RX 480 vad sjutton har hänt med priset?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Svenska butiker är inte seriösa i dagsläget. Luktar unket lång väg.

Skrivet av Fisken1986:

Svenska försäljare tävlar om vilka som kan sätta så högt pris som möjligt, inte tvärtom.

Blir ledsen när jag läser detta. Har tillgång till en av sveriges största datorbutikers konkreta priser, både för inköp och försäljning, och jag kan lova er att marginalerna redan är så gott som obefintliga redan som det är. Det är allvaligt talat absolut inte på något vis butikernas fel. Konkurrensen på komponentmarknaden är stenhård och den har även förmodligen landets mest kräsna och 'prismedvetna' kunder. De försöker verkligen hålla priserna nere så långt de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

kolla här https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st...

4k för rx 480 strix? är det här ett skämt eller försöker sveriges butiker göra amds priser så extremt dåliga dom bara kan eller vad?

prisjakt hade ett sapphire nitro rx 480 oc för 3400kr de var sjukt dyrt men nu finns dom bara på overclockers UK för 2800kr så vi får se hur det går men vrf blir svenska priserna så extremt galet fel?

Strix korten är ju magiska se bara på 1080 serien. Asus kammar in grova pengar bara för att kortet heter Strix.

Permalänk
Avstängd

Angående RX 480 så köps korten hos återförsäljarna för ett högre pris än AMDs listpris mot slutkund.

Så då ligger det hos tredjepartstillverkarna eller distributörerna som jag trodde.

ÅF räknar med en nettovinst på ~100 kronor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Jag blir irriterad över att denna artikel i princip inte uppmärksammats. De förklarar rätt så slätt vad som är problemet med svenska priserna. Jag är övertygad om att vi lär få leva med detta.

http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-svens...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Blir ledsen när jag läser detta. Har tillgång till en av sveriges största datorbutikers konkreta priser, både för inköp och försäljning, och jag kan lova er att marginalerna redan är så gott som obefintliga redan som det är. Det är allvaligt talat absolut inte på något vis butikernas fel. Konkurrensen på komponentmarknaden är stenhård och den har även förmodligen landets mest kräsna och 'prismedvetna' kunder. De försöker verkligen hålla priserna nere så långt de kan.

Jag som kund blir besviken på dagens ''reor'' att kalla det för nedsatt pris på diverse pryl när det egentligen inte är något nersatt pris, bara det, det är nedsatt till normalpris från överpris..

Priserna är fel i Sverige..se bara på våra råvaror..förr kostade lite mat mellan 200-300:- veckan för mig..nu är det 400-600:- för likadan mat..

Det är företagen som är giriga helt enkelt..Sverige är till för högre mellanklassen och uppåt.

Jag sökte efter ett gammalt ITX Z97...i Sverige vill de ha ~1500:- i Tyskland Z97 moderkort fast från en annan tillverkare 749:-...tyvärr vill Tyskarna inte frakta till Sverige pga för många oseriösa köpare här, enligt dem.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv

Butikerna sitter på stora lager och sätter självklart ockerpriser föra att sälja ut de gamla korten först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Blir ledsen när jag läser detta. Har tillgång till en av sveriges största datorbutikers konkreta priser, både för inköp och försäljning, och jag kan lova er att marginalerna redan är så gott som obefintliga redan som det är. Det är allvaligt talat absolut inte på något vis butikernas fel. Konkurrensen på komponentmarknaden är stenhård och den har även förmodligen landets mest kräsna och 'prismedvetna' kunder. De försöker verkligen hålla priserna nere så långt de kan.

Om så är fallet borde du väl också i så fall kunna erbjuda en förklaring till varför man ligger så högt i pris i Sverige kontra England, Tyskland osv?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fisken1986:

Jag som kund blir besviken på dagens ''reor'' att kalla det för nedsatt pris på diverse pryl när det egentligen inte är något nersatt pris, bara det, det är nedsatt till normalpris från överpris..

Priserna är fel i Sverige..se bara på våra råvaror..förr kostade lite mat mellan 200-300:- veckan för mig..nu är det 400-600:- för likadan mat..

Det är företagen som är giriga helt enkelt..Sverige är till för högre mellanklassen och uppåt.

