2.0 Högtalare till datorn ~2500

Permalänk
Medlem

2.0 Högtalare till datorn ~2500

Tjenare!
Är ute efter ett 2.0 system till min dator alltså någon sorts aktiva högtalare gissar jag på då jag inte har plats att skaffa en separat förstärkare. Är ute efter ett så "rent" ljud (eller vad det kallas) som möjligt vid musikspelande men de ska även kunna trycka på lite om man vill skruva upp volymen.
Tänkte mig runt 2500 kr ifall det finns något bra sådant som någon kan rekommendera?

Tacksam för hjälpen!

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk

God förmiddag!

Det här är en lurig fråga.
Det finns flera parametrar på vad en individ tycker är bra ljud.

Jag är en bra referensmänniska åt ljudamatörerna. Jag är värdelös på att höra skillnad på "bra" och dåligt ljud.

Jag gjorde så här då mitt datorrum/gästrum endast är på ca. 5m2.

Jag köpte ett "skräpsystem" från Edifier https://www.inet.se/produkt/6303395/edifier-m1335/#specs och testade.

För min del fungerade det alldeles utmärkt då jag inte har stora krav.

Basen är inte stor men fullt tillräcklig i ett sådant litet rum.

Nu till huvudfrågan, hur känslig och kunnig är du på bra ljud?

2,5k kommer man ju ganska långt på

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Avstängd

Skaffa t-amp förstärkare (supersmå men 2x25w som räcker långt) genom ebay, ta2020 baserat och nätdel till den och du kommer undan med billigare än 500kr. Sedan har du 2000kr för ett par bra stativare vilket det finns massvis av.

Exempel: http://www.ebay.com/itm/Muse-M20-EX2-TA2020-20Wx2-Digital-Aud...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt och kanske ett par Q-acoustic 2010i så har du riktigt bar ljud för pengarna.
http://www.hifiguru.se/product/q-acoustic-2010i

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Där kan du kolla lite på aktiva högtalare. Du kan även besöka dem, om butik finns i närheten av dig, och lyssna själv.
Jag har ett par stora aktiva hemma med inbyggd USB DAC så jag kan koppla direkt via USB. Spelar mest med hörlurar men det är skönt att kunna fylla upp rummet med ljud ibland och spela utan. Ljuset är kanske inte det mest kristall klara och renaste, men för runt 2.5 K kan det vara svårt att uppnå. Fullgott ljud får man dock.

Sedan är det alltid bra att titta runt och läsa recensioner online för att få lite fler tips, men framförallt läsa ingående recension som kan ge ett hum om de passar för din smak.

Permalänk
Medlem

@MacTank11:

Är inte den bästa på ljud egentligen, mitt nuvarande system är ett 2.1 med en ganska stor bas. Anledningen att jag endast är ute efter ett par högtalare istället för 2.1 är lite utrymmesbaserat men även att basen är lite för stark för sitt eget bästa så att säga

Högtalarna är väl tänkta att kunna fylla ett ca 25kvm rum som de kommer vara placerade i så kanske aningen större kan behövas?

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem

@Foolwolf:
Var inne en runda hos dem och kollade, de enda de hade inne som låg runt min prisklass var inte riktigt för mig då de var lite "klena" när man ökade på lite :/

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem

@Kaleid:

Det låter inte dumt, har inte koll på effekt i koppling till ljud och så men är 25W mycket när man vill öka på volymen lite mer i högtalarna eller är det högre effekter som behövs då?

Skulle den exempelvis fungera bra med ett par högtalare som dessa
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Eller behövs mer effekt där tro?

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nifled:

@Foolwolf:
Var inne en runda hos dem och kollade, de enda de hade inne som låg runt min prisklass var inte riktigt för mig då de var lite "klena" när man ökade på lite :/

Skrivet av nifled:

@Kaleid:

Det låter inte dumt, har inte koll på effekt i koppling till ljud och så men är 25W mycket när man vill öka på volymen lite mer i högtalarna eller är det högre effekter som behövs då?

Effektbehovet ökar logaritmiskt mot ljudtrycket så 25 W är väldigt lite om du ska kunna nå höga ljudtryck (men troligen 100ggr mer än den medeleffekt du använder) med högtalare med normal verkningsgrad och om du ska kunna spela starkt för så låg budget får du nog leta begagnat eller välja nått som inte låter särskilt bra.
Om du ska köpa nytt så välj ett par aktiva monitorer men handla inte från en hifibutik utan från en musikbutik. Och helst borde du välja nån 8" modell men det är ett gränsfall för så låg budget men en 6" are kommer troligen inte att spela så starkt som du verkar vilja ha det.
http://www.thomann.de/se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt individuellt hur man vill att det ska låta. Därför ska man helst gå till en affär och lyssna själv.

Till det kan man även fundera på användiningsområdet. Räcker det tex med att det låter bra när du sitter framför högtalarna och det är inte lika viktigt hur det låter i hela rummet kan man fundera på PA-högtalare som folk som jobbar med ljud i olika former använder.
Ljudet från dom är ofta lite "ärligare" men det kan eventuellt upplevas som lite tråkigare om det inte finns nån färgning av ljudet.

Iaf, det finns en del tester på nätet, hittade tex denna som går igenom ett antal datorhögtalare: http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/atta-pc-hogtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nifled:

@Kaleid:

Det låter inte dumt, har inte koll på effekt i koppling till ljud och så men är 25W mycket när man vill öka på volymen lite mer i högtalarna eller är det högre effekter som behövs då?

Skulle den exempelvis fungera bra med ett par högtalare som dessa
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Eller behövs mer effekt där tro?

Sitter du vid datorn så räcker det garanterat, men när du ska dra på lite så beror det på hur långt avstånd till högtalarna. Själv så har jag använt t-amp till dyrare högtalare också (ino piPcrt, ca 10.000 färdigbyggda) och det fungerade kanon.
Dock så har högtalarna som du länkade till rätt så låg känslighet: "Känslighet : 84 dB" så de är kanske inte världens bästa val.

Skulle rekommendera att du kikar på Dynavoice Definition serien på ljudfokus, tror dessa t.ex. spelar skjortan av det mesta:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-bla... (känslighet på 90dB, betydligt högre än Dali högtalarna, krävs inte många watt för att få ut bra med volym)
Dock så är det bra att veta att högtalarna är inte magnetiskt avskärmade, så kanske inte ställa USB minnen på dem.

Själv så kör jag med t-amp och edifier högtalare vid datorn, dessa hlgtalare var aktiva från grunden men hade en dålig förstärkare inbyggt i dem från grunden, så jag byggde om dem till passiva och driver numera som sagt med den helt överlägsna t-ampan som inte brusar i ljudet.

Till TVn så har jag Denon midi-system på ca 2x35w och Dynavoice Definition DM-6 och vågar påstå att det går inte finna mycket bättre för priset.

För bästa ljud försök undvika alla sorters plasthögtalare från Creative, Logitech etc. En t-amp är en fantastisk grund, och mycket liten att ha vid bordet. Dessutom så är energiförlusterna försumbara, kan gott o väl lämna den påkopplad hela tiden, de är så pass effektiva. Vill man inte köpa nätdel genom ebay så hittar man för 2-300kr på t.ex Clas Ohlsson.

Edit: Notera också att Dali högtalarna inte går särkilt djupt, ca 62hz som lägst, vilket kan leda till ett ljud som man upplever som detaljarat men samtidigt ljust. Kan bli jobbigt i längden. DX-5 går till 50hz...det kommer att märkas, även om jag skulle önska till ner till ca 40hz (med bibehållen låg distorsion)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
@huxflux:
@Kaleid:

Tackar för svaren! Verkar klurigare än jag först trodde att välja ett par, får kolla igenom lite och se utifrån vad ni sagt

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |