Permalänk
Avstängd
Skrivet av J-Ballz:

GTX 970 är INTE problemet, körde betan @ ultra 1080p och låg konstant på ~80fps

Samma här, ska testa spelet igen med nVidias senaste drivrutiner.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Indeed! Jag tror jag kommit till slutsatsen att det är bättre att slänga på mer pengar och uppgradera hela jädra skiten. Dvs moderkort, cpu samt helt nytt minne.

MOBO
CPU
RAM x2

Det borde ta mig till skyarna tänker jag.

Var väldigt noga med att kolla minneskompatibiliteten på skylake moderkort dock... de är ibland extremt känsliga (vilket kan ge allt från BSOD till allmänt bråkiga maskiner). Många moderkort har dessutom tonvis med nya BIOS uppdateringar, vilket det asus kortet inte är direkt undantag med, på hela 12 stycken. De flesta med "Improve system stability." där de desperat verkar försöka få allt att fungera...

Men... jag håller med att det är vettigare att titta på nytt system än att ösa mer pengar i ett så gammalt. Med lite tur kan du sälja de gamla delarna (speciellt moderkortet) för en del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Indeed! Jag tror jag kommit till slutsatsen att det är bättre att slänga på mer pengar och uppgradera hela jädra skiten. Dvs moderkort, cpu samt helt nytt minne.

MOBO
CPU
RAM x2

Det borde ta mig till skyarna tänker jag.

Gå fullt ut och ge datorn en Core I7

https://www.komplett.se/product/857987/datorutrustning/proces...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

En användare här på forumet upplevde skillnad av att köra 16GB ist för 8GB på BF1: #16443366

Om du ändå väljer att uppgradera så kör på en 6700k om du har råd, den kommer hålla längre än 6600k och även vara värd mer när det är dags att sälja.

Budgetalternativ: En beg 2600k/2700k/3770k.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Var väldigt noga med att kolla minneskompatibiliteten på skylake moderkort dock... de är ibland extremt känsliga (vilket kan ge allt från BSOD till allmänt bråkiga maskiner). Många moderkort har dessutom tonvis med nya BIOS uppdateringar, vilket det asus kortet inte är direkt undantag med, på hela 12 stycken. De flesta med "Improve system stability." där de desperat verkar försöka få allt att fungera...

Men... jag håller med att det är vettigare att titta på nytt system än att ösa mer pengar i ett så gammalt. Med lite tur kan du sälja de gamla delarna (speciellt moderkortet) för en del pengar.

Förstod inte något av det du skrev där. Jag tänker att minnena till det moderkortet passar då de ligger i kompletts egna uppgraderingspaket. Men berätta gärna mer vad du menar. Hur kan man möjligt veta om ett mobo kommer behöva biosflash eller inte?

Skrivet av fermia:

Ser inte riktigt varför jag skulle behöva en i7 i mitt system och för mitt syfte.

Skrivet av Anton89:

En användare här på forumet upplevde skillnad av att köra 16GB ist för 8GB på BF1: #16443366

Om du ändå väljer att uppgradera så kör på en 6700k om du har råd, den kommer hålla längre än 6600k och även vara värd mer när det är dags att sälja.

Budgetalternativ: En beg 2600k/2700k/3770k.

Ja, det kan ju faktiskt vara bra att börja där. Så länge jag kan använda min 16gb på det nya moderkortet sedan så är det ju lugnt att testa att köpa till 8gb till mitt nuvarande system först.

Och ja, uppgradering av CPU är oundvikligt, frågan är bara när. Vad får jag ut av att välja en 6700k istället? Min budget är väl inte direkt begränsad men håller gärna den nere då jag inte spelar lika mycket som jag gjorde innan. Nu är målet för mig att klara av BF1. Processorn har varit flaskhalsen ett bra tag för mig. Begagnat är inte något för mig och jag har heller aldrig brytt mig om att sälja komponenter när jag uppgraderat.

Permalänk
Medlem

Inte för än Vulkan blir standard i spelen, så behövs inte en I7:a egentligen, visst kör du t.ex program som använder sig av alla cores inklusive HT trådarna, så ja.. då kan man köra i7:an!

Jag var också på lur att byta system själv, men för en 20% ökning i FPS mässigt 20-30fps som standard i spelen, så ser jag inte någostans idén att slänga ut ca 8000 för en uppgradering.

