Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinusDrummel:

Bara undrar hur man "nollar" kameran i steam spel. I Oculus rift store spel är det inga problem men i steam spel så står jag väldigt långt ner i spelen. Använder touch kontrollen.

Du måste kalibrera SteamVR också, Valve skiter fullständigt i hur Oculus är kalibrerad.

Ett litet tips, som jag själv inte hunnit göra ännu, är att kalibrera SteamVR's boundary lite större än vad Oculus är så att du inte fastnar mellan boundarys då bägge är aktiva samtidigt om ett Steam-spel körs. Mina låg ungefär på samma ställe när jag fick hem min Rift och inte helt problemfritt när man fastnar mellan dessa.

Permalänk
Inaktiv

Så, äntligen testat Riften i nya lägenheten stående på en betydligt större yta. Bör vara 3x3/3x4 meter någonting. Mycket behagligare med mer utrymme. Blir att försöka få ordning på ytan mer imorgon dock, och framförallt ändra boundary i Oculus mjukvara. Hittar inte vart man ställer in det.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Settings->Devices->Configure Rift (Drop down i uppe till höger)->Guardian System

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

@anders190:
Settings->Devices->Configure Rift (Drop down i uppe till höger)->Guardian System

Ah! Där! Tack!
Jäklar vad undanstoppat det var. Men nu ser det lite bättre ut.

Blir nog att prova Gorn (med lite passande musik till) samt om jag orkar/har tid DOOM 3 VR-modden och kanske till och med VR-modden till Alien: Isolation. Tål inte det sista spelet ens med vanlig skärm så vettefan hur det blir med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett litet tips, som jag själv inte hunnit göra ännu, är att kalibrera SteamVR's boundary lite större än vad Oculus är så att du inte fastnar mellan boundarys då bägge är aktiva samtidigt om ett Steam-spel körs. Mina låg ungefär på samma ställe när jag fick hem min Rift och inte helt problemfritt när man fastnar mellan dessa.

Nyfiken: vad menar du egentligen med "fastnar mellan boundarys"?
Det sker väl inget speciellt när man ligger i gränslandet mellan dem? (jag har aldrig tänkt på det iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: vad menar du egentligen med "fastnar mellan boundarys"?
Det sker väl inget speciellt när man ligger i gränslandet mellan dem? (jag har aldrig tänkt på det iallafall)

Jag har fastnat med VR-händerna i antingen Arizona Sunshine eller om det var Superhot VR. Kan ha varit någon bugg i spelet men handen fastnade mellan Oculus och Steams boundary. Är nog ett ickeproblem om man har mer utrymme än vad jag hade i min gamla lägenhet (1x1m ungefär).

Lyckades inte återskapa det igår när jag spelade, och knappt jag kom åt boundary ens. Problemet med täckning blev mer märkbart ju längre ifrån mina två sensorer jag kom så blir att beställa en till framöver.

Permalänk
Medlem

Låter mysko har aldrig hänt här. Fast jag kör i regel med bara golv om ens det. Tål inte se rutnätet.

Köpte Edge of nowhere. Väntat länge på att de skulle hamna på någon rea igen. Inget jättefan av dockskåpskamerorna och de känns ju lite gammalt inte ha något touch stöd men grafiken är bra iaf. I 2D hade de inte direkt hävdat sig mot rise of tombraider dock men vinner mycket på vrs mer realistiska 3d grafik och skala. Närvarokänslan trots knepig kamera och tredje personsperspektiv är så mycket högre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ovanstående har aldrig hänt mig heller, men jag går å andra sidan sällan längre än boundaries..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Går de köpa rockband gitarrer i Sverige? Måste va Xbox one eller Ps 4 för rockband vr verkar det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Slutscenerna i Wilson´s heart ger lite rapture känsla utan att spoila för mycket.

Hoppas det är nästa remake mod communityt tar tag i efter doom och alien isolation

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Slutscenerna i Wilson´s heart ger lite rapture känsla utan att spoila för mycket.

Hoppas det är nästa remake mod communityt tar tag i efter doom och alien isolation

Gärna Witcher 3 för mig, behöver dock större utrymme om jag ska hoppa runt fäktandes monster och annat krafs.

Men finns nog mer realistiska titlar förstås. Exempelvis Life is Strange, My Summer Car och Firewatch vore nog lättare att få till och för min del rätt intressanta med om de skulle kunna göras. Det som hitills gjorts känns ändå riktigt lovande.

Provat Alien: Isolation i VR ännu? Jag tänkte prova i helgen men annat kom emellan.

Permalänk
Medlem

Jo har provat Mother vr riktigt bra redan. Men skulle vänta på touch stödet. De har ju mycket svetsa och haka och annat handgripligen som vore coolt om de kunde få till.

Witcher 3 har jag svårt att se. Fel perspektiv och för gyttrig grafik av virtual cinema läget att döma. Men de är klart de går få bättre bara jämföra vorpx med Mother vr stor skillnad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min Rift och fixat så att jag har en room-scale area på 3x2 meter. Fantastiskt att det faktiskt fungerar så pass bra! Dock så känner jag att jag gärna vill prova på något spel som är extremt uppslukande, har ni några tips?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Pacman är riktigt uppslukande Kan ju börja med att testa några av gratisliren. Målvaktsliret i VR sports challenge är smått beroendeframkallande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som köpt oculus touch kontrollerna från hemsidan ? i så fall hur lång tid tog det att få hem dom ?

Ångrar lite nu att man inte köpte dom lokalt orkar inte vänta, dock sparar man ju runt 800kr.

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexx:

Någon som köpt oculus touch kontrollerna från hemsidan ? i så fall hur lång tid tog det att få hem dom ?

Ångrar lite nu att man inte köpte dom lokalt orkar inte vänta, dock sparar man ju runt 800kr.

Beror på var du bor i Sverige, för min del hade jag dom i hand 2 dagar efter de skickades.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har aldrig vart så mycket för bilspel men har spenderat ett antal timmar i helgen med Blazerush (tänk micro machines) och att köra Karts i project cars 2.

Blazerush är fantastiskt skoj och lekfullt i all sin enkelhet och väl värt sina futtiga dollars.

Fart- och närvarokänslan av att köra karts i pcars2 var sjukt nice. Rekas varmt!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vilka spel kan ni rekommendera? får hem mitt rift imorgon, jag har provat robot recall hos en polare och de var riktigt mäktigt, gärna multiplayer spel också

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Vilka spel kan ni rekommendera? får hem mitt rift imorgon, jag har provat robot recall hos en polare och de var riktigt mäktigt, gärna multiplayer spel också

Ett par som jag varmt rekommenderar ar:

- Super Hot - narmaste du kommer att uppleva slomotion-effekt från Matrix. En shooter dar tiden ror sig bara då du sjalv ror dig. Låter galet men ar sjukt immersive och beroendeframkallande.

- Arizona Sunshine - storydrivet zombieskjutarspel

- Eleven Table Tennis - spela pingis i vr - kopes på Steam

- Dead and Buried - mulitplayer western shooter, tror det var gratis precis som robo recall

- Eve Valkyrie - flyg rymdskepp och skjut andra rymdskepp, riktigt Nice

Grattis på Riften!!

*edit* Meh. Glomde helt av att reka Lone Echo och dess multiplayer Echo Arena. Enklaste kopet du kommer att gora till din rift...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja tillägga Dirt Rally, Project Cars, Minecraft och Subnautica. Elite Dangerous, Thumper och Gorn. Har inte hunnit testa dessa så kan inte 100% rekommendera dessa men jag gillar vad de gör.

Finns intressanta VR-moddar till DOOM 3 BFG Edition samt Alien: Isolation. Jag har tänkt testa dessa men inte haft tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ett par som jag varmt rekommenderar ar:

- Super Hot - narmaste du kommer att uppleva slomotion-effekt från Matrix. En shooter dar tiden ror sig bara då du sjalv ror dig. Låter galet men ar sjukt immersive och beroendeframkallande.

- Arizona Sunshine - storydrivet zombieskjutarspel

- Eleven Table Tennis - spela pingis i vr - kopes på Steam

- Dead and Buried - mulitplayer western shooter, tror det var gratis precis som robo recall

- Eve Valkyrie - flyg rymdskepp och skjut andra rymdskepp, riktigt Nice

Grattis på Riften!!

*edit* Meh. Glomde helt av att reka Lone Echo och dess multiplayer Echo Arena. Enklaste kopet du kommer att gora till din rift...

Skrivet av anon5930:

Jag skulle vilja tillägga Dirt Rally, Project Cars, Minecraft och Subnautica. Elite Dangerous, Thumper och Gorn. Har inte hunnit testa dessa så kan inte 100% rekommendera dessa men jag gillar vad de gör.

Finns intressanta VR-moddar till DOOM 3 BFG Edition samt Alien: Isolation. Jag har tänkt testa dessa men inte haft tid.

Tusen tack... känns som att det kommer bli lite sömn framöver

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Tusen tack... känns som att det kommer bli lite sömn framöver

Hehe, korrekt! I borjan fick jag valdigt weirda upplevelser EFTER en langre session med Riften. Jag sager inte mer, for du kommer helt sakert att uppleva det sjalv. Men, det gick over nar man fick sina "VR-legs", typ

ONE OF US, ONE OF US!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att vänta lite med Lone Echo så att man skaffar lite VR-legs först.
Testa Mission:ISS först och om man klarar det så det är bara köra på i Lone Echo.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vill tillägga Windlands och The Solus project. Utvecka VR benen med windlands kan du svinga loss i det utan några komforthjälpmedel så kommer inget få dig att drälla omkull. Hade en del spännande sessioner innan jag fick min hjärna att ta kontroll över mitt balanssinne :). Helt underbar Superman känsla när man landar ett hopp.

Doom 3 BFG VR är riktigt kul. Finns också Serious Sam. Men det är de äldre liren som är stjärna de nya verkar va en otroligt trist galleriskjutare. Helt fantastiskt vad spelutvecklare är korkade. En spelserie känd för sin galna pace och så gör de galleriskjutare av de hela. Förtar totalt hela grejen som gjorde Serious Sam kul. Har inga problem springa runt i 180 i klassikerna utan några som helst komfort kryckor.

Den nya alien Isolation modden av alphan att döma kommer bli brutalt. Jag har kört en tidigare VR mod som trots diverse buggar och allmänt ooptimerat gav helt otroliga scener som fick en att gråta nördtårar. Det är ett brutalt bra lir i 2D också så de kommer nog sätta en benchmark som inte kommer slås inom överskådlig framtid gällande VR lir.

Finns även VR Sports challenge som är en riktigt kul galleriskjutare kan man säga vid sidan av Superhot och Robo Recall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hehe, korrekt! I borjan fick jag valdigt weirda upplevelser EFTER en langre session med Riften. Jag sager inte mer, for du kommer helt sakert att uppleva det sjalv. Men, det gick over nar man fick sina "VR-legs", typ

ONE OF US, ONE OF US!!

jag har inte klarat att spela längre sessioner än... spelar 20-30min sen håller jag på att svettas ihjäl... MEN SATAN SÅ JÄVLA KUL DET ÄR!!!
t.o.m frugan tyckte det var awesome, det hör inte till vanligheten när det gäller teknikprylar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Allting hittills annonserat på Oculus Connect 4. Bland annat två standalone headsets, en som i princip ersätter gear vr (Oculus Go) och en med kontrollers (Santa Cruz).

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/75rj19/everything_an...

Och priset på Riften ska nu vara permanent 399 som i somras, men osäker på om det bara gäller USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Och priset på Riften ska nu vara permanent 399 som i somras, men osäker på om det bara gäller USA.

De har redan ändrat priset på sin sida även för Europa vilket blir samma som i somras 449€

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nästa lansering är förhoppningsvis Oculus Cinema

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Någon av er som provat Duck Season? Såg att det var rea på det spelet, såg rätt tilltalande ut faktiskt.

Fick tillslut tid att prova Thumper nu ikväll. Maffig upplevelse. Såg även att Firefox har någon form av VR-stöd men ville inte starta när jag provade det.

Permalänk

Såg denna på youtube om hur man förbättrar grafiken på rift med 300%
https://www.youtube.com/watch?v=2empB-0abjc&t=324s
I kommentarerna kan man enbart läsa om antingen personer som tycker att det funkar till personer som inte får det att funka typ 50/50, verkar inte vara 300 % du hade det varit mer åt vad primax utlovade fast utan screen door. Men att folk påstår att det blir bättre är intressant!