Permalänk
Medlem

Shortlist just nu är Lifco och Industrivärlden. Bubblare som börjar närma sig är Beijer Ref, Indutrade, Nibe och kanske Sampo. Investor börjar närma sig också.

Inlägg 3000 i tråden för övrigt. Champagne?

Permalänk
Medlem

Köpte ett lass igår kunde inte motstå, dessa kan dyka en sväng några månader, men på 7-10 år lär de ha frodat sig hoppas jag. Så kortfattat kan jag både ha och mista de pengarna.
Aktien i fråga ner 50% igår från 5 års toppnotering i januari.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har passat på att köpa lite kryssningsaktier. De har droppat typ hur mycket som helst nu, har bra stabil utdelning, och verkar ha ekonomi för att klara sig igenom en recession. köpte Carnival. Billigt!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Dockland: Vad köpte du om man får fråga

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni folk om Boeing just nu?
Minus 18% igår.
Klart att flygbranschen ska ha det tufft nu, men BA är ju ändå USAs största exportör och har hur många kontrakt som helst med USAs försvaret.
Klart de kommer få stöd av staten. Vad tycks?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vad tycker ni folk om Boeing just nu?
Minus 18% igår.
Klart att flygbranschen ska ha det tufft nu, men BA är ju ändå USAs största exportör och har hur många kontrakt som helst med USAs försvaret.
Klart de kommer få stöd av staten. Vad tycks?

Jaa du. Boeing är väl inte i position att bli bortkonkurrerade på längre sikt. Tvärt om lär flygförsäljningen fortsätta. Deras enda konkurrent har inte produktion nog att täckta efterfrågan på många år heller. Väntelistan för flygplan är redan på ett gäng år från beställning till leverans.
Så boeing lär fortsätta sälja plan även om några år.
Skulle väl då vara om kinesiska plan tar över marknaden? Som hur de gjort med varvsindustrin för många år sedan. Ser emellertid inte den utvecklingen vara nära till hands i nulgäet. Det är en förtroendebranch de jobbar i. Svårt att komma in som ny.

Men hur ser det ut på kort sikt då? Ja de är fortfarande plus på en treårsperiod. Jag tror det finns fallhöjd kvar. Och jag ser väl inte riktigt att boeing är undervärderat i nulgäget. De skulle ju ner. Dels har de en börda med MAX-planen. Borde gått ner mer på den delen redan kan jag tycka. OCh dels kommer väl nya ordrar inte välla in närmsta tiden för någon flygplanstillverkare nu när ett gälng flyghbolag i världen antagligen kommer konka.

Så närmsta året tror jag inte direkt boeing kommer rusa uppåt. Kanske en rekyl imorgon (inte helt otippat), men de kan säkert gå ner mer än upp närmsta månaderna. På längre sikt tror jag de repar sig däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I dessa tider är det otroligt intressant att veta hur ni andra tänker och handlar.
Tror det flesta av oss inte säljer av nu när det faller, men många kanske överväger att köpa nåt.
Skriv gärna av er vad ni har köpt och varför valde ni just detta.

Själv vill jag köpa, men vet inte vad jag ska välja. Jag velar mellan
svenska utdelningsbolag tex Volvo, banker mm eller
stabila USA jättar: Visa, Microsoft, Apple, Nvidia, Qualcomm
Men kanske nu något inom flyg/res/olje sektorerna.
Exxon oil har fallit en del. Norwegian, SAS, Lufthansa har låga kurser. Airbus och BA har låga kurser. Carnival har fallit nu 50% och har stabil utdelning.....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

I dessa tider är det otroligt intressant att veta hur ni andra tänker och handlar.
Tror det flesta av oss inte säljer av nu när det faller, men många kanske överväger att köpa nåt.
Skriv gärna av er vad ni har köpt och varför valde ni just detta.

Själv vill jag köpa, men vet inte vad jag ska välja. Jag velar mellan
svenska utdelningsbolag tex Volvo, banker mm eller
stabila USA jättar: Visa, Microsoft, Apple, Nvidia, Qualcomm
Men kanske nu något inom flyg/res/olje sektorerna.
Exxon oil har fallit en del. Norwegian, SAS, Lufthansa har låga kurser. Airbus och BA har låga kurser. Carnival har fallit nu 50% och har stabil utdelning.....

"Tyvärr" har ju inte de där jättarna fallit till några kanonpriser än. Men jag fortsätter iaf köpa Facebook och Visa. Bra grejer!

Norwegian skulle jag inte ta i med tång! De kan ju gå under imorgon typ.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Vad tycker ni folk om Boeing just nu?
Minus 18% igår.
Klart att flygbranschen ska ha det tufft nu, men BA är ju ändå USAs största exportör och har hur många kontrakt som helst med USAs försvaret.
Klart de kommer få stöd av staten. Vad tycks?

Aktien var på 130$ år 2016 innan corona och innan deras flygplan slumpmässigt började falla ner som skit från himlen. Så att köpa för 190$ känns fortfarande inte lockande.
Lite kul att bitcoin faller också eftersom deras kultmedlemmar brukar påstå att det är digitalt guld och alla kommer vilja ha det vid kriser.

Även att marknaden är värdelös nu finns det så klart företag som man kan fynda men jag fortsätter att förlora små summor och köpa på mig de aktier jag velat ha (medicin/sjukvård).

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: För mig har det blivit mestadels Volvo. Bolaget gör bra produkter och marginalen verkar vettig, stabil kassa så ingen fara och trevlig utdelning även om extrautdelningen kanske försvinner nästa år beroende på hur tungt det blir nu med Corona.

I övrigt tycker jag electrolux börjar se riktigt spännande ut med avknoppningen och väldigt låg värdering nu, också ett bolag där det är produkter jag litar på och gillar.

Banker är väl trevliga och stabila men om centralbankerna tvingas till att skruva ner räntan igen kommer det bli en väldigt knackig period framöver för bankerna så utdelningen lär nog bli lidande.

Permalänk

Jag håller på att gripas av panik . Jag ligger all in på börsen. Hjälp

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Ninotramp: Zooma ut

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag håller på att gripas av panik . Jag ligger all in på börsen. Hjälp

Avinstallera alla appar etc

Permalänk

Börjar bli sugen på att köpa aktier nu när börsen rasar - ska man ha is i magen och vänta lite till samt vilka aktier känns som "säkra" tips?

Permalänk
Medlem

@Ninotramp: sitt ner, ta en öl och spela lite spel eller något

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ninotramp: sitt ner, ta en öl och spela lite spel eller något

Fy fan, vi får försöka vänta ut detta. Jag säljer inte för något !!!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag håller på att gripas av panik . Jag ligger all in på börsen. Hjälp

Ta det lugnt. Börsen går upp och den går ner, that's life. Över tid mer upp än ner. Jag sitter i samma båt, fortsätter pytsa in det som blir över.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fy fan, vi får försöka vänta ut detta. Jag säljer inte för något !!!!

Med lite tur får du jobba hemifrån också så du kan ta det ännu mer lugnt. Jag misstänker att jag kommer bli skickad hem snart iom att jag har kontakt med vårdnära personal en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

I dessa tider är det otroligt intressant att veta hur ni andra tänker och handlar.
Tror det flesta av oss inte säljer av nu när det faller, men många kanske överväger att köpa nåt.
Skriv gärna av er vad ni har köpt och varför valde ni just detta.

Själv vill jag köpa, men vet inte vad jag ska välja. Jag velar mellan
svenska utdelningsbolag tex Volvo, banker mm eller
stabila USA jättar: Visa, Microsoft, Apple, Nvidia, Qualcomm
Men kanske nu något inom flyg/res/olje sektorerna.
Exxon oil har fallit en del. Norwegian, SAS, Lufthansa har låga kurser. Airbus och BA har låga kurser. Carnival har fallit nu 50% och har stabil utdelning.....

Hmm. Flygbolag skulle jag nog inte satsa på ännu. De har ett gäng riktigt tuffa månader framför sig med tomma flyg och noll bokningar.
Jag tror faktiskt vi kommer få se en och annan flygbolagskonkurs i år.

I övrigt vet jag inte riktigt. Har sett så många röda dagar i rad. Marknaden börjar bli ganska neggad. Det behövs något större som vänder världsmarknaderna. Har svårt att se vad det skulle vara just nu faktiskt. Vi står inför ett gäng trista nyheter kring virusspridningen kommande månaden. Mycket mer kommer stänga och många företag i många länder kommer gå sämre närmsta 2-3 månaderna.
Själv tror jag att vi kommer se mer nedgångar ett tag till.
Jag kommer själv inte köpa in mig igen förrän det verkligen börjat göra ont. Konkurser, avslutade projekt och sådant.
Inte att det ser trist ut i aktieportföljen för småspar. Det är för tidigt.
Möjligt att jag är för negativ här och missar att det nu kommer vända.
Men så kommer jag göra iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag håller på att gripas av panik . Jag ligger all in på börsen. Hjälp

Om du inte behöver pengarna i närtid är det bästa att logga ut och tänka på något annat. Gå och träna och ta en bastu exempelvis. Börsen har hittills alltid återhämtat sig även om det ibland har tagit några år. Med det sagt är det stor risk att det fortsätter ner ytterligare som det ser ut nu. Men någon gång vänder det. Och att sälja av när det redan har gått ner en massa är riskabelt för då kanske man missar uppgången. Är man likvid kan det uppstå bra lägen att investera.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:
Jag skulle också hålla mig undan flybolag i nuläget. Redan utsatt bransch som också sannolikt kommer drabbas hårdare än det mesta av Corona.

@Ninotramp:
Riktigt bra tillfälle att träna i att ignorera saker. Jag lyckas rätt bra tycker jag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Om du inte behöver pengarna i närtid är det bästa att logga ut och tänka på något annat. Gå och träna och ta en bastu exempelvis. Börsen har hittills alltid återhämtat sig även om det ibland har tagit några år. Med det sagt är det stor risk att det fortsätter ner ytterligare som det ser ut nu. Men någon gång vänder det. Och att sälja av när det redan har gått ner en massa är riskabelt för då kanske man missar uppgången. Är man likvid kan det uppstå bra lägen att investera.

Tack. Det tog över en timme att få på kaffebryggaren tankarna bara snurrade.

Jag ska söka ett extra jobb på måndag och lägga om lite i livet.

Vi får hoppas detta vänder.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delerium:

Om du inte behöver pengarna i närtid är det bästa att logga ut och tänka på något annat. Gå och träna och ta en bastu exempelvis. Börsen har hittills alltid återhämtat sig även om det ibland har tagit några år. Med det sagt är det stor risk att det fortsätter ner ytterligare som det ser ut nu. Men någon gång vänder det. Och att sälja av när det redan har gått ner en massa är riskabelt för då kanske man missar uppgången. Är man likvid kan det uppstå bra lägen att investera.

Yas. Risken finns att man gör något förhastat som ställer till det mer. Det tål att sägas igen, helt klart.

Jag vill nog ändå lägga till att börsen visserligen hämtar sig. Men kanske inte varje enskilt företag.
Ericsson låg på ca tusenlappen kring millenieskiftet. Aktien kostar i dagslägt kring 70 spänn. De klarade krisen, och har ändå haft en både bra och intressant marknad att ta del av senaste 20 åren. Men de är alltså över 90% lägre värderade 20 år senare. Så under/efter nedgång kan det ändå vara värt att tänka på vilka företag som har framtiden för sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sitter i en lite klurig sits själv. Har ett par hundra k på börsen, ca 75% fonder och resten aktier och jag håller på och försöker styra om mer till fonder och mindre till aktier. Värdet på min ISK har sjunkit med rätt mycket nu, ett par månadslöner kan man säga. Håller just nu på att renovera badrummet hemma och till sommaren ska huset spönas om och huset + garaget + friggeboden ska målas. Det blir alltså en hel del utgifter. Jag bor dessutom själv. Bilen måste lagas för över 20k dessutom. Finns helt enkelt inte så mycket pengar över att lägga in på börsen nu tyvärr.

Borde egentligen ha sålt av delar av mitt innehav för någon vecka sedan, men tänkte inte på att sälja delar utan var i ett "allt eller inget" tänk. Dumt av mig. Sålt iväg 10% av fonderna idag. Inga enorma summor men ändå tillräckligt så att jag får lite pengar att handla med framöver för jag gissar att börsen kommer att fortsätta neråt ett litet tag till, för samhällspåverkan av covid-19 verkar bara bli värre och värre. Folk ska stanna hem, evenmang ställs in, osv.

Kanske blir att jag lägger in skatteåterbäringen på börsen också. Blir ca 12k där som jag inte hade räknat med i min ekonomiska planering för våren/sommaren. Har dessutom ställt in alla reseplaner jag hade under våren så där sparas det in lite pengar också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yas. Risken finns att man gör något förhastat som ställer till det mer. Det tål att sägas igen, helt klart.

Jag vill nog ändå lägga till att börsen visserligen hämtar sig. Men kanske inte varje enskilt företag.
Ericsson låg på ca tusenlappen kring millenieskiftet. Aktien kostar i dagslägt kring 70 spänn. De klarade krisen, och har ändå haft en både bra och intressant marknad att ta del av senaste 20 åren. Men de är alltså över 90% lägre värderade 20 år senare. Så under/efter nedgång kan det ändå vara värt att tänka på vilka företag som har framtiden för sig.

Självklart. Därför bör man undvika att ha en allt för stor del av sitt kapital i enskilda bolag. Jag försöker sikta på max 10%. Oftast betydligt lägre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

All in på BEAR x 18 cert!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

I dessa tider är det otroligt intressant att veta hur ni andra tänker och handlar.
Tror det flesta av oss inte säljer av nu när det faller, men många kanske överväger att köpa nåt.
Skriv gärna av er vad ni har köpt och varför valde ni just detta.

Själv vill jag köpa, men vet inte vad jag ska välja. Jag velar mellan
svenska utdelningsbolag tex Volvo, banker mm eller
stabila USA jättar: Visa, Microsoft, Apple, Nvidia, Qualcomm
Men kanske nu något inom flyg/res/olje sektorerna.
Exxon oil har fallit en del. Norwegian, SAS, Lufthansa har låga kurser. Airbus och BA har låga kurser. Carnival har fallit nu 50% och har stabil utdelning.....

Just nu är väl Axfood och ICA rätt bra stalltips

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha. Ner typ 10% på OMX30 idag. Ännu ett högst anmärkningsvärt ras. Phew!

Tror vi på en rekyl imorgon även denna gång?
Blev en hel del uppgång på tisdagsförmiddagen efter måndagens ras (även om tisdagen också slutade på minus).

Jag är inte så sugen på att ta risken egentligen.
Möjligheten till en uppstuds finns, men modet kan också ha gått ur helt under veckan och uppgången utebli.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att jag är nöjd i att inte gått in med allt kapital jag haft löst nu i dec/jan utan ligger på bankkonto med allt. Missat en hel del fall så kan nog vara läge att köpa in sig senare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Ner typ 10% på OMX30 idag. Ännu ett högst anmärkningsvärt ras. Phew!

Inte bara anmärkningsvärt utan stänger Stockholmsbörsen under - 9,16% så är det rekordsämst för indexet! Rekordet på - 9,16% sattes 29 oktober 1987.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rsras

Rättade datum
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