Acer och Asus presenterar skärmar på 24,5 tum med 240 Hz och G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer och Asus presenterar skärmar på 24,5 tum med 240 Hz och G-Sync

Mitt bland alla nyheter om stora 4K-skärmar visar Asus och Acer nu upp mindre skärmar som istället tar steget upp till väldigt snabb och synkroniserad bilduppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget för mig men väldigt kul att det verkar vara en hel del skärmar på Computex. Jag vill dock helt se Ultrawide 3440×1440 med 100+Hz till humana priser. Dvs max 7500kr.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Även fast jag inte gillar Acer särskillt mycket tycker jag att deras skärm ser bättre ut än motsvarigheten från Asus. Om skärmen kostar rimligen runt 4000-6000 blir det nog ett köp.

Permalänk
Medlem

PG258Q blir nog en fin uppgradering från gamla VG248QE

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen

Nu taggar vi 240 Hz!!! Kan inte vänta tills jag får prova det, förhoppningsvis på DreamHack!

Men kan de för helvete låta bezeln gå ända in till kanten av bilden istället för att lämna en svart sorgkant där som både är ful och gör det svårt att avgöra var kanten av bilden är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska bli intressant att se blindtest av 144 vs 240 Hz! Jag har svårt att tro att det gör någon nämnvärd skillnad, om den går att se alls (i spel, åtminstone).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ska bli intressant att se blindtest av 144 vs 240 Hz! Jag har svårt att tro att det gör någon nämnvärd skillnad, om den går att se alls (i spel, åtminstone).

Jag tycker att det beror på val av spel och testform men jag kan själv se en stor skillnad bara mellan 120Hz och 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

[...]och gör det svårt att avgöra var kanten av bilden är.

...är inte det hela meningen?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Men det var ju med IPS-panel vi ville ha denna skärmen med!!!! =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men det var ju med IPS-panel vi ville ha denna skärmen med!!!! =/

Ett steg i taget....tyvärr

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheSlicker:

...är inte det hela meningen?

Nej, på en väldesignad skärm fungerar bezeln som en ram för bilden. Det finns absolut inga fördelar med en svart remsa mellan bezel och bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det ska bli intressant att se blindtest av 144 vs 240 Hz! Jag har svårt att tro att det gör någon nämnvärd skillnad, om den går att se alls (i spel, åtminstone).

Det hade varit väldigt intressant, Sweclockers kanske kunde ordna något?
Men det är viktigt att det blir ett så representativt urval som möjligt också, risken är att om de annonserar efter folk så kommer många som är hyperkänsliga anmäla sig.

Skrivet av Vingtner:

Jag tycker att det beror på val av spel och testform men jag kan själv se en stor skillnad bara mellan 120Hz och 144Hz.

Det tvivlar jag inte på, men du förstår väl att du högst troligt tillhör en liten minoritet?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av StuntmanMike:

Men det var ju med IPS-panel vi ville ha denna skärmen med!!!! =/

Fast var det verkligen det? Dess huvudnummer är ju att den är extremt snabb, och den är en renodlad e-sportskärm till sista subpixeln. På en sådan skärm är det väl inte orimligt att prioritera responstid över färgåtergivning och betraktningsvinklar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Casper:

Ett steg i taget....tyvärr

Problemet är ju bara att det här steget är komplett meningslöst.
Det är fortfarande samma mediokra bildkvalité, samma usla svärta som det varit i tio år (okej, det ingår i bildkvalité men jag ville ändå påpeka att LCD-skärmarna till datorer utvecklas ytterst lite de senaste tio åren) och samma format.

Det här handlar bara om att sälja mera, de kan nu öka uppdateringsfrekvensen ytterligare till en obefintlig merkostnad.

Tänk om de istället satsat på att ta fram datorskärmar där bakgrundsbelysning är uppdelad i små zoner som på TV-apparaterna för att kunna få fram riktigt bra svärta i många situationer.
Men gör de det? Nej.
Satsar de på att ta fram skärmar med brett färgomfång och hög uppdateringsfrekvens?
Nej.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]:
Det är tyvärr sant.. Jag förstår inte alls hype om att försöka maxa HZ uppdatering på gaming monitorer.. Vad ska man med 240hz till? Givetvis måste man testa innan man vet men jag har testat 60hz, 100hz, 120hz, 144hz, 165hz...
Hade mycket hellre sett en 100hz med alla andra fördelar istället för en miljon hz...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Jonte[YoT]:
Det är tyvärr sant.. Jag förstår inte alls hype om att försöka maxa HZ uppdatering på gaming monitorer.. Vad ska man med 240hz till? Givetvis måste man testa innan man vet men jag har testat 60hz, 100hz, 120hz, 144hz, 165hz...
Hade mycket hellre sett en 100hz med alla andra fördelar istället för en miljon hz...

Är förmodligen billigare att skaffa mer Hz än att ge allt det andra gottiga.

Skrivet av Vingtner:

Jag tycker att det beror på val av spel och testform men jag kan själv se en stor skillnad bara mellan 120Hz och 144Hz.

Har du testat att göra ett blindtest? Jag tror inte det är omöjligt för alla att kunna säga skillnaden emellan 120-144Hz utan snarare tvärtom, men frågan är hur vanligt det är och hur viktig denna Hz-hetsen egentligen är.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markusas:

Inget för mig men väldigt kul att det verkar vara en hel del skärmar på Computex. Jag vill dock helt se Ultrawide 3440×1440 med 100+Hz till humana priser. Dvs max 7500kr.

Kommer en från AOC.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en billig 144Hz 24" 1080p bildskärm med IPS. Ska det vara så svårt att få fram.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du testat att göra ett blindtest? Jag tror inte det är omöjligt för alla att kunna säga skillnaden emellan 120-144Hz utan snarare tvärtom, men frågan är hur vanligt det är och hur viktig denna Hz-hetsen egentligen är.

Inte ett ordentligt blindtest nej, men jag har haft två stycken skärmar och jämfört skillnaden direkt mellan olika hastigheter.

Permalänk

nu återstår ju det bara att se va prislappen hamnar... någon som har en aning?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Men så tråkigt dessa TN-paneler. Vad har hänt med OLED? Ingenting om detta på mässan??

Permalänk
Skrivet av Vingtner:

Även fast jag inte gillar Acer särskillt mycket tycker jag att deras skärm ser bättre ut än motsvarigheten från Asus. Om skärmen kostar rimligen runt 4000-6000 blir det nog ett köp.

Tycker Acer har helt okej monitors, vet inget om deras andra produkter, men i lågpris samt medelklassen tycker jag de har ett väldigt bra och stort sortiment med bra urval.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Jonte[YoT]:
Det är tyvärr sant.. Jag förstår inte alls hype om att försöka maxa HZ uppdatering på gaming monitorer.. Vad ska man med 240hz till? Givetvis måste man testa innan man vet men jag har testat 60hz, 100hz, 120hz, 144hz, 165hz...
Hade mycket hellre sett en 100hz med alla andra fördelar istället för en miljon hz...

Slippa tearing med lägsta möjliga responstid?
Perfekt skärm helt enkelt, och tack gode gud att det inte är IPS!
vem vill seriöst köra IPS på en 1080p skärm för gaming?

Blir ett köp dirr när dem släpps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

Slippa tearing med lägsta möjliga responstid?
Perfekt skärm helt enkelt, och tack gode gud att det inte är IPS!
vem vill seriöst köra IPS på en 1080p skärm för gaming?

Blir ett köp dirr när dem släpps!

Fast tearing får du väl inte på en 144hz skärm heller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Fast tearing får du väl inte på en 144hz skärm heller?

jodå, beror på hur många fps man ligger på.
men folk som spelar singleplayer-spel med alla inställningar på högsta klarar sig fint utan tearing.
når strax över 700fps i csgo på 1080p så 240hz skulle nog sitta fint för mig.

[edit] menar med G-Sync av då såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Fast tearing får du väl inte på en 144hz skärm heller?

Jo, tearing förekommer på 144Hz-skärmar, även om det till viss del kan suddas ut av den höga uppdateringsfrekvensen och inte är lika synbart som på en 60Hz-skärm.
Med det sagt beror också mycket på vilket spel som spelas och hur vilken fps man har.

Det finns ju en anledning till varför det finns så många freesync och g-sync skärmar @ 144 Hz.
Jag får t.ex. screentearing som tusan i cs:go om jag stänger av g-sync, trots 144 Hz.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Weird.. Jag har spelat väldigt mycket quake i flera år på 120hz och även 144hz. Men 250fps i 144hz har jag inte märkt någon tearing alls.. Utan gsync givetvis..

Med min 3440x1440 100hz skärm märker jag lite tearing i quake live med 250fps men knappt något jag reagerar på ens som quake veteran...

Jag tror inte du har fel men som sagt aldrig upplevt de själv på 144hz.. Vilket jag borde ha gjort då.. Kanske skiljer sig i quake från CS men quake e typ snabbaste fps spelet som finns..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@MinscS2:
Weird.. Jag har spelat väldigt mycket quake i flera år på 120hz och även 144hz. Men 250fps i 144hz har jag inte märkt någon tearing alls.. Utan gsync givetvis..

Med min 3440x1440 100hz skärm märker jag lite tearing i quake live med 250fps men knappt något jag reagerar på ens som quake veteran...

Jag tror inte du har fel men som sagt aldrig upplevt de själv på 144hz.. Vilket jag borde ha gjort då.. Kanske skiljer sig i quake från CS men quake e typ snabbaste fps spelet som finns..

Alla upplever inte tearing lika lätt, samma sak som att vissa inte känner skillnad på 60hz och 144, sen så är det ju lite skillnad om man ligger på 250fps och över t.ex. 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

Alla upplever inte tearing lika lätt, samma sak som att vissa inte känner skillnad på 60hz och 144, sen så är det ju lite skillnad om man ligger på 250fps och över t.ex. 500.

Jag är inte den som inte känner skillnad på Hz. Spelat quake över 10 år och det kan ärligt talat inte vara ett mer Hz beroende spel än det... Så jo jag känner mellan 60hz och 120hz... Men tearing är ingen känsla, det är visuellt.. Så man kan inte riktigt på samma sätt säga att det är något man upplever individuellt. Man kanske ignorerar det som jag gör på min 100hz skärm men skulle veta om jag hade det på 144hz..

Ja givetvis skillnad på 250fps och 500 fps.. Men ärligt talat 700fps+ Låter rätt extremt.. Trodde man körde CS:go med runt 300fps?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag är inte den som inte känner skillnad på Hz. Spelat quake över 10 år och det kan ärligt talat inte vara ett mer Hz beroende spel än det... Så jo jag känner mellan 60hz och 120hz... Men tearing är ingen känsla, det är visuellt.. Så man kan inte riktigt på samma sätt säga att det är något man upplever individuellt. Man kanske ignorerar det som jag gör på min 100hz skärm men skulle veta om jag hade det på 144hz..

Ja givetvis skillnad på 250fps och 500 fps.. Men ärligt talat 700fps+ Låter rätt extremt.. Trodde man körde CS:go med runt 300fps?

Ok, fortsätt vara ignorant och kom med felaktiga påståenden om det får dig att känna dig som ett quake proffs.
Kommer inte förstöra denna tråd med att diskutera OT med dig.