Windows live mail. Kan inte öppna mail längre

Permalänk
Medlem

Windows live mail. Kan inte öppna mail längre

Hej

Har fått problem med Windows live mail jag kan inte längre öppna några nya mail och programmet kan inte heller ta i mot eller skicka några mail. Har varit så här i lite mindre än en vecka, lät det va först i tron om att det var något server fel på Microsofts sida men efter som det inte löst sig och jag kan se och läsa min mail via webben så...

Såhär står det om man vill se ett mail:
Det gick inte att visa meddelandet
Ett oväntat problem uppstod i Windows Live Mail när det här meddelandet visades. Kontrollera om minnet eller det lediga diskutrymmet håller på att ta slut på datorn och försök igen.

Jag har 472GB kvar på min HDD och använder 2,22GB (i skrivande stund) av 6GB ram

Fel korderna som kommer efter en tids tuggande vid hämta och skicka:

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Hotmail (min mail adress).

Serverfel: 0x801941F7
Server: 'https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x801941F7

Ett oväntat fel har uppstått.
Konfiguration:
Server: https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync
Användarnamn: Min mail adress @hotmail.se
Protokoll: HTTPMail (DeltaSync)
Port: 80
Secure (SSL): 0
Kod: 801941f7

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Jag har fått en del mail från Microsoft att de ska skrota supporten för Windows Live Mail och så verkar de ha gjort. Googlar du på problemet hittar du info om det. Jag lyckades lösa det ändå genom att konfigurera mailservrar manuellt i Windows Live Mail 2012 (hittade info om det på nätet, har inte kvar url:en tyvärr).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej

Har fått problem med Windows live mail jag kan inte längre öppna några nya mail och programmet kan inte heller ta i mot eller skicka några mail. Har varit så här i lite mindre än en vecka, lät det va först i tron om att det var något server fel på Microsofts sida men efter som det inte löst sig och jag kan se och läsa min mail via webben så...

Såhär står det om man vill se ett mail:
Det gick inte att visa meddelandet
Ett oväntat problem uppstod i Windows Live Mail när det här meddelandet visades. Kontrollera om minnet eller det lediga diskutrymmet håller på att ta slut på datorn och försök igen.

Jag har 472GB kvar på min HDD och använder 2,22GB (i skrivande stund) av 6GB ram

Fel korderna som kommer efter en tids tuggande vid hämta och skicka:

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Hotmail (min mail adress).

Serverfel: 0x801941F7
Server: 'https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x801941F7

Ett oväntat fel har uppstått.
Konfiguration:
Server: https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync
Användarnamn: Min mail adress @hotmail.se
Protokoll: HTTPMail (DeltaSync)
Port: 80
Secure (SSL): 0
Kod: 801941f7

Tråkigt att de inte funkar för dig mer...
Själv kör jag allt över nedded, så har aldrig bekymmer med att inte nå min post (Outlook och Gmail).
Kanske vore något för dig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör du win 10 ser jag inte vad problemet är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej

Har fått problem med Windows live mail jag kan inte längre öppna några nya mail och programmet kan inte heller ta i mot eller skicka några mail. Har varit så här i lite mindre än en vecka, lät det va först i tron om att det var något server fel på Microsofts sida men efter som det inte löst sig och jag kan se och läsa min mail via webben så...

Såhär står det om man vill se ett mail:
Det gick inte att visa meddelandet
Ett oväntat problem uppstod i Windows Live Mail när det här meddelandet visades. Kontrollera om minnet eller det lediga diskutrymmet håller på att ta slut på datorn och försök igen.

Jag har 472GB kvar på min HDD och använder 2,22GB (i skrivande stund) av 6GB ram

Fel korderna som kommer efter en tids tuggande vid hämta och skicka:

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Hotmail (min mail adress).

Serverfel: 0x801941F7
Server: 'https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x801941F7

Ett oväntat fel har uppstått.
Konfiguration:
Server: https://m.hotmail.com/Microsoft-Server-ActiveSync
Användarnamn: Min mail adress @hotmail.se
Protokoll: HTTPMail (DeltaSync)
Port: 80
Secure (SSL): 0
Kod: 801941f7

Vilket OS kör du med? I Windows 10 finns "Epost"-appen som fungerar klockrent, helt klart en uppgradering från det äldre Windows Live Mail

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10, ville inte har "E-post" i Windows 10, löste i mitt fall med att installera Em client som har de funktioner
jag vill ha (mycket likt de i Windows Live Mail) och är på svenska. Så skrota Windows Live Mail och använd nåt av de många andra e-postklienter som finns.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Oj missade det Men jag har gamla hederliga Windows 7 64bit.
Win10 fungerade inte när jag uppdaterade så behöll 7:an.

Tack för svaren så här långt Om det det är som ni säger så får man väl börja kolla på andra program . Synd då jag gillar Live mail det har det jag vill ha, gratis utan reklam och kunna skriva och läsa mail på ett lätt samt enkelt sätt.

Såg att några redan lagt förslag på andra program så får kolla lite på dom, finns det fler som passar in på ovanstående så är bara att skriva

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Windows Live Mail 2012 må vara antikt vid det här laget men har betydligt mer funktionalitet än vad vanliga Mail-appen har i Win10.. Vet inte riktigt hur de tänkte men men..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

I stället för att byta till t ex Thunderbird kan du troligen skicka vidare dina Microsoft-mejl till t ex en ny Gmail-adress (alternativt kanske i Gmail ställa in att hämta mejlen) och sedan i Windows Live Mail hämta från Gmail-adressen i stället.

Permalänk
Medlem

Laddade just ner Thunderbird och tänkte testa det lite

Har en fråga dock. Kan man få avskiljare mellan varje mail i ikorjen och andra mappar eller att varje mail tar upp två eller tre rader så dom blir tjockare så man får hela ämnet med utan att behöva ha den så lång? Vill med andra ord ha det så likt Live mail som möjligt Ett tema hade med fungerat
Jag kör nu i stående kolumner alltså allt bredvid varan. Fån vänster mappar (inbox mm), i mitten mailen i mapparna och till höger då skälva mailen man valt att läsa. Det är den i mitten som jag vill ändra, går det?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Laddade just ner Thunderbird och tänkte testa det lite

Har en fråga dock. Kan man få avskiljare mellan varje mail i ikorjen och andra mappar eller att varje mail tar upp två eller tre rader så dom blir tjockare så man får hela ämnet med utan att behöva ha den så lång? Vill med andra ord ha det så likt Live mail som möjligt Ett tema hade med fungerat
Jag kör nu i stående kolumner alltså allt bredvid varan. Fån vänster mappar (inbox mm), i mitten mailen i mapparna och till höger då skälva mailen man valt att läsa. Det är den i mitten som jag vill ändra, går det?

Har thunderbird på datorn hemma. Körde med windows live mail, men som sagt det började strula.

Kan skicka bild ikväll när jag är hemma på mina inställningar på thunderbird. Jag har fått det identiskt till Windows live mail.
Layouten ändrar du enkelt med inställningarna uppe till höger!

Kolla runt bland inställningar så borde du kunna få det likt thunderbird.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Har thunderbird på datorn hemma. Körde med windows live mail, men som sagt det började strula.

Kan skicka bild ikväll när jag är hemma på mina inställningar på thunderbird. Jag har fått det identiskt till Windows live mail.
Layouten ändrar du enkelt med inställningarna uppe till höger!

Kolla runt bland inställningar så borde du kunna få det likt thunderbird.

Det hade varit toppen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Mitt funkade tills ett par veckor sen.
Sen tar eller skickar den inte längre

"Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Hotmail"

Serverfel: 3219
Windows Live Mail Fel-ID: 0x8DE00005

Går det att uppdatera från programmet?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebSage:

Mitt funkade tills ett par veckor sen.
Sen tar eller skickar den inte längre

"Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Hotmail"

Serverfel: 3219
Windows Live Mail Fel-ID: 0x8DE00005

Går det att uppdatera från programmet?

Vet inte om man kan ta sig runt det, skälv gav jag up och bytte till mozilas alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Windows Live Media

@Mega-Dark:e

Ursäkta mej men jag hittar inte var man öppnar en ny tråd.

Mitt problem är att det inte går att installera Windows Live Mail oavsett
vliken version de är, det installerar en stund sedan så kommer ett felmedelande
och sedan är det stopp.

KÅ.

Visa signatur

Robin-Hood....take from the rich and give to the poor.....or????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin-Hood:

@Mega-Dark:e

Ursäkta mej men jag hittar inte var man öppnar en ny tråd.

Mitt problem är att det inte går att installera Windows Live Mail oavsett
vliken version de är, det installerar en stund sedan så kommer ett felmedelande
och sedan är det stopp.

KÅ.

Windows Live Mail ingick i Windows Essentials 2012 vars support upphörde i januari 2017 så du får nog hitta någon annan epostklient.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Maiclient ?

@MatteN:

Någon du rekommenderar?

Tirevlig helg från katten Stina & Kjell-Åke

Visa signatur

Robin-Hood....take from the rich and give to the poor.....or????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin-Hood:

@MatteN:

Någon du rekommenderar?

Tirevlig helg från katten Stina & Kjell-Åke

Jag kör med: https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin-Hood:

@MatteN:

Någon du rekommenderar?

Tirevlig helg från katten Stina & Kjell-Åke

Thunderbird är väldigt bra, som ovanstående påpekade.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Windows Live Mail ingick i Windows Essentials 2012 vars support upphörde i januari 2017 så du får nog hitta någon annan epostklient.

Ironin...

En äldre bekant jag hjälper med Windows 7 gillade inte Windows Live, utan ville ha gamla Vistas Mail klient. Sagt och gjort jag letade och lyckades få den att fungera åt henne. Jag tror den har fått problem två gånger sedan detta (över typ 3+ år nu), ofta vid någon patch, men sist jag kollade med henne fungerar den än.

Så... Windows Live som skulle ersätta Windows Mail (från Vista) har dött innan Vista mail

Har varnat henne för att 2020 så kommer hon tvingas byta både OS och mail program, men att vi tar det problemet när det kommer.