Permalänk

Höjdkarta över Sverige

Okej, så jag hittade ingen forumdel som passade in för just det här, så jag lämnar mitt meddelande här.

Hej! Jag ska försöka att använda mig ut av höjdkartor för att göra en grundlig modell över landskapet i Umeå kommun, och för det så behöver jag höjdkartor. Jag vet att Lantmäteriet gjorde en mätning av Sverige för bara några månader sedan, med höjdkartor som de sedan har lagt upp på internet. Tyvärr så har jag inte hittat någon av dessa och behöver hjälp. Några förslag för där jag kan hitta kartor? Jag har försökt terrain.party men det gav inget resultat.

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikTheGreat:

. Jag vet att Lantmäteriet gjorde en mätning av Sverige för bara några månader sedan, med höjdkartor som de sedan har lagt upp på internet. Tyvärr så har jag inte hittat någon av dessa och behöver hjälp. Några förslag för där jag kan hitta kartor? Jag har försökt terrain.party men det gav inget resultat.

Har du *frågat* lantmäteriet?
Annars verkar ju följande länk vara det du är ute efter : https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-informat...

Permalänk
Medlem

Prata annars med din lokala orienteringsklubb, dom har nog kartor över området du är ute efter ska du se

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha rådata och inte kartor? SRTMIMGM_V003 är public domain höjddata över merparten utav jorden så i teorin skulle du kunna använda den. Den kräver däremot viss kunskap för att kunna användas. Anledningen till att jag vet detta är att jag har hela SRTMIMGM_V003 på min dator, både i binär och png format. Antagligen är däremot mätningar för just området mer precisa så detta är bara ett alternativ.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.