Bahnhof anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hade ju garanterat valt Bahnof om jag kunde, synd att det inte är krav på öppen fiber.

Tycker det är synd att "öppen fiber" inte innebär att man kan välja operatör fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Telia vägrade först lämna ut uppgifter till Spridningskollen, men de blev tagna till Tingsrätten där de förlorade. Så tyvärr tolkar inte Tingsrätten lagen så som du har gjort. De flesta operatörer har sagt att de endast lämnar ut uppgifter till polisen eller om det beviljats av en domstol.

telia valde att inte överklaga, vilket bahnhof har gjort i varje mål rörande misstänkt fildelning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Nja, det är väl snarare rätt (och rättvist) att dom gör något. Allt annat hade varit att svika människan. Ser fram emot dagen du får hem ett brev där dom kräver dig på 8000:-. När du bestämmer dig för att överklaga detta (eller du kanske betalar trots att du är oskyldig?), blir dragen inför rätten, förlorar i rätten så får du helt plötsligt betala 50000:- för att din advokat kostade pengar (det finns ju ingen chans att du vinner som privatperson).

Detta är inte USA - du har goda möjligheter att vinna om du har rätten på din sida. Likväl är det en risk och ett tidsåttagande.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Önskar jag hade bahnhof men har bredbandsbolaget inbakat i hyran hos min brf. Typiskt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går inte att byta för det? Allt är väl olika beroende på om det är en privat eller kommunal fastighetsvärd, men jag hade samma som du förut hos en privat värd. Var inga problem att säga upp det hela och betala allt för sig istället.
Kolla med din värd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Det är nog inte många som tycker det, Bra Bahnhof tycker jag.

Skurkar som Spridningskontrollen som kör med maffiametoder och utpressning är det bara bra att de motarbetar, sen att det kan vara lagligt det spridningskollen gör är mycket förvånande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Ehh Bahnhof gör 100 % rätt dom andra kan dra åt helvete

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Nja, det är väl snarare rätt (och rättvist) att dom gör något. Allt annat hade varit att svika människan. Ser fram emot dagen du får hem ett brev där dom kräver dig på 8000:-. När du bestämmer dig för att överklaga detta (eller du kanske betalar trots att du är oskyldig?), blir dragen inför rätten, förlorar i rätten så får du helt plötsligt betala 50000:- för att din advokat kostade pengar (det finns ju ingen chans att du vinner som privatperson).

Ifall nu folk som inte har fildelat material utan tillstånd får hem ett sådant här inbetalningskrav så kommer jag vara emot detta. I annat fall så är det helt ok.

Permalänk
Medlem

En sak jag funderar på hur spårar dom torentfilerna? Har dom lagt ut peparerade torenter? De är inte lovligt att dela ut eller ladda ner skyddat matrial. .. Så begår Spridningskontrollen själv lagbrott?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det är synd att "öppen fiber" inte innebär att man kan välja operatör fritt.

Uppenbarligen menade jag öppen fiber i den mening att jag inte är bunden till en operatör som man är nu.

Permalänk
99:e percentilen

Är det verkligen bara jag som undrar varför Spridningskollen upprepade gånger i rubrik, ingress och kommentarer benämns som "Spridningskontrollen"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ifall nu folk som inte har fildelat material utan tillstånd får hem ett sådant här inbetalningskrav så kommer jag vara emot detta. I annat fall så är det helt ok.

Det är inte okej oavsett eftersom dom kommer och kräver dig på pengar innan dom har bevis för att du är skyldig, och dessutom så är det ett sätt att pressa folk på att betala då det antagligen blir billigare än att gå upp mot dom i domstol. Hade varit skillnad om man polisanmälde istället, det dom håller på med är inte deras jobb, det är polisiärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Nja, det är väl snarare rätt (och rättvist) att dom gör något. Allt annat hade varit att svika människan. Ser fram emot dagen du får hem ett brev där dom kräver dig på 8000:-. När du bestämmer dig för att överklaga detta (eller du kanske betalar trots att du är oskyldig?), blir dragen inför rätten, förlorar i rätten så får du helt plötsligt betala 50000:- för att din advokat kostade pengar (det finns ju ingen chans att du vinner som privatperson).

Fast nu hittar ju Bahnhof på en verksamhet och stämmer för varumärkesintrång. Det har ingenting att göra med huruvida personer är oskyldiga eller inte. Det har bara att göra med att Bahnhof missbrukar rättssystemet för att jävlas med några de inte tycker om.

Skrivet av ggustavsson:

Det är nog inte många som tycker det, Bra Bahnhof tycker jag.

Det är tyvärr därför det går som det går också. Polis och åklagare är konstant ubundna av massa idioti som aldrig borde funnits. Typ idioter som stämmer och anmäler hit och dit i onödan.

Skrivet av tvelander:

Ehh Bahnhof gör 100 % rätt dom andra kan dra åt helvete

Det är din åsikt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Bästa häxjakten på företagen är väl att alla slutar använda internet. Undrar hur lång (läs kort) tid det tar innan alla andra företag drabbas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En sak jag funderar på hur spårar dom torentfilerna? Har dom lagt ut peparerade torenter? De är inte lovligt att dela ut eller ladda ner skyddat matrial. .. Så begår Spridningskontrollen själv lagbrott?

Så länge de har tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren kan de ansluta sig till valfri torrent och kolla vilka andra som är där och bökar.

SK: Hej mina bästa kompisar i Hollywood. Får jag piratkopiera film X så jag kan utpressa svenskarna?
Hollywood: Inga problem, kör hårt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Eftersom beloppet är på 2000 kr, borde detta inte bli ett så kallat Förenklat tvistemål?

Då har man inget att förlora på att överklaga. Dessutom blir det snabbt dyrt för dem oavsett om de vinner eller förlorar eftersom deras jurister kostar dem pengar, alltid.

EDIT:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Mål som handläggningsformen har tillämpats på är bland annat mål om skadestånd, för upphovsrättsbrott och förtalsbrott samt mål om felparkeringsavgift.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Hehe. Jag har inga större sympatier eller behov av försvar för piratkopiering. Det är inte lagligt och man får köpa att man själv tar en risk och kan hållas ansvarig om man struntar i lagen.

Däremot är spridningskollen en organisation jag har en del känslor kring. De är inte en central del av medieindustrin utan det är ett fristående juristföretag med advokater som tänkt tjäna pengar på en samhällssituation på utpressning. Det kanske är lagligt, men deras verksamhet är som bäst en gråzon.
Hade det varit mediaföretagen som själva låg bakom så hade det iaf handlat om att skydda sin egen egendom. Spridningskollen har inget att skydda utan de vill istället skapa en arbetsgren för fler jurister så de kan föesörja sig och nu har de hittat en än så länge outnyttjad "resurs". Den typen av hittepåjuristjobb ser jag som direkt skadlig mot rättvisan och som ett enormt resursslöseri.

Därför tycker att den här situationen främst är underhållande. En juristfirma med mindre ädla motiv har direkt hamnat i juridiskt klister när de inte har haft det juridiska på det torra :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

All makt åt Tengil....... Du skulle kunna passa som en legoknekt åt Tengil.

Rättvisan är vad folket vill. Att spärra in folk och sätta folk i skuld är inte vad folket vill när det kommer till piratkopiering. Det är inte seriöst att hota folk med "Betala.. annars!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är inte okej oavsett eftersom dom kommer och kräver dig på pengar innan dom har bevis för att du är skyldig, och dessutom så är det ett sätt att pressa folk på att betala då det antagligen blir billigare än att gå upp mot dom i domstol. Hade varit skillnad om man polisanmälde istället, det dom håller på med är inte deras jobb, det är polisiärt.

de kräver ingenting, det ända de gör är att erbjuda en förlikning, du måste aldrig betala om inte en domstol beslutat detta

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Inte enbart Bahnhof som ej kommer lämna ut något innan det inkommer ett domslut

Vi på Bredband2 har alltid värnat om våra kunders integritet och har aldrig lämnat ut kunduppgifter till privata organisationer som t.ex. Spridningskollen. Vi vill också vara tydliga med att vi aldrig ger någon myndighet fri tillgång till den data vi tvingats lagra utan ett beslut från Sveriges domstolar.

http://www.bredband2.com/nyheter/integritet-och-spridningskol...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

de kräver ingenting, det ända de gör är att erbjuda en förlikning, du måste aldrig betala om inte en domstol beslutat detta

Om dom erbjuder en förlikning så känns det indirekt som om dom anklagar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Spridningskontrollen är ingen myndighet. Spridningskontrollen är ett gäng privatpersoner som representerar privata aktörer som vill pressa andra privatpersoner på pengar. Om det hade skett utan internet hade varit inblandad så hade folk faktiskt brytt sig. Tyvärr händer det ju på internet och då är det bara på låtsas eller det är tyvärr den inställningen gemene man har.