Men då kan jag klocka själv utan problem för att hänga med i dagens spel.

Men du har ingen kompis som du kan rådfråga om dessa saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Förstod inte något av det du skrev där. Jag tänker att minnena till det moderkortet passar då de ligger i kompletts egna uppgraderingspaket. Men berätta gärna mer vad du menar. Hur kan man möjligt veta om ett mobo kommer behöva biosflash eller inte?

Ser inte riktigt varför jag skulle behöva en i7 i mitt system och för mitt syfte.

Ja, det kan ju faktiskt vara bra att börja där. Så länge jag kan använda min 16gb på det nya moderkortet sedan så är det ju lugnt att testa att köpa till 8gb till mitt nuvarande system först.

Och ja, uppgradering av CPU är oundvikligt, frågan är bara när. Vad får jag ut av att välja en 6700k istället? Min budget är väl inte direkt begränsad men håller gärna den nere då jag inte spelar lika mycket som jag gjorde innan. Nu är målet för mig att klara av BF1. Processorn har varit flaskhalsen ett bra tag för mig. Begagnat är inte något för mig och jag har heller aldrig brytt mig om att sälja komponenter när jag uppgraderat.

Core i7 är ju snäppet vassare än I5 även i spel men visst den kostar lite mer.

Ok det blir ju inte så mycket billigare med I5 med samma kylare

https://www.komplett.se/wishlists/de656bea-07ae-47be-8f5c-6b7...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Ja, det kan ju faktiskt vara bra att börja där. Så länge jag kan använda min 16gb på det nya moderkortet sedan så är det ju lugnt att testa att köpa till 8gb till mitt nuvarande system först.

Och ja, uppgradering av CPU är oundvikligt, frågan är bara när. Vad får jag ut av att välja en 6700k istället? Min budget är väl inte direkt begränsad men håller gärna den nere då jag inte spelar lika mycket som jag gjorde innan. Nu är målet för mig att klara av BF1. Processorn har varit flaskhalsen ett bra tag för mig. Begagnat är inte något för mig och jag har heller aldrig brytt mig om att sälja komponenter när jag uppgraderat.

Om du ska köpa nytt moderkort senare så kommer du inte kunna köra med dina gamla minnen eftersom du har nu DDR3 och DDR4 är nya standarden.

Jag vet inte om jag skulle förespråka ett byte från 2500k till 6600k, det får de som har gjort det bytet svara på. Jag själv tycker inte att det var värt pengarna, men jag hade iofs överklockat min 2500k om jag var i samma sits vilket du inte vill och då kanske det är mer värt att byta upp sig.

Just för BF1 så verkar i7 ge bättre flyt än i5, sen om det är värt den extrapengen för att få högre fps och flyt i spelet får man avgöra själv Det beror ju också lite på vad man har för grafikkort och spelar på för inställningar.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Skrivet av fermia:

Core i7 är ju snäppet vassare än I5 även i spel men visst den kostar lite mer.

Ok det blir ju inte så mycket billigare med I5 med samma kylare

https://www.komplett.se/wishlists/de656bea-07ae-47be-8f5c-6b7...

Har redan kylaren så den kan räknas bort.

Skrivet av Anton89:

Om du ska köpa nytt moderkort senare så kommer du inte kunna köra med dina gamla minnen eftersom du har nu DDR3 och DDR4 är nya standarden.

Jag vet inte om jag skulle förespråka ett byte från 2500k till 6600k, det får de som har gjort det bytet svara på. Jag själv tycker inte att det var värt pengarna, men jag hade iofs överklockat min 2500k om jag var i samma sits vilket du inte vill och då kanske det är mer värt att byta upp sig.

Just för BF1 så verkar i7 ge bättre flyt än i5, sen om det är värt den extrapengen för att få högre fps och flyt i spelet får man avgöra själv Det beror ju också lite på vad man har för grafikkort och spelar på för inställningar.

Grejen är att CPU är överklockad till 4,2 redan vilket är helt OK. Tror tyvärr att 2500K är förlegad oavsett klockhastighet. Visst, om man kommer upp i 4,8 kanske den klarar att trycka ut högre fps än på 4,2 men inte mycket.

