa att det är yttre åverkan på LCD displayen som orsakat felet, så ska garanti och/eller den treåriga allmänna reklamationsrätten gälla.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fick bilden från verkstaden
http://imgur.com/aVDj9Ga

Den har uppenbarligen en spricka, den hade verkligen inte det när jag skickade in den.
Jag packade den väl i extra vadderat kuvert men visst har någon sen på posten slängt något på den så kan den ha tagit skada den vägen.

Det här ser sämre och sämre ut för min del.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Fick bilden från verkstaden
http://imgur.com/aVDj9Ga

Den har uppenbarligen en spricka, den hade verkligen inte det när jag skickade in den.
Jag packade den väl i extra vadderat kuvert men visst har någon sen på posten slängt något på den så kan den ha tagit skada den vägen.

Det här ser sämre och sämre ut för min del.

Säg att du skojar, att du skickade en telefon för runt 5 tusen i ett vadderat kuvert?

Trodde alla lärt sig sen barnsben att skicka ömtåliga saker med skärmar, det skickar man inte i endast ett vadderat kuvert, det är att verkligen be om trubbel

Ringt ditt försäkringsbolag, det här kommer du inte få igenom, det brukar vara väldigt tydligt informerat om hur du ska packa din defekta produkt på väg till verkstad

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Säg att du skojar, att du skickade en telefon för runt 5 tusen i ett vadderat kuvert?

Trodde alla lärt sig sen barnsben att skicka ömtåliga saker med skärmar, det skickar man inte i endast ett vadderat kuvert, det är att verkligen be om trubbel

Ringt ditt försäkringsbolag, det här kommer du inte få igenom, det brukar vara väldigt tydligt informerat om hur du ska packa din defekta produkt på väg till verkstad

Den var inte inpackad i endast vadderat kuvert, i det vaderade låg den i en wellpapp låda, i wellpapp lådan så var den väl insvept i gråskumplast, jag återanvände en förpackning från en ssd.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Outlaw84:

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Ja, om det är så att problemet beror på att LCD'n är trasig så är det väl självklart att en spricka i skärmen kan vara länkad till problemet.

Men du kan åtminstone prata med dem och höra om de gjort något felsökning och kunnat konstatera att skadorna hör ihop. Att där är en annan skada på skärmen gör inte att de kan låta bli att felsöka en annan skada.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Skulle dessutom min eventuellt bristfälliga inpackning helt avfärda det ursprungliga felet och garantin!?

Absolut, du anmäler att skärmen inte fungerar och sen skickar in en telefon där skärmen vid uppackande är smashed, då är det klart att de kopplar ihop felen.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Outlaw84:

Jag köpte en ny telefon till ganska bra kampanj pris på blackfriday rean.

Mot slutet på december så slutade telefonensdisplay att fungera från den ena dagen till den andra helt utan någon olycka eller annan synlig skada. Jag skapade ett returärende hos återförsäljaren och skickade in en "hel och fin" telefon.

Nu fick jag tillbaka följande:

Tack för ditt mail.
Verkstaden har återkommit med följande besked:
"Det är inte garanti på enheten på grund av Telefonen har blivit utsatt för yttre åverkan - display sprucken, tillverkaren godkänner inte detta som garanti ärende. Detta är inget fabrikation eller tillverknings fel, skadan liknar det som uppstår genom tryck/tapp/kläm. Kostnadsförslaget avser byte av displayenhet. Vi förbehåller oss rätten att ändra kostnaden om vi upptäcker dolda fel och skador på enheten. Om vi inte får svar inom 12 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad

Reparation 2144 kr inkl frakt och moms

Retur utan åtgärd 300 kr exkl frakt och moms

------------------

Vad kan jag göra nu!? Telefonen hade INTE en spruken display när jag skickade iväg den och den var väl förpackade. Om det är relevant på något sätt så var det en Samsung S6.

När du lämnar in telefonen till återförsäljaren och återförsäljaren skapar ett rep. ärende på produkten i fråga så skriver de ner massa info. Det är även ett inlämningspapper av produkten du ska ha fått när du lämnade in pappret. På det pappret så brukar det finnas en kolumn för synliga skador vid inlämnandet. Har du fått nå sånt papper? Om ja, vad står det under synliga skador på pappret? Om du inte fick något papper när du lämna in telefonen så är det väldigt konstigt gjort. Det får man alltid när man lämnar in en produkt för rep.

Edit: Kanske fattade dig fel. Eller är det kanske så att du skickade telefonen från ditt postombud direkt till återförsäljaren som vidare skickade in den på verkstad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Absolut, du anmäler att skärmen inte fungerar och sen skickar in en telefon där skärmen vid uppackande är smashed, då är det klart att de kopplar ihop felen.

Om du tittar på den länkande bilden så är den ganska långt ifrån "smashed" även om jag är med på principen

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

När du lämnar in telefonen till återförsäljaren och återförsäljaren skapar ett rep. ärende på produkten i fråga så skriver de ner massa info. Det är även ett inlämningspapper av produkten du ska ha fått när du lämnade in pappret. På det pappret så brukar det finnas en kolumn för synliga skador vid inlämnandet. Har du fått nå sånt papper? Om ja, vad står det under synliga skador på pappret? Om du inte fick något papper när du lämna in telefonen så är det väldigt konstigt gjort. Det får man alltid när man lämnar in en produkt för rep.

Edit: Kanske fattade dig fel. Eller är det kanske så att du skickade telefonen från ditt postombud direkt till återförsäljaren som vidare skickade in den på verkstad?

Fanns ingen sån utförliga rapport, jag fick fraktsedlar mm via mail/pdf.
Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Då får företaget i fråga kontakta Posten och anmäla en fraktskada på telefonen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Outlaw84:

Fanns ingen sån utförliga rapport, jag fick fraktsedlar mm via mail/pdf.
Fraktsedlarna var adresserade till verkstaden, jag packade in varorna enligt tidigare beskrivning och lämnade hos mitt postombud.

Ah, då fattade jag din text fel i första hand, innan jag gjorde en edit. Men då är det förståeligt att du inte fick något sådant papper.
Det får man (enligt min personliga erfarenhet) när man lämnar in telefonen till sin återförsäljare, fysiskt i deras butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Då får företaget i fråga kontakta Posten och anmäla en fraktskada på telefonen.

Om det inte finns några dokumenterade skador på emballaget så faller det tillbaka på avsändaren, dvs. för dåligt packat.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikMoose:

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Displayn slutade fungera innan den sprickan var där

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Skrivet av ErikMoose:

Det syns inte tydligt på bilden om det är glas eller lcd-spricka.
Jag jobbar själv med samsungtelefoner och många liknande skador vi får syns inte innan man har putsat upp glaset ordentligt.

Bedömningen är dock solklart yttre påverkan.
Sen var den har inträffat är en annan fråga.
Ganska vanligt att någon har lagt något på skärmen eller suttit på telefonen vid dessa skador.

Håller med, jobbar själv med mobiltelefoner. Samsung har AMOLED skärm inte LCD om man får påpeka. Vet att det är vanesak att säga LCD

Skrivet av Outlaw84:

Displayn slutade fungera innan den sprickan var där

AMOLED sprickan är svårt att se så du kan ha missat. Man behöver lampa framför telefon och hitta sprickan på rätt vinkel. Sånt ser man inte direkt. Som ErikMoose sa solklart yttre påverkan, tyvärr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Skrivet av LilleGosse:

Håller med, jobbar själv med mobiltelefoner. Samsung har AMOLED skärm inte LCD om man får påpeka. Vet att det är vanesak att säga LCD

Korrekt att det är AMOLED, dock brukar folk se ut som frågetecken när man säger det.

Permalänk
Medlem

Efter de senaste uttalande så har gett med och godkänt deras förslag.

Tack för alla tipsen!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk

@Outlaw84: Finns nog inte så mycket annat tyvärr.
Ett tips till nästa gång är att gå med telefonen till oss på en Samsung Service Point om du har problem så kan vi göra en enklare bedömning innan du skickar den ifall du inte har en fysiskt butik att lämna telefonen i.
http://www.samsung.com/se/support/servicelocation/

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikMoose:

@Outlaw84: Finns nog inte så mycket annat tyvärr.
Ett tips till nästa gång är att gå med telefonen till oss på en Samsung Service Point om du har problem så kan vi göra en enklare bedömning innan du skickar den ifall du inte har en fysiskt butik att lämna telefonen i.
http://www.samsung.com/se/support/servicelocation/

Mvh
Erik

Finns ju inget sånt för mobiler i hela skåne!?
Vi var förbi en samsung/el-giganten butik där den blev undersökt av en tekniker som konstanterade att den måste skickas in.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian