Måste man betala tv-licens om man har tv via fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja en folkomröstning som gäller Radiotjänst/SVT dvs allt som har med P1/2/3/4 och SVT1/2 att göra.

SVT har intet med Radiotjänst, och deras verksamhet att göra. Radiotjänst är ett företag som fått i uppdrag att driva in en avgift. Avgiften styrs sedan politiskt till olika mottagare, där SVT är en av ett stort flertal. Att folkomrösta om Radiotjänst kan jag förstå, och hålla med om att det finns en poäng med, men att folkomrösta om SVT är i det här sammanhanget helt meningslöst. Licenspengarna skulle fortsätta drivas in i samma omfattning, eftersom de går till både fler TV kanaler, men även radio...
Misstaget var alltså att koppla ihop SVT med radiotjänst som om SVT hade någon som helst betydelse för indrivningen av licensen.

Skrivet av Turbonisse:

Är en "TV" med gammal analog mottagare en "TV"? För här i krokarna (Sverige) har man släckt det analoga nätet och det krävs numera en digital dito för att kunna se på "TV". En "TV" med analog "TV-mottagare" kan bara få in myrornas krig. Den analoga mottagaren har inte längre några signaler att ta emot.

All gammal analog TV-utrustning är fortfarande licenspliktig, ja. Delvis för att den var designad just för TV tittande vid produktionen, men även eftersom de fortfarande fungerar i flerfamiljshus där exempelvis Comhem fortfarande sänder ett analogt grundutbud med 15-16 kanaler...

Skrivet av Turbonisse:

TV licensen, skulle med dagens teknik vara en barnlek att lösa, helt utan lagförslag. VIASAT och CMore löser det varje dag. Om man inte betalar, kan man inte se!

Här håller jag med fullständigt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Vet inte om vi syftar på olika saker, ett företag betalar (ska betala) oavsett antal mottagare. Men är dessa mottarare 0 st så är det ingen licens som ska betalas. Man behöver inte heller betala licensen om man endast har apparater som är plomberade eller där man alltså tex tagit bort kanalväljaren.

När de ändrade till att man betalar en och samma avgift oavsett antalet mottagare första januari 2010 så gjorde de möjligheten att plombera en TV-apparat poänglös, så gott som alla företag har någonstans en tv-mottagare – men det är få företag som betalar licens. Så jag vet snarare inte hur du resonerar, jag ser bara hur det ser ut i tillämpningen och hur företag slipper undan sin skyldighet. Det hade varit bättre att behandla alla lika. Det finns ingen egentlig anledning att ha kvar möjligheten att plombera en tv när en avgift täcker obegränsat antal mottagare inom samma organisationsnummer, mer än att de inte upphävt den gamla möjligheten. Företag slipper inte undan för att de har apparater utan kanalväljare, de slipper undan för att de inte anmäler TV-innehav. Jag kan så gott som garantera att 99% av alla företag med några anställda har en TV som inte är plomberad, det är ändå bara 1/10 av alla företag som betalar. Det är i princip bara enmansföretagare utan TV på kontoret som ska slippa idag, så drygt tre gånger så många bolag bör betala även om vi räknar bort alla enmansföretagare.

Hur det fungerade före 1 jan 2010 är jag medveten om, men det finns ingen anledning att låtsas längre genom att ta bort kanalväljare på vissa maskiner eftersom det inte minskar avgiften du ska betala, möjligheten fanns inte där för de helt utan tv-mottagare utan för att minska avgiften så att du inte skulle behöva betala extra för t.ex. reklamskärmar och annat som inte används för tv. Idag räcker det med att någon chef har en TV på sitt kontor eller att det finns en TV i något konferensrum för att vara skyldig att betala, och det blir inte dyrare för att du har fler. Att lagen finns kvar är inte för att företag ska kunna slippa undan avgiften och påstå att de har noll mottagare utan snarare att de varit slöa när de ändrat lagstiftningen. Det går inte att hänvisa till hur det såg ut före 1 januari 2010. Nu är inte lagen där för att minska avgiften, det är bara en kvarleva som inte längre har samma syfte som undantaget från början hade. När Radiotjänst fick för sig att använda den galna tolkningen lagstiftarna avfärda redan 2005/6 så begärde de inte att företag skulle skicka in intyg på att möjligheten att se på tv på deras datorer var förhindrad. Där hade de haft 900 000 nya licensbetalare om de faktiskt hade haft möjligheten att ta ut tv-avgift för datorer med internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Här håller jag med fullständigt.
B!

Är det så enkelt?

Ska man utestänga folk från VMA?

Citat:

På SVT:s Text-TV sidan 100 anger man när en VMA-situation pågår och hänvisar för mer information till Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.

https://www.sosalarm.se/112/Viktigt-Meddelande-till-Allmanhet...

Citat:

Information i radio och TV
Regeringen har slagit fast att radio och television är de primära kanalerna för att varna och informera allmänheten vid olyckor och andra allvarliga händelser.

https://www.msb.se/vma

Edit:
Bättre att lägga den som en separat skattepost likt kyrkoskatten bara det att man kan inte "välja" bort den.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det så enkelt?

Japp, i mina ögon är det det.

Skrivet av Bael:

Utan vidare. Här i stan har vi ett bra exempel. Det hände något på en kemifabrik som ledde till ett större utsläpp av (har jag för mig) svavelsyra. Det var en hälsofara att vistas ute i området, om man inte kunde evakueras omedelbart skulle man stanna inne, och stänga av all ventilation.
Vägen man valde att informera allmänheten på? SMS i telefonerna, oberoende av operatör, eller telefon-nummer, och RDS radio. (Kombinerat med tutorna som säger att det är något viktigt på radio.)
På Text-TV dök det upp först dagen efter, och då bara som en kort notis i det vanliga nyhetsflödet.
Att trycka ut ett massmeddelande via mobiltelefoner ger dessutom bättre träffyta, eftersom flertalet människor inte ens vet att det finns en informations-sida på Text-TV, men telefonen har de flesta med sig till och med på dass...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Japp, i mina ögon är det det.

Utan vidare. Här i stan har vi ett bra exempel. Det hände något på en kemifabrik som ledde till ett större utsläpp av (har jag för mig) svavelsyra. Det var en hälsofara att vistas ute i området, om man inte kunde evakueras omedelbart skulle man stanna inne, och stänga av all ventilation.
Vägen man valde att informera allmänheten på? SMS i telefonerna, oberoende av operatör, eller telefon-nummer, och RDS radio. (Kombinerat med tutorna som säger att det är något viktigt på radio.)
På Text-TV dök det upp först dagen efter, och då bara som en kort notis i det vanliga nyhetsflödet.
Att trycka ut ett massmeddelande via mobiltelefoner ger dessutom bättre träffyta, eftersom flertalet människor inte ens vet att det finns en informations-sida på Text-TV, men telefonen har de flesta med sig till och med på dass...
B!

Inte i mina ögon, bättre lägga avgiften som en separat skattepost..

När det kommer till sms måste telefonnumret vara registrerat på en adress i det berörda området så även det har sina brister verkar det som.

Citat:

Varning via SMS sedan den 1 februari 2015
I uppdraget ingår även att utveckla ett system för att kunna varna via SMS till ett begränsat geografiskt område. SOS Alarm har skapat en teknisk plattform för detta och lanserade tjänsten att kunna skicka ut SMS till adressregistrerade mobiltelefoner den 1 februari 2015. Med adressregistrerade mobiltelefoner menas att användaren har ett abonnemang registrerat hos en mobiloperatör och en gatuadress kopplat tillabonnemanget.

https://www.sosalarm.se/112/Viktigt-Meddelande-till-Allmanhet...

Men visst är det märkligt att inget kom i text tv vad var förklaringen till det?

Edit: Fast å andra sidan skriver dom faktiskt såhär!

Citat:

När du hör signalen ska du:
Gå inomhus.
Stänga dörrar, fönster och ventiler.
Lyssna på radio för information.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

All gammal analog TV-utrustning är fortfarande licenspliktig, ja. Delvis för att den var designad just för TV tittande vid produktionen, men även eftersom de fortfarande fungerar i flerfamiljshus där exempelvis Comhem fortfarande sänder ett analogt grundutbud med 15-16 kanaler...

Jag hör vad du säger, men... Det är här jag tycker att det börjar bli jobbigt, för här har de släkt ner ComHem till förmån för IPTV, Så lagen säger att jag är tvungen att betala för TV för att jag äger en kniv och en gaffel. (Jag får in lika mycket TV om jag lägger besticken i kors, som med en analog TV mottatagre.) Den adress jag är skriven på kan man inte få in nått som SVT sänder ut. Men det spelar ingen roll, storebror vill ha min veckopeng i alla fall.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Utan vidare. Här i stan har vi ett bra exempel. Det hände något på en kemifabrik som ledde till ett större utsläpp av (har jag för mig) svavelsyra. Det var en hälsofara att vistas ute i området, om man inte kunde evakueras omedelbart skulle man stanna inne, och stänga av all ventilation.
Vägen man valde att informera allmänheten på? SMS i telefonerna, oberoende av operatör, eller telefon-nummer, och RDS radio. (Kombinerat med tutorna som säger att det är något viktigt på radio.)
På Text-TV dök det upp först dagen efter, och då bara som en kort notis i det vanliga nyhetsflödet.
Att trycka ut ett massmeddelande via mobiltelefoner ger dessutom bättre träffyta, eftersom flertalet människor inte ens vet att det finns en informations-sida på Text-TV, men telefonen har de flesta med sig till och med på dass...
B!

Mycket bra sagt!
Det är väl trevligt att farmor som fortfarande tittar på TV kan läsa dagen efter vad hennes släkt dog av i text TVn, så slipper hon leva i ovishet! <-Ironi!
Självklart är det vettigare att vid katastrofer, använda sig av moderna kanaler, som folk faktiskt använder.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

När det kommer till sms måste telefonnumret vara registrerat på en adress i det berörda området så även det har sina brister verkar det som.

Det måste det inte. De skickade SMS'ett till alla telefoner aktiva på en sändare i området.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Inte i mina ögon, bättre lägga avgiften som en separat skattepost..

Alla har vi rätt till en åsikt. Jag respekterar din! Själv tycker jag att man borde lägga ner hela public service, men det är bara min åsikt.

Skrivet av Bael:

När det kommer till sms måste telefonnumret vara registrerat på en adress i det berörda området så även det har sina brister verkar det som.

Det är fullt möjligt att skicka ut medelande till alla telefoner som en viss mast når. (Ganska meningslöst att skicka varning till nisse som är på besök i norrland, att det läcker klorgas hemma i småland.)

Skrivet av SOS:

I uppdraget vill man även kunna positionera mobiltelefoner som befinner sig i ett drabbat område för att skicka varning via SMS. För att kunna genomföra detta krävs en ändring i lagen om elektronisk kommunikation. SOS Alarm har under hösten 2013 lämnat in en ansökan om lagändring som ej ännu har gått igenom. Därmed avvaktar man med att lansera den del av systemet som gäller positionering av mobiltelefoner.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det måste det inte. De skickade SMS'ett till alla telefoner aktiva på en sändare i området.
B!

Skrivet av Turbonisse:

Det är fullt möjligt att skicka ut medelande till alla telefoner som en viss mast når. (Ganska meningslöst att skicka varning till nisse som är på besök i norrland, att det läcker klorgas hemma i småland.)

Då kanske dom begick ett lagbrott om man betänker vad dom själv skriver? (Det var det jag gick på)

Citat:

Varför kan ni inte positionera mobiltelefoner som befinner sig i ett speciellt område?

Enligt lagen om elektronisk kommunikation tillåter man inte positionering av mobiltelefoner. SOS Alarm har lämnat in en ansökan om lagändring som ännu inte har gått igenom.

https://www.sosalarm.se/112/Viktigt-Meddelande-till-Allmanhet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Turbonisse

Det är utrustningen som är licenspliktig inte t.ex. dina mottagningsförhållande för radiosignaler. Att det är utrustningen som är licenspliktig är ju varför dator och internet inte är licenspliktigt. Datorn är inte avsedd att ta emot tv och att man kopplar den till internet ändrar inte det, dator och internet är ingen tv-utrustning utan två skilda saker, precis som du inte hade krav på att ha antenn, kabeltv eller parabol för att betala TV-licens tidigare. Det har alltid varit kopplat till utrustning och är ännu ingen allmän avgift eller skatt. Lagen har aldrig tagit hänsyn till vad du behöver för att se på tv på en viss plats, apparaten t.ex. en DVB-T2-TV är ju en mottagare även om du inte har antenn/centralantenn. Innehav inte mottagningsförhållande är det som styr där. När de väl får till en ny lag kommer det knappast vara kopplat till innehav. Att ändra på nuvarande är knappast värt och skulle skapa flera krångliga situationer som den inte skulle ta hänsyn till.

Permalänk
Avstängd

@lassefrasse:

Jag kör tv via Telia fiber o betalar ingen avgift.. Har aldrig gjort så tror ej Telia tjallar..

Sen om nån ringer på hemligt nr o frågar efter dig på norrländska är de bara o lägga på

Permalänk
Medlem

@Bael: Det var text från samma sida jag citerade tidigare...
Jag vet inte vad lagen säger, men jag förstår att det är fullt möjligt att en mast skickar SMS till alla mottagare den kommer åt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Bael: Det var text från samma sida jag citerade tidigare...
Jag vet inte vad lagen säger, men jag förstår att det är fullt möjligt att en mast skickar SMS till alla mottagare den kommer åt.

Finns en debatt om det tydligen, vill du att staten ska kunna kolla var du är/varit?
http://www.unt.se/asikt/debatt/ska-staten-fa-registrera-din-m...

Tänka sig detta har man missat, det är i bruk verkar det som?!!
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utr...

Edit. OnT.. Jag betalar licensen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förstår att det är som du säger.
Myndigheten i fråga använder en gammal lag, som en rånare använder sitt vapen. Att ta någonting de inte förtjänat.
Å andra sidan kunde jag ha valt en annan lösning för skärm till min dator. Jag medger fel där.
Denna lösning skall dock snart bort i alla fall. Jag trode att den skulle fungera till Photoshoppande, men det är precis värdelöst.
Kolla film o surfa funkar, men jag skall snart plocka fram mina gamla skärmar igen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Bael: Detr där är en ständig balansgång, det mesta som går att använda till någonting bra, kan också användas till nått dåligt.

A- Nej jag vill inte bli spårad.
B- Jag vill kunna bli varnad för katastrofer i närheten.

Antingen får jag båda, eller inget. Går inte att välja den ena utan det andra.

Just nu kommer jag inte på vad som skulle vara dåligt med att vara spårad, men jag är säker på att om man släpper det fritt (Vilket det redan är för FRA, NSA osv.) så kommer någon hitta på nått jävulskap med det.

EDIT:
Insåg precis att vi håller på att trampa iväg från ämnet lite gran, sorry folks!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Petterk: Jag förstår att det är som du säger.
Myndigheten i fråga använder en gammal lag, som en rånare använder sitt vapen. Att ta någonting de inte förtjänat.
Å andra sidan kunde jag ha valt en annan lösning för skärm till min dator. Jag medger fel där.
Denna lösning skall dock snart bort i alla fall. Jag trode att den skulle fungera till Photoshoppande, men det är precis värdelöst.
Kolla film o surfa funkar, men jag skall snart plocka fram mina gamla skärmar igen.

Alltså så länge man kan välja bort utrustningen som är licenspliktigt så fungerar lagen som den är tänkt. Det hade varit mycket värre att koppla det till saker som antenner och internet-uppkopplingar med den avgift vi har idag. Avgiften är utformad för att gälla hushåll med TV/mottagare. Inte för alla med f-skatt och en dator till näringsverksamheten, eller studenter som bor i korridor utan egen TV t.ex. När väl lagen görs om kommer den inte ta hänsyn till om du äger något där du kan se TV eller ej förmodar jag. Att koppla ihop dator och internet kommer de inte försöka göra igen från någon sida, och hur skulle det fungera om du t.ex. äger en bärbar dator men bara använder internet via WiFi utanför hemmet? Då uppfyller du inte några sådana villkor. De lär plocka ut upp till sådär ett par tusenlappar för skattebetalare istället, frågan är väl snarare om det det kommer synas på skattebeskedet eller inte, de kan ju transferera lite hur de vill.

Permalänk
Inaktiv

Man kan se på alla de vanliga TV-kanalerna via fiber och en box som då är licenspliktig.

Sedan kan man se på alla de vanliga TV-kanalerna via fiber till en dator, t.ex. en HTPC, som då genom utslaget HFD inte är licenspliktig.

Bägge fallen går via fiber och en dator av något slag. Vad är då skillnaden?

Jag gick in med en skrivelse till HFD. Det finns eko av den skrivelsen i domslutet. Min argumentation var att en betalvägg innebär samma funktion som en TV-avgift, dvs att den som tittar betalar. Att SVT avstår från en betalvägg är deras val och skall inte medföra avgiftsskyldighet. HFD verkar ha gillat den grundlogiken och draperade sedan det hela i en vacker juridisk dräkt.

Slutresultatet blir då är att det är hur burken/datorn fungerar som är det avgörande.

Om då går in och klickar på något, om du begär att få en ström skickad till dig, då har du passerat något som är eller skulle kunna vara en betalvägg. Då fungerar du som en dator och är inte avgiftspliktig.

Om det kommer ett antal strömningar via fibern till dig och du väljer bara vilken ström du tittar på, utan att initiera en strömning till just dig, då har sändaren ingen möjlighet att sätta upp en betalvägg och då fungerar du som en TV och då är du avgiftspliktig.

Ett kodkort är inte att betrakta som en betalvägg. Strömningen initieras fortfarande inte av dig, det är bara att tittandet på strömningen är villkorat.

Distinktionen är inte alls självklar, tydligen inte heller för Telia. Därav frågan från TS.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Synd bara att en datorskärm på 32" kostar som en 55" TV. Och att det inte finns 55" dator skärmar.
Skilnaden är hårfin, mellan licens skylldighet och inte. Men priset på en stor dator skärm är hutlös...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

När de ändrade till att man betalar en och samma avgift oavsett antalet mottagare första januari 2010 så gjorde de möjligheten att plombera en TV-apparat poänglös, så gott som alla företag har någonstans en tv-mottagare – men det är få företag som betalar licens. .....

Hur det fungerade före 1 jan 2010 är jag medveten om, men det finns ingen anledning att låtsas längre genom att ta bort kanalväljare på vissa maskiner eftersom det inte minskar avgiften du ska betala, möjligheten fanns inte där för de helt utan tv-mottagare utan för att minska avgiften så att du inte skulle behöva betala .....

Orkar inte försöka förklara mer. Det som var relevant förr, var att du kanske ville sälja ett system för att visa reklam. Som säljare av systemet så kanske du valde en tv-apparat som display då marknaden för rena displayer var obefintlig. Då byggde man om tvn till att uppfylla villkoren så att man kunde sälja sitt system/koncept utan att köparen/brukaren av systemet skulle riskera att tvingas betala TV-licens. På så sätt slapp man att riskera att ens kund helt plötsligt skulle få en licens på halsen. De flesta företag är lika ovetande om villkoren/reglerna nu som då. Det var systemsäljaren som valde att bygga om apparaterna.

Om kunden vare sig före eller efter 2010 hade 0, 1 eller 1000 tv-apparater är inte intressant för den som säljer systemet. Man vill sälja ett system som inte gör att köparen åker på en licens. Att i stort sett varenda företag har en tv är ganska långt ifrån verkligheten. Det finns t.ex. hur många franchise-företag som helst i landet som driver egna enskilda butiker och där har en reklamdisplay men absolut ingen vanlig tv. Frågan är därför inte alls irrelevant 2016 om det gör skillnad om man använder en display eller tv som reklamvisare.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassefrasse:

Ifall man inte har en mottagare, och ifall man istället ser tv-avsnitt via nätet. Så är man inte skyldig att betala tv-licens. Detta vill jag minnas är prövat och konstanterat, samt folk fick tillbaka sina inbetalningar.

Men hur blir det om man köper fiber till huset, får en extra box att fånga upp tv-kanaler med. Räknas den som mottagare?

På deras webbsida nämns det:
Vilket jag spontant vill tolka som att fiberboxen inte är licensplitig?

Många betalar en avgift till hyresvärden för att denne levererar TV-signalen till lägenheten. Den avgiften är inte samma sak som TV-avgiften och det är det man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Orkar inte försöka förklara mer. Det som var relevant förr, var att du kanske ville sälja ett system för att visa reklam. Som säljare av systemet så kanske du valde en tv-apparat som display då marknaden för rena displayer var obefintlig. Då byggde man om tvn till att uppfylla villkoren så att man kunde sälja sitt system/koncept utan att köparen/brukaren av systemet skulle riskera att tvingas betala TV-licens. På så sätt slapp man att riskera att ens kund helt plötsligt skulle få en licens på halsen. De flesta företag är lika ovetande om villkoren/reglerna nu som då. Det var systemsäljaren som valde att bygga om apparaterna.

Om kunden vare sig före eller efter 2010 hade 0, 1 eller 1000 tv-apparater är inte intressant för den som säljer systemet. Man vill sälja ett system som inte gör att köparen åker på en licens. Att i stort sett varenda företag har en tv är ganska långt ifrån verkligheten. Det finns t.ex. hur många franchise-företag som helst i landet som driver egna enskilda butiker och där har en reklamdisplay men absolut ingen vanlig tv. Frågan är därför inte alls irrelevant 2016 om det gör skillnad om man använder en display eller tv som reklamvisare.

Och det finns hur många franchisetagare som helst som har en TV utan att betala TV-avgift. Det är fler än 100 000 företag som har en TV. Det är inte fler som betalar.

Att kunna plombera TV-apparater som bara används för att t.ex. spela upp video/dvd är irrelevant idag om företaget ändå har en TV i firman med samma organisationsnummer. Det var vanligt förr inom offentlig verksamhet att köpa in vanlig TV och sen plombera dem, det var säkerligen vanligt inom större firmor för att slippa få höjd avgift för apparater som ändå inte skulle användas för TV också. Jag vet redan vad som var relevant förr och det är inget du behöver försöka beskriva, du har inget att förklara där. Min poäng handlar om hur det fungerar idag. Att tillverka apparater utan mottagare är inte riktigt samma sak som att obrukliggöra en, att de som tillverkar digital signage inte bygger in TV-mottagare har mer att göra med att de inte behöver, och många bygger istället in digital signage-lösningen direkt i skärmen så man inte behöver koppla till någon PC. De flesta kunder tillverkarna säljer till är ändå i länder där det inte är någon licens för TV-innehav.

Företag särbehandlas, de behöver inte följa lagen och det är det knappast något tvivel om. När Radiotjänst försökte ta ut avgift för datorer med internet så undvek de som sagt företag och företag behövde inte ens skicka in intyg på att de blockerat möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Främsta skälet till att jag köpte min TV var som skärm till PS4, HTPC och Chromecast. TV-funktionen var sekundär. Den används huvudsakligen inte som TV-mottagare.

Och nej, en modern TV'n är absolut inte framtagen för ett syfte. En modern TV har massor med ingångar för att det är en enhet med flera användningsområden. Varför tror du att att en modern TV har 4 HDMI, VGA och USB?

Och att "visa bilder" är verkligen inte licenspliktigt.

Lagen må vara tydlig men som vanligt har verkligheten sprungit ifrån den. Vilket väl bevisas av att Radiotjänst försökt få mobiler och datorer licenspliktiga.

Köp en projektor eller riktigt stor datorskärm då. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Petterk: Synd bara att en datorskärm på 32" kostar som en 55" TV. Och att det inte finns 55" dator skärmar.
Skilnaden är hårfin, mellan licens skylldighet och inte. Men priset på en stor dator skärm är hutlös...

Stora datorskärmar behöver inte vara dyrt, en 42-tum UltraHD-monitor från Philips får du för 7 000 kr. Vill man ha större bild är det nästan billigast att köra projektor istället, om man måste slippa licensen, eller så får man gå ner till fullhd så finns det massor med monitorer att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Bael: Detr där är en ständig balansgång, det mesta som går att använda till någonting bra, kan också användas till nått dåligt.

A- Nej jag vill inte bli spårad.
B- Jag vill kunna bli varnad för katastrofer i närheten.

Antingen får jag båda, eller inget. Går inte att välja den ena utan det andra.

I just det här fallet, som skedde i stan, så var poritionering inte en faktor. Eller, jo, det var det, men inte för användarna, utan för mobilmasterna. Man skiter fullständigt i vem som är ansluten till masten, man bara meddelar slavsändaren att alla anslutna enheter ska ha ett SMS med texten "X", och så plingar det till i telefonerna i området. Retroaktivt kommer operatörernas transaktionslistor uppdateras med att användaren tog emot ett SMS, och om man går in och tittar kommer man kunna se mot vilken mast man var ansluten, men det kan du utan att SMS'ett skickas med. Så det sker ingen otillbörlig positionering med den här typen av mass-SMS innehållande samhällsinformation. Varför man har valt att utforma lag-texten som man har vet jag inte, men man kan ju misstänka att det som vanligt är någon som inte vet hur systemen fungerar som har varit med och bestämt. Det är ju enligt normerna här i Sverige. Den som vet minst, får bestämma. Åtminstone på politisk nivå.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

SVT har intet med Radiotjänst, och deras verksamhet att göra. Radiotjänst är ett företag som fått i uppdrag att driva in en avgift. Avgiften styrs sedan politiskt till olika mottagare, där SVT är en av ett stort flertal. Att folkomrösta om Radiotjänst kan jag förstå, och hålla med om att det finns en poäng med, men att folkomrösta om SVT är i det här sammanhanget helt meningslöst. Licenspengarna skulle fortsätta drivas in i samma omfattning, eftersom de går till både fler TV kanaler, men även radio...
Misstaget var alltså att koppla ihop SVT med radiotjänst som om SVT hade någon som helst betydelse för indrivningen av licensen.

Det vet väl alla att det är Radiotjänst som ringer runt om själva avgiften, men klart som fan att jag kopplar ihop radiotjänst med SVT då dessa tjänar på att de lyckas tillsammans för deras egen överlevnad. De vill absolut inte att public service ska vara ett val för varje hushåll i Sverige.
Deras nuvarande "avtal" är ju skitbra, vi blir bara fler och fler i detta land så det blir ju automatiskt fler hushåll med tiden som då blir mer pengar för denna maffiaorganisation.

Radiotjänst driver in avgiften ----> SVT/Public Service eller vad du vill kalla det, tar en del av kakan = Same shit different name

Taget från radiotjanst.se :

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR)

Misstaget var inget misstag, Radiotjänst är public service/SVT/SR/UR och public service/SVT/SR/UR är Radiotjänst oavsett om du snackar om själva indrivningen eller inte som spelar 0 roll för mig end of story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det vet väl alla att det är Radiotjänst som ringer runt om själva avgiften,

Det gör de inte. Radiotjänst har inte varken lokaler, eller lust att hålla med den typen av anställda. Det är telemarketing bolag som ringer runt och frågar om du inte möjligen ska ha TV licens. Nå, om de inte ändrat något sedan förra året i alla fall.

Skrivet av Bassen87:

men klart som fan att jag kopplar ihop radiotjänst med SVT då dessa tjänar på att de lyckas tillsammans för deras egen överlevnad.

Dumt, eftersom de är oberoende företag.

Skrivet av Bassen87:

De vill absolut inte att public service ska vara ett val för varje hushåll i Sverige.

Hur blev det relevant? SVT skiter i hur pengarna kommer in, de vill bara kunna låtsas att man har ett bibehållet politiskt oberoende. Som i dag då, där man låtsas att man inte har en politisk agenda, trots att man årligen får pengar från staten öronmärkta specifikt för att påverka folket i vissa politiska riktningar. Så kan man garantera dem finnansiering på ett annat sätt, som låter dem låtsas att de fortsatt är politiskt oberoende, bryr de sig inte om licensen.
Radiotjänst å andra sidan, är högst definitivt beroende av licensen. Den är deras existensberättigande. Det är ungefär som att vi båda vill ha mat, möjligen för att vi båda äter mat, men du är hungrig, och kommer svälta ihjäl utan, medan jag tröst-äter, och egentligen hade mått betydligt bättre av att läggas in, få psykvård, och regelbundna mat-tider. 8Med det inte sagt att du är svältande, eller att jag faktiskt behöver psykvård. Det var ett exempel)

Skrivet av Bassen87:

Radiotjänst driver in avgiften ----> SVT/Public Service eller vad du vill kalla det, tar en del av kakan = Same shit different name

Taget från radiotjanst.se :

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR)

Misstaget var inget misstag, Radiotjänst är public service/SVT/SR/UR och public service/SVT/SR/UR är Radiotjänst oavsett om du snackar om själva indrivningen eller inte som spelar 0 roll för mig end of story.

Med ditt sett att se det på så finansierar TV-licensen fotbolls-VM. Faktum kvarstår, Radiotjänst är den enda verksamheten som är beroende av TV-licensen. Sveriges Television, Sveriges Radio, och Utbildningsradio'n är bara beroende av pengar. Pengar som de i dag dels får från Radiotjänst, dels får från skatten i form av anslag för olika "utbildningssyften" ("lär folket veta hut") och så kallad "sponsring". (Yey för reklamfri TV.) SVT har inget med hur licenspengarna drivs in att göra, och i realiteten skiter de fullständigt varifrån pengarna kommer. De står gärna och pratar om att skattefinansierat är dåligt, eftersom det hotar deras politiska oberoende, problemet är att de redan i dag är politiskt styrda, så ett sådant oberoende finns inte. Har de gemensamma ägare? Visst. Men det är fortfarande fristående bolag, med egen inriktning, egna direktörer, och egna åtaganden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@lassefrasse:

Måste och måste, neka neka neka...
"Fick det köpet" "inte inkopplat" "inget vi använder", jag kommer aldrig stödja sovjetisk television

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Fick det köpet"

Det argumenter förstår jag inte, om du inte menar "fick det PÅ köpet" vilket Radiotjänst skiter i. Finns den i hushållet, är den licenspliktig, och du ska betala. Du har nyss medgivit innehav, och ska därför betala.

Skrivet av hakd:

"inte inkopplat"

Irrelevant. Radiotjänst bryr sig inte om i fall du inte ens har en skärm att koppla digitalboxen mot, har du den i hushållet, ska du betala licensen.

Skrivet av hakd:

"inget vi använder"

Tja, som ovan.

Licenspliktig utrustning, ska inte finnas i hushållet, för då ska du betala licensen. Lyckligtvis är det inte ett problem med "digitalbox på köpet" när man köper, exempelvis projektor. Lägg den i förråd som inte är i direkt anslutning till boytan, så anses den inte längre vara "i hushållet". Alltså, hus med stege i hallen, upp till vinden, inte ok, fortfarande licenspliktig. Lägenhet, med gemensamt förrådsutrymme på vinden, som nås genom den gemensamma trappen, helt ok, inte licenspliktigt. Sjuka tolkningar, men så är det, tyvärr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@hakd: Läs forumreglerna, speciellt §8.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@hakd: Läs forumreglerna, speciellt §8.

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Att inte betala licens är inget brottsligt
Att använda licens kanalerna'n när man inte betalar den är en annan sak och det är upp till OT hur han vill göra.

Sen att chansen att åka dit är samma som att vinna miljoner på lotto är samma det vet nog alla.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället