Permalänk
Medlem

Gamingskärm Dell vs Asus

Dells S2716DG kostar just nu 5358:- på Dustin home vilket jag tycker är ett mycket bra pris om man ställer den emot Asus pg278q som ligger på 6990:-

Jag testade en acer xb271hu för ett par veckor sedan men skickade tillbaka den då jag inte kunde stå ut med "ips glow", det var helt enkelt inte ok för en skärm som kostar 7k.

Angående OLED skärmar, är det värt att vänta på dem?

Säg vad ni tycker!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Entusiast

Jag har inte ägt någon av skärmarna, men så vitt jag vet så är Asus kvalitetskontroll på skärmarna skit, väldigt många exemplar av Swiftskärmarna reklameras, tror Komplett.se hade över 40 stycken i lager (Demo/tillbakaskickade).

Dell har jag däremot bara gott att säga om kvaliten, men hur just den där skärmen är har jag ingen aning om. Jag hade dock personligen inte köpt en ny PG278Q när IPS varianten PG279Q kostar knappa tusenlappen mer, oavsett glow.

Du har inte lust att testa en ny XB271HU och hoppas på bättre resultat?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag har inte ägt någon av skärmarna, men så vitt jag vet så är Asus kvalitetskontroll på skärmarna skit, väldigt många exemplar av Swiftskärmarna reklameras, tror Komplett.se hade över 40 stycken i lager (Demo/tillbakaskickade).

Dell har jag däremot bara gott att säga om kvaliten, men hur just den där skärmen är har jag ingen aning om. Jag hade dock personligen inte köpt en ny PG278Q när IPS varianten PG279Q kostar knappa tusenlappen mer, oavsett glow.

Du har inte lust att testa en ny XB271HU och hoppas på bättre resultat?

Precis, har hört mycket skit om Asus skärmar senaste tiden och det är väl därför jag köpte mig en acer.

Jag är lite skraj när det gäller dessa skärmar, tycker inte att man ska behöva skicka tillbaka skärmar hit och dit och kanske ändå inte bli nöjd, man ska ha en jävla tur med IPS skärmar vad jag har förstått. Tycker helt enkelt inte att det ska förekomma på en skärm i den prisklassen.

Vet du något om OLED? Känns som att dem lär prissättas ganska saftigt vid lansering.. ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scj:

Precis, har hört mycket skit om Asus skärmar senaste tiden och det är väl därför jag köpte mig en acer.

Jag är lite skraj när det gäller dessa skärmar, tycker inte att man ska behöva skicka tillbaka skärmar hit och dit och kanske ändå inte bli nöjd, man ska ha en jävla tur med IPS skärmar vad jag har förstått. Tycker helt enkelt inte att det ska förekomma på en skärm i den prisklassen.

Vet du något om OLED? Känns som att dem lär prissättas ganska saftigt vid lansering.. ?

Vid en prisklass över 7000kr är det oacceptabelt i min mening med tung IPS glow. Jag har haft väldigt lite IPS glow på alla mina Dell skärmar, men jag körde även med en PQ278Q (har för mig detta var namnet) för ett tag sedan, denna använder dock en PLS panel men det är mer eller mindre samma sak med annat namn. På den Asus skärmen var det relativt mycket IPS glow i ett hörn. Du kanske kan höra med butiken i fråga om de kan testa skärmen innan den skickas till dig?

OLED har jag ingen aning om faktiskt, men i den här branschen så finns det alltid något på horisonten, så jag skulle inte hålla andan och vänta på något som är längre bort än någon månad.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Vid en prisklass över 7000kr är det oacceptabelt i min mening med tung IPS glow. Jag har haft väldigt lite IPS glow på alla mina Dell skärmar, men jag körde även med en PQ278Q (har för mig detta var namnet) för ett tag sedan, denna använder dock en PLS panel men det är mer eller mindre samma sak med annat namn. På den Asus skärmen var det relativt mycket IPS glow i ett hörn. Du kanske kan höra med butiken i fråga om de kan testa skärmen innan den skickas till dig?

OLED har jag ingen aning om faktiskt, men i den här branschen så finns det alltid något på horisonten, så jag skulle inte hålla andan och vänta på något som är längre bort än någon månad.

Jag är kluven..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Precis, har hört mycket skit om Asus skärmar senaste tiden och det är väl därför jag köpte mig en acer.

Jag är lite skraj när det gäller dessa skärmar, tycker inte att man ska behöva skicka tillbaka skärmar hit och dit och kanske ändå inte bli nöjd, man ska ha en jävla tur med IPS skärmar vad jag har förstått. Tycker helt enkelt inte att det ska förekomma på en skärm i den prisklassen.

Vet du något om OLED? Känns som att dem lär prissättas ganska saftigt vid lansering.. ?

Gissar på att du inte läst några recensioner på Dellskärmen. Finns en här på Sweclockers till och med.
Det är bättre att börja i den änden då du kommer hitta få privatpersoner som testat speciellt många liknande skärmar.

OLED-skärmar till datorer har funnits i fem eller sex år, lanserades av Sony mitten 2010/2011.
Den billigaste 24-tummaren gick på runt 50 000. Så det är lite sent att fortsätta vänta in dem.
Dell kommer snart med en mer riktad till konsumenter, rekommenderat pris på den var väl 5000 dollar så räkna med 40-50 000 med moms. Ofta så har de ett rekommenderat pris som är väldigt högt, men det brukar vara helt andra priser i de vanliga affärerna jämfört med deras egen.
Även om du känner att du har pengarna så skulle jag vara lite skeptisk då det är en helt ny produkt och teknik, det kan mycket väl bli en del barnsjukdomar. Sony har förbättrat sina OLED-skärmar ett antal gånger, tror de är uppe i tredje generationen åtminstone.

Alternativet är att du köper en billig LG-TV och sätter den på ett bord bakom skrivbordet så att den inte blir så fasligt stor.
Användaren zzcool här på forumet skapade en tråd där han berättade om sina upplevelser, har dock inte sett någon annan på det här forumet som testat detsamma.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Livsnjutare 😎

Asus

Dell gör bra grejer för företag och kontor, inte gaming.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Jonssown:
@scj:

IPS-glow finns på alla IPS baserade paneler, det handlar således inte om hur mycket tur man har, vissa paneler visar mindre än andra, men det beror mer på vilket reflexfilter, vilken paneltyp & belysningen man använder mer eller mindre.

Ni tänker kanske på edge-light bleed? Det kan nämligen variera enormt från skärm till skärm.

Om du vill åt G-synk kan denna sidan hjälpa dig https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_G-Sync

Oled är nog ganska långt bort innan det blir aktuellt, först så måste det slå igenom på TV marknaden, alternativt den professionella bildredigeringsmarknaden, sedan kanske man ser några exemplar inriktade för gaming.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.