Jag sökte efter ett gammalt ITX Z97...i Sverige vill de ha ~1500:- i Tyskland Z97 moderkort fast från en annan tillverkare 749:-...tyvärr vill Tyskarna inte frakta till Sverige pga för många oseriösa köpare här, enligt dem.

Vilket skitsnack, bra mat har aldrig varit så billig som den är nu. Att svenskar sedan lägger 40% av matbudgeten på tomma kalorier är konsumenternas eget fel. Alltså läsk, chips, kakor etc.

"Det är den andra maten som är för billig. Tänk om kemikaliejordbruket skulle stå för kostnaderna för vattenrening, utarmning av biologisk mångfald, hälsoskador, övergödning... Då skulle vi få veta vad maten egentligen kostar – den är svindyr.

Dessutom har vi i Sverige aldrig lagt så lite pengar på mat som nu. Istället prioriterar vi prylar, boende och resor. Vi slänger en tredjedel av maten - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Vi lägger 40 procent av matutgifterna på kakor, läsk och andra tomma kalorier - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Och vi köper så mycket kött att det har blivit både ett folkhälsoproblem och ett massivt miljöproblem. Om vi istället skulle stuva om våra matkassar - med mindre kött, halvfabrikat, snask och mer grönsaker och ekologiskt – så skulle det inte märkas i våra plånböcker." - Naturskyddsföreningen

Angående reor så är anledningen till dessa "reor" att marginalerna redan är så låga. Du förväntar dig alltså att företag ska gå med förlust, och om de inte är villiga att göra detta är de giriga!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om så är fallet borde du väl också i så fall kunna erbjuda en förklaring till varför man ligger så högt i pris i Sverige kontra England, Tyskland osv?

Nej, det har jag däremot ingen aning om, den informationen har i alla fall inte jag fått. Handlar möjligvis om det som det skrevs om i Nordichardware-artikeln som länkades tidigare, som typh00n skrev. Jag vet inte heller vilka inköpspriser distributörerna får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Angående RX 480 så köps korten hos återförsäljarna för ett högre pris än AMDs listpris mot slutkund.

Så då ligger det hos tredjepartstillverkarna eller distributörerna som jag trodde.

ÅF räknar med en nettovinst på ~100 kronor.

Skrivet av Evronius:

Jag blir irriterad över att denna artikel i princip inte uppmärksammats. De förklarar rätt så slätt vad som är problemet med svenska priserna. Jag är övertygad om att vi lär få leva med detta.

http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-svens...

Dold text

Även Sweclockers själva kommenterade det i sin recension av 480.

Citat:

Den kanske viktigaste faktorn för just Radeon RX 480 är dock priset. Då modellen inte siktar mot toppen handlar mycket om att landa i en bra kompromiss av pris kontra prestanda, där kortet sticker ut i klassen. Riktnivåerna från AMD i USA pekar mot just det – 199 dollar för varianten med 4 GB GDDR5, och 239 dollar för 8 GB-modellen.

På hemmaplan är allt lite rörigare. Referensmodellens officiella riktpris för Sverige är 2 535 kronor, vilket innebär en hyfsad dollar-konvertering inklusive moms. Prislappen får dock återförsäljare SweClockers pratat med att frustrerat slå ut med armarna. Konsensus är att nivån blir mycket svår att möta i praktiken, där speciellt modeller med specialkylare riskerar att springa iväg.

Det ser ut som att någonstans mellan AMD - Partnertillverkare - Grossister - Återförsäljare så har någon av dem höjt priset. Med tanke på att de rekommenderade priserna skiljer så mycket från butikspriserna och att svenska ÅF har sagt att inköpspriserna är höga så är det någon av AMD, partnertillverkare och grossister som har höjt priset.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Vilket skitsnack, bra mat har aldrig varit så billig som den är nu. Att svenskar sedan lägger 40% av matbudgeten på tomma kalorier är konsumenternas eget fel. Alltså läsk, chips, kakor etc.

"Det är den andra maten som är för billig. Tänk om kemikaliejordbruket skulle stå för kostnaderna för vattenrening, utarmning av biologisk mångfald, hälsoskador, övergödning... Då skulle vi få veta vad maten egentligen kostar – den är svindyr.

