Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju lite det som är problemet med WoW.
Det är väldigt svårt att bencha ordentligt.

När jag bytte från 4790K till 5775C så körde jag runt 10 kazzak (på varje CPU) med full raid och sparade frametimes MHA fraps.
Och noterade en massiv förbättring efter bytet till 5775C.
Inte på genomsnittliga FPS utan på min FPS.
Tyvärr så har jag ingen i5'a att testa med, alltid kört på i7'or

Det är extremt enkelt att bencha WoW faktiskt, bara att köra Dragon Soul 25 solo och ta snittfpsen när du är färdig med rundan för den instancen är hyfsat intensiv och testar det mesta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Då kör jag nog på detta med en 1070. Kör i7 för att eventuellt kunna lira annat utan att bottleneckas

Kommer dessa delar att funka tillsammans? Tog bort 16GB RAM eftersom den primärt ska användas till WoW, och såg att ex The Division inte behövde mer än 8 för High settings.

Behöver jag köpa till en adapter för wifi också eller om jag vill köra trådlöst?

Tack för alla svar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9447870/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är extremt enkelt att bencha WoW faktiskt, bara att köra Dragon Soul 25 solo och ta snittfpsen när du är färdig med rundan för den instancen är hyfsat intensiv och testar det mesta.

Fast solo ? då saknas ju 24 andra spelare som brassar på med CPU intensiva saker.
Tror själv på många kazzak runs, då har man oftast 40 spelare.

Fast nu är vi lite OT, sorry TS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidgard:

Tack för råd, vill ge cred till @oliver91 som så snällt satt ihop den åt mig

Jadu, det är en väldigt prispressad korg och inget jag någonsin skulle köpt själv, lägg hellre 10k på en dator utan grafikkort så har du ett bra "skal" framöver att bara byta grafikkort i vid behov!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9447881/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast solo ? då saknas ju 24 andra spelare som brassar på med CPU intensiva saker.
Tror själv på många kazzak runs, då har man oftast 40 spelare.

Fast nu är vi lite OT, sorry TS

för att få exakta nummer, under en kazzak fight gör folk olika spells och olika saker vilket ger dig ett ojämnt resultat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Håller nog inte med de som yrkar för i7 över i5. Givet samma processorgeneration så är skillnaden egentligen hyperthreading. WoW kan inte nyttja 8 kärnor bättre än den kan 4, så HT ger inget i givet scenario.

Det som då skulle göra i7:an bättre än i5 är klockhastigheten. Men den kan du ju justera själv, eller vill du kanske inte överklocka?

Alltså nej visst HT är väl sisådär med. Men eftersom i7:an är klockad högre stock så kommer den också prestera bättre out of the bosx. Vill man sen pressa ut ytterligare några procent genom att klocka komma wow ÄLSKA 4 mycket snabbare kärnor.

Jag märker sån sjuk skillnad när jag gjorde min uppgradering speciellt i raids.

Men ja, det är ju helt klart en smaksak. Jag slog på stor denna uppgraderingen så jag håller mig i ett par år.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Alltså nej visst HT är väl sisådär med. Men eftersom i7:an är klockad högre stock så kommer den också prestera bättre out of the bosx. Vill man sen pressa ut ytterligare några procent genom att klocka komma wow ÄLSKA 4 mycket snabbare kärnor.

Jag märker sån sjuk skillnad när jag gjorde min uppgradering speciellt i raids.

Men ja, det är ju helt klart en smaksak. Jag slog på stor denna uppgraderingen så jag håller mig i ett par år.

// Marcus

jag testade just med och utan HT i ett tidigare inlägg i den här tråden och det gjorde ingen nämnvärd skillnad. 6600k och 6700k överklockar ungefär lika bra. om du uppgraderade från en äldre i5 till en 6700k så var det generationshoppet som gjorde skillnaden, inte ht.

Permalänk
Medlem

(Ledsen att det postas många gånger)

Här är korgen som @oliver91 föreslog + all annan skit som jag skulle behöva.

Känns väldigt dyrt för att primärt spela WoW? Men det kanske är vad som behövs för att maxa Legion?

Om någon skulle kunna sätta ihop en budgetdator bara för jämförelse (som kan spela Legion på säg High med okej fps) hade det varit väldigt uppskattat!

Vill såklart investera i en bra dator, men att punga ut 15k för en dator som primärt ska användas för att spela WoW känns lite saftigt

(GTX970 är där för att representera priset för 1070, kommer väl lilla runt 3-3,5k)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9447946/

Permalänk
Medlem

6600k istället, enklare moderkort, rx 480 så är vi väl nere mot 10k. gtx 1070 lär bli dyrare än så för övrigt. sweclockers skrev 5000kr för founder's edition och 4200kr för partnertillverkare men efter vad vi har sett med gtx 1080 så lär de korten man faktiskt vill ha ligga ungefär som founder's edition ändå så räkna med åtminstone 4500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

6600k istället, enklare moderkort, rx 480 så är vi väl nere mot 10k. gtx 1070 lär bli dyrare än så för övrigt. sweclockers skrev 5000kr för founder's edition och 4200kr för partnertillverkare men efter vad vi har sett med gtx 1080 så lär de korten man faktiskt vill ha ligga ungefär som founder's edition ändå så räkna med åtminstone 4500kr.

Kört en hel del Legion beta nu och kan säga att mitt nuvarande 980 inte klarar att maxa grafiken och hålla 60 FPS överallt.
Och då har jag inte kört några raider.
Men prutar man lite på grafiken så fungerar det såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kört en hel del Legion beta nu och kan säga att mitt nuvarande 980 inte klarar att maxa grafiken och hålla 60 FPS överallt.
Och då har jag inte kört några raider.
Men prutar man lite på grafiken så fungerar det såklart

vad är det för upplösning och AA då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad är det för upplösning och AA då?

2560*1600, allt vanligt på max med får nöja mig med MSAAx2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2560*1600, allt vanligt på max med får nöja mig med MSAAx2.

jo det kan jag tänka mig. det är väldig skillnad på 2560x1600 och 1920x1080 dock och du kör även med MSAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jo det kan jag tänka mig. det är väldig skillnad på 2560x1600 och 1920x1080 dock och du kör även med MSAA.

Man måste ju köra MSAA, FXAA, CMAA etc. ser ju fördj*vligt ut =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man måste ju köra MSAA, FXAA, CMAA etc. ser ju fördj*vligt ut =/

CMAA gör nästan ingen skillnad på prestandan (gör dock inte så mycket heller). jag tycker att det är ganska ok att köra utan AA i 1440p, dock inte i 1080p.