Permalänk
Medlem

Optisk eller Laser gaming mus?

Diskutera!!

Omröstning inlagd //mod
Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk

Föredrar optisk före laser då min erfarenhet är att laser har strulat mer för mig, minsta hårstrå eller ludd och lasern ballar ut totalt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag laser. Den känns "renare" när jag flyttar musen.
Musen jag kan rekommendera är Roccat Kone Pure.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag har allid föredragit optiska möss för spel då det känns betydligt bättre vid snabba rörelser på låg DPI. Det som är fördelen med laser är väl om någon människa evnentullt skulle vilja sitta på X tusen DPI när man spelar (Varför vet jag inte).

Lasermöss är också mer kräsna än optiska när det gäller val av musmatta i alla fall de möss jag har haft! Sen det som @Augustini nämnde hade jag också stora problem med.

För spel röstar jag Optisk
För vardaglig använding kvittar det.

Rekommenderar starkt SteelSeries Rival absolut den bästa mus jag haft någonsin.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte ett skit så länge musen är skön.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Nu kommer här en noob-fråga av mig! Eller kanske rättare sagt ett påstående:

Jag tycker det låter lite konstigt att inte en laser-mus kan kallas optiskt. Missförstå mig inte, jag vet såklart att det är skillnad på dessa två olika typer av möss, men har inte egentligen allt med ljusvågor i möss med optik att göra? Eller är det bara jag som inte förstår begreppen fullt ut? För mig är optik hur ljus bryts och sprids och detta borde ju beröra både laser och de andra teknikerna som finns i möss.

När man säger optiskt mus, alltså de som inte har laser, vad är det mera exakt för teknik som används då? Någon med dioder och lösning av underlaget förstår jag att det är, och att uppdateringsfrekvensen inte är den samma.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Nu kommer här en noob-fråga av mig! Eller kanske rättare sagt ett påstående:

Jag tycker det låter lite konstigt att inte en laser-mus kan kallas optiskt. Missförstå mig inte, jag vet såklart att det är skillnad på dessa två olika typer av möss, men har inte egentligen allt med ljusvågor i möss med optik att göra? Eller är det bara jag som inte förstår begreppen fullt ut? För mig är optik hur ljus bryts och sprids och detta borde ju beröra både laser och de andra teknikerna som finns i möss.

När man säger optiskt mus, alltså de som inte har laser, vad är det mera exakt för teknik som används då? Någon med dioder och lösning av underlaget förstår jag att det är, och att uppdateringsfrekvensen inte är den samma.

https://www.youtube.com/watch?v=_6X3zdMqNBU&nohtml5=False

Min uppfattning är att laser och optiska möss egentligen är likadana, skillnaden är att i optiska fotas underlaget med en diod och laser fotar med laser. Egentligen är det samma teknik, att bilder tas och jämförs med varandra för att avgöra var pekaren ska röra sig.

Jag föredrar optiskt med låg dpi vid spelande och laser med hög dpi vid skrivbordet(programmering och dylikt)

Permalänk

@Baxtex: Så att man säger optisk mus när det egentligen handlar om en diod är med andra ord något som har blivit i folkmun eftersom en lasermus egentligen också är optisk.

Ungefär som när man säger PC. Egentligen är en Mac också en PC, men i folkmun menar man oftast en dator med Microsoft-baserat operativsystem.

Jag misstänkte att det var såhär med möss, men tänkte dubbelkolla med det kunniga folket här på forat.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Baxtex: Så att man säger optisk mus när det egentligen handlar om en diod är med andra ord något som har blivit i folkmun eftersom en lasermus egentligen också är optisk.

Ungefär som när man säger PC. Egentligen är en Mac också en PC, men i folkmun menar man oftast en dator med Microsoft-baserat operativsystem.

Jag misstänkte att det var såhär med möss, men tänkte dubbelkolla med det kunniga folket här på forat.

Japp, nu är jag ingen expert, men är så jag har uppfattat det.

Permalänk

@Baxtex: Hemskt ologiskt! Men så länge det fungerar och man förstår varandra antar jag att det fungerar bra att säga så.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!