Dessutom har vi i Sverige aldrig lagt så lite pengar på mat som nu. Istället prioriterar vi prylar, boende och resor. Vi slänger en tredjedel av maten - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Vi lägger 40 procent av matutgifterna på kakor, läsk och andra tomma kalorier - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Och vi köper så mycket kött att det har blivit både ett folkhälsoproblem och ett massivt miljöproblem. Om vi istället skulle stuva om våra matkassar - med mindre kött, halvfabrikat, snask och mer grönsaker och ekologiskt – så skulle det inte märkas i våra plånböcker." - Naturskyddsföreningen

Angående reor så är anledningen till dessa "reor" att marginalerna redan är så låga. Du förväntar dig alltså att företag ska gå med förlust, och om de inte är villiga att göra detta är de giriga!

Jag äter inte kakor eller annat med socker i

Äter grönsaker och lite kött när pengarna tillåter, jag äter all mat jag kan få ut ur min mat, inget slängs här i matvägar.

Just nu har jag hamstrat 10kg havregryn med kli i, köpt från danmark (netto)

Svenskt havre med kli kostar 25:-/kg, danskt havre med kli i kostar 14:-/kg, gissa vilket jag köper

(Jepp, jag är en fattig jäkel, med 9000:- i inkomst, 5000:- tar hyran.

Skulle jag köpa svenskt kött skulle jag vara utan mat de sista 2 veckorna innan löning..skulle jag köpa svenska råvaror överhuvudtaget skulle jag vara utan mat 1-2 veckor in på varje ny månad..sån skillnad är det om man håller kolla på sin budget.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Priserna är fel i Sverige..se bara på våra råvaror..förr kostade lite mat mellan 200-300:- veckan för mig..nu är det 400-600:- för likadan mat..

Att dina kostnader för matvaror har gått upp beror på två saker:

1. Inflation, bland det mest grundläggande i vår ekonomi. Någonting som gör det meningslöst att jämföra gårdagens priser med dagens priser såvida inte inflationen tags hänsyn till eller man ska granska inflationen i sig. (Långsam inflation är nödvändigtvis inget dåligt.)

2. Du köper mer eller dyrare mat.

För den inflationsjusterade kostnaden för mat har gått ner rejält för varje år...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Att dina kostnader för matvaror har gått upp beror på två saker:

1. Inflation, bland det mest grundläggande i vår ekonomi. Någonting som gör det meningslöst att jämföra gårdagens priser med dagens priser såvida inte inflationen tags hänsyn till eller man ska granska inflationen i sig. (Långsam inflation är nödvändigtvis inget dåligt.)

2. Du köper mer eller dyrare mat.

För den inflationsjusterade kostnaden för mat har gått ner rejält för varje år...

Ettan är det, kollar man på te.x mjölken..dess pris har ökats drastiskt..speciellt svensk mjölk..(Om det finns en sådan numera) samma sak med köttet...KR/KG är patetiskt högt...199:-kg för lite svensk fläskfilé...

Grönsaker har nog varit lite orört om man köper ur slamhyllan...köper man från Findus eller de lite dyrare så har priserna ökat där också..500gram vanliga grönsaker för 25:-.. (Blomkål, haricoverts, morötter)

2'an går ej, min ekonomi har inte ändrats på ~4år, strikt koll på mina pengar..annars kan jag inte betala mina räkningar, jag har dock börjat handla mer utländsk mat, dvs billigare.

Jag har gått ner från 95kg till 63kg de senaste året pga jag har fått skära ner på bra mat..mat med vitaminer och protein i..

Fattigdom är ett helvete att vara i..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fisken1986:

Ettan är det, kollar man på te.x mjölken..dess pris har ökats drastiskt..speciellt svensk mjölk..(Om det finns en sådan numera) samma sak med köttet...KR/KG är patetiskt högt...199:-kg för lite svensk fläskfilé...

Grönsaker har nog varit lite orört om man köper ur slamhyllan...köper man från Findus eller de lite dyrare så har priserna ökat där också..500gram vanliga grönsaker för 25:-.. (Blomkål, haricoverts, morötter)

2'an går ej, min ekonomi har inte ändrats på ~4år, strikt koll på mina pengar..annars kan jag inte betala mina räkningar, jag har dock börjat handla mer utländsk mat, dvs billigare.

Jag har gått ner från 95kg till 63kg de senaste året pga jag har fått skära ner på bra mat..mat med vitaminer och protein i..

Fattigdom är ett helvete att vara i..

