Raspberry Pi 3 lanseras den 29 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig själv använt den här typen av system som HTPC (tycker det finns bättre alternativ även om de är klart dyrare), men är man ute efter den här typen av system som HTPC verkar RPi vara den enhet med enklast/bäst stöd.

Har kört RPi gen 1 som HTPC och det var halvslött och hackigt med XBMC.
Kör just nu RPi2 som HTPC med RaspBMC och det fungerar klockrent. Bra flyt i menyer och uppspelning, inga som helst problem tack vare x264-hårdvaruavkodning. Det som däremot suger är det analoga ljudet men det har jag löst med en DAC i form av HifiBerry DAC+ och jag är grymt nöjd för de lilla pengarna det kostade.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Använde mina 3 (1 xRPI1 B 256MB, 2x RPI 2) till lita olika saker ett tag körde 1 ad block(Pihole), och en annan var Gamestream client sedan körde den sista Kodi.

Nu efter att jag köpte nVidia shield TV använder jag 2 som headless musikuppspelare med Moode(moodeaudio.org) fungerar troligen typ som Sonos. Den sista kör nu (Amiga) Workbench som den booter rakt upp i.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Mycket möjligt, men det verkar väldigt tyst från andra som inte hänvisar hit som källa... Men man får väl se om 4 dagar.

Skrivet av djdiff:

Det gav det ju inte direkt mer substans. Jag hittar inga andra siter som nämner något om RPi 3 utan att hänvisa till Sweclockers. Därmed inte sagt att den inte kommer, men det finns väldigt få belägg för det. Ett "tro mig, det stämmer" är inte direkt ett övertygande argument heller.

Vi får väl se om det stämmer när vi kommer till den 29:e.

Det är officiell insiderinformation från RPF själva vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Har kört RPi gen 1 som HTPC och det var halvslött och hackigt med XBMC.
Kör just nu RPi2 som HTPC med RaspBMC och det fungerar klockrent. Bra flyt i menyer och uppspelning, inga som helst problem tack vare x264-hårdvaruavkodning. Det som däremot suger är det analoga ljudet men det har jag löst med en DAC i form av HifiBerry DAC+ och jag är grymt nöjd för de lilla pengarna det kostade.

Uppdatera till OSMC om du vill köra HTPC. Funkar perfekt med en RPI gen 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Har kört RPi gen 1 som HTPC och det var halvslött och hackigt med XBMC.
Kör just nu RPi2 som HTPC med RaspBMC och det fungerar klockrent. Bra flyt i menyer och uppspelning, inga som helst problem tack vare x264-hårdvaruavkodning. Det som däremot suger är det analoga ljudet men det har jag löst med en DAC i form av HifiBerry DAC+ och jag är grymt nöjd för de lilla pengarna det kostade.

Nu har du fixat det med en HifiBerry DAC+, men det har precis kommit en fix för förbättrat analogt ljud. Har dock inte hunnit testat den ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Uppdatera till OSMC om du vill köra HTPC. Funkar perfekt med en RPI gen 1.

För mig så var den enda märkbara förändringen efter byte från en RPI gen 1 till en gen 2 att navigering i menyerna blev klart snabbare, men med tanke på hur ofta man ägnar sig åt det så var det kanske inte så viktigt att byta model...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

dubbla intel nics hade varit kul

Det hade onekligen gjort maskinen betydligt mer intressant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Roligt!

Blir en sån här till 3D Skrivaren tror jag.

Vad tror ni livstiden är på en sån här? Klarar den ett par tusen timmar?

Beror på vad du ska göra med den och hur du behandlar den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

För mig så var den enda märkbara förändringen efter byte från en RPI gen 1 till en gen 2 att navigering i menyerna blev klart snabbare, men med tanke på hur ofta man ägnar sig åt det så var det kanske inte så viktigt att byta model...

OSMC är förvånansvärt snabbt även på en RPI gen 1. Menyerna flyter på som vatten sedan ett par versioner tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Tumnus:

Driva ett USB minne/minneskort med stl filer på, kanske en wifi modul så jag kan skicka filer till skrivaren.

Eventuellt en webcam modul så att man kan se vad skrivaren gör.

5-6 timmars drift per dag.

Värt att notera är väl kanske att rummet som skrivaren står i blir ~35c varmt pga värmen från heatbed och skrivarmunstycke. Det har väl en negativ inverkan på livslängden antar jag, (väldigt liten?)

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Lite som när man var liten och vänta på tomten, vad det de blir specs.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

pi@raspberrypi:~ $ uname -a
Linux raspberrypi 4.1.13+ #826 PREEMPT Fri Nov 13 20:13:22 GMT 2015 armv6l GNU/Linux
pi@raspberrypi:~ $ uptime
23:49:02 up 76 days, 14:38, 1 user, load average: 0.00, 0.01, 0.05
så dom verkar ju vara rätt stabila

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte vara fel om man bytte ut SD-kort läsaren till en variant som faktiskt fungerar med majoriteten av alla SD-kort där ut. Och innan någon säger "det har aldrig strulat för mig!", googla "SD-card corruption rpi" alt. läs lite i de mängder med trådar likt denna. Att rootfs på SD-kort ofta går sönder är ett problem för väldigt många.

Själv har jag kommit på en workaround, bootar endast från SD-kortet men lägger rootfs på en USB-sticka. Min RPi som används som enkel hemmaserver har just nu en uptime på 145 dagar, så rent generellt är RPi ett väldigt stabilt system.

Måste också vara RPi som felet ligger i, har skaffat ett Intel Galileo gen 2 kort och använder där ett SD-kort (16 GB Sandisk) där rootfs blivit korrupt både i RPi och även i Banana Pi. I Galileo har detta SD-kort nu snurrat problemfritt som rootfs längre än vad det någonsin överlevt i vare sig BPi/RPi.

Jag har hört talas om detta mycket kring RPi1 och 2, men själv har jag aldrig råkat ut för denna SD-card corruption på min RPi2 (..peppar peppar..). Har dock bara använt den kanske en vecka, så jag har inte mycket att komma med.
2 frågor som jag dock undrat över...
Går kortet sönder när detta sker eller räcker det med att omformatera kortet (low-level eller vanlig?) för att få ordning på allt igen?
Kan man rädda sin data från kortet när detta händer, eller vill inte datorer heller kännas vid kortet efter en sådan data corruption?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyDriver:

Om jag inte mins fel så var den ursprungliga tanken med Raspberry Pi att få folk intresserade av programmering och Pi:n skulle vara så billig att alla skulle har råd. Problemet är bara att det i princip krävs en PC/Mac för att programmera och kompilera koden för att sedan ladda ner det på sin Raspberry. Dessutom är inte ARM arkitekturen och Linux det lättaste att börja med om man vill lära sig programmera. Då är Arduino eller AVR mycket lättare att komma igång med.

Raspberry Pi kan däremot vara bra om man vill slänga ihop ett lite mer komplext hemmabygge som t.ex. en webbserver, övervakning av sensorer och liknande. Den går även att använda som mediaspelare med Kodie/XBMC/Plex, men det fungerar sådär skulle jag påstå. Då finns det som sagt andra kort som är bättre lämpade och som har bättre grafikprestanda, H265 support, snabbare nätverk och SATA-kontroller. Finns även kort med FPGA och DSP om vill göra riktigt avancerade saker. Problemet är som alltid att porta koden till en annan plattform, vilket sällan är helt enkelt. Skulle gissa att mer än 99% av alla som köper en Pi kommer ladda ner färdig kod, boota upp sin Pi för att testa en stund, sedan kommer den hamna i en låda och aldrig mer användas.

Här finns en länkt med några intressanta alternativ till Raspberry Pi.
http://beebom.com/2015/09/raspberry-pi-and-pi-2-alternatives

Jag har då kört min Rpi2 som mediacenter/nas (openelec) sedan den lanserades och har inte haft några problem. Grejen med just raspberryn är att det är i första hand den allting anpassas för och inte alternativen.
Man kan stöta på många problem om man väljer någonting Pi-liknande snarare än originalet.
Det enda jag egentligen saknat på min Rpi2 är gigabit nätverk och usb 3.0. Får den det och aningen mer CPU kraft så är den perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

hur står sig dessa jämfört med en "datorsticka" typ intel compute stick

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se! Tredje gången gillt för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag har hört talas om detta mycket kring RPi1 och 2, men själv har jag aldrig råkat ut för denna SD-card corruption på min RPi2 (..peppar peppar..). Har dock bara använt den kanske en vecka, så jag har inte mycket att komma med.
2 frågor som jag dock undrat över...
Går kortet sönder när detta sker eller räcker det med att omformatera kortet (low-level eller vanlig?) för att få ordning på allt igen?
Kan man rädda sin data från kortet när detta händer, eller vill inte datorer heller kännas vid kortet efter en sådan data corruption?

SD-kortskorruptionen var en bugg i kärnan som gjorde att kortet blev korrupt när strömmen bröts innan linux stängts ner ordentligt. Det är fixat sen en tid tillbaka så nu skall det inte vara något problem. Så länge man använder en senare version av Raspbian så skall det vara löst.

Om felen är kvar är det troligen ett spänningsproblem. Antingen är nätadaptern eller kabeln för underdimensionerad. Jag testade alla mina USB kablar och merparten av dem var för tunna och minskade spänningen ner mot 4.5V i raspberryändan vid belastning.
Väldigt få kablar klarar att driva raspberryn utan spänningsfall och raspberryn är väldigt känslig för spänningsfall.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lastninja:

Jag har hört talas om detta mycket kring RPi1 och 2, men själv har jag aldrig råkat ut för denna SD-card corruption på min RPi2 (..peppar peppar..). Har dock bara använt den kanske en vecka, så jag har inte mycket att komma med.
2 frågor som jag dock undrat över...
Går kortet sönder när detta sker eller räcker det med att omformatera kortet (low-level eller vanlig?) för att få ordning på allt igen?
Kan man rädda sin data från kortet när detta händer, eller vill inte datorer heller kännas vid kortet efter en sådan data corruption?

Har inte haft något som behövts räddas så vet inte i vilket tillstånd data typiskt är på kortet när det händer.

Har själv aldrig varit med om att kortet går sönder, det räcker att formatera om det. Även om jag har gjort saker så man behövt köra low-level format på kortet för att rädda det så har det aldrig hänt när RPi/BPi fått korrupt rootfs, i de lägen har en "vanlig" formatering räckt (eller så genererar man bara om rootfs direkt med Linux/OSX "dd" eller Win32DiskImager på Windows).

Som jag skrev ovan kör jag nu ett SD-kort i Intel Galileo gen 2 som tidigare suttit i BPi. Kortet blev typiskt korrupt efter några dagar i BPi (enheten var på 24/7) medan det så här långt verkar vara helt stabilt i Galileo.

Testade en lång rad SD-kort i min RPi, vissa kort hade under långt tid problemfritt använts som lagring i en PC-laptop men slutade alltid med att filsystemet havererade, som längst höll det lite mer än en månad. Har dock haft dessa enheter på 24/7 med webserver/ssh-server samt åtkomliga via Internet, något som leder till perioder där ganska många små läsningar/skrivning ska hanteras av SD-kortet. SD-kort är inte alls optimerade för detta, de är optimerade för att läsa/skriva stora filer i sekvens.

Min gissning är att SD-kortet drar relativt mycket ström när de måste hantera hög frekvens av små läsningar/skrivning och att strömförsörjningen i RPi/BPi helt enkelt är lite underdimensionerad. Notera att det inte är säkert att man själv kan lösa detta med en bättre strömförsörjning då SD-kortet använder 3,3 V så det är BPi/RPi som står för spänningsdelning från 5 V. Har man en dålig strömförsörjning så är korruption av SD-kort mer eller mindre garanterat och det rätt snabbt, så ligger nära tillhands att det har något med just detta att göra. Har kört en del på dyrare ARM-kort som t.ex. SABRE Lite iMX6, där har jag inte alls upplevt problem med att rootfs på SD-kort blir korrupt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av captur605:

hur står sig dessa jämfört med en "datorsticka" typ intel compute stick

Det är rätt svårt att svara på eftersom de är rätt olika produkter. Intel Compute Stick är en vanlig dator fast i väldigt litet format. Raspberry Pi kan vara lite allt möjligt och kan ses som både mer flexibel eller mer begränsad beroende på vad man vill göra. Den stora skillnaden är arkitekturen. Compute Stick kör en x86 Atom-CPU och kan köra en vanlig version av Windows och alla vanliga desktopprogram. Tyngre program kommer inte gå fort eftersom det är en enkel CPU men det fungerar. Raspberry Pi har en relativt enkel ARM-processor fast den fick en bra prestandaboost med tvåan. Det betyder att man är begränsad till mjukvara för ARM vilket betyder ett par linuxdistar som finns för den och Windows 10 IoT edition. Så beroende på vad man vill göra kan det vara trassligare med mjukvara. Sen är Pi betydligt mer flexibel om du vill bygga och styra saker då den har massa GPIO-pinnar och annat kul. Man kan nog lite grovt säga att Raspberry Pi ligger någonstans mellan en mini-PC och en mikrokontroller typ Adruino.

Så vilken enhet som är bäst beror helt på vad du är ute efter för de är så olika typer av produkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Heh, ingen som verkar tro på Sweclockers info om detta om man googlar lite.
Hoppas ni har en trovärdig källa.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Intressant, skumt dock att bara Sweclockers vet om det här ryktet än.

Antar 29:e februari blir passande på deras 4årsdag och innan födelsedagsfesten.

https://www.raspberrypi.org/blog/come-to-our-fourth-birthday-...

Precis!
Har inte sett det någon annanstans på Internet. Borde man inte vilja göra lite marknadsföring inför en internationell lansering av en produkt? Varför är specifikationerna så hemliga, t.o.m. tre dagar innan? Jag är skeptisk men hoppas det är sant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tadawa:

Precis!
Har inte sett det någon annanstans på Internet. Borde man inte vilja göra lite marknadsföring inför en internationell lansering av en produkt? Varför är specifikationerna så hemliga, t.o.m. tre dagar innan? Jag är skeptisk men hoppas det är sant.

Det är inget ovanligt att hålla specifikationer och sånt hemliga innan lansering. Tittar man på kamerabranschen har det ofta varit helt tyst fram tills en ny modell lanseras. Nikon har varit duktiga på att inte säga ett enda ord innan lansering. Det är inte säkert att det är värt att marknadsföra något som inte går att köpa än. Det är mest datorspel och film som envisas med att släppa skit år i förväg. Nu med early access har det gått så långt att man kan spela ett halvfärdigt spel över ett år i förväg vilket leder till att många är trötta på produkten redan innan den är färdig. De har ju inte gjort massa väsen av andra lanseringar innan produkten är färdig heller. Senaste var det ju minimodellen för $5 som bara dök upp en dag. Tror inte de behöver göra så mycket egen reklam heller så som marknaden ser ut. De har ett så starkt community och starkt varumärke att de bara behöver släppa ett pressrelease så kommer alla stora tekniksidor skriva om det direkt.

Sweclockers brukar vara någorlunda selektiva med vilka rykten som faktiskt publiceras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har själv aldrig varit med om att kortet går sönder, det räcker att formatera om det. Även om jag har gjort saker så man behövt köra low-level format på kortet för att rädda det så har det aldrig hänt när RPi/BPi fått korrupt rootfs, i de lägen har en "vanlig" formatering räckt (eller så genererar man bara om rootfs direkt med Linux/OSX "dd" eller Win32DiskImager på Windows).

Som jag skrev ovan kör jag nu ett SD-kort i Intel Galileo gen 2 som tidigare suttit i BPi. Kortet blev typiskt korrupt efter några dagar i BPi (enheten var på 24/7) medan det så här långt verkar vara helt stabilt i Galileo.

Har också råkat ut för att sd-kort blir korrupt i RPi. Hände med en jag har hos en firma i Tyskland. Som tur var var de väldigt hjälpsamma med att byta ut det.

Fel tråd, men Galileo verkar kul. Hur är den jämfört med RPi i övrigt?

Permalänk
Medlem

Kör just nu OpenELEC på en Pi Zero, men funderar på att uppgradera till 2an. Scrollar inte runt i en massa i menyer dock, utan hoppar rätt in i mina tillägg och streamar diverse material. Kommer jag se en märkbar skillnad? Hur är osmc till skillnad från openelec? Flyter det på likadant grundmässigt, eller finns det någon prestandaskillnad?

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Om felen är kvar är det troligen ett spänningsproblem. Antingen är nätadaptern eller kabeln för underdimensionerad. Jag testade alla mina USB kablar och merparten av dem var för tunna och minskade spänningen ner mot 4.5V i raspberryändan vid belastning.
Väldigt få kablar klarar att driva raspberryn utan spänningsfall och raspberryn är väldigt känslig för spänningsfall.

Skrivet av Yoshman:

Har inte haft något som behövts räddas så vet inte i vilket tillstånd data typiskt är på kortet när det händer.

Har själv aldrig varit med om att kortet går sönder, det räcker att formatera om det. Även om jag har gjort saker så man behövt köra low-level format på kortet för att rädda det så har det aldrig hänt när RPi/BPi fått korrupt rootfs, i de lägen har en "vanlig" formatering räckt (eller så genererar man bara om rootfs direkt med Linux/OSX "dd" eller Win32DiskImager på Windows).

Testade en lång rad SD-kort i min RPi, vissa kort hade under långt tid problemfritt använts som lagring i en PC-laptop men slutade alltid med att filsystemet havererade, som längst höll det lite mer än en månad. Har dock haft dessa enheter på 24/7 med webserver/ssh-server samt åtkomliga via Internet, något som leder till perioder där ganska många små läsningar/skrivning ska hanteras av SD-kortet. SD-kort är inte alls optimerade för detta, de är optimerade för att läsa/skriva stora filer i sekvens.

Har man en dålig strömförsörjning så är korruption av SD-kort mer eller mindre garanterat och det rätt snabbt, så ligger nära tillhands att det har något med just detta att göra. Har kört en del på dyrare ARM-kort som t.ex. SABRE Lite iMX6, där har jag inte alls upplevt problem med att rootfs på SD-kort blir korrupt.

Tack för dom informativa svaren hörni.
Ok, då är det nog därför min RPi2 klarat sig så bra i dom kanske 10 dagarna den använts. Jag köpte en massa 2.1 mA strömadaptrar (med ganska korta usb-kablar). Handlade ett dussin sådana laddare på en konkursauktion, och blev besviken över att många mobiler inte ville ladda på rätt sätt med så starka laddare.
Då vet jag nu iaf att jag har bra förutsättningar till min RPi2 (..samt vad dessa irriterande laddare ändå visade sig vara bra på till slut).
Tur också att man slipper göra low-level formatering när det blir data corruption, för det är väldigt få SD-kort tillverkare som erbjuder såna tools.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är officiell insiderinformation från RPF själva vi pratar om.

Det där uttalandet hade ungefär lika mycket substans som det förra. Ett till "tro mig, det stämmer"-uttalande utan hänvisning till nån annan part/källa eller liknande.
Med tanke på att det inte är (som det verkar) nån annan site som rapporterar om detta rykte utan att hänvisa hit, så finns det bara en källa, vilket vanligtvis inte bådar gott. Med flera av varandra oberoende källor hade det varit en annan sak.

Ett bra exempel på mer substans som dessutom involverar en annan, oberoende, källa har vi inlägget från 1n5aN1aC här: https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/47imlu/raspber...

Där presenteras en länk till en FCC-ansökan för RPi 3, komplett med foton och teknisk dokumentation. Det ger lite mer trovärdighet till ryktet.

Permalänk
Medlem

Påstådda bilder på Pi 3, samt att de kommer levereras med WiFi.
http://www.theregister.co.uk/2016/02/26/raspberry_pi_3/

EDIT:
All info verkar komma härifrån: https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/ViewExhibitReport.cfm?... så bilderna stämmer.

Permalänk
Medlem

Fint, precis på min födelsedag, får nog gratulera mig själv med en ett köp!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2