Första riktigt stora missbruket av datalagringsdirektivet har blivit offentligt.

Permalänk
Medlem

Känns som att folk misstolkar den här posten #16354872

Personen som fick det brevet var en av de nämnda IP adresserna i fallet som Tingsrätten slog igenom förra året. Står tydligt och klart. Finns ingen bekräftelse om att Telia skulle ha lämnat ut uppgifter utan domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Inte enbart Bahnhof som ej kommer lämna ut något innan det inkommer ett domslut

Vi på Bredband2 har alltid värnat om våra kunders integritet och har aldrig lämnat ut kunduppgifter till privata organisationer som t.ex. Spridningskollen. Vi vill också vara tydliga med att vi aldrig ger någon myndighet fri tillgång till den data vi tvingats lagra utan ett beslut från Sveriges domstolar.

http://www.bredband2.com/nyheter/integritet-och-spridningskol...

De använder sig av ipred lagen för att få ut uppgifterna från er. Det kommer ni inte runt.

Härigenom kan rättighetsinnehavare vid domstol begära beslut på att internetoperatörerna ska lämna ut uppgifter om IP-adresser och vilket internetabonnemang som IP-adressen tillhör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Angående myndigheter, så kan Polisen begära uppgifter från er utan beslut från domstolen.
Bahnhof prövade att vägra detta och fick inte igenom det.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Betala för att slippa rättsliga åtgärder.
Fungerar det på våldtäkt och droginnehav med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur anonym är man med Tor nuförtiden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

de kräver ingenting, det ända de gör är att erbjuda en förlikning, du måste aldrig betala om inte en domstol beslutat detta

Självklart kräver dom att du ska betala, stod väl på deras hemsida till och med, kan dock inte komma in på den nu för att bekräfta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Jag har inga större sympatier eller behov av försvar för piratkopiering. Det är inte lagligt och man får köpa att man själv tar en risk och kan hållas ansvarig om man struntar i lagen.
(.. Klipper lite här pga långt citat och kort svar ser så tråkigt ut)

Därför tycker att den här situationen främst är underhållande. En juristfirma med mindre ädla motiv har direkt hamnat i juridiskt klister när de inte har haft det juridiska på det torra :).

Här håller jag helt med. Jag är emot piratkopiering och förespråkar starkt emot det. (Den enda förståelsen jag ens kan ge åt dylik aktivitet är distributionsrelaterade. Ekonomi? Aldrig.)
Men. Att med maffiaaktiga och gangsterliknande metoder kräva en 'beskyddarpeng' för att det annars händer 'tråkigheter'? Absolut inte.
Att tvinga Internetleverantörer att lämna ut personer kopplade till IPadresser? Aldrig, under några omständigheter. Särskilt inte till ett sådant här rovdjursföretag.

Jag hoppas att Spridningskontrollen och personerna bakom kommer att få det besvärligt med det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En sak jag funderar på hur spårar dom torentfilerna? Har dom lagt ut peparerade torenter? De är inte lovligt att dela ut eller ladda ner skyddat matrial. .. Så begår Spridningskontrollen själv lagbrott?

Om det görs med upphovsrättsinnehavarens goda minne lär det inte vara några problem. Däremot brottsprovokation?

Hur som helst skulle det vara bra med en crowdfunding av alla som fått kravet, så att de kan driva det vidare och slå undan lönsamheten på den här sortens nigeriabrev.

Sen har väl en och annan röstat på partier som antagit ipred, och som aktivt upprätthåller det här systemet. Då spelar det ingen roll hur många småprocesser man driver, så länge man inte köper hela paketet att ersätta det med ett annat.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast

Vari ligger varumärkesintrånget? Är det att Bahnhof i efterhand varumärkesskyddar något som låter snarlikt? Har svårt att se att de får igenom det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av neggard:

Betala för att slippa rättsliga åtgärder.
Fungerar det på våldtäkt och droginnehav med?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa om du blir våldtagen och sen vill förlika blir du anmäld för utpressning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3