Priserna på mjölk är inte ens marknadsmässiga. De är mycket lägre än vad de borde vara, en del av din skatt går till att betala mjölk, oavsett om du dricker det eller ej. Trots att mjölkbönder och Arla får pengar av staten och EU så går bönderna back. Marknaden kan alltså inte ens stå på egna ben, samtidigt som subventioner till mjölkbönder ger oschyssta konkurrensfördelar mot mer hållbara alternativ som havredryck, som i teorin borde vara betydligt billigare.

Angående köttet är priset på köttfärs inte sällan lägre än kilopriset på lösviktsgodis, något jag mår illa av då kött faktiskt kommer från levande och kännande varelser, där varenda krona - om man nu måste äta kött - borde gå till att se till att djuren har ett drägligt liv. I Sverige är det på håret, och utländskt kött är billigt på djurens bekostnad, ett liv i lidande är det du betalar för. Förövrigt är kött föga näringsrikt, vill du ha mycket näring för pengarna bör du käka jordnötssmör eller dylikt. Fullsmetat med protein, fett och kolhydrater. Jämför: https://www.google.se/?ion=1&espv=2#q=jordn%C3%B6tssm%C3%B6r
https://www.google.se/#q=n%C3%B6tk%C3%B6tt

Du klagar på fattigdom, samtidigt blir det en ond cykel när man hela tiden vill driva ner priserna. Det gör att producenterna också blir fattiga i slutändan. Låga matpriser och överproduktion var en av de bidragande orsakerna till den stora depressionen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Är kortet ens kraftfullt nog att klara av att utnyttja hela 8GB vRAM? tycker GPU'n borde flaskhalsa dess vRam nåt fruktansvärt mycket...kortet skulle nog ha klarat sig på 2-3GB vRAM to.m...

Ett RX480 3GB för 1899:- skulle varit idealt för 1080P@60FPS spelare.

Litet sidospår...
Men nått liknande tänkte jag när jag köpte mitt Geforce FX5600 med 128mb Vram istället för 256 eller om det var 512mb Vram. Det fick man ångra ganska snabbt. hehe

(oj det var typ 12-13 år sen)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheStudent:

kolla här https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st...

4k för rx 480 strix? är det här ett skämt eller försöker sveriges butiker göra amds priser så extremt dåliga dom bara kan eller vad?

prisjakt hade ett sapphire nitro rx 480 oc för 3400kr de var sjukt dyrt men nu finns dom bara på overclockers UK för 2800kr så vi får se hur det går men vrf blir svenska priserna så extremt galet fel?

Vad säger man? Lycka till Inet med att få det sålt EDIT: Och inte bara Inet förresten. Amd är ett bra val, förutsatt att man inte köper det i Sverige. Man kan undra varför dom inte satt priset till 1 miljon när dom ändå total tappa all verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner: Vad har AMD med de Svenska priserna att göra???????? AMD går ut med ett rekommenderat pris, varför distributörer eller butiker inte håller sig till det vet jag inte. Varför blir inköpspriset så här är väl frågan?

Förstår dock inte varför Asus Strix kortet är 1000 kr mer än 8 GB Nitro OC kortet (som förövrigt är klockat högre från fabrik än Asus kortet). I UK kostar Strix 3400 kr medan Nitro kostar 2700 kr (Gigabyte G1 2900 kr, Powercolor 2800 kr).

Hu är det på nvidia sidan, kostar Asus Strix 700-1000 kr mer än alla andra kort?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vilket skitsnack, bra mat har aldrig varit så billig som den är nu. Att svenskar sedan lägger 40% av matbudgeten på tomma kalorier är konsumenternas eget fel. Alltså läsk, chips, kakor etc.

"Det är den andra maten som är för billig. Tänk om kemikaliejordbruket skulle stå för kostnaderna för vattenrening, utarmning av biologisk mångfald, hälsoskador, övergödning... Då skulle vi få veta vad maten egentligen kostar – den är svindyr.

Dessutom har vi i Sverige aldrig lagt så lite pengar på mat som nu. Istället prioriterar vi prylar, boende och resor. Vi slänger en tredjedel av maten - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Vi lägger 40 procent av matutgifterna på kakor, läsk och andra tomma kalorier - samtidigt säger vi att vi inte har råd med ekologiskt. Och vi köper så mycket kött att det har blivit både ett folkhälsoproblem och ett massivt miljöproblem. Om vi istället skulle stuva om våra matkassar - med mindre kött, halvfabrikat, snask och mer grönsaker och ekologiskt – så skulle det inte märkas i våra plånböcker." - Naturskyddsföreningen

Angående reor så är anledningen till dessa "reor" att marginalerna redan är så låga. Du förväntar dig alltså att företag ska gå med förlust, och om de inte är villiga att göra detta är de giriga!

har jag missat något eller? vad har mat priser med rx 480 att göra om jag får fråga?

