skapa personal databas - MS Access

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2003

skapa personal databas - MS Access

Någon som kan rekommendera en bra guide för hur man använder MS Access?

Jag vill skapa en databas för anställd personal och all tillhörande information som tillhör varje person, allt ifrån kontakt information, anställning, utkvitterade nycklar etc.

Detta vill jag sedan presentera i någon form av vy... typ ett anställningskort med all samlad information.

Går detta att göra i MS access och finns det några vettiga guider för en nybörjare?
gärna svenska youtube genomgångar....

eller finns det bättre program än MS Access?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Ms Access skulle jag personligen inte använda. Bättre att bygga ett webbsystem med PHP och MySQL.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2003

Mjo men nu kan jag inget om det och känner att jag hellre hittar näågon mellanlösning. Typ där någon mjukvara fixar designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Eller MS Access som GUI och SQL Server Express som DB. Är klockrent förutsatt att alla användare har access.
Access klarar det utan problem, men tycker det är bättre att faktiskt använda en riktigt DB-motor i botten. Visst Express versionen har vissa begränsningar, men skulle man växa ur den är det bara att köra på den större modellen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Om det inte är allt för många anställda bör ett vanligt excelark fungera.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av hjarterkung:

Någon som kan rekommendera en bra guide för hur man använder MS Access?

Jag vill skapa en databas för anställd personal och all tillhörande information som tillhör varje person, allt ifrån kontakt information, anställning, utkvitterade nycklar etc.

Detta vill jag sedan presentera i någon form av vy... typ ett anställningskort med all samlad information.

Går detta att göra i MS access och finns det några vettiga guider för en nybörjare?
gärna svenska youtube genomgångar....

eller finns det bättre program än MS Access?

Du kan göra det du vill i MS Access, Open-/LibreOffice. Fördelen med en sådan lösning är att det med rätt enkla medel går att bygga gränssnitt och rapporter på data.

För enklare fall kan du även lösa det i Google Sheets vilket har fördelen att vara ett webbaserat gränssnitt, så du behöver inte se till att alla datorer har en (rätt) version av MS Access. Här är det en klassisk "Excel"-struktur som gäller, dvs inmatningsgränssnittet är en enkel tabell. Det går att ställa ganska sofistikerade frågor mot tabelldatan med query(), men det är mer manuellt att utforma sådana frågor än klicka-dra-släpp-approachen som MS Access och dylikt erbjuder.

Google har även en experimentell drive-app, Fusion Tables, som vad jag kan förstå ska vara mer databasorienterad än exempelvis Sheets. Jag har ingen erfarenhet av Fusion Tables så det är svårt att rekommendera något.

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem