Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Optisk eller Laser gaming mus?

Diskutera!!

Omröstning inlagd //mod

i5 6600K, Z170A, 16GB DDR4, GTX 1070, Hydro H60, 750 Watt, 960 EVO, Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2006

Föredrar optisk före laser då min erfarenhet är att laser har strulat mer för mig, minsta hårstrå eller ludd och lasern ballar ut totalt.

Define S | NZXT Hale90 750w | Asus Z170-A | Intel i7 6700K @ 4.6GHz + Noctua NH-D15 | 2x8GB Corsair DDR4 2133Mhz | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 Evo 500GB | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 + ModMic 4.0 | Acer XB271H | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Personligen föredrar jag laser. Den känns "renare" när jag flyttar musen.
Musen jag kan rekommendera är Roccat Kone Pure.

/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Jag har allid föredragit optiska möss för spel då det känns betydligt bättre vid snabba rörelser på låg DPI. Det som är fördelen med laser är väl om någon människa evnentullt skulle vilja sitta på X tusen DPI när man spelar (Varför vet jag inte).

Lasermöss är också mer kräsna än optiska när det gäller val av musmatta i alla fall de möss jag har haft! Sen det som @Augustini nämnde hade jag också stora problem med.

För spel röstar jag Optisk
För vardaglig använding kvittar det.

Rekommenderar starkt SteelSeries Rival absolut den bästa mus jag haft någonsin.

Fractal Design R4 | i7 6700K | Asus Z170 Pro Gaming | Palit GTX 1080 GameRock Premium | 16GB DDR4 | Samsung 840 Pro
Asus ROG Swift PG248Q | Zowie EC2-A | CM Masterkeys Pro S | Sennheiser PC 360 G4ME

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

Bryr mig inte ett skit så länge musen är skön.

lolclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2007

Nu kommer här en noob-fråga av mig! Eller kanske rättare sagt ett påstående:

Jag tycker det låter lite konstigt att inte en laser-mus kan kallas optiskt. Missförstå mig inte, jag vet såklart att det är skillnad på dessa två olika typer av möss, men har inte egentligen allt med ljusvågor i möss med optik att göra? Eller är det bara jag som inte förstår begreppen fullt ut? För mig är optik hur ljus bryts och sprids och detta borde ju beröra både laser och de andra teknikerna som finns i möss.

När man säger optiskt mus, alltså de som inte har laser, vad är det mera exakt för teknik som används då? Någon med dioder och lösning av underlaget förstår jag att det är, och att uppdateringsfrekvensen inte är den samma.

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av beyondthemind:

Nu kommer här en noob-fråga av mig! Eller kanske rättare sagt ett påstående:

Jag tycker det låter lite konstigt att inte en laser-mus kan kallas optiskt. Missförstå mig inte, jag vet såklart att det är skillnad på dessa två olika typer av möss, men har inte egentligen allt med ljusvågor i möss med optik att göra? Eller är det bara jag som inte förstår begreppen fullt ut? För mig är optik hur ljus bryts och sprids och detta borde ju beröra både laser och de andra teknikerna som finns i möss.

När man säger optiskt mus, alltså de som inte har laser, vad är det mera exakt för teknik som används då? Någon med dioder och lösning av underlaget förstår jag att det är, och att uppdateringsfrekvensen inte är den samma.

https://www.youtube.com/watch?v=_6X3zdMqNBU&nohtml5=False

Min uppfattning är att laser och optiska möss egentligen är likadana, skillnaden är att i optiska fotas underlaget med en diod och laser fotar med laser. Egentligen är det samma teknik, att bilder tas och jämförs med varandra för att avgöra var pekaren ska röra sig.

Jag föredrar optiskt med låg dpi vid spelande och laser med hög dpi vid skrivbordet(programmering och dylikt)

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2007

@Baxtex: Så att man säger optisk mus när det egentligen handlar om en diod är med andra ord något som har blivit i folkmun eftersom en lasermus egentligen också är optisk.

Ungefär som när man säger PC. Egentligen är en Mac också en PC, men i folkmun menar man oftast en dator med Microsoft-baserat operativsystem.

Jag misstänkte att det var såhär med möss, men tänkte dubbelkolla med det kunniga folket här på forat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av beyondthemind:

@Baxtex: Så att man säger optisk mus när det egentligen handlar om en diod är med andra ord något som har blivit i folkmun eftersom en lasermus egentligen också är optisk.

Ungefär som när man säger PC. Egentligen är en Mac också en PC, men i folkmun menar man oftast en dator med Microsoft-baserat operativsystem.

Jag misstänkte att det var såhär med möss, men tänkte dubbelkolla med det kunniga folket här på forat.

Japp, nu är jag ingen expert, men är så jag har uppfattat det.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2007

@Baxtex: Hemskt ologiskt! Men så länge det fungerar och man förstår varandra antar jag att det fungerar bra att säga så.