WiFi mottagare till home automation system

Permalänk
Medlem

WiFi mottagare till home automation system

Har länge funderat på att göra någon form av "home automation! hemma, och nu har jag bestämt mig för att jag vill kunna styra mina lampor med hjälp av min telefon. Min tanke på systemet är följande:

Jag tänkte använda en Raspberry Pi där en apache server ska vara installerad. Via ett webgränssnitt tänker jag att man ska kunna tända och släcka lampor i hela huset. Vid varje strömbrytare på väggen tänkte jag då ha ett relä som antingen slår av eller på strömmen. Mitt problem här är att jag inte vet hur jag ska kunna skicka en elektrisk impuls till reläet (eller snarare vad som ska ta emot signalen). Jag skulle vilja ha någon form av mottagare som kan ta emot en signal från Raspberry Pi (via WiFi) och sedan skicka en impuls till reläet. Jag vet att t.ex. en Arduino kan göra detta men det känns som att den är väldigt överkvalificerad för detta enkla arbete och det blir ganska dyrt att köpa en Arduino för varje strömbrytare i huset. Så därför undrar jag om ni vet något billigare alternativ. Hoppar jag förklarade min koncept tillräckligt tydligt. Har ni andra invändningar på min plan får ni gärna dela med er av dessa.

/Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Treekie:

Har länge funderat på att göra någon form av "home automation! hemma, och nu har jag bestämt mig för att jag vill kunna styra mina lampor med hjälp av min telefon. Min tanke på systemet är följande:

Jag tänkte använda en Raspberry Pi där en apache server ska vara installerad. Via ett webgränssnitt tänker jag att man ska kunna tända och släcka lampor i hela huset. Vid varje strömbrytare på väggen tänkte jag då ha ett relä som antingen slår av eller på strömmen. Mitt problem här är att jag inte vet hur jag ska kunna skicka en elektrisk impuls till reläet (eller snarare vad som ska ta emot signalen). Jag skulle vilja ha någon form av mottagare som kan ta emot en signal från Raspberry Pi (via WiFi) och sedan skicka en impuls till reläet. Jag vet att t.ex. en Arduino kan göra detta men det känns som att den är väldigt överkvalificerad för detta enkla arbete och det blir ganska dyrt att köpa en Arduino för varje strömbrytare i huset. Så därför undrar jag om ni vet något billigare alternativ. Hoppar jag förklarade min koncept tillräckligt tydligt. Har ni andra invändningar på min plan får ni gärna dela med er av dessa.

/Tack på förhand

Jag tror wifi är för "för mycket" Zigbee https://en.wikipedia.org/wiki/ZigBee eller liknande är nog mer lämpligt om du ska bygga nått eget från "halvfabrikat" tänk bara på att du inte får bygga och koppla hur som helst utan det måste göras elsäkert och det kan krävas behörighet för att ändra i elinstallationen och du kan dessutom få tillverkaransvar om du bygger nån "fjärrströmbrytare för fast installation".
Det är roligt att bygga men ha respekt för elen så du inte ställer till med en katastrof som slutar i brand och dödsfall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nexa?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/fjar...

Finns för inbyggnad också, men då krävs en elektriker för att göra installationen.

Bygga egna grejer är inte något alternativ, då behöver de vara typgodkända osv, och är absolut inget du får installera på egen hand. Men det finns redan grejer som går att fjärrstyra över 433 MHz för en billig peng.

Tellstick Duo fjärr/mottagare (kontroller) eller liknande bör du kunna köra med RPi för att kontrollera därifrån. Finns även kontrollers som inte behöver någon egen dator.

Permalänk
Medlem

Jag använder Domoticz som kontroller som jag faktiskt kör under ESXI på en av mina servrar, dock kan man använda vanlig dator eller raspberry pi.
RFLink för att kontrollera alla 433MHz enheter så som olika temp, luftfuktighet, Nexa enheter, dörrklocka, rökvarnare och sedan som bonus får jag inn grannens väderstation
Sedan forsöker jag använda mysensors.org för dom flesta sensorer jag har/skall ha i huset även temp, lufttryck, luftfuktighet, magnetkontakter, berätta när posten kommer, tvätt/torktummlare slutar mm

Mitt larm skall också inn i det här systemet, för att få tillgång till alla dom sensorna som finns på plats + övervakningskameror.

När det kommer till att kontrollera lampor, dimmare etc så använder jag Nexa sina inbyggnadsenheter då även om jag känner mig rätt så säker med elektronik tycker jag det är lugnast.

RFLink stöder även http://www.milight.com/ som inte kostar så mycket.

För mig är det här WIP, så allt är inte implementert riktigt än.

Arduino klone kostar inte mycket mini pro går väl på 14-15 kronor med frakt från aliexpress/ebay.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Det finns väl KNX och andra fabrikat för sådana här typer av styrsystem/busslingor? Domovea är rätt känt. Istället för att krångla med raspberry pi och relän osv. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nexa är ett billigt och enkelt system, Z-wave är dyrare men bättre. Billigast är att bygga något eget, t.ex. med ESP8266 från Kina (20 kr/st).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Det finns väl KNX och andra fabrikat för sådana här typer av styrsystem/busslingor? Domovea är rätt känt. Istället för att krångla med raspberry pi och relän osv. Mvh

KNX är inget du ger dig på som hemmapulare, dels är det trådbundet så då får TS dra om elen i hela bostaden, dels så är det svindyrt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Tellstick som tipsats om tidigare är ett bra alternativ. Vill man hacka själv så är deras API ganska välbeskrivet. Tellstick använder 433MHz och är kompatibelt med de flesta enheter som använder det, tex alla Nexas grejer.

ZWave är också en lösning, men betydligt dyrare. Största fördelen med ZWave är att enheterna återkopplar. Du kan alltså läsa av om en lampa är tänd eller ej. I fallet med 433MHz så tror systemet att lampan är tänd om signalen gått iväg. Priset för detta är att allt kostar typ tre gånger så mycket.

Nexa har inbyggnadsgrejer för 433MHz som kan användas med Tellstick.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

KNX är inget du ger dig på som hemmapulare, dels är det trådbundet så då får TS dra om elen i hela bostaden, dels så är det svindyrt.

Ja jo.. Du har nog rätt i det faktiskt. Har en kollega på jobbet som dragit knx system i sitt hus. Har väl gått på åtskilliga 100 tusen 😄 Hade säkert gått på mer om han inte gjort det mesta själv! Värsta är väl att om 10 år är det old school haha. Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Visst är Tellstick/Nexa billigt, Men man blir galen på alla gånger kommandot inte gått igenom och prylen/lampan antingen inte är tänd eller står på och drar ström fast man tror man slagit av. Så rådet är lägg till och kör Z-wave trots merkostnaden.

Detta pga att återkoppling saknas i 433Mhz systemet, har man bara lite behov av att det ska fungera så man vet om det verkligen är på eller av är det nog Z-wave som gäller.

Alternativt kombinationsvarianter där man kan använda befintliga 433Mhz prylar till saker där det inte spelar roll om den gick på eller av och köra Z-wave på de saker man vill ha riktig kontroll över.

Men börjar man från noll så hoppa över 433Mhz Tellstick/Nexa och kör på Z-wave direkt, det är bara om man redan sitter på en massa 433Mhz prylar kombinationsvarianter är intressanta.

Ska man använda systemet mer seriöst vill man ha återkoppling är min erfarenhet av att ha kört opålitliga Tellstick flera år.
Tyvärr kan det ibland klicka även om det bara är 3m mellan Tellsticksändaren och mottagaren när det andra gånger kanske funkar på 10-15m. Men det jobbigaste är att man aldrig vet om det fungerat eller ej när man skickat iväg ett styrkommando i 433Mhz systemen.

Bäst är att antingen köpa en färdig z-wave kontroller eller bygga själv med Raspberry Pi och tilläggskort.

Permalänk
Medlem

Z-wave eller zigbee skulle jag säga. KNX är endast värt det i en ny elinstallation annars blir det för dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airborne:

Visst är Tellstick/Nexa billigt, Men man blir galen på alla gånger kommandot inte gått igenom och prylen/lampan antingen inte är tänd eller står på och drar ström fast man tror man slagit av. Så rådet är lägg till och kör Z-wave trots merkostnaden.

Detta pga att återkoppling saknas i 433Mhz systemet, har man bara lite behov av att det ska fungera så man vet om det verkligen är på eller av är det nog Z-wave som gäller.

Alternativt kombinationsvarianter där man kan använda befintliga 433Mhz prylar till saker där det inte spelar roll om den gick på eller av och köra Z-wave på de saker man vill ha riktig kontroll över.

Men börjar man från noll så hoppa över 433Mhz Tellstick/Nexa och kör på Z-wave direkt, det är bara om man redan sitter på en massa 433Mhz prylar kombinationsvarianter är intressanta.

Ska man använda systemet mer seriöst vill man ha återkoppling är min erfarenhet av att ha kört opålitliga Tellstick flera år.
Tyvärr kan det ibland klicka även om det bara är 3m mellan Tellsticksändaren och mottagaren när det andra gånger kanske funkar på 10-15m. Men det jobbigaste är att man aldrig vet om det fungerat eller ej när man skickat iväg ett styrkommando i 433Mhz systemen.

Bäst är att antingen köpa en färdig z-wave kontroller eller bygga själv med Raspberry Pi och tilläggskort.

Jag har kört Tellstick i 6 mån nu och använder det dagligen. Inte en enda gång har det hänt att ett kommando inte gått fram. Och då har jag inte ens placerat själva Tellsticken på det mest fördelaktiga stället, utan har den på ett ställe där jag lätt kunde koppla in den för att prova lite. Egentligen har jag sett ut ett annat ställe som ligger mitt i huset, men varför hålla på när det funkar bra?

Jag hade exakt samma tankar som du innan jag köpte Tellsticken. Jag hade hört både bra och dåligt om Tellstick. Men de gånger jag kollade på ZWave så sprang det alltid iväg med pengar för att få den installation jag ville ha. Jag har lagt i storleksordningen 2000kr på de prylar jag kör med nu och bara kontrollern jag kollade på till ZWave kostade 3000kr, plus att varje brytare kostar typ 300kr. Det hade kostat mig 6000kr att komma till samma nivå. Det tyckte jag var för mycket pengar eftersom jag inte visste hur pass jag skulle använda systemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!