Killer network - fråga till MSI:ägare

Permalänk

Tack för alla svar! Så det ska gå att ha 100Mbps++ med mitt moderkort.

Kollade just på leverantörens mina sidor och där kunde jag inte se vilket paket jag hade och att jag var fortfarande utan avtal. De senaste månaderna har nog debiterats som om jag skulle ha L (250-20Mb) paketet och i butiken sa de också att jag har ett 2 års avtal på 250 linan.

Jag tänkte då göra ett avtal på 100MB (man får då -50%) men de sa att det går inte att gå ner i avtalet. Vad jag minns själv så gjorde jag inget avtal och speciellt inte för 250MB då jag får inte det att fungera.

Deras lösning skulle vara att köpa en router för 1500kr.
Konstigt nog så får jag välja ett avtal på hemsidan samt få en annan router EPC3928.

vilka jävla tomtar....total oreda och varje gång man besöker dem får man olika information. Och på hemsidan finns 0 info om vad jag har för internet. Men de har debiterat det dyraste paketet sedan några månader.

Så nu ska jag besöka butiken igen. Återkommer sen...förhoppniingsvis via en snabbare lina!

Permalänk
Medlem

Nå, för vad det är värt ska ett Cisco EPC3010 utan vidare klara gigabit länk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

OKEJ! Då kanske behövs inte den nya modellen.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra bara med drivrutinen utan killer nic mjukvaran som jag tipsade om tidigare?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

@ArKAN:
jag har testat säkert 6-10 olika drivrutiner de flesta utan K. alltid samma sak. Men nu får det räcka. Ska besöka butiken först...bråttom har jag inte...100MB är ju inte dåligt iaf.

Permalänk
Medlem

Har du testat en ny kabel? Så att det inte är en skadad kabel. En skadad kabel låser vilka hastigheter du kan välja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

knappast är det kablar? (rätt så gamla, ingen aning vilka CAT de är)

http://s33.postimg.org/3p062j266/net2.jpg

Kan vara kablar. jag hade mixade kablar hemma cat5e med cat6 och har väll inte märkt något större problem tills jag skulle kopiera stora mängder data till min synology DS. då hamnade jag på ungefär 1mb/sek vilket är extremt sakta.
kollade allt jag kunde kolla och till sist så tänkte jag att jag kan byta kablar, dom är gamla och av olika kvalite och typ, kan ju fungera.

det var problemet sen låg jag och kopierade på på runt 70-100mb/sek som det ska vara så det KAN vara kablarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator eller kanske en switch i närheten? Sätt en kabel mellan dom och se under egenskaper vad autonegotiate kommer fram till, testa den andra datorn mot routern och se vad den länkar på för hastighet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Gurk:

om det vore så enkelt
har kollat det tusen gg och det har alltid varit AUTO

en bild kanske hjälper lite

http://s33.postimg.org/7oxksu7y7/net.png

jag har samma nätverkskort men på ett Gigabyte moderkort. Hur eller hur, det står bara 100 Mbps där med fast jag kör utan problem i betydligt högre (gbit hastigheter). Annat än det har jag tyvärr inte att tillägga

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Har du testat en ny kabel? Så att det inte är en skadad kabel. En skadad kabel låser vilka hastigheter du kan välja.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara kablar. jag hade mixade kablar hemma cat5e med cat6 och har väll inte märkt något större problem tills jag skulle kopiera stora mängder data till min synology DS. då hamnade jag på ungefär 1mb/sek vilket är extremt sakta.
kollade allt jag kunde kolla och till sist så tänkte jag att jag kan byta kablar, dom är gamla och av olika kvalite och typ, kan ju fungera.

det var problemet sen låg jag och kopierade på på runt 70-100mb/sek som det ska vara så det KAN vara kablarna.

jag har en kabel 1m som det står CAT5e på. Den är ny. 2-3 år gammal. Men jag har beställt 3 nya kablar...framtidsäkra.
STP-61R DELTACO F/UTP Cat6 patchkabel, LSZH, 1m, röd 1 1,90 EUR
STP-70 DELTACO S/FTP Cat7 patchkabel 0,5m LSZH (halogenfri), grå 1 2,90 EUR
STP-72S DELTACO S/FTP Cat7 patchkabel, LSZH (halogenfri), 2m, svart 1 6,90 EUR

Permalänk

@Gurk:
jag har en RT-N35 router som jag brukar använda till WLAN. Dock har den inte varit ikopplat sen win10 installationen.

Permalänk

@MsSmith:

ok! det låter bra. Tycks vara leverantören som det är fel på.

Konstigt nog kollade jag andra leverantörer på skoj vilka hastigheter de skulle kunna erbjuda mig och fick 50Mbps som högst där,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara kablar. jag hade mixade kablar hemma cat5e med cat6 och har väll inte märkt något större problem tills jag skulle kopiera stora mängder data till min synology DS. då hamnade jag på ungefär 1mb/sek vilket är extremt sakta.
kollade allt jag kunde kolla och till sist så tänkte jag att jag kan byta kablar, dom är gamla och av olika kvalite och typ, kan ju fungera.

det var problemet sen låg jag och kopierade på på runt 70-100mb/sek som det ska vara så det KAN vara kablarna.

Det är ingen skillnad om du kör 1 Gbit nät, är kablarna hela så funkar de och är de trasiga så spelar det ingen roll om du har 5e eller 6, lanet kanske påverkades av ett kabelbyte men i så fall berodde det på att kabeln var trasig och inte på om den var 5e eller 6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen skillnad om du kör 1 Gbit nät, är kablarna hela så funkar de och är de trasiga så spelar det ingen roll om du har 5e eller 6, lanet kanske påverkades av ett kabelbyte men i så fall berodde det på att kabeln var trasig och inte på om den var 5e eller 6.

