Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Montera moderkort före processor.

Som titeln lyder. Har beställt ny rigg. Men har köpt från två olika ställen och ena va såklart snabbare en det andra. Så jag har chassie, moderkort och ram. Jag tänkte att jag kunde montera de sakerna så allt är som det ska och sen sätta i resten efteråt. Moderkort är gigabyte z170 gaming k3 fläkten är en be quiet pure rock. Vad säger ni funkar det eller är det mycket krångligare?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att droppa i processorn i sockeln. Men är det kanske kylarmonteringen du far efter? Isåfall får du kontrollera om du kan montera kylarens backplate bakom moderkortet när moderkortet är monterat i chassit. Vissa chassin har utstansade hål i moderkortsplåten för det.

Permalänk
Medlem

På vissa äldre chassin måste man montera cpu-fläkten innan man monterar moderkortet då man behöver komma åt baksidan på moderkortet, men tror inte det finns många sådana chassin i dagsläget. Öppna baksidan på chassit och se om du kommer åt undersidan (om du nu skulle behöva det för cpu-fläkten).

Permalänk
Medlem

Jag har alltid monterat mina moderkort före processor, men vem vet kanske man gjort fel, väldigt enkelt att montera då moderkortet sitter i chassit. Se bara till att sätta i processorn åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Har köpt ett fractal design r4 så då borde det gå gissar jag. Får kika lite hur allt ser ut. Har fläkten också så det är ju bara kolla hur anordning är. Tack som fasen för snabba svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det chassit verka ha hålet för att komma åt baksidan som siglolmic nämnde.

Vissa kylare behöver man kontrollera från sidan eller under moderkortet att den verkligen blev rätt monterad. Några som undrade om den var för varm kunde få 10 grader lägre temp när det monterade om den.