Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers testar AMD Radeon RX 480 med Radeon Software 16.7.1

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tyder snarare på att de visste om felet långt innan det blev ramaskri....

Enligt media visste AMD 1/2 veckor innan NDA släpptes (tydligen har i alla fall två siter haft korten i någon veka innan och sett felet). Så dom har troligen arbetar febrilt att både hitta lösning och sen fix. AMD påstår att dom inte hade hittat felet under deras testning (om det nu stämmer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SenapsKrigaren:

Skulle personligen inte riskera datorn för ett 480 bara för en extrem hotfix i drivrutinerna. Grillas resten så får man nog inte tillbaka så mycket ifrån AMD.

Skrivet av BrottOchStraff:

Tyder snarare på att de visste om felet långt innan det blev ramaskri....

Skrivet av THB:

Väldigt dåligt att åter ge denna farliga och mediokra produkt "Bra Produkt" igen då den trots vissa förbättringar inte åtgärdat det huvudsakliga problemet, att billigare moderkort, som denna produkt riktar sig emot riskerar att förstöras.

Kortet borde snarast återkallas och de som köpt det borde få sina pengar tillbaka.

Pinsamt Sweclockers.

Skrivet av fiskebulle:

Jösses, vilken pannkake-release det här har varit.

Skrivet av Laglorden:

Ok, "bra" att de fixade det då, med silvertejp typ och genom att bryta mot en "inte lika viktig" spec, eller inte bryta "lika mycket" mot pcie specen... För mig så visar det ännu en gång hur pass skräp AMDs tekniker är. Hur i h-vete kan man missa en sån grundläggande sak och göra misstag som i värsta fall kan göra datorn brinner upp, jaja, det "ska" tas hand om av moderkort som "bara" stänger av det.

Jag tycker att det verkar som några är ledsna att AMD fixade det så snabbt och att man dessutom fick lite bättre prestanda. Det var ju HEMSKT SYND.

Jag förstår att vissa av er försöker hitta något nytt att klaga på, men håll er då till något som faktiskt är dåligt.

Snabb och kvalitativ respons av AMD.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt dåligt att åter ge denna farliga och mediokra produkt "Bra Produkt" igen då den trots vissa förbättringar inte åtgärdat det huvudsakliga problemet, att billigare moderkort, som denna produkt riktar sig emot riskerar att förstöras.

Kortet borde snarast återkallas och de som köpt det borde få sina pengar tillbaka.

Pinsamt Sweclockers.

Vad är problemet? den ligger nu inom max effekt för PCIe slotten det finns en 8% marginal kolla här: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-power-m...

Att den drar 15W extra på 6-pin (totalt 90W) är inte ett problem då den klarar långt mer, på en standard terminal 192W max och upp till 288W på en Plus HCS terminal, scrolla ner till PCIe connector maximum power-handling: http://www.tomshardware.co.uk/power-supply-specifications-atx...

Billigare moderkort kommer inte att förstöras, då dom nu har åtgärdat problemet och ifall det gjorde det innan, borde det vara bra många fler rapporter om saken.

Tycker själv att Sweclockers gjorde rätt i sin bedömning.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Jag tycker att det verkar som några är ledsna att AMD fixade det så snabbt och att man dessutom fick lite bättre prestanda. Det var ju HEMSKT SYND.

Jag förstår att vissa av er försöker hitta något nytt att klaga på, men håll er då till något som faktiskt är dåligt.

Snabb och kvalitativ respons av AMD.

Fixat vad?
En semitemporär "lösning" som måste laddas vid uppstart av Windows?
Som även efter tillåter att korten agerar utanför spec och kan skada andra komponenter?

Visst, risken är mindre nu, men den finns fortfarande, speciellt hos dem som kortet är menat mot, de med en liten budget.

AMD har gjort ett förbannat stort fel (tänk en syrgastub för en dykare som skall hålla 1000m under vatten men som läcker) och deras "fix" är silvertejp.

För de personer som kortet riktar sig emot så är kortet farligt och kan förstöra deras datorer, det är felkonstruerat och bör således dras tillbaka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt dåligt att åter ge denna farliga och mediokra produkt "Bra Produkt" igen då den trots vissa förbättringar inte åtgärdat det huvudsakliga problemet, att billigare moderkort, som denna produkt riktar sig emot riskerar att förstöras.

Kortet borde snarast återkallas och de som köpt det borde få sina pengar tillbaka.

Pinsamt Sweclockers.

Skrev du så om Nvidiias fläktproblem i vintras. Där 8000 SEK kort brann upp........ Även AMD hade problem i övergången till Crimson.

Permalänk
Medlem

Att det gick så fort att få ut fixen tyder väl mest på att de känt till problemet innan det uppmärksammades, implementation, testning, och utrullning tar ju en liten stund oavsett komplexitet på problemet. Skönt att det är fixat men frågan är vad som händer när man ger sig på överklockning av kortet? Känns fortfarande som att RX 480 är en intressant krets med potential men referenskortet i sig är dynga.

Trist när en, vad jag antar, liten del av utvecklingskedjan skadar anseendet på något som har potential att bli en grym GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dahippo:

Skrev du så om Nvidiias fläktproblem i vintras. Där 8000 SEK kort brann upp........ Även AMD hade problem i övergången till Crimson.

Det har jag faktiskt helt missat.
Ge mig gärna några länkar så jag kan läsa mer om detta fenomen.

Om det stämmer och att Nvidia inte ersatt/erkänt detta så är det solklart helt fel av dem.

Åter till AMD.
Detta grova fel varken bör eller ska sopas under mattan, det är under all kritik att de ens släpper ett kort med dessa problem.
Oavsett om man "hejjar"på en underdog eller inte så är detta inte acceptabelt.

Tyvärr känns det som att AMD-anhängare idag är värre än apple's dito var för några år sedan.

Jag är Intel/Nvidia "fan-boy" och med 970 så gjorde Nvidia mycket fel, dock så presterade kortet som de sa och det riskerade inte att förstöra andra komponenter i din dator, dock så gjorde de fel och fick lida för det.

Likvärt så skall AMD få skit för det fel de nu gjort och försöker laga.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det har jag faktiskt helt missat.
Ge mig gärna några länkar så jag kan läsa mer om detta fenomen.

Om det stämmer och att Nvidia inte ersatt/erkänt detta så är det solklart helt fel av dem.

Åter till AMD.
Detta grova fel varken bör eller ska sopas under mattan, det är under all kritik att de ens släpper ett kort med dessa problem.
Oavsett om man "hejjar"på en underdog eller inte så är detta inte acceptabelt.

Tyvärr känns det som att AMD-anhängare idag är värre än apple's dito var för några år sedan.

Jag är Intel/Nvidia "fan-boy" och med 970 så gjorde Nvidia mycket fel, dock så presterade kortet som de sa och det riskerade inte att förstöra andra komponenter i din dator, dock så gjorde de fel och fick lida för det.

Likvärt så skall AMD få skit för det fel de nu gjort och försöker laga.

Om problemet har en viss lösning och du är vad du själv säger I/N fanboy varför är du då här och flaimar.

Här en site http://wccftech.com/nvidias-latest-game-ready-driver-allegedl... Det talas om "kinesen" sparkade sina drivrutin team

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:
Nejdå, folk hittade att modifiera det själva till och med, hittar inte forumposten med det hacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

AMD har gjort ett förbannat stort fel (tänk en syrgastub för en dykare som skall hålla 1000m under vatten men som läcker) och deras "fix" är silvertejp.

Underskatta inte silvertejp. Det kan laga det mesta...
https://www.youtube.com/watch?v=pFy5SqY_5tg
(FYI, det kan och har lagat raceing båtar, nascar bilar i nära 200mph och mycket annat )

Skrivet av THB:

Fixat vad?
En semitemporär "lösning" som måste laddas vid uppstart av Windows?
Som även efter tillåter att korten agerar utanför spec och kan skada andra komponenter?

Visst, risken är mindre nu, men den finns fortfarande, speciellt hos dem som kortet är menat mot, de med en liten budget.

För de personer som kortet riktar sig emot så är kortet farligt och kan förstöra deras datorer, det är felkonstruerat och bör således dras tillbaka.

Sen säger jag... Både AMD och Nvidia har drivrutiner som kan förstöra kort. Ladda in, lasta kortet och poff.
Så att detta är något udda är jag inte så säker på, visst det är ett av få som verkligen pressar gränserna på PCI-E, men det är också ett fel i första gen av dessa kort och något som inte kommer påverka 3:e part. Många första gen kort har alltid haft problem (både Nvidia och AMD), tom CPUer har det också. Haswell hade fel i ström besparingar tex, Skylake kan krascha och låsa sig. Seagate gjorde diskar som brickade sig själv... listan kan göras lååång. Nästan alla dessa fel fixas med mjukvara.

Så om det nu oroar dig att detta kort kan skada ditt moderkort... köp inte det. (Jag tänker inte heller köpa det FYI)
Jag vill inte ha Nvidias DP + HTC Vive problem heller, så jag kommer vänta pga det (då jag ville ha ett bra kort för den).
Vi får se vad som kommer i höst...

Och slutar med frågan... varför tror du kortet skulle dra "max ström" i BIOS, utan drivare? Det var ju med 3D last, och de förra drivarna problemet fanns. Eller tror du kortet drar 100W+ idle?
Och du är medveten om att oavsett vilket kort du kör, så riskerar du kort eller komponenter när du OC:ar och kör utanför spec, oavsett tillverkare.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag tycker att det verkar som några är ledsna att AMD fixade det så snabbt och att man dessutom fick lite bättre prestanda. Det var ju HEMSKT SYND.

Jag förstår att vissa av er försöker hitta något nytt att klaga på, men håll er då till något som faktiskt är dåligt.

Snabb och kvalitativ respons av AMD.

Nu citerade du mig också när du svarade trots att jag inte klagade på AMD specifikt i helhet utan just detta kort, men du kan inte rimligtvis bortförklara ett sådant mastadontfel som fel spänning i PCI-E som kan bränna porten, hela brädan eller markant reducera livslängden. Däremot så är det nog helt normalt att man undviker sådan hårdvara, oavsett tillverkare.

Hade Nvidia gjort denna edsel så hade jag köpt ett annat kort som möter mina behov, skitsamma om det är Nvidias eller AMDs. Lösningen är en ful-lösning då spänningen inte ska behöva regleras på det här sättet (Eller rättare sagt, ska inte regleras om jag förstått principen rätt).

Fanboi.

Permalänk
Medlem

Lite OFF topic. Jag anade det, Vega är ett annat nanm som Fury. http://wccftech.com/amd-rx-490-dual-gpu/

AMD kommer att vara skalnings kungen, pga av sin CPU kunskap. Därför byggs Navi på skalning. Se slidern där AMD multi-gpu jämförs mot 1080 och när de använder bara 51% när 1080 använder nästan 100%.

Permalänk
Medlem

AMD är grymma.
Redan andra uppdateringen så levererar AMD mer prestandard till kortet. En vecka behövde AMD innan de hittade än mer prestandard till 480. Pratar vi +2% ??? efter en vecka eller vad blir det nya prestandard indexet?

(iblan måste man bara älska de som gör testerna här. den nya drivrutinen levererar "bara 1bild/s extra". ja men är snittet 50 för att sedan bli 51 så är det hela 51/50=1,02 resultat 2% snabbare kort på 1v. Men enligt Sweclockers så är det bara?????)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Snyggt att de lyckades lösa problemet så snabbt och dessutom få kortet att prestera lite bättre Trodde ärligt att det skulle gå åt andra hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD är grymma.
Redan andra uppdateringen levererar mer prestandard till kortet. En vecka behövde AMD innan de hittade än mer prestandard till 480. Pratar vi +2% ??? efter en vecka eller vad blir det nya prestandard indexet?

Märkliga är ingen har nämnt deras dubbel mode. Om du inte har problem så ökar det men har du problem så går man över i CM mode som nästan håller samma prestanda.

Permalänk
Medlem

AMD aktien har gått riktigt bra senaste tiden. 153% upp senaste året, 87% upp senaste 3 månaderna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Skönt att 90% av alla inlägg i varje tråd är flaimbait och motargument. Kan inte moderatorerna vara hårdare mot folk som trollar/är för ointelligenta för att diskutera på ett sånt här forum?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Lite OFF topic. Jag anade det, Vega är ett annat nanm som Fury. http://wccftech.com/amd-rx-490-dual-gpu/

AMD kommer att vara skalnings kungen, pga av sin CPU kunskap. Därför byggs Navi på skalning. Se slidern där AMD multi-gpu jämförs mot 1080 och när de använder bara 51% när 1080 använder nästan 100%.

83% skalning

Originally Posted by AMD_Robert
//EDIT: To clarify this, the scaling from 1->2 GPUs in the dual RX 480 test we assembled is 1.83x. The OP was looking only at the lowest draw call rates when asking about the 51%. The single batch GPU utilization is 51% (CPU-bound), medium is 71.9% utilization (less CPU-bound) and heavy batch utilization is 92.3% (not CPU-bound). All together for the entire test, there is 1.83X the performance of a single GPU in what users saw on YouTube. The mGPU subsystem of AOTS is very robust.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är just detta som är problemet.
Stora företag har traditionellt styrts av herrar, och nu tror folk att bara för att några kvinnor tagit över så är saken biff.
Kön, ålder osv spelar ingen som helst roll när det gäller att leda ett företag.

Lisa är som det hitills verkat inkompetent i sin yrkesroll, AMD sjunker som en sten på börsen, produkter lanserats utan att vara färdiga (480) och de problem som uppstått löses visserligen snabbt, men genom tillfälliga lösningar (vilket visar att de vetat om problemet men hoppats att det inte skulle ha uppmärksammats).

Lisa må vara en kompetent kvinna, men hon är inte kompetent nog för att leda AMD.

Jag hoppas att du kan köpa tillbaka dina aktier snart nog, innan du förlorar allt och kanske kan hoppas på en 1:1 återbetalning om ca 20 år, om AMD överlever så länge.

Tror inte direkt att den misslyckade strömförsörjningen beror på vem som är VD utan snarare ett misstag av en liten del i utvecklingskedjan, alternativt en korkad kommunikationsmiss mellan de som designat kretskortet och de som tagit fram GPUn. RX 480 har som sagt potential att bli en rejält imponerande krets för ett företag med så pass liten RnD-budget kontra nvidia, bara den kombineras med rätt kretskort och kylare.

När det gäller aktien så ligger deras utveckling i nivå med nvidia över de senaste 12 månaderna och rejält över de senaste tre månaderna. Dessutom har den ökat mer än index sedan hennes tillträde.

Permalänk
Medlem

Hur påverkas överklockning av den nya strömhanteringen då och vad händer då med kortets strömbudget?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Hur påverkas överklockning av den nya strömhanteringen då och vad händer då med kortets strömbudget?

Det oroar mig också för det fysiska problemet är inte borta. Skrev för en månad sen att AMD använder 6+1 för VRM. Varför, för att dessa billiga VRM måste vara fler för att klara toleranser. Konsekvenser är att varje VRM höjer effekten. Hoppas AIB använder färre. 1060 använder 3+1 verkar det som.

Permalänk
Medlem

Angående det där hur det kommer gå med överklocken så ska det väl inte vara något större problem än det är i vanliga fall? Överklockar man så ändrar man ju kortet från fabrik och då får räkna med att det kan gå sönder för man går utanför AMDs specifikation..eller?

Off topic /screamin-daemon, mdoerator
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Amd har fortfarande inte fixat det viktigaste av allt, priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Amd har fortfarande inte fixat det viktigaste av allt, priset!

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har väl inte med återförsäljar priset i EU eller Sverige. Fixa ett företag själv då som säljer för 239$ i EU.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

AMD har väl inte med återförsäljar priset i EU eller Sverige. Fixa ett företag själv då som säljer för 239$ i EU.

Jag tycker ändå att det är konstigt av AMD att ha en så annorlunda prissättning i USA och EU/Sverige. Titta till exempel på GTX 970 som är ett par hundra kronor billigare än RX 480 men tiotals dollar dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Prestandaförluster mellan 0-2fps, inget att klaga över då. Bra AMD!
[/quote]

Om du läser så får kortet ca 2% mer prestandard med 16.7.1 (när du har fått så mång gilla så är det sorgligt att även alla de också har läst fel. Eller haft otur när de tänkte hittills 33 st )

Nya prestandardindex

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Jag tycker ändå att det är konstigt av AMD att ha en så annorlunda prissättning i USA och EU/Sverige. Titta till exempel på GTX 970 som är ett par hundra kronor billigare än RX 480 men tiotals dollar dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta handlar om intruduktionspriser, inte om utgående modeller som är 2 är hamla.

Permalänk
Medlem

@dahippo:

Valutakurser spelar ingen roll. Nvidia har samma problem med valutor men lyckas ändå sätta rätt priser här.

AMD måste kunna ge minst lika mycket prestanda per krona mot konkurrenterna. Om det finns minsta tvivel om detta så kommer de få problem.
Att de inte gör de snabbaste produkterna är ok. Men de måste göra de mest prisvärda i så fall då deraa varumärke är svagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@dahippo:

Valutakurser spelar ingen roll. Nvidia har samma problem med valutor men lyckas ändå sätta rätt priser här.

AMD måste kunna ge minst lika mycket prestanda per krona mot konkurrenterna. Om det finns minsta tvivel om detta så kommer de få problem.
Att de inte gör de snabbaste produkterna är ok. Men de måste göra de mest prisvärda i så fall då deraa varumärke är svagare.

Om du jämför mot 1060 som säkert är överlägset så vet vi fortfarande inte dess prestanda eller vad den kostar. Jag kan dock inte läsa framtiden än förrän framtiden är här. nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

83% skalning

Originally Posted by AMD_Robert
//EDIT: To clarify this, the scaling from 1->2 GPUs in the dual RX 480 test we assembled is 1.83x. The OP was looking only at the lowest draw call rates when asking about the 51%. The single batch GPU utilization is 51% (CPU-bound), medium is 71.9% utilization (less CPU-bound) and heavy batch utilization is 92.3% (not CPU-bound). All together for the entire test, there is 1.83X the performance of a single GPU in what users saw on YouTube. The mGPU subsystem of AOTS is very robust.

Så¨du menar att 1080 hade det högsta draw calls. 83% är ruskigt bra utan verktyg för optimering.Ta med hela kontext. mGPU bygger på vad utvecklaren gör där MS släpper verktyg snart för optimering och SC har en artikel på gång om det.