Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Quantum Break kommer till PC – får skyhöga systemkrav och DirectX 12

Permalänk
Medlem

förlåt

@Paddanx: erm skulla inte ha varit där jag tryckte enter å då vart det postat so my mistake

Permalänk
Medlem

till folk som gnäller på oss som kommenterat tidigare. när artikeln släpptes så stod det att 980ti och så var "rekommenderat". inte för ultra. så ta allt innan detta med en nypa salt/skyll på fel uppgifter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan73:

@Paddanx: erm skulla inte ha varit där jag tryckte enter å då vart det postat so my mistake

Lugnt. Jag blev mest förvånad då jag inte visste hur jag skulle tolka det

Permalänk
Medlem

personligen

jag tror dom är supersmarta dom vill lansera x12 samtidigt så kan du bara få spelet till pc om du köper det till Xbox.
sen maxar dom spelet för dom som har hårdvaran till det för att visa vad x12 kan + att dom får massor av goodwill för att någon äntligen satsar på pc och det är inte vem som helst som gör detta

Permalänk
Medlem

Den stora konsolfrågan är... Trumvirvel. Du får Ultra grafik med nedskalning till 720p och 30FPS med ultra inställningar.

Ot:
Den stora frågan är vilken fps de relaterar till vid rekomenderat ultra. Medel 60, inte droppa under 60, 30, 120, 144, 12?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll

Skrivet av hACmAn:

Den stora konsolfrågan är... Trumvirvel. Du får Ultra grafik med nedskalning till 720p och 30FPS med ultra inställningar.

Ot:
Den stora frågan är vilken fps de relaterar till vid rekomenderat ultra. Medel 60, inte droppa under 60, 30, 120, 144, 12?

eftersom att du måste köpa en Xbox för att få spelet till pc och pc versionen kommer vara överlägsen så vet jag vilken jag kommer installera

dom drar igång Windows live med detta på båda plattformarna tllsammans

Permalänk
Medlem

Grafiken och minnet klarar det i alla fall
Men jag tänkte mest stackars stackar Xbox.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

U say wut? 980ti som rekommenderat eller AMD fury x med 6 gb vram.....

AMD har gått ut med tidigare att deras minnes komprimering är så förbättrad gentemot hawaii så att det normalt sätt inte ska vara några problem med spel som legat på gränsen till 4GB eller strax över. Sen hur mycket det stämmer är ju upp till varje titel att bevisa.

Så im detta stämmer så är det data som är lagrat i VRAM i den mån det går komprimerat, och då bättre än tidigare, och därför får man plats med mer även om man "bara" har 4GB. Tänkt dig som en zip eller rar fil. bara att det packas ner och upp av en specialkrets så du inte får den vanlig förtöjningen.

Marios häst skulle nog kunna fylla i och jag vore tacksam.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

fattar inte vad folk klagar över... det är ULTRA......

Helt sjukt folk går banans helt galna...

ultra eller ej, dem kan ju försöka optimera spelet lite bättre om dem nu vill sälja något. De är så simpelt att de blir efterblivet. De finns en hög spel som är snyggare och jag tvivlar folk skulle skaffa sig en PC enbart för att spela detta spel på ultra.

Ur försäljningsperspektiv så vinner dem INGET på att ha så här höga krav, hade de funkat för sämre datorer = större marknad, mer sålda spel. De är redan bevisat att grafik inte säljer i längden. De blir bara en hype sale sedan dör de ut om spelet är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan73:

eftersom att du måste köpa en Xbox för att få spelet till pc och pc versionen kommer vara överlägsen så vet jag vilken jag kommer installera

dom drar igång Windows live med detta på båda plattformarna tllsammans

Ja då får jag kanske be brorsan köpa det då han har en xbone, men som vanligt säjer de inte om ultra ska rulla på 30fps eller inte, för många portar som är låsta till det därav mitt något ironiska inlägg.

Edit:
Jag fattade det nämligen som att om man förhandsbokade/köpte det till xbone så fick man det till pc då det släpptes, men att om man inte gjorde endera så fick man köpa det separat till pc då det släpptes.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Granter: bara för att du inte kan spela spelet på ultra så kommer du inte skaffa spelet är det detta du säger ?

och vad är det för fel att dom som kan spela på ultra får göra det bara för att du inte kan detta.Alla kan inte maxa spelet så det är en flopp enligt dig det låter ju troligt.Och du har ingen aning om hur optimerat spelet är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ultra eller ej, dem kan ju försöka optimera spelet lite bättre om dem nu vill sälja något. De är så simpelt att de blir efterblivet. De finns en hög spel som är snyggare och jag tvivlar folk skulle skaffa sig en PC enbart för att spela detta spel på ultra.

Ur försäljningsperspektiv så vinner dem INGET på att ha så här höga krav, hade de funkat för sämre datorer = större marknad, mer sålda spel. De är redan bevisat att grafik inte säljer i längden. De blir bara en hype sale sedan dör de ut om spelet är skit.

Tror faktisk att det har blivit mer och mer hype senaste åren på just systemkrav. Att vissa tror att bara för att det har ett högt systemkrav kommer det se jätte bra ut. Och att det eventuellt kan ge mer presale. Samt reklamen, det behövs en såhär bra dator men bara en xbone eller ps4. Kan vara några motivationer att slänga framför mamma och pappa eller till ungarna som vill ha en uppgradering. Nu spånar jag och tänker lite marknadsföring men men.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så "nytt"?
Har nästan alltid krävts senaste hi-end hårdvaran för att driva spel i ultra. (O)optimering och dåliga portningar är en annan femma...

Permalänk

16GB ram, antagligen så buffras en himla massa texturer upp i systemminnet plus annat.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Granter:

ultra eller ej, dem kan ju försöka optimera spelet lite bättre om dem nu vill sälja något. De är så simpelt att de blir efterblivet. De finns en hög spel som är snyggare och jag tvivlar folk skulle skaffa sig en PC enbart för att spela detta spel på ultra.

Ur försäljningsperspektiv så vinner dem INGET på att ha så här höga krav, hade de funkat för sämre datorer = större marknad, mer sålda spel. De är redan bevisat att grafik inte säljer i längden. De blir bara en hype sale sedan dör de ut om spelet är skit.

Så det är dåligt optimerat helt plötsligt när det använder hårdvaran.... #LOGIC....

Snälla nån crysis 3 när det kom hade samma systemkrav på ultra.. men dom speca det bara inte...

Förstår ingenting vad detta är negativt....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Trevligt med att lite DX12 spel äntligen börjar finnas på ingång.
Hitman i början av Mars, detta i början av April och Ashes of Singularity under Våren.

Känns nästan som ett krav för mig, att ett AAA-spel under 2016 skall vara DX12 för att jag skall köpa det.

Angående kraven, kravet för Low är inget märkvärdigt, ett R7 260x, och vi vet ännu inte hur spelet ser ut i Low, det kan vara hur snyggt som helst.
16GB rekomenderat är väl heller inte så mycket att snacka om, 8 GB till arbetsminne kostar inte mer än vad spelet gör, bara dumt att snåla där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite hur länge ens 980 Ti kommer att räcka om det redan är maxat mindre än ett år efter man köpte det. Hade mitt 7970 i 3 år utan problem, längtar tills AMD blir grafikkortskung igen så man kan byta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan73:

@Granter: bara för att du inte kan spela spelet på ultra så kommer du inte skaffa spelet är det detta du säger ?

och vad är det för fel att dom som kan spela på ultra får göra det bara för att du inte kan detta.Alla kan inte maxa spelet så det är en flopp enligt dig det låter ju troligt.Och du har ingen aning om hur optimerat spelet är

Nödvändig kommentar, jag kan förmodligen spela de på ultra men då jag ser detta som högst ointressant spel så kommer jag förmodligen inte att köpa det :).

De finns snyggare spel redan, varför ska detta kräva så mycket och inte vara ett dugg snyggare? De att är ett stort jävla fail oavsett hur man vänder på det. Vad är det spelutvecklarna vill med det? framstå som ett benchmark spel där man provar om man har fps liknande vad crysis var?. Oavsett tanken så är de iaf för höga krav för alldeles för lite ögongodis = kass optimerat spel.

Och bara för att ett spelet kräver en maxad dator så behöver inte de innebära att de använder tekniken på ett bra vis, om andra spelutvecklare kan nå samma resultat med mindre hårdvara så är de återigen inget annat man kan säga en misslyckat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Granter:

Nödvändig kommentar, jag kan förmodligen spela de på ultra men då jag ser detta som högst ointressant spel så kommer jag förmodligen inte att köpa det :).

De finns snyggare spel redan, varför ska detta kräva så mycket och inte vara ett dugg snyggare? De att är ett stort jävla fail oavsett hur man vänder på det. Vad är det spelutvecklarna vill med det? framstå som ett benchmark spel där man provar om man har fps liknande vad crysis var?. Oavsett tanken så är de iaf för höga krav för alldeles för lite ögongodis = kass optimerat spel.

Har du sett spelet på PC ännu??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Härligt med fler spel som kan pressa riggen rejält!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Har du sett spelet på PC ännu??

Ja jag har tillgång till youtube precis som du och kan se hur de ser ut :).

Låter som om att du håller spelet varmt om hjärtat?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Granter:

ja jag har tillgång till youtube precis som du och kan se hur de ser ut :).

Länka mig gameplay tack från PC

Tänker inte ens spela spelet om jag fick 5000kr....
Spelar inte singelplayer spel.

FINNS inte ett enda gameplay från PC så gl hf

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Allt beror naturligtvis på hur det slutgitliga produkten ser ut. Men om Ultra ser fantastiskt ut så är det ju inte något konstigt med höga systemkrav.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Man undrar ju lite hur länge ens 980 Ti kommer att räcka om det redan är maxat mindre än ett år efter man köpte det. Hade mitt 7970 i 3 år utan problem, längtar tills AMD blir grafikkortskung igen så man kan byta.

Redan då det släpptes fanns det tittlar som inte kundes spelas på 1080p och ultra med en fps som inte droppade under 60FPS, Var samma med 7970, men med 7970 så kändes hoppet större och har presterat bra om man nu inte vill köra ultra och inte droppa under 60FPS. Vi får se hur det ser ut med 980 Ti om något år eller så. Jag är nöjd med mitt men kan inte slå på nvida specifika inställningar i the division skuggor och/eller ljus då kryper kortet trots min oc. Ultra går ok men droppar under 60 fps och fungerar bra så det körde jag på eftar testa alla möjliga inställningar från low upp. High gav mig mer fps och bättre flyt men normala ultra var den kompromiss jag valde. Slog jag på nvidaas skugger och ljus så blev det klart snyggare men hoppa ner till 40fps ofta anser jag inte spelbart även om detta inte är en fps som t.ex bf4 eller för en delen CS GO.

Så singel 980Ti inte så förvånad, var samma sak då jag köpte 680 4GB kunde inte få höga FPS med ett kort, samma sak med 480 som jag faktiskt köpte då det släptes. Handlar väldigt mycket om tittle och vad man kan acceptera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Fan va najs att man får PC-versionen om man förbeställer Xbox One-versionen också. Jag har en Xbox One men är egentligen inte så intresserad av det här spelet... Men mycket roligt med ett spel som kräver Windows 10 och DirectX 12 som minimum!

Xbox One-utgåvan ska även ge Alan Wake och Alan Wake: American Nightmare utöver PC-utgåvan av Quantum Break vid digital förbokning så ett riktigt bra paket ändå. Bra också att PC-utgåvan faktiskt använder och kräver DirectX 12 med, frågan är om det blir det första spelet som lanseras som faktiskt designats för DX12.

Rätt sugen själv på spelet, inte bestämt mig för Xbox One eller PC-utgåvan men får se vilka priser spelet har närmare lanseringen. Föredrar fysiska exemplar så lutar åt retail-utgåvan till Xbox One. Trevligt oavsett att det finns en del olika alternativ att skaffa spelet iallafall.

För övrigt hade jag gärna sett ett Alan Wake 2 också. Klippet som avslöjades förra året på det icke-lanserade spelet gav mersmak med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

AMD har gått ut med tidigare att deras minnes komprimering är så förbättrad gentemot hawaii så att det normalt sätt inte ska vara några problem med spel som legat på gränsen till 4GB eller strax över. Sen hur mycket det stämmer är ju upp till varje titel att bevisa.

Så im detta stämmer så är det data som är lagrat i VRAM i den mån det går komprimerat, och då bättre än tidigare, och därför får man plats med mer även om man "bara" har 4GB. Tänkt dig som en zip eller rar fil. bara att det packas ner och upp av en specialkrets så du inte får den vanlig förtöjningen.

Marios häst skulle nog kunna fylla i och jag vore tacksam.

AMD:s 4GB-kort (inklusive Fury X) har betydligt lägre lägsta fps i GTA 5 4k än vad 980 och till och med 970 har. 390/390X som har 8GB klarar däremot av att prestera som väntat. Yposhman har också länkat något test med extrem minnesanvändning och vid riktigt hög upplösning gick 980 om Fury X i fps. Så nej, AMD är inte riktigt nära Nvidia i minnesoptimering.

-------------------------------------
Remedy tycks tycka gott om AMD, 260X är ju rätt mycket sämre än 760.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Undra när det kommer in som pre-order i butik då. Men att prata om pre-order är väl som att svära i kyrkan här på SweC.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Hur kan man tycka att en i7:a och ett 980Ti är "skyhöga" krav för att spela ett aaa-spel med ultra settings som släpps 2016? Förväntade är ordet ni letar efter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra! Exklusivitetsavtal borde vara olagliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur kan man tycka att en i7:a och ett 980Ti är "skyhöga" krav för att spela ett aaa-spel med ultra settings som släpps 2016? Förväntade är ordet ni letar efter.

Jag håller helt med men som jag förstått har Sweclockers ändrat i sin artikel och tidigare var det "rekommenderade specifikationer" och det stod ingenting om att detta var ultra. Att det däremot fortfarande är folk som klagar kan jag inte förstå alls.

Tror många hatar just på grund av att det är Microsoft och DX12, dom vill väl kanske inte uppgradera operativsystem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.