Enkel fråga för er kunniga, ska formatera om mitt hemmabygge!

Permalänk
Avstängd

Enkel fråga för er kunniga, ska formatera om mitt hemmabygge!

Hej

Precis som rubriken lyder så ska jag formatera om datorn som jag byggt för några år sedan.

Dock så gjorde jag ingen "recovery cd" vid start. Är det bara att formatera och sedan installera Windows och sen uppdatera alla drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Hej

Precis som rubriken lyder så ska jag formatera om datorn som jag byggt för några år sedan.

Dock så gjorde jag ingen "recovery cd" vid start. Är det bara att formatera och sedan installera Windows och sen uppdatera alla drivrutiner?

Jepp. Du behöver ju dock installationsmedia ändå.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson: Då menar du själva Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson: Då menar du själva Windows?

Ja... Du måste ha något att installera Windows från. En skiva eller ett USB-minne.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

Perfekt tack=)

Inget annat viktigt att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

Perfekt tack=)

Inget annat viktigt att tänka på?

Ta backup på allt du vill spara innan :).
Kan vara bra att ladda hem drivrutinen för ditt nätverkskort innan du formaterar disken. OM det skulle vara så att drivrutinen inte hittas automatiskt så kan du installera den och sedan ladda ner resterande. Om du nu inte har någon annan dator i hemmet.

Permalänk
Medlem

Om du skall göra en ny W7 eller W8/8.1 installation så kommer alla uppdateringar ta den längsta tiden och det är inte ovanligt att det krånglar, du kan läsa mer om detta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414499-windows-update-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Tack för svar.

Några andra snabba frågor för er kunniga=)

När jag installerat Windows så ska jag uppdatera alla drivrutiner. Ska jag även uppdatera BIOS? eller är det bara nödvändigt när man byter processor?

Ska man uppdatera alla drivrutiner och sedan köra Windows update? eller ska man köra windows update först och sen drivrutinerna?

Tänker att om man installerar drivrutinerna först och sedan kör windows update så kanske windows installerar äldre eller sämre drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Tack för svar.

Några andra snabba frågor för er kunniga=)

När jag installerat Windows så ska jag uppdatera alla drivrutiner. Ska jag även uppdatera BIOS? eller är det bara nödvändigt när man byter processor?

Ska man uppdatera alla drivrutiner och sedan köra Windows update? eller ska man köra windows update först och sen drivrutinerna?

Tänker att om man installerar drivrutinerna först och sedan kör windows update så kanske windows installerar äldre eller sämre drivrutiner?

Det är inte nödvändigt att uppdatera BIOS när dy byter processor heller. Bara om den BIOS-versionen har stöd för just den versionen.
Det är lite lurigt med att uppdatera BIOS, det är alltid en risk. Men oftast händer ingenting.
Du bör kolla på moderkortstillverkarens hemsida och se hur changelogen ser ut. Är där ingen viktig funktion eller kritisk buggfix hade jag inte uppdaterat BIOS.

Kör in Windows Update först. Den hittar oftast lite drivrutiner som den installerar automatiskt. Efteråt kan du installera de drivrutiner du saknar och/eller de som du vill ha istället (t.ex andra grafikkortsdrivrutiner om Windows Update nu skulle installera det).

Permalänk
Medlem

@Thai86: som herrnilsson skrev behöver du inte uppdatera BIOS så är det bara onödigt då nåt faktiskt kan gå fel utan "anledning" vad jag har hört.

Sen är det alltid bra att ha nätverks drivrutiner klara ,så du inte sitter utan internet och inte kan ladda ner nätverksdrivrutiner

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

Okej, då kollar jag på gigabytes hemsida.

Men om man ska installera bios så görs det först av allt? Innan windows?

och tillslut har jag täckt in alla olika typer av drivrutiner nu?

Hämtas från gigabyte.
*Audio
*Chipset
*LAN
*SATA RAID
*USB 3.0

från nvidia.
*Grafikkort

Något jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

Okej, då kollar jag på gigabytes hemsida.

Men om man ska installera bios så görs det först av allt? Innan windows?

och tillslut har jag täckt in alla olika typer av drivrutiner nu?

Hämtas från gigabyte.
*Audio
*Chipset
*LAN
*SATA RAID
*USB 3.0

från nvidia.
*Grafikkort

Något jag missat?

Det spelar ingen roll. Du kan göra det när Windows är installerat. Det är nästan lättare då det oftast finns ett verktyg för Windows som gör det.
Svårt att veta när vi inte vet vad du har för dator :). Men det ser ut att räcka. Huvudsaken är ju LAN så du kan få igång nätet och hämta hem resten. När du har installerat Windows (inkl uppdateringar och drivrutiner) får du kolla i enhetshanteraren om några drivrutiner saknas.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

Tack HerrNilsson för dina svar.

Uppskattas. Du verkar ju ha bra koll, tänkte passa på att rengöra datorn ta bort dam osv.

Är detta att rekommendera? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

Tack HerrNilsson för dina svar.

Uppskattas. Du verkar ju ha bra koll, tänkte passa på att rengöra datorn ta bort dam osv.

Är detta att rekommendera? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbe...

Bättre än inget, men bäst är en kompressor om du har tillgång till det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

Tack HerrNilsson för dina svar.

Uppskattas. Du verkar ju ha bra koll, tänkte passa på att rengöra datorn ta bort dam osv.

Är detta att rekommendera? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbe...

Inga problem. Kul att kunna hjälpa till :).

Japp det funkar bra. För säkerhets skull bör du ändå dra ut strömkabeln när du gör det.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

perfekt, jag kör på det.

En till fråga:P

När man formaterar om datorn och gör allt från början. Har för mig att jag var inne i BIOS och gjorde några inställningar, men kommer inte ihåg vad de va för, kanske för dom 2 olika hårddiskarna. Eller finns det något annat man gör göra i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

perfekt, jag kör på det.

En till fråga:P

När man formaterar om datorn och gör allt från början. Har för mig att jag var inne i BIOS och gjorde några inställningar, men kommer inte ihåg vad de va för, kanske för dom 2 olika hårddiskarna. Eller finns det något annat man gör göra i bios?

Kanske var för att boota från installationsmediat. Se till att koppla ur de hårddiskarna du inte ska installera Windows på så du inte råkar installera på fel. Men annars är det inte några speciella BIOS-inställningar som behövs.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

Okej.

Har Windows på skiva så då behöver jag ej in i bios och härja=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@HerrNilsson:

Okej.

Har Windows på skiva så då behöver jag ej in i bios och härja=)

Om den bootar från skiva direkt så är det inga problem nej :).

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson:

Okej, annars måste jag in i bios å fixa=)

Permalänk
Medlem

@Thai86:Om du har ändrat på boot priority i BIOS efter förra installationen så behöver du kanske ändra på detta för att boota installationsmedium, men du kan även välja att trycka på funktionstangenten F12 (Gigabyte) när datorn startar för att få upp en bootmeny där man kan välja boota DVD eller USB som innehåller windows installationsfilerna.

Om du inte redan har AHCI aktiverat för SATA kontrollen i BIOS så kan du göra detta innan windows installationen, detta är viktigt för att SSD skall fungera bra men det ger även lite bättre prestanda för vanliga HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

En till fråga.

Har kanske blandat ihop allt i alla år.

När jag säger formatera då menar jag radera precis allt och installera om OS.

Det är väl korrekt?:)

Har ju 2 hårddiskar, 1 SSD där os ligger sen en hdd.
Formaterar jag dessa lättast via BIOS eller genom att stoppa in Windows skivan å köra via den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Thai86: Du kan radera allt på båda hårddiskarna genom att boota Windows skivan och ta bort alla gamla partitioner som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och när windows installationen är klar på SSDn så kan du formatera HDD i diskhantering som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Men jag brukar alltid ta det säkra före det osäkra genom att koppla bort SATA kabeln till alla hårddiskar förutom den som jag vill installera windows på för att vara säker på att den nya windows installationen inte lägger boot filer på fel hårddisk.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

En till fråga.

Har kanske blandat ihop allt i alla år.

När jag säger formatera då menar jag radera precis allt och installera om OS.

Det är väl korrekt?:)

Har ju 2 hårddiskar, 1 SSD där os ligger sen en hdd.
Formaterar jag dessa lättast via BIOS eller genom att stoppa in Windows skivan å köra via den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja korrekt. tänk även på att du behöver koden till windows om du inte installerar windows 10.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

@Thai86: Du kan radera allt på båda hårddiskarna genom att boota Windows skivan och ta bort alla gamla partitioner som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och när windows installationen är klar på SSDn så kan du formatera HDD i diskhantering som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Men jag brukar alltid ta det säkra före det osäkra genom att koppla bort SATA kabeln till alla hårddiskar förutom den som jag vill installera windows på för att vara säker på att den nya windows installationen inte lägger boot filer på fel hårddisk.

Okej. Bör jag alltså koppla ur hdd innan och formatera den efter att Windows har installerats?

Annars måste jag ju starta via skivan formatera båda hårddiskarna och sedan stänga av datan och koppla ur ena hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Okej. Bör jag alltså koppla ur hdd innan och formatera den efter att Windows har installerats?

Annars måste jag ju starta via skivan formatera båda hårddiskarna och sedan stänga av datan och koppla ur ena hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du misstänker att du har virus på HDD så kan boota Windows skivan och ta bort alla partitioner på både SDD och HDD och sedan stänga av datorn och koppla bort SATA kabeln till HDD.

Men jag brukar koppla bort dom övriga hårddiskarna innan jag bootar Windows skivan, när installationen är klar på SSD så kan du ta bort alla partitioner på HDD i Diskhantering genom att högerklicka på alla partitionerna och välja Ta bort volym, sedan är det bara att skapa en Ny enkel volym på HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

@janee:

Skulle jag inte lika gärna kunna ta bort allt först på HDD? och sen koppla ur och boota skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@janee:

Skulle jag inte lika gärna kunna ta bort allt först på HDD? och sen koppla ur och boota skivan?

Ja det går lika bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

@janee: kör på det nu=)

Återkommer om det går åt h-e=)

Permalänk
Avstängd

Alla volymer ska vara av NTFS va och inte FAT32.

När jag skulle få fram min HDD så var jag tvungen att välja namn och typ. Valde NTFS.

Skickades från m.sweclockers.com