Angående minnena och DDR3/4 kom jag att tänka på det efter jag skrev det. Det stämmer ju helt klart. Så de blir bara att kassera, men 400kr för att testa om det hjälper prestandan kan jag leva med.

En helt annan sak som jag märkte när jag spelade nu var att spelet låser min klocka till 3,5ghz så det spelar ingen roll hur mycket jag OCar den för den blir låst i spelet till 3,5. Har det att göra med att den maxar (100%) användning eller är det något jag kan fixa? Det är i alla fall inget jag sagt märke till innan eller i betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Förstod inte något av det du skrev där. Jag tänker att minnena till det moderkortet passar då de ligger i kompletts egna uppgraderingspaket. Men berätta gärna mer vad du menar. Hur kan man möjligt veta om ett mobo kommer behöva biosflash eller inte?

Om Komplett valt dem till det moderkortet så är det ju de som får garantera att det passar, men det är du som sitter där med BSOD om de inte gör det. Skylake är väldigt känslig...

Ang BIOS på moderkort... sök. Sök på moderkortet, gå in på tillverkarens sida och sitta på vilka och hur många nya BIOS som har kommit. Har kortet legat 1 år hos leverantör/ÅF (komplett), vilket är fullt möjligt med rea varor så kommer du ha en väldigt tidig BIOS version i det. Då bör det första du gör när datorn är byggd, innan du ens installerar Windows, vara att uppdatera detta, så du slipper problemen som är rättade.

Normalt så har moderkort på senare tiden inte behövt uppdateras så mycket, för de har varit stabila från fabrik. Men med halvstabil DDR4 och Skylake chipset, så har det skapat stora problem. Fungerar det bra, så fungerar det också väldigt bra, men det är inte kul att få problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Indeed! Jag tror jag kommit till slutsatsen att det är bättre att slänga på mer pengar och uppgradera hela jädra skiten. Dvs moderkort, cpu samt helt nytt minne.

MOBO
CPU
RAM x2

Det borde ta mig till skyarna tänker jag.

Köp inte 2133 MHz-minnen för dom pengarna. Använd prisjakt. Netonnet har 2666 MHz-minnen för en hundring mindre: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Köp inte 2133 MHz-minnen för dom pengarna. Använd prisjakt. Netonnet har 2666 MHz-minnen för en hundring mindre: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...

Och när/om han får problem?
Det han länkade var ett kitt med de 3 sakerna, som komplett anser borde fungerat.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Och när/om han får problem?
Det han länkade var ett kitt med de 3 sakerna, som komplett anser borde fungerat.

Jag kommer nog inte köpa kitet utan delarna löst ändå dock för ingår kylare som jag inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Jag kommer nog inte köpa kitet utan delarna löst ändå dock för ingår kylare som jag inte behöver.

Ahh oki.

Då kommer frågan om du vill & vågar köpa de snabbare minnena.
Jag önskar jag kunde ge dig ett "de kommer att fungera bra" eller "de kommer inte alls att fungera", men det verkar vara en satans massa blandade problem med DDR4 + Skylake (bara sök på instabila eller BSOD) på forumet och se hur många som efter en hel del test får byta minnesmoduler. Så... det är en chansning.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh oki.

Då kommer frågan om du vill & vågar köpa de snabbare minnena.
Jag önskar jag kunde ge dig ett "de kommer att fungera bra" eller "de kommer inte alls att fungera", men det verkar vara en satans massa blandade problem med DDR4 + Skylake (bara sök på instabila eller BSOD) på forumet och se hur många som efter en hel del test får byta minnesmoduler. Så... det är en chansning.

Tack för infon. Jag ska ha det i åtanke. Men det verkar som jag kan skjuta lite på min uppgradering. De extra 8gb ram räckte gott och väl för att få spelet att flyta på bra. Så nu har jag lagt det åt sidan. DÄREMOT, jag har nu 16gb ram DDR3 som inte kommer fungera när jag uppgraderar vilket jag inte direkt gråter för då RAM är billigt idag. Det har dock gjort att jag väljer att vara kvar på mitt gamla system ett tag till då det bevisligen har lite krut kvar i sig.

PS. Jädrar vad kul BF1 blev när det faktiskt flyter på!

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Inte för än Vulkan blir standard i spelen, så behövs inte en I7:a egentligen, visst kör du t.ex program som använder sig av alla cores inklusive HT trådarna, så ja.. då kan man köra i7:an!

Jag var också på lur att byta system själv, men för en 20% ökning i FPS mässigt 20-30fps som standard i spelen, så ser jag inte någostans idén att slänga ut ca 8000 för en uppgradering.

Men då kan jag klocka själv utan problem för att hänga med i dagens spel.

Men du har ingen kompis som du kan rådfråga om dessa saker?

JAg har för övrigt satt mig in i manuellt överklockande lite och får upp multin till 44 med en vcore offset på +0,04. Går jag till 45 i multi utan att ändra vcore dör den innan windows. Höjer jag då vcore till +0,045 så laddar den inte ens bios vilket resulterar i en cmos reset. Synpunkter eller idéer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbsternius:

JAg har för övrigt satt mig in i manuellt överklockande lite och får upp multin till 44 med en vcore offset på +0,04. Går jag till 45 i multi utan att ändra vcore dör den innan windows. Höjer jag då vcore till +0,045 så laddar den inte ens bios vilket resulterar i en cmos reset. Synpunkter eller idéer?

Verkar som ditt moderkort inte vill ge processorn den spänning den vill ha.

Vad har du för moderkort?

Kan vara så att processorns VRM inte har tillräcklig kylning? Ny kylpasta eller ''thermal pad'' på dessa?

Även nordbryggan/sydbryggan kan behövas servas? Ny kylpasta på dessa chip.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Verkar som ditt moderkort inte vill ge processorn den spänning den vill ha.

Vad har du för moderkort?

Kan vara så att processorns VRM inte har tillräcklig kylning? Ny kylpasta eller ''thermal pad'' på dessa?

Även nordbryggan/sydbryggan kan behövas servas? Ny kylpasta på dessa chip.

Såpass. Jag får upp volten till 1.3611 i load på 44mult, är det för lite?

Mitt moderkort är ett AsRock z68Extreme3 Gen3.

NB och SB service? Vad menas med detta? Om det är kylpastan så har jag precis städat ur kylare och lagt på nya kylpasta. Värmen är inga problem än då den som mest kommer upp i 76 i nuläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbsternius:

Såpass. Jag får upp volten till 1.3611 i load på 44mult, är det för lite?

Mitt moderkort är ett AsRock z68Extreme3 Gen3.

NB och SB service? Vad menas med detta? Om det är kylpastan så har jag precis städat ur kylare och lagt på nya kylpasta. Värmen är inga problem än då den som mest kommer upp i 76 i nuläget.

Okej, då kan du ignorera mitt inlägg.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Kan man göra en sådan där kallad "one click OC" till typ 4,2 och sedan om det funkar, endast ändra volt och multiplier?

Eller vad är det de där one click lösningarna gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Tack för infon. Jag ska ha det i åtanke. Men det verkar som jag kan skjuta lite på min uppgradering. De extra 8gb ram räckte gott och väl för att få spelet att flyta på bra. Så nu har jag lagt det åt sidan. DÄREMOT, jag har nu 16gb ram DDR3 som inte kommer fungera när jag uppgraderar vilket jag inte direkt gråter för då RAM är billigt idag. Det har dock gjort att jag väljer att vara kvar på mitt gamla system ett tag till då det bevisligen har lite krut kvar i sig.

PS. Jädrar vad kul BF1 blev när det faktiskt flyter på!

Tror inte du behöver gråta med DDR3. Med tanke på att bra DDR2 minne går att sälja än idag så kommer DDR3 gå att sälja ett bra tag till. Haswell räcker och blir över för många spel idag än, och äldre system räcker väl för enklare jobb (eller äldre spel).

Men det var ju kul att de löste sig.

Jag tror att kabylake kommer att ha fixat minnes problemen, så när du väl vill byta så är det nog inga problem att hitta bra och fungerande system.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror inte du behöver gråta med DDR3. Med tanke på att bra DDR2 minne går att sälja än idag så kommer DDR3 gå att sälja ett bra tag till. Haswell räcker och blir över för många spel idag än, och äldre system räcker väl för enklare jobb (eller äldre spel).

Men det var ju kul att de löste sig.

Jag tror att kabylake kommer att ha fixat minnes problemen, så när du väl vill byta så är det nog inga problem att hitta bra och fungerande system.

Super! tack för infon