Dom gamla var nog inte helt hela, dessutom tycker jag det känns bättre om alla är av samma typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@ArKAN:
jag har testat säkert 6-10 olika drivrutiner de flesta utan K. alltid samma sak. Men nu får det räcka. Ska besöka butiken först...bråttom har jag inte...100MB är ju inte dåligt iaf.

Hallå. Jag vet inte om det redan postats men Killerpaketet (drivrutin plus programvara) innehåller en limiter som för mig begränsade hastigheten (den prioriterar hastigheten för olika program...på ett väldigt dåligt sätt). Fipplade lite med programvaran men lyckades aldrig få ut full hastighet på Bredbandskollen. Sen laddade jag bara ner drivrutinen (några MB) och nu har jag full hastighet.

Kolla på MSIs hemsida om du bara kan dra ner drivisen, det var där jag hittade min version för mitt moderkort (antagligen är det samma chip som sitter på alla men är inte säker).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka:

Msi:s hemsida var förstås det första jag testade under win7 och win10 nu.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z87-G45-GAMING.html#d...

Kollade annars en äldre laptop och där var det också stopp vid 98Mb.

Permalänk
Medlem

Hoppa in i Killer programvaran, där finns en inställning där du manuellt kan ställa hastigheten, så testa det om du inte har gjort det.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

jag har samma nätverkskort men på ett Gigabyte moderkort. Hur eller hur, det står bara 100 Mbps där med fast jag kör utan problem i betydligt högre (gbit hastigheter). Annat än det har jag tyvärr inte att tillägga

Det är i det högra fönstret som det står "hastighet", om du också har 100 där... så trotsar du lite lagar för det är den hastighet som kortet har ställt sig på.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är i det högra fönstret som det står "hastighet", om du också har 100 där... så trotsar du lite lagar för det är den hastighet som kortet har ställt sig på.

Formulerade mig lite dåligt - den står på "auto". Vad jag menade var att det är identiskt med bilden men nog sjutton fiser jag iväg 120MB/sec över nätverket

edit: hmm bilden som inte alls är densamma längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Mocka:

Msi:s hemsida var förstås det första jag testade under win7 och win10 nu.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z87-G45-GAMING.html#d...

Kollade annars en äldre laptop och där var det också stopp vid 98Mb.

Okej, segt.

http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/stan...

Men verkar inte ha uppdaterats sen Januari ?!?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag installerade bara drivrutinen till mitt nya moderkort igår och får full duplex direkt!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

@Gyhlen:

full duplex kan man få vid 10/100...frågan är vad den totala hastigheten blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@MaACc1i:

full duplex kan man få vid 10/100...frågan är vad den totala hastigheten blir.

Så ser det ut för mig!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

@Gyhlen:

försökte att istallera samma som du men det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@MaACc1i:

försökte att istallera samma som du men det går inte.

Mitt moderkort har ju iofs ett annat Killer NIC, lite nyare än ditt kan vara därför.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Har du testat dessa här drivers som rekommenderas på msi forumet?

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174229.0

Permalänk

@VinterX:

problemet är löst. Kopplade modemet direkt till datorn och vips:

routern klarade inte över 100mbps...jag måste skaffa ett nytt för att kunna ha mer än en dator +WIFI.
Men lönar det sig? provade ladda ner tungt...steam+torrents...kom nästan aldrig över 12Mb/sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@VinterX:

problemet är löst. Kopplade modemet direkt till datorn och vips:

https://s32.postimg.org/z1dgey3z9/image.png

routern klarade inte över 100mbps...jag måste skaffa ett nytt för att kunna ha mer än en dator +WIFI.
Men lönar det sig? provade ladda ner tungt...steam+torrents...kom nästan aldrig över 12Mb/sek

Så, utan några som helst begränsningar i form av routrar och liknande kommer du inte upp till 250? Med ett dundernätverkskort? Windows 7+ (win 8, win 10 etc)? Min 100/100: http://imgur.com/U79rrpg

Testa att stänga av brandväggen också.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@VinterX:

problemet är löst. Kopplade modemet direkt till datorn och vips:

https://s32.postimg.org/z1dgey3z9/image.png

routern klarade inte över 100mbps...jag måste skaffa ett nytt för att kunna ha mer än en dator +WIFI.
Men lönar det sig? provade ladda ner tungt...steam+torrents...kom nästan aldrig över 12Mb/sek

Kan du förtydliga det här, du får alltså 243 Mbit/s när du mäter men det blir 100 Mbit/s så fort du försöker ladda ner och spara något ? I så fall är ju nätverket snabbt men du har nått annat problem elelr så är servrarna du ansluter mot inte snabbare än så.
Nätverket bör vara baserat på Gbitdelar men nån direkt nytta av en internetuppkoppling som är snabbare än ca 20Mbit/s/klient har man inte eftersom det är närmast omöjligt att konsumera data över den hastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

jag kom upp i 330 idag!!

och det via en tunnel dessutom

Jag har inte haft tillfälle att testa det, pga att jag har inte haft något att ladda ner. Dagen före så laddade jag 55Gb Doom.... Synd för då skulle jag verkligen haft nytta av det!

Finns det ett bra program att se Mbps live och registrera all min använding? Något bra gratis app alltså?