Permalänk

Jobba med 3d-printing?

Hej!
Går för tillfället i gymnasiet och är intresserad av 3d-printers. Meckar med tre st(en k8200, en k8400(byggde den) och en ultimaker 2+) nästan dagligen i skolan. Jag undra om någon vet vad det krävs för utbildning/erfarenheter för att kunna jobba med 3d-printers?
Tacksam för svar.
/Tall

Permalänk
Medlem

De företag jag har anlitat för att 3d-printa använder sig utav beredare(givetvis...). De flesta har en bakgrund inom CNC och givetvis CAD/CAM. Är ju ganska nytt fenomen fortfarande så finns nog inga utbildningar på skola inom 3d-printing utan det är nog mer maskintillverkarna som håller kurser.

Så överlag tror jag att om man pysslat med att göra program för fräsar/svarvar så har man nog goda chanser att få köra lite 3d-skrivare också.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle gissa på att det främst är ingenjörsfirmor och arkitetfirmor som är villiga att betala för att få modeller utskrivna. Iaf om man själv vill plocka ut marginal också. Om man själv vill äga 3Dprinters och skriva ut åt andra så är väl detta kundgrupperna man vill åt. Vad behöver man kunna? Driva företag och sköta de printrar man själv driftar. Kan tänka mig att traditionella tryckfirmor även breddar sina sortiment med just 3Dprinters i viss mån. CNC-fräsfirmor har säkert breddat sina produktportföljer också med 3Dprinters. CAD är väl grejen i mjukvaruväg för mer seriösa 3Dprinters så någon form av förståelse för detta format är säkerligen nyttigt. Även möjligheten att kunna konvertera format från exempelvis sketchup är säkert nyttigt.

Flera företag som behöver skriva ut i 3D skaffar i dagsläget egna grejer vad jag förstått så det är väl möjligt att jobba med att sälja 3Dprinters till företag också. Lager, order, finans, sälj och liknande i återförsäljarbranschen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Intressant att höra. Kontakta lite olika företag och fick som svar att det är intresset som är viktigast.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på vad du menar med att jobba med 3d printers.
1) Design och bygga printers?
2) Hantera 3d printers och skriva ut saker?

1) Kontakta de företag som bygger printers eller deras leverantörer om du vill bli tekniker för deras produkter
2) Förslagsvis denna: http://www.eslov.se/utbildningforskola/yrkeshogskolayh/sokbar...

Permalänk

@Tall_pinetree: Problemet med 3-D printers på företag (jag har besökt huvudkontoret på mitt jobb där de har flera stycken) är att de oftast används när man behöver något. Vad jag menar med det är att de inte används för att tillverka produkter utan mer då till exmepel service avdelningen behöver någon reservdel som de inte har. Då får de en model av tillverkaren som de bara skriver ut vilket kan ta flera timmar beroende på vad det är. Man behöver inte anställa någon för att sköta det jobbet då det enda arbetet som en människa behöver göra är att starta skrivaren.

Jag tror att det blir mycket lättare att jobba med att tilverka/utveckla 3d-skrivare eftersom att det är en snabbt växande marknad. Det behövs inte någon "3D-skrivar kille" på de flesta företag och det behövs absolut ingen utbildning för att använda dem (mer än en introduktion)

Permalänk

@Trixtr: Tyvärr krävs det två års arbetslivserfarenhet på heltid vilket jag inte har pga av att jag går i skola =(