Skrivet av Fisken1986:

Jag äter inte kakor eller annat med socker i

Äter grönsaker och lite kött när pengarna tillåter, jag äter all mat jag kan få ut ur min mat, inget slängs här i matvägar.

Just nu har jag hamstrat 10kg havregryn med kli i, köpt från danmark (netto)

Svenskt havre med kli kostar 25:-/kg, danskt havre med kli i kostar 14:-/kg, gissa vilket jag köper

(Jepp, jag är en fattig jäkel, med 9000:- i inkomst, 5000:- tar hyran.

Skulle jag köpa svenskt kött skulle jag vara utan mat de sista 2 veckorna innan löning..skulle jag köpa svenska råvaror överhuvudtaget skulle jag vara utan mat 1-2 veckor in på varje ny månad..sån skillnad är det om man håller kolla på sin budget.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Foxmaner: Vad har AMD med de Svenska priserna att göra???????? AMD går ut med ett rekommenderat pris, varför distributörer eller butiker inte håller sig till det vet jag inte. Varför blir inköpspriset så här är väl frågan?

Förstår dock inte varför Asus Strix kortet är 1000 kr mer än 8 GB Nitro OC kortet (som förövrigt är klockat högre från fabrik än Asus kortet). I UK kostar Strix 3400 kr medan Nitro kostar 2700 kr (Gigabyte G1 2900 kr, Powercolor 2800 kr).

Hu är det på nvidia sidan, kostar Asus Strix 700-1000 kr mer än alla andra kort?

Vad har AMD inte med priser att göra? Nvidia har hållet sig betydligt närmare officiella priserna än vad AMD gjord, och de har inte ens marknadsfört produkten som något fanatiskt prissatt.
Vet inte om jag pratar i nattmössan nu men skrev inte webbhallen att det hade mycket låg vinst på 480 när folk klagade på priserna i början? Kanske var på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Foxmaner: Vad har AMD med de Svenska priserna att göra???????? AMD går ut med ett rekommenderat pris, varför distributörer eller butiker inte håller sig till det vet jag inte. Varför blir inköpspriset så här är väl frågan?

Förstår dock inte varför Asus Strix kortet är 1000 kr mer än 8 GB Nitro OC kortet (som förövrigt är klockat högre från fabrik än Asus kortet). I UK kostar Strix 3400 kr medan Nitro kostar 2700 kr (Gigabyte G1 2900 kr, Powercolor 2800 kr).

Hu är det på nvidia sidan, kostar Asus Strix 700-1000 kr mer än alla andra kort?

Ja, 3699:- på inet medans det billigaste kortet kostar 2899:-.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Vad har AMD inte med priser att göra? Nvidia har hållet sig betydligt närmare officiella priserna än vad AMD gjord, och de har inte ens marknadsfört produkten som något fanatiskt prissatt.
Vet inte om jag pratar i nattmössan nu men skrev inte webbhallen att det hade mycket låg vinst på 480 när folk klagade på priserna i början? Kanske var på Facebook.

Detta beror som sagt inte på AMD eller Nvidia, utan detta är något led i vägen som orsakar prisskillnaderna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad har AMD inte med priser att göra? Nvidia har hållet sig betydligt närmare officiella priserna än vad AMD gjord, och de har inte ens marknadsfört produkten som något fanatiskt prissatt.
Vet inte om jag pratar i nattmössan nu men skrev inte webbhallen att det hade mycket låg vinst på 480 när folk klagade på priserna i början? Kanske var på Facebook.

Fattar inte vad du menar nu.

Vad jag menar ifall det blev ngt missförstånd var att AMD säger här detta är vårt rekommenderade pris, håll er till det tack. Vilket är 239$ för 8 GB modellen.

I USA, UK, Tyskland mfl så kostar då refrenskorten 2500 kr (dvs. de lycka hålla sig till AMD's rekommenderade pris och gå med vinst. OCUK sålde över 1000 kort på ett dygn). Men i Sverige väljer man (vilka "man" är vet jag ej, distributörer, inköpare etc.) att sätta ett högre pris än så. Så högt att butikerna knappt an går plus enligt Nordic Hardware och lite andra källor.

Hur är det då AMD's fel menar du? AMD har prisatt RX 480 jättebra, om det hade kostat 2500 kr hade det sålt mkt bättre (finns tecken på att det redan gör det dock), och legat runt 300 kr under Gtx 1060 (vilket hade varit rimligt iom att 1060 är ungefär 10% snabbare). Vad vi diskuterar här är varför man i Sverige får sånt påslag på priset medan många andra länder inte har det. Kollar man på tidigare priser historiskt, så ligger priserna rätt så lika i tex. UK och Sverige vid lanseringar. Vad gör RX480 så speciell att man måste ha så högra priser???

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:

Så varför just RX480 och inte alla andra AMD kort? Borde inte vara någon skillnad där.

Så kan någon i "ledet" bara ta ut extra priser för hur de känner? Är det lagligt?

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Vet inte riktigt vad du svarade kring. Antar att du svarar på min fråga om hur det ser ut med nVidia modellerna? Det jag undrade var om ett kort som är högre klockat än Strix modellen (oavsett om det är 1070, 1060 eller 1080) är 700-1000 kr dyrare bara för att det är ett strix?

Edit: Jag gick in kollade på inets site, GTX 1080 Strix kortet är nästan det billigaste custom 1080 kortet. Så svaret på min egen fråga är nej, på nVidia sidan är inte Strix 700-1000 kr mer än kort som tom. är klockade högre än det. Så förstår inte prisättning på RX 480 strix över alla andra modeller. 200-300 kr ja, det kan jag gå med på. 1000 kr inte en chans.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hur man än ser det så är alla 480kort för dyra i förhållande till sin prestanda, Men närmare 4000:- var ju lite väl magstarkt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så varför just RX480 och inte alla andra AMD kort? Borde inte vara någon skillnad där.

Så kan någon i "ledet" bara ta ut extra priser för hur de känner? Är det lagligt?

http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-svens...

Men ja, självklart kan någon i ledet bestämma att tag ut vilka priser de vill. Min gissning är grossisterna, alltså dem som säljer till detaljhandlarna. Dem vet att dem kan driva upp priserna och därmed tänja sin vinstmarginal så varför inte i deras ögon?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@ClintBeastwood: Vet inte riktigt vad svarade kring. Antar att du svarar på min fråga om hur det ser ut med nVidia modellerna? Det jag undrade var om ett kort som är högre klockat än Strix modellen (oavsett om det är 1070, 1060 eller 1080) är 700-1000 kr dyrare bara för att det är ett strix?

Edit: Jag gick in kollade på inets site, GTX 1080 Strix kortet är nästan det billigaste custom 1080 kortet. Så svaret på min egen fråga är nej, på nVidia sidan är inte Strix 700-1000 kr mer än kort som tom. är klockade högre än det. Så förstår inte prisättning på RX 480 strix över alla andra modeller.

Strix är ändå dyrast även om det är högst klockat. Att dom lyckats kräma ur mest ur 1060 so far är nog mer slumpen. Dom vill väl få Strix till att bli någon sorts premium.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

480 måste ju alltid kosta mindre än 1060, så max 2799kr i skrivande stund. Men helst mindre i och med att det är svagare.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Hmm fortfarande osäker på vad du menar nu, kollar vi tex. på 1080. Strix är inte dyrast, det är lägre klockat och billigare (precis som det ska vara då det inte är tystare eller högre klockat etc). Om MSI hade gjort ett RX480 Gaming X så hade det nog kostat kring 3200-3400 kr men strix kostar 4000, och vi hade nog sett samma skillnader där som med GTX 1080. I övriga länder liknar prisättningen lite mer som jag förklarar det, strix är ett par hundra dyrare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

480 måste ju alltid kosta mindre än 1060, så max 2799kr i skrivande stund. Men helst mindre i och med att det är svagare.

Tittar du på Sapphires Nitro version så är det inte svagare längre.

Fördelen med RX 480 är att man kan köpa ett andra kort senare och köra crossfire, nackdelen är att det drar lite mer ström än GTX 1060.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti