Permalänk

E cigg och astma.

Hej ! Jag hade tänkt att lägga snuset på hyllan och köpte mig en e-cigg. Det gick bra första dagen och jag vejpade på som tänkt.
Hade kollat runt lite på tuben om alla positiva effekter av att byta ut tobaken mot "nikotinhaltig vattenånga", så allt var frid och fröjd.
Men sen dag 2-3 blev jag väldigt tungandad, inte som att jag var allergisk, utan mer som halvsvår astma.
Efter dag 3 så fick jag lov att sluta, nu var jag riktigt tungandad . Det konstiga är att det satt i ungefär 1 månad efter, fast det blev bättre för varje dag.
Så min fråga är om det finns andra astmatiker som upplevt liknande problem, samt vad det kan bero på?
Kan det helt enkelt vara kass kvalitet på juicen ??

Är det värt att prova igen med en bättre juice ? För Nikon vill jag ha, men om det går skippar jag helst tobaken.

Kan tilläggas att jag är allergisk mot ganska mycket( tex pälsdjur, nötter, pollen OSV), och har lätt astma i vardagen.

Permalänk
Medlem

Goddag!

Bra tanke där att utbyta lite kunskap med andra asmatiker. Det är jag inte själv men däremot en trogen snusare. Själv ser jag inga problem med att snusa, det går ju liksom inte att jämföra med att röka. Och visst har man perioder när man tar en rök då och då, men å andra sidan spelar det inte så stor roll i det stora hela så länge det görs med måtta.

Måste säga att det låter lite oroväckande att dina symptom höll i sig i en månad. Trampa försiktigt hurru. Och var inte så rädd för snusen.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Röka och astma är så korkat så det finns inte. Röka med vattenånga är nog ingen hit iomed astma, jag har lättare astma o får svårt att andas i fuktiga miljöer.
Ett tips sluta röka innan du får andra problem.

Min granne dog i kol 59år gammal.
Min morbror dog i lungcanser 63 år gammal.
Min mamma fick stroke och diagnos kol steg1 57år gammal.

E-cigg eller vanlig cigg är så korkat/dyrt osv måste finnas 100000 andra vettigare saker att lägga pengarna "och hälsan" på.

Med vänlig hälsning, Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Röka och astma är så korkat så det finns inte. Röka med vattenånga är nog ingen hit iomed astma, jag har lättare astma o får svårt att andas i fuktiga miljöer.
Ett tips sluta röka innan du får andra problem.

Min granne dog i kol 59år gammal.
Min morbror dog i lungcanser 63 år gammal.
Min mamma fick stroke och diagnos kol steg1 57år gammal.

E-cigg eller vanlig cigg är så korkat/dyrt osv måste finnas 100000 andra vettigare saker att lägga pengarna "och hälsan" på.

Med vänlig hälsning, Rickard

Sånna här uppmaningar är helt bortkastade.
Det spelar ingen roll hur dåligt allt med rökning snus osv
Nikotinister ska ha sitt nikotin, nästan till vilket pris slm helst.
Om det så ska kosta hälsa och massor av pengar.
Det är inget bättre beroende än narkotika och alkohoimo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Astma är en kombination av en kronisk inflammation i de större luftvägarna (bronkerna) och en lättretlighet som leder till att dessa drar ihop sig (så kallad bronkospasm). Sammandragningen kan triggas av mycket saker och är i sig inte kopplat till röken från just cigaretter (ansträngning, kyla och pollen är vanliga utlösande faktorer).

E-cigg är på inget sätt "rent" eller ofarligt som försäljarna ofta vill ge sken av. Det finns till och med studier som visar att det kan vara mer skadligt än vanliga cigaretter. Med detta sagt kan det alltså mycket möjligt vara e-ciggen som triggar din astma, men även vara E-ciggen själv som är orsaken då du redan har känsliga luftvägar.

Bäst vore att sluta med all nikotin, men då det kan vara svårt så tror jag faktiskt är snusen är bäst. Framförallt då du redan har påverkan på luftvägarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

E-cigg är på inget sätt "rent" eller ofarligt som försäljarna ofta vill ge sken av. Det finns till och med studier som visar att det kan vara mer skadligt än vanliga cigaretter. Med detta sagt kan det alltså mycket möjligt vara e-ciggen som triggar din astma, men även vara E-ciggen själv som är orsaken då du redan har känsliga luftvägar.

Du har helt rätt fast tänkte dock tillägga att när det kommer till ecigg som är "farligare" än vanliga cigg så gäller detta ändast om man använder sig av extremt dåliga vätskor! Köper man vätska hos dom större företagen så som elekcigg eller electrociggaret så går dessa inte att köpa hos dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta nikotinvätskan intravenöst, den räcker längre då.
Eller i plåsterform, om kanyler känns för omständligt.

Vad innehåller egentligen den så kallade vattenångan förresten? Utöver nikotin och H2O dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Sånna här uppmaningar är helt bortkastade.
Det spelar ingen roll hur dåligt allt med rökning snus osv
Nikotinister ska ha sitt nikotin, nästan till vilket pris slm helst.
Om det så ska kosta hälsa och massor av pengar.
Det är inget bättre beroende än narkotika och alkohoimo.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har alltid ett val.

Fattar dock inte att man rökar när dagens kunskap vad röken gör mot kroppen.
Just det man e cool o äter mindre.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Man har alltid ett val.

Fattar dock inte att man rökar när dagens kunskap vad röken gör mot kroppen.
Just det man e cool o äter mindre.

Problemet är att informationen inte når ned till ungdomar (för nästan alla börjar röka som tonåringar) samtidigt är det oftast ens föräldrar som får en att börja röka eftersom de röker själva. Och när man väl får denna information så är det ibland allt för sent eftersom beroendet redan då har utvecklats.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Astma är en kombination av en kronisk inflammation i de större luftvägarna (bronkerna) och en lättretlighet som leder till att dessa drar ihop sig (så kallad bronkospasm). Sammandragningen kan triggas av mycket saker och är i sig inte kopplat till röken från just cigaretter (ansträngning, kyla och pollen är vanliga utlösande faktorer).

E-cigg är på inget sätt "rent" eller ofarligt som försäljarna ofta vill ge sken av. Det finns till och med studier som visar att det kan vara mer skadligt än vanliga cigaretter. Med detta sagt kan det alltså mycket möjligt vara e-ciggen som triggar din astma, men även vara E-ciggen själv som är orsaken då du redan har känsliga luftvägar.

Bäst vore att sluta med all nikotin, men då det kan vara svårt så tror jag faktiskt är snusen är bäst. Framförallt då du redan har påverkan på luftvägarna

Då tar du å länkar till den studien bums ...jag har då aldrig sett någon.

Om du menar Diacetyl så är det borta ur e-juice sedan länge.

E-juice är bara Propylene glykol och vegetabiliskt glycerol + smäkämne och eventuell karamellfärg.

folk kan bli allergiska mot Porpylene glykol (PG) ....folk med detta problem löser det genom å köpa/blanda juice med mycket högre halt vegetabiliskt glycerol (VG)

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Apelsinsaft:

Hej ! Jag hade tänkt att lägga snuset på hyllan och köpte mig en e-cigg. Det gick bra första dagen och jag vejpade på som tänkt.
Hade kollat runt lite på tuben om alla positiva effekter av att byta ut tobaken mot "nikotinhaltig vattenånga", så allt var frid och fröjd.
Men sen dag 2-3 blev jag väldigt tungandad, inte som att jag var allergisk, utan mer som halvsvår astma.
Efter dag 3 så fick jag lov att sluta, nu var jag riktigt tungandad . Det konstiga är att det satt i ungefär 1 månad efter, fast det blev bättre för varje dag.
Så min fråga är om det finns andra astmatiker som upplevt liknande problem, samt vad det kan bero på?
Kan det helt enkelt vara kass kvalitet på juicen ??

Är det värt att prova igen med en bättre juice ? För Nikon vill jag ha, men om det går skippar jag helst tobaken.

Kan tilläggas att jag är allergisk mot ganska mycket( tex pälsdjur, nötter, pollen OSV), och har lätt astma i vardagen.

Vem har lurat i dig att det bara är vattenånga med nikotin? Vätskan består primärt av propylenglykol och glycerin så det är det du andas in. Är du astmatiker bör du genast sluta andas in konstiga saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att informationen inte når ned till ungdomar (för nästan alla börjar röka som tonåringar) samtidigt är det oftast ens föräldrar som får en att börja röka eftersom de röker själva. Och när man väl får denna information så är det ibland allt för sent eftersom beroendet redan då har utvecklats.

Jo , tyvärr är det nog så.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Då tar du å länkar till den studien bums ...jag har då aldrig sett någon.

Om du menar Diacetyl så är det borta ur e-juice sedan länge.

E-juice är bara Propylene glykol och vegetabiliskt glycerol + smäkämne och eventuell karamellfärg.

folk kan bli allergiska mot Porpylene glykol (PG) ....folk med detta problem löser det genom å köpa/blanda juice med mycket högre halt vegetabiliskt glycerol (VG)

Ledsen om jag var lite otydlig i min formulering. Det handlar alltså inte om en studie utan flera studier och att e-cigg KAN vara skadligare, än cigaretter. Problemet i nuläget är att det inte finns några långtidsstudier som kan vissa tydligt hur utfallet av E-cigg blir (paralleller är bland annat cigaretter med filter (som marknadsfördes som ofarliga men sedan visade sig vara farliga) och asbest som användes mycket från 1950-talet till 1980-talet då det tre år senare visade sig att massa folk fått cancer).

Lite studier och information som belyser fara med e-cigg:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4819171/ (E-cigg kan leda till cancer)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4669627/ (proylens glykols effekt på utveckling)
http://www.lung.org/stop-smoking/smoking-facts/e-cigarettes-a... (lite sammanfattande information, som bland annat uppmärksammar förekomsten av formalin)

Så nej, det finns i nuläget inga bevis för att det är sämre än vanlig cigg. Det finns dock bevis på att det är skadligt och EVENTUELLT kan vara farligare än cigg i